Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten hunderase til bruks


silla

Recommended Posts

Hei!

Nå om ca 1-2år er planen å kjøpe hund, og da trenger jeg litt hjelp med rasevalget. Jeg har funnet mange større raser som passer, men nå passer det best for meg å ha en mindre hund og da trenger jeg litt råd :D

Om meg:

- Har instruktørutdannelse NKK nivå1

- Går som hjelpeinstruktør på flere forskjellige typer kurs

- Vokst opp med 3 elghunder, trent de i ettersøk, lydighet og agility + triks

- Trent flere av naboer, venner og familie sine hunder på forskjellige ting

- Er et friluft / trening(mental+fysisk) og konkurransemenneske

- Ellers vil hunden være lite alene, vil være med meg til venner og familie (har en hundeelskende omgangskrets;) )

- Begynner på høsten på mitt 2år på en 5årig utdannelse, har en billig leilighet i perfekt område hvor jeg har lov til å ha hund (leier av familien) Har og stabil økonomi, med oppsparte penger om det skulle skje noe.

Jeg skal :

- Trene konkurranselydighet, høyt nivå.

- Trene rundering+felt, men ikkje konkurrere (kanskje, men det får jeg heller se an..)

- Trene agility på gøy

- Min far vil kanskje trene den opp mot godkjent ettersøkshund

- Gå mye turer, så hunden må tåle gode fjellturer

- Utstilling, så ikke en puddel (som desverre har for upraktisk pels til mitt bruk)

Krav / ønske:

- LETTLÆRT

- Elske å trene og jobbe (fysisk og mentalt)

- Førerorientert

- Ikke for langpelset, heller korthåret (men kan se det an;) )

- Gjerne ikke for mye jakt i seg, da ønsker en hund som kan gå løs uten de store problemer

- Liten, liten-medium

Noen som har noen tips / erfaringer / forslag som dere vil dele? :lol: Rett og slett hva småraser passer til et slikt bruk? :lol:

Kan nevne at jeg har blant annet sett litt på :

border terrier

pumi

jack- og parson russel terrier

dverg pinscher

pinscher

kooiker

manchester terrier

Noen som har noen tips / erfaringer / forslag som dere vil dele? :lol: Rett og slett hva småraser passer til et slikt bruk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Corgi?

Jeg tenkte også fort på dvergpinscher. De har nok en del jakt. Både de, pinscheren og manchester-terrieren har en del jakt, og er hunder som fryser lett på vinteren (men kan såklart kles på), og er også raser som ikke tåler terping og "kjedelig lydighetstrening" i mengder veldig godt. Men det er mulig, og jeg ser gjerne en dp gjøre det bra i lydighet!

Kooiker synes jeg også var et bra alternativ. Har du sett på pyrineisk korthår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack/parson og generelt terriere er nok ikke det mest førerorienterte du får tak i. Det kan også være en del jakt i de. Hva med lancashire heeler?

Visste det var noe jeg hadde glemt, mente å skrive opp den og DSG og;)

Jeg vet desverre ikke så mye om de, og har heller ikke møtt noen individer av rasen. Men ut i fra det jeg har lest, virker de som noen skikkelig tøffe arbeidshunder som og er førerorienterte pga bakgrunnen som kvegdrivere. Stemmer dette? Ellers vet jeg ikke så ekstremt mye om rasen, så er er bare til å fyre løs med både positive og negative ting :lol:

Vil forresten si at du har utrolige flott hunder, og virker kjempe dyktig. (måtte selvsagt innom bloggen din jaa.. hehe:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hei!

Nå om ca 1-2år er planen å kjøpe hund, og da trenger jeg litt hjelp med rasevalget. Jeg har funnet mange større raser som passer, men nå passer det best for meg å ha en mindre hund og da trenger jeg litt råd :D

Om meg:

- Har instruktørutdannelse NKK nivå1

- Går som hjelpeinstruktør på flere forskjellige typer kurs

- Vokst opp med 3 elghunder, trent de i ettersøk, lydighet og agility + triks

- Trent flere av naboer, venner og familie sine hunder på forskjellige ting

- Er et friluft / trening(mental+fysisk) og konkurransemenneske

- Ellers vil hunden være lite alene, vil være med meg til venner og familie (har en hundeelskende omgangskrets;) )

- Begynner på høsten på mitt 2år på en 5årig utdannelse, har en billig leilighet i perfekt område hvor jeg har lov til å ha hund (leier av familien) Har og stabil økonomi, med oppsparte penger om det skulle skje noe.

Jeg skal :

- Trene konkurranselydighet, høyt nivå.

- Trene rundering+felt, men ikkje konkurrere (kanskje, men det får jeg heller se an..)

- Trene agility på gøy

- Min far vil kanskje trene den opp mot godkjent ettersøkshund

- Gå mye turer, så hunden må tåle gode fjellturer

- Utstilling, så ikke en puddel (som desverre har for upraktisk pels til mitt bruk)

Krav / ønske:

- LETTLÆRT

- Elske å trene og jobbe (fysisk og mentalt)

- Førerorientert

- Ikke for langpelset, heller korthåret (men kan se det an;) )

- Gjerne ikke for mye jakt i seg, da ønsker en hund som kan gå løs uten de store problemer

- Liten, liten-medium

Noen som har noen tips / erfaringer / forslag som dere vil dele? :lol: Rett og slett hva småraser passer til et slikt bruk? :lol:

Kan nevne at jeg har blant annet sett litt på :

border terrier

pumi

jack- og parson russel terrier

dverg pinscher

pinscher

kooiker

manchester terrier

Noen som har noen tips / erfaringer / forslag som dere vil dele? :lol: Rett og slett hva småraser passer til et slikt bruk? :)

Så langt er det vel bare enkelt individer av de rasene som har gjort det bra i konkurranse lydighet på høyt nivå.

Pumi er vel den jeg har sett mest resultater på der, og noen jack.

Men ingen av de terrier rasene, inkludert Pumi som er mye terrier, er spesielt førerorienterte.

Kooikeren har jeg ett inntrykk av at sliter mye med miljø, og da er det vanskelig med lp konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste det var noe jeg hadde glemt, mente å skrive opp den og DSG og;)

Jeg vet desverre ikke så mye om de, og har heller ikke møtt noen individer av rasen. Men ut i fra det jeg har lest, virker de som noen skikkelig tøffe arbeidshunder som og er førerorienterte pga bakgrunnen som kvegdrivere. Stemmer dette? Ellers vet jeg ikke så ekstremt mye om rasen, så er er bare til å fyre løs med både positive og negative ting :lol:

Vil forresten si at du har utrolige flott hunder, og virker kjempe dyktig. (måtte selvsagt innom bloggen din jaa.. hehe:) )

Dsg er lettlærte og morsomme å trene med, men lite utholdende på lydighetstrening på høyt nivå. Ikke en hund jeg ville valgt hvis jeg hadde ambisjoner innen lydighet, den er igrunn veldig lik pinscherene i framferden (også ang. jaktinstinkt, men de fleste pinscherhundene er greie å ha løs med rimelig trening på det). Jeg ville uansett valgt kooiker foran noen av disse!

Heeleren er krysset fram av manchester terrier og corgi, så den er gjeterhund/jaktterrier, og du kan få mye bra ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corgi?

Jeg tenkte også fort på dvergpinscher. De har nok en del jakt. Både de, pinscheren og manchester-terrieren har en del jakt, og er hunder som fryser lett på vinteren (men kan såklart kles på), og er også raser som ikke tåler terping og "kjedelig lydighetstrening" i mengder veldig godt. Men det er mulig, og jeg ser gjerne en dp gjøre det bra i lydighet!

Kooiker synes jeg også var et bra alternativ. Har du sett på pyrineisk korthår?

Corgi er nok ikke aktuelt da jeg er på jakt etter en hund med mer "atletisk kropp". DP har jeg hørt a det er blitt avelt på dårlig gemytt i det siste, stemmer det? Har inntrykk av at de har en tendens til å bli nervøs og gjerne litt gneldrete?

Kooiker har jeg inntrykk av at den trenger god og rett sosialisering med mennesker, da den kan bli litt sky / "sjenert" overfor mennesker? Hvordan er den ellers?

Pyrenisk korthåret har jeg ikke hørt så mye om, så den skal sjekkes ut! Hvordan er den å trene? Og ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en del tilfeller med kooikere med dårlig gemytt (aggresjon mot mennesker), så man bør nok være litt obs på oppdretter og sånt. Jeg tror nok også at behovene deres har vært undervurdert, og at de har vært rene familiehunder og ikke fått nok aktivisering, f.eks. Men ja, den skal være reservert mot mennesker, såvidt jeg husker.

Har du vurdert staff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du vurderer kooiker, og vil bare si at jeg tror den rasen ville passet deg yppelig ut ifra kritteriene du har satt opp :lol:

Høres bra ut!:lol: Hvordan vil du beskrive kooiker? Hvordan er den å trene med? Og ikke minst, hva er de mest positive og de mest negative egenskapene ved rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at Pumi'en er ganske så førerorienterte. De blir mer og mer populære innen både agility, lydighet, freestyle osv. Veldig veldig kule hunder!

Ellers så er det jo Sheltie, Papillon/Phalene, Lanchashire heeler, kooiker... Men jeg ser jo tollere i kooiker-størrelse, og tollere kan være veldig gode brukshunder de og, selv om de ofte kommer i en størrelse større enn kooikeren. Aussien kan kanskje også passe, men de finner man sjeldent i mindre enn 15kg (tisper sådan, jeg har en på 16kg) og da skal man være kjent med linjer osv for å finne frem til de små eksemplarene.. Og selv da kan man jo fort få en hund som blir større enn man kanskje trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste det var noe jeg hadde glemt, mente å skrive opp den og DSG og;)

Jeg vet desverre ikke så mye om de, og har heller ikke møtt noen individer av rasen. Men ut i fra det jeg har lest, virker de som noen skikkelig tøffe arbeidshunder som og er førerorienterte pga bakgrunnen som kvegdrivere. Stemmer dette? Ellers vet jeg ikke så ekstremt mye om rasen, så er er bare til å fyre løs med både positive og negative ting :lol:

Jeg kjenner heller ikke til rasen veldig godt, men har møtt noen få individer. De er nok ikke de beste brukshundene man kan få tak i (hvertfall har de veldig lite å vise til enda), men jeg tror det er potensiale i dem. Og jeg tror det er en av de bedre smårasene til det bruket. Jeg antar at rasen er relativt førerorientert ja, nettopp pga dens bakgrunn. Det gjelder jo generelt for mange gjeterhundraser.

De virker også til å ha greit med lekelyst, men noe skurrende mentalitet kanskje. Ikke en hund som løper og gjemmer seg, men litt skuddredsel og dårlige avknapper ute og går. Men absolutt en rase som er verdt å sjekke opp i! Tror det er noen oppdrettere i Sverige, også driver kennel Skogtrollets oppdrett på rasen i Norge.

Vil forresten si at du har utrolige flott hunder, og virker kjempe dyktig. (måtte selvsagt innom bloggen din jaa.. hehe:) )

Takk! :lol: Hyggelig å høre.

Ellers har jeg samme inntrykk som Jeanette av kooikeren. De individene jeg har møtt har vært veldig miljøberørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en del tilfeller med kooikere med dårlig gemytt (aggresjon mot mennesker), så man bør nok være litt obs på oppdretter og sånt. Jeg tror nok også at behovene deres har vært undervurdert, og at de har vært rene familiehunder og ikke fått nok aktivisering, f.eks. Men ja, den skal være reservert mot mennesker, såvidt jeg husker.

Har du vurdert staff?

Det er noe slikt jeg syns jeg har lest rundt omkring, og hørt; at det er for mange som har kjøpt den pga utseende, noe som har resultert i at alt det andre har blitt sittet til side.

Staff er ikke en dum rase, har fått møtt og trent flere da jeg kjenner en del med rasen. Noe av det negative med denne rasen er at den ofte har et større potensiale for å bli aggresiv mot andre hunder. Dette er noe som alle de jeg kjenner, og alle rundt de igjen har sagt (selv om de har hunder som ikke sliter med det i det hele tatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyrenisk korthåret har jeg ikke hørt så mye om, så den skal sjekkes ut! Hvordan er den å trene? Og ellers?

*Mokken* her inne har hatt pyrre (poil long), og jeg tror de er mer vanlige i Norge enn korthårede? Nå likte jeg hunden til Mokken veldig godt, men andre eksemplarer jeg har møtt har hatt litt issues med fremmede mennesker og andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt er det vel bare enkelt individer av de rasene som har gjort det bra i konkurranse lydighet på høyt nivå.

Pumi er vel den jeg har sett mest resultater på der, og noen jack.

Men ingen av de terrier rasene, inkludert Pumi som er mye terrier, er spesielt førerorienterte.

Kooikeren har jeg ett inntrykk av at sliter mye med miljø, og da er det vanskelig med lp konkurranse.

Det er vanskelig å finne den rette rasen ja, spesiellt når det gjelder småraser.. Har du noen du ville valgt /sett nærmere på om du skulle hatt deg en liten til bruks? Kan gjerne nevne noen raser som er litt større av str om "den rette" ikke finnes blandt de små :lol:

Pumien har jeg fått et inntrykk av at den er mer førerorientert en mange andre, og at det er en rase innen konkurranse som er "up and comind". Vet du noe om hvor sterkt terrier-innblandingen er? Vil det vise seg med forskjellige linjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kooikeren kan være skuddberørt, sheltien kan være skuddberørt... Alle hunder som ikke avles for arbeid, som schäfer f.eks, sliter ofte med mentaliteten på et eller annet område. Noen raser er bedre enn andre, men jeg tror at man kan få et godt individ av en rase - f.eks sheltie eller kooiker - for det er så mange forskjellige oppdrettere bare i norden. Det er oppdrettere som tar hensyn til mentalitet og mentaltester.

Aussien er ikke sjeldent å finne som miljøberørte eller skuddredde de heller - men jeg vil faktisk si at det er enkelt å finne en skuddfast aussie, eller en aussie som ikke dør på seg av tordenvær.

Det er antageligvis en god del værre å finne det samme i en kooiker, siden de avles så mye mindre for bruk(s), men det burde være gjennomførbart.

Det viktigste er vel kanskje å møte mange forskjellige raser, og mange individer av de rasene en snuser på, slik at man kan danne seg et bilde av hva man LIKER og IKKE liker, og veie egenskapene opp mot hverandre - og finne ut hva man ønsker i hundeholdet sitt, rett og slett. En kooiker eller sheltie vil f.eks mest sannsynlig aldri bry seg om en hund går bort til sekken din, mens en toller eller aussie kanskje kan "beskytte" sekken din. En aussie vil kanskje ikke bry seg om fremmede den møter på tur, mens en jack russel terrier blir overlykkelig hvis noen hilser på den. (dette trenger jo ikke være fakta, jeg har en aussie som blir overlykkelig hvis folk hilser på henne...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner heller ikke til rasen veldig godt, men har møtt noen få individer. De er nok ikke de beste brukshundene man kan få tak i (hvertfall har de veldig lite å vise til enda), men jeg tror det er potensiale i dem. Og jeg tror det er en av de bedre smårasene til det bruket. Jeg antar at rasen er relativt førerorientert ja, nettopp pga dens bakgrunn. Det gjelder jo generelt for mange gjeterhundraser.

De virker også til å ha greit med lekelyst, men noe skurrende mentalitet kanskje. Ikke en hund som løper og gjemmer seg, men litt skuddredsel og dårlige avknapper ute og går. Men absolutt en rase som er verdt å sjekke opp i! Tror det er noen oppdrettere i Sverige, også driver kennel Skogtrollets oppdrett på rasen i Norge.

