Gå til innhold
Hundesonen.no

Drar rumpa bortover gresset.


Recommended Posts

I de siste dagene har hunden min begynt å dra baken bort over gresset, jeg lurer på om det kan være tette analkjertler?

Er dette nå jeg kan se hvis jeg kikker bak der? evt hva må jeg gjøre?

så lenge det ikke er betenelse i analkjertlene er det bare å klemme i vei. de sitter klokka 5 og klokka 7 for anus. Ta på hansker og bruk tommel og pekefinger . "melk" ut innholdet og ha på værnebriller! :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, gjør det vondt for bikkja når jeg klemmer på de da? Er så redd for å gjøre noe feil.. Er dette noe som må gjøres med engang eller går det ann å vente til tirsdag og få hjelp av vetrinær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, gjør det vondt for bikkja når jeg klemmer på de da? Er så redd for å gjøre noe feil.. Er dette noe som må gjøres med engang eller går det ann å vente til tirsdag og få hjelp av vetrinær?

kommer jo ann på hvor vandt hunden din er til håndtering. normalt sett gjør det ikke vondt. Er du usikker så dra til veterinæren, men syns du kan gi det et forsøk! :P skader ikke, og kanskje har du spart en tusenlapp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT; kan hunden ha tette analkjertler uten å vise noe tegn til plager?

alle hunder har jo anasektret som normalt sett blir tømt når hunden har avføring.Om hunden viser tengn til plager avhenger av hundes smertetersker og menneskets observasjon. En hund med tette anakjertler vil nok begynne å vise smerter når kjertelen gradvis fylles og er blokkerte.

Ikke tøm anakjertlene bare for å tømme, da kan man lage problemer. De skal tømmes når hunden selv ikke klarer det, f.eks ved diarre når avføringa er for flytende til å dra med seg analsekret ut.

De fleste hudner med fulle analkjertler som kommer til klinikken har økt oppmerksomhet mot stedet,aker seg på rumpa og er motvillig når man løfter på halen. Er det i tilegg blitt betennelse så er symptomene kraftigere.

Det kan gå så langt at presset på kjertelen blir for volsomt og det blir fistel( annen utgang en den vanlige) ...det er ikke godt! Hunder som har kronisk analkjertelbetennelse vil få det mye bedre om de opereres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ofret mine hunders analkjertler en tanke. Er det mest vanlig at de ikke har problemer der bak, eller er det bare jeg som har vært heldig?

Nettopp det jeg tenkte også. Men så var det noen som sa at de kan trenge tømming selv om hunden ikke aker seg eller viser andre tegn. Men man kan jo ikke ta utgangspunkt i at det er noe når hunden oppfører seg helt normalt, jeg bare stusset litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt en hund som har vært plaget med analkjertlene og det var min bichon hannhund.. Jeg tømte de ikke bare for å tømme, men når jeg så han begynte å ake og tydeligvis klødde og var irritert der bak, så tømte jeg de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ofret mine hunders analkjertler en tanke. Er det mest vanlig at de ikke har problemer der bak, eller er det bare jeg som har vært heldig?

det er ikke vanlig. er ved ca 1 hund hver 2 uke som kommer med slike plager, og det er flest hunder av små raser. vil si det er like vanlig som dobble tannsett på valp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Litt OT; kan hunden ha tette analkjertler uten å vise noe tegn til plager?

Ja, det går an. Jeg fant i dag ut at tispa mi har en såkalