Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanskje en hund til


Tonje

Recommended Posts

Etter å ha hatt en hund i noen måneder nå kjenner jeg faktisk et lite savn etter en til. Var egentlig fast bestemt på at det skulle det ikke bli, men nå er jeg altså i tenkeboksen. Den gangen jeg hadde to var jo en av dem litt vanskelig å ha med å gjøre innimellom og jeg innså jo etterpå hvor mange begrensninger det var i hundeholdet og som jeg da forhåpentligvis slipper denne gangen.

Whippeten ligger mitt hjerte nær og er en rase som jeg er kjent med og trygg på, men jeg har alltid savnet pels jeg da :banana: Derfor har også sheltien vært i søkelyset,både nå og det var den også forrige gang jeg tenkte på nr2 men endte opp med whippet istedet.

Men så innser jeg at jeg egentlig ikke har sett på andre raser,så kanskje er det noen jeg har glemt litt og som også kanskje kunne passe?

Jeg er ennå i tenkeboksen og dette blir ikke før om en stund ennå, men jeg vil gjerne begynne å orientere meg litt.

Det er jeg ser etter i neste hund er altså at den skal være mer pelset enn en whippet,men ikke pels som krever veldig mye stell og/eller napping.

Den skal kunne være med på lange turer både sommer og vinter og henge med på meg og whippeten.

Jeg har akkurat tenkt å starte opp med agility igjen med Felix denne gangen, og derfor vil jeg ha en rase som kan brukes til dette selv om jeg ikke har noen høye ambisjoner,bare for moro. Og da ønsker jeg meg en rase som er leken! Som er lett å gire opp og som gjerne kan bli ballgal :wub: .Savner det litt hos whippeten.

Border collie og raser i den gata der blir for mye,for jeg er vant med en whippet som har full fart ute og sofapotet inne. Dessuten er jeg mer turmenneske enn treningsmenneske(tror jeg hvertfall,har ikke fått prøvd meg så mye med en "normal" og treningsglad hund).

Også vil jeg helst ikke ha en stor rase, det er så praktisk med de små/mellomstore synes jeg :wub:

Er sheltien perfekt her eller er det noen andre raser som også kunne passet meg bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sheltie (og skal snart få whippet :banana: ) og jeg vil absolutt anbefale rasen. Den er utrolig lettstelt i pelsen, kan være svart av gjørme ute, men det er allikevel aldri sand som ligger igjen inne. Hun er leken, og er spesielt glad i kongler og pinner. Hittil "driver" vi kun med tur og litt agility. Blida er gjerne med på lange turer, men klarer seg også veldig godt med korte turer hvis nødvendig. Har kun vært med på tre agilitytreninger enda, men hun lærer utrolig fort :wub:

Hun har også en god av/på-knapp. Om hun har mye energi på kvelden så legger hun seg gjerne og tygger på et bein. Nå er jo alt det jeg har sagt her kun ut ifra vår opplevelse med vår hund, men vil tro de fleste med sheltie kjenner seg igjen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker sheltien kan du vel også ta en titt på finsk lapphund? Evt. toller, om du vil ha en hund som vil jobbe litt mer? Shiba?

Av disse er det kun tolleren som tiltaler meg egentlig. Lappisene er fine men jeg tror ikke de passer meg. Toller har jeg ikke mye kjennskap til heller, men skal ta en titt.

Vil også nevne at jeg vil ha en rase som ikke er kjent for å være aggressiv mot samme kjønn.

Der faller kanskje toller gjennom også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sheltie (og skal snart få whippet :banana: ) og jeg vil absolutt anbefale rasen.

Jeg har lagt merke til at mange har sheltie og whippet sammen så jeg er visst ikke helt på jordet der nei :wub:

Har du sett noe på korthåret collie? Den kan passe fint til kriteriene dine føler jeg :wub:

Korthårscollien kikka jeg på for noen år siden faktisk. Virker som flotte hunder, men jeg synes de blir litt store. Men skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse er det kun tolleren som tiltaler meg egentlig. Lappisene er fine men jeg tror ikke de passer meg. Toller har jeg ikke mye kjennskap til heller, men skal ta en titt.

Vil også nevne at jeg vil ha en rase som ikke er kjent for å være aggressiv mot samme kjønn.

Der faller kanskje toller gjennom også?

Valget er såklart ditt, og du må selv føle på det. Men hva er det som ikke passer deg med lappisen? De er nemlig veldig mye nærmere sheltien enn f.eks. tolleren. Kanskje litt mer egne, men fortsatt gjeterhunder som vil være med på alt. :banana: Tollere skal ikke være aggressive, men det er det mange nok andre her på forumet som kan fortelle deg om. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sheltien og whippeten ganske forskjelling sånn gemyttmessig da? Det er noe litt rolig og verdig over myndene.. Selv synes jeg podencoen Ibizencoen er nydelig, men den er jo veldig stor da.. Men hva med en podengo portugues? Litt i samme gata :banana:

Artista-de-Viamonte.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget er såklart ditt, og du må selv føle på det. Men hva er det som ikke passer deg med lappisen? De er nemlig veldig mye nærmere sheltien enn f.eks. tolleren. Kanskje litt mer egne, men fortsatt gjeterhunder som vil være med på alt. :wub: Tollere skal ikke være aggressive, men det er det mange nok andre her på forumet som kan fortelle deg om. :wub:

At finsk lapphund var en gjeterhund visste jeg faktisk ikke. Trodde de var spisshunder jeg :banana: Skal sjekke de ut litt nærmere,selvom de ikke er helt min type sånn utseendemessig.

Synes sheltie høres ypperlig ut!

Synes Sheltie høres strålende ut for ditt bruk jeg :wub:

Ja jeg tror også sheltien passer meg temmelig perfekt ,men synes det er greit med denne tråden for jeg har egentlig låst meg litt vel mye til sheltien og helt ærlig ikke tenkt over eller sjekket ut andre raser,så artig med andre tips også :wub:

Men kan ikke dere med sheltie fortelle litt om hundene deres da? Er de lekne? masete? Gjetete? Hvordan er de i forhold til andre hunder og mennesker? Er jo ikke til å stikke under en stol at enkelte sheltier er litt vel skeptiske og det er noe jeg er litt engstelig for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sheltien og whippeten ganske forskjelling sånn gemyttmessig da? Det er noe litt rolig og verdig over myndene.. Selv synes jeg podencoen Ibizencoen er nydelig, men den er jo veldig stor da.. Men hva med en podengo portugues? Litt i samme gata :wub:

Artista-de-Viamonte.jpg

:banana: Ingen har fortalt det til Felixen min ihvertfall. Joda, han er en rolig og behersket kar innendørs stort sett,så lenge det ikke er noe action, men rolig og verdig er vel ikke akkurat noe man vil beskrive han med tror jeg. Dessuten er det store forskjeller på whippeten også med tanke på hvor aktive de er :wub: Min forrige krevde mer fysisk trening enn Felix f.eks.

De rasene du nevner har jeg heller ingen kjennskap til annet enn at jeg har hørt om dem liksom. Skal ta en titt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil alltid fortelle om lille blå!

Zima er tre år gammel, og både valp og voksen dame inne i hodet sitt. Hun er kjempeleken ift andre hunder (lekelyst i forbindelse med trening har jeg måtte jobbe litt med, men som myndeeier er det vel ikke det aller viktigste? Den er forøvrig nå mye bedre, og hun jobber for belønning hjemme i hagen, men enda ikke rundt andre hunder. Hun jobber stråålende for godbiter da, for absolutt alt. Hun er alltid treningslysten, men MÅ aldri trene. Maser aldri om det heller. Det er mer sånn "åja, du vil vi skal trene? har du noe snæks da? okey, da, den er grei!". Hun elsker agility og triksing, men er ikke særlig flink på endeløs pirking på f.eks fvf:P Hun er alltid snill og søt, utrooolig stabil og enkel å ha med å gjøre! For eksempel tok vi tog i tolv timer i 35 grader i fjor sommer, og hun lå og slappet av hele turen. Maste ikke, ble aldri urolig, og jeg kunne gå fra henne uten å binde henne. Hun elsker å gå tur, holder fint følge med borderne, men hun maser aldri om tur heller. Inne er hun en usynlig klistrelapp:P Merker aldri noe til henne der. Hun er fullstendig ukomplisert, det nærmeste man kommer plysjdyr, men samtidig har hun en herlig personlighet og utstråling. Verdens fiiineste lille blå :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ikke dere med sheltie fortelle litt om hundene deres da? Er de lekne? masete? Gjetete? Hvordan er de i forhold til andre hunder og mennesker? Er jo ikke til å stikke under en stol at enkelte sheltier er litt vel skeptiske og det er noe jeg er litt engstelig for.

Lekne - ja, til en viss grad! De må lekes med fra de er valper for å opprettholde det (men da snakker jeg om drakamp altså). Ball og pinner og slikt synes mine er helt toppers, men det er jo ikke noe vi driver med hver dag :banana: Mat er utelukkende den beste belønningen. Masete er de ikke, de slapper av inne og det er full fres ute! Gjetete er de overhodet ikke, regner med du da tenker på gjeting av sykler, biler og slike uting.. Jeg legger stor vekt på gemytt, og mine er veldig glade i både folk og dyr. Tispevalpen min kan være noe usikker om det kommer nye folk hjem, men det går over bare hun ser at de ikke gjør noe. De andre løper jo såklart rett bort, og det hjelper jo på. Noen er mer avmålte enn andre, Villa er jo en sånn som gjerne henger rundt halsen på folk fra første sekund, mens Saeta er mer "verdig" og heller setter seg foran deg og løfter på labben for å bli klødd :wub: Det er generelt bedre gemytt på sheltien nå enn for 15 år siden, men fortsatt er det enkelte linjer der det dukker opp usikre hunder. Skulle du velge sheltie så er det bare å sende PM, så kan jeg sikkert prøve å hjelpe :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil alltid fortelle om lille blå!

Zima er tre år gammel, og både valp og voksen dame inne i hodet sitt. Hun er kjempeleken ift andre hunder (lekelyst i forbindelse med trening har jeg måtte jobbe litt med, men som myndeeier er det vel ikke det aller viktigste? Den er forøvrig nå mye bedre, og hun jobber for belønning hjemme i hagen, men enda ikke rundt andre hunder. Hun jobber stråålende for godbiter da, for absolutt alt. Hun er alltid treningslysten, men MÅ aldri trene. Maser aldri om det heller. Det er mer sånn "åja, du vil vi skal trene? har du noe snæks da? okey, da, den er grei!". Hun elsker agility og triksing, men er ikke særlig flink på endeløs pirking på f.eks fvf:P Hun er alltid snill og søt, utrooolig stabil og enkel å ha med å gjøre! For eksempel tok vi tog i tolv timer i 35 grader i fjor sommer, og hun lå og slappet av hele turen. Maste ikke, ble aldri urolig, og jeg kunne gå fra henne uten å binde henne. Hun elsker å gå tur, holder fint følge med borderne, men hun maser aldri om tur heller. Inne er hun en usynlig klistrelapp:P Merker aldri noe til henne der. Hun er fullstendig ukomplisert, det nærmeste man kommer plysjdyr, men samtidig har hun en herlig personlighet og utstråling. Verdens fiiineste lille blå :banana:

Neida,det viktigste er absolutt ikke at den skal elske leker under trening,jeg er jo som du sier vandt med whippet, men savner som sagt litt mer interesse for leking. Er jo vokst opp med schæfer hvis det sier sitt :wub: Det ble kanskje litt vel mye men en mellomting hadde jo vært kjekt.

De høres jo helt herlige ut :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie høres fint ut, men en cavalier, cocker og phalene/papillion er raser som kommer i hodet. :banana:(og nei cavalieren er ikke så syk. ta kontakt på pm om du er interressert da i å høre mere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie høres fint ut, men en cavalier, cocker og phalene/papillion er raser som kommer i hodet. :banana:(og nei cavalieren er ikke så syk. ta kontakt på pm om du er interressert da i å høre mere.)

