Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanskje en hund til


Tonje

Recommended Posts

Litt om mine to:

Lucas har alltid være den tøffe uredde hunden, med masse selvtillit og glimt i øyet. Allerede som valp elsket han alle folk og alle andre dyr og var veldig sosial. På valpekurset tillater jeg meg å kalle han en av de flinkeste, lettlært og lydig som få i den alderen. Han tok ting utrolig fort, og jeg sliter virkelig med å komme på ting som er negativt om han. Han har omtrent aldri gjeta noe annet enn fotballen sin, bjeffer omtrent aldri, har aldri stukket av. Inne er han rolig og fin, men blir det noe særlig mer enn en-to dager uten noe tur så blir han litt masete. Det er ikke så mye som skal til for å gjøre han fornøyd, en time om dagen er helt greit for han, selv om vi er mer aktive enn som så. Det er veldig synd at jeg ikke har mer tid og ork til å trene han mer i lydighet eller aller helst agillity, da han virkelig elsker det. Han er veldig lett å belønne, ikke bare med mat, men han elsker også å leke, fotballer, dra-leker er noe han virkelig liker. Han har vært med på lange skiturer med samboeren min i hele vinter, og aldri virket sliten selv om de har gått i flere mil. En liten hund med en stor personlighet :ahappy: Elsker å kose, men ikke nødvendigvis late seg på fanget mitt i time etter time.

Goldie derimot er en annen type. Hun er mye mer forsiktig, både mot mennesker og særlig andre hunder. Veldig tillitsfull, men bruker noen minutter på å åpne seg opp for folk. Der Lucas kunne hoppe ned folk selv om han aldri har møtt dem før, setter Goldie seg foran dem og venter på å bli klappa, godtar hun deg så hopper hun opp for å nusse. Hun er ikke så veldig begeistret for andre hunder, men det tror jeg skyldes usikkerhet fremfor andre ting, og vi håper at det skal bli bedre med tiden. Men hun har allerede funnet seg noen få hunder av store raser som hun går overens med uten porblemer. Hun er også leken, men ikke i samme grad som Lucas. Men hun er mye mer kosete enn han, hun vil helst ligge oppå hodet mitt om natta, og flytter jeg på meg så kommer hun etter :lol: Har ennå ikke sett noen gjeting fra henne, og inne kan de fint ligge rolig. Jeg vil på ingen måte si at hun er masete. Ingen av mine har vært noe særlig valpete av seg, de har vært/er rolige og veslevoksne tidlig.

Sheltien er en kanonfin rase. Men om jeg skulle ha anbefalt deg noen andre raser, ville det ha vært kooikeren og engelsk springer spaniel. det synes jeg er herlige hunder :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at de er spory hunder altså, jeg bare ser for meg at de vil slite litt i dyp snø på vinteren? Og at pelstypen deres er verre med tanke på snøballer i pelsen?

Også er jeg redd at den ikke vil synes det er så tøft å leke med en haug gærne whippser som synes det kan være artig å rotte seg sammen mot små pelsballer :ahappy:

Som sagt gikk min masse lange fjellturer i påsken, og der er det masse masse snø. Også kladdeføre, jeg bare sprayet på sånn silikonspray sak (mot snøballer) og så var den saken grei.

Og min elsker å leke sammen med alle hundene som møtes på et friarealet like ved. Da er det snakk om rottweilere, settere osv av store gærne hunder. Sikkert større og gærnere en whippser, og Tinka tar bare teten hun og lar seg jage langt og lenge (og ikke minst enormt fort).

Bare sånn at du vet de :lol: Men det ser uansett ut til at du har bestemt deg for at papillon/phalene ikke passer, så da har det vel ikke så mye å si hva jeg sier.

Men sheltie er jo fantastisk, og etter min erfaring (har dog ikke så mye), så er de ikke så ulike phalenen min (ivhertfall) så jeg vil absolutt si at det er en flott rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at de er spory hunder altså, jeg bare ser for meg at de vil slite litt i dyp snø på vinteren? Og at pelstypen deres er verre med tanke på snøballer i pelsen?

Også er jeg redd at den ikke vil synes det er så tøft å leke med en haug gærne whippser som synes det kan være artig å rotte seg sammen mot små pelsballer :lol:

Alle papillonene jeg har hatt har slitt med snøballer i pelsen, han jeg har nå er avhengig av dress på vinteren for i det hele tatt å kunne være med i skogen. Og han sliter i dyp snø ja. SÅ lenge det er skare så kan han jo gå oppå snøen uten problemer, men ikke ellers.

Og så tror jeg du tenker helt rett ang leking,de kan fint leke med store hunder, min gjør det, men jeg ser helt klart at han foretrekker de på sin egen størrelse. En sheltie er nok mer robust.

Tror sheltie vil passe deg ypperlig :ahappy: De jeg har møtt har vært veldig førerorienterte, og vært enkle å belønne både med mat og leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min phalene veier 6,5kg og er som en stor hund. Gått Besseggen og lange skiturer i påsken, så utrolig sporty hund altså.

Nå er riktignok min litt stor, men du kommer over dem, de blir større og større :getlost: (takk og lov!)

Selv er jeg kun vant til større hunder, rundt 20kg, og jeg er storfornøyd!

De blir virkelig ikke større og større! Jeg merker totalt det motsatte. ALLE går inn for å avle mindre og mindre. Til og med oppdretteren til Blondie som var kjent for å avle store, er begynt å gå over til de mindre linjene. Og ja, tispene ligger på maks 5 kg. Hannhundene mindre enn det igjen.

Jeg skjønner hva du mener med at den blir for liten. En whippet og en papillon som leker sammen kan gå dårlig, men det kan også fungere helt fint. Og pelsen er vanskelig når det kommer til snø. Jeg sliter utrolig mye med å gå tur med min hund når det er snø ute. Endten får hun salt i potene, eller snøballer i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...