LH skal sees nærmere på ja, lesing opp og ned på oppdrettersider. Skal nok sende ut noen mail til forskjellige og med noen spørsmål tenker jeg. Men det jeg ser på MH-testene, er at de ofte har skuddredsel og ikke så mye lekelyst. Har noen noe mer erfaring med lekelysten på de? Og har noen noen oppdrettere / eiere som er verdt å kontakte med videre spørsmål? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lanchashire heeler kan kanskje være noe? Jeg har tro på at de kan hevde seg høyt i ag og lp. Bruks er jeg noe usikker på om de vil greie å holde oppe farta i skogsøvelsene... Uansett hvis man velger heeler til bruk i de høyere klassene, må man være nøye med å velge en som har rett kroppstype slik at den ikke får alt for lang rygg og for korte bein.

Hvis du ser på Kaya her, er det en heeler etter min smak med mentalitet og kroppstype som kan gjøre det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mudi? Kjenner kun et par individer, men de er lettlærte, førerorienterte og morsomme hunder å trene :lol:

"Mudien er en typisk arbeidene hund, med skikkelig futt i. De fleste mudier trenes derfor i en eller annen form for hundesport. Spesielt vellykket er det nok ikke å ha den som ren selskapshund, da vil man nok fort få en hund som ”klatrer i gardiner” og finner på saker og ting på egen hånd! En mudi elsker fart og litt action i sin hverdag."

Høres ikke dumt ut, så skal se nærmere på den. Hvordan er forsvarslysten og skapheten på de? Har og fått inntrykk av at de har lett for å få overdrevent vokting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jack som jeg trener lydighet med, og vi har så vidt begynt å trene bruks. Som flere sier er det ikke en rase som er veldig førerorientert. Jeg har brukt mye tid på å trene kontakt og få treningene til å være morsomme slik at han heller har lyst til å trene/jobbe enn å drive med andre ting. Men nå som vi har fått dette på plass er det en utrolig morsom rase å jobbe med. (Muligens litt klønete forklart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mudien er en typisk arbeidene hund, med skikkelig futt i. De fleste mudier trenes derfor i en eller annen form for hundesport. Spesielt vellykket er det nok ikke å ha den som ren selskapshund, da vil man nok fort få en hund som klatrer i gardiner og finner på saker og ting på egen hånd! En mudi elsker fart og litt action i sin hverdag."

Høres ikke dumt ut, så skal se nærmere på den. Hvordan er forsvarslysten og skapheten på de? Har og fått inntrykk av at de har lett for å få overdrevent vokting?

Hvis du tenker på mudi, så har du jo gått litt opp i størrelse. Da er det heller andre mellomstore raser jeg ville ha vurdert. Min erfaring med mudi er ikke den beste. Mye lyd i de, problemer med fremmede og litt for lite mot og litt for mye forsvar til at det passer bra sammen, skuddredsel og generelt lydberørte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzer da? Mange som gjør det godt i både lydighet og agility der..

Ærlig talt så har jeg nok ikke "forelsket" meg i rasen enda, men om jeg finner ut at den har egenskapene som jeg ønsker skal man ikke se bort i fra at jeg endre opp med en!

Har en venninne som har hatt en i mange år, og har mye erfaring med de. De virker som en flott "jobbe-rase". Hva vil du si er de positive og negative egenskapene ved rasen?

Hvis du tenker på mudi, så har du jo gått litt opp i størrelse. Da er det heller andre mellomstore raser jeg ville ha vurdert. Min erfaring med mudi er ikke den beste. Mye lyd i de, problemer med fremmede og litt for lite mot og litt for mye forsvar til at det passer bra sammen, skuddredsel og generelt lydberørte...

De blir nok litt for store ja, og så mer jeg leser om de så mindre aktuell blir den. Så den er nok strøket av listen. Det jeg tenker er at jeg i hovedsak vil ha en liten hund, MEN om jeg ikke finner "the one" så hopper jeg oppover i str, da vil jeg også få flere aktuelle raser å velge i mellom.

Men først må jeg lete gjennom de små å se om det finnes noen der;) LH virker nå som en veldig aktuell en, men det er bare til å spy ut info om den og andre raser :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...