Cavalier blir det ikke av diverse grunner,cocker(am.)har jeg hatt før og det skal jeg aldri ha igjen :wub: . Papillon synes jeg virker som artige små hunder, men jeg er redd de blir for små rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier blir det ikke av diverse grunner,cocker(am.)har jeg hatt før og det skal jeg aldri ha igjen :wub: . Papillon synes jeg virker som artige små hunder, men jeg er redd de blir for små rett og slett.

Min phalene veier 6,5kg og er som en stor hund. Gått Besseggen og lange skiturer i påsken, så utrolig sporty hund altså.

Nå er riktignok min litt stor, men du kommer over dem, de blir større og større :banana: (takk og lov!)

Selv er jeg kun vant til større hunder, rundt 20kg, og jeg er storfornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå ikke at sheltie høres så dumt ut, og ellers er det bare welsh springer spaniel som popper opp i hodet mitt. En rase jeg har blitt veldig sjarmert av i hvert fall. :banana:

Min phalene veier 6,5kg og er som en stor hund. Gått Besseggen og lange skiturer i påsken, så utrolig sporty hund altså.

Nå er riktignok min litt stor, men du kommer over dem, de blir større og større :wub: (takk og lov!)

Selv er jeg kun vant til større hunder, rundt 20kg, og jeg er storfornøyd!

Maksvekten for en papillon/phalene er vel 5 kg? Så da skulle jeg tro at de fleste oppdrettere ikke ønsker å avle de i str 6-7 kg og større?

Men nå er jeg langt ute på viddene. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min phalene veier 6,5kg og er som en stor hund. Gått Besseggen og lange skiturer i påsken, så utrolig sporty hund altså.

Nå er riktignok min litt stor, men du kommer over dem, de blir større og større :wub: (takk og lov!)

Selv er jeg kun vant til større hunder, rundt 20kg, og jeg er storfornøyd!

Jeg tviler ikke på at de er spory hunder altså, jeg bare ser for meg at de vil slite litt i dyp snø på vinteren? Og at pelstypen deres er verre med tanke på snøballer i pelsen?

Også er jeg redd at den ikke vil synes det er så tøft å leke med en haug gærne whippser som synes det kan være artig å rotte seg sammen mot små pelsballer :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne fortelle om mine sheltier :)

Den eldste ble kjøpt som valp for 11 år siden, og hun var en fantastisk hund. Dette var på en tid da sheltier hadde rykte på seg for å være "gærne" og nervæse, men Tara hadde heldigvis ikke lest den boken. Hun elsket alt og alle, fra mennesker til små kaninunger. Hun var lettlært (til tider litt for lettlært) og fant gjerne på egne små triks. Hun var leken til en viss grad, elsket å herje med baller og knuter, men ikke helt "vill" i drakamp om man ikke fyrte henne skikkelig opp først. Som sheltier flest var det mat som stod øverst på listen, var det mat til stede så gikk hun gjerne over ild for å få tak i den. Hun var med på kløvtur på vgs en gang, og da vi stoppet for å spise, var det en jente som la en brødskive over bålet for å grille den. Vel, Tara så det, tok løpefart, hoppet over bålet og rasket med seg skiva i farten :lol:

Ganzie er veldig lik sin mor (Tara) bortsett fra at hun er mer nervøs. Hun er ikke like folkekjær, og bruker litt mer tid på å bli fortrolig med folk. Men har man vunnet hennes tillit, så har man en venn for livet. Men aldri på noen måte aggressiv, bare mer tilbaketrukket. Begge to har (hadde) en god avknapp inne, og full fart ute om det trengs. Herlige vesner, og jeg kommer ikke til å være kun enhund-eier så mye lengre, for det blir definitivt flere sheltier i hus :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie: Herlig å høre om sheltiene dine. Det er bare å komme med info,erfaringer og historier folkens,jeg leser med glede :ahappy:

hva med Basenji?

Basenjinen tror jeg ikke passer meg av det inntrykket jeg har fått av rasen her inne, pluss at jeg helst vil ha en rase med mer pels :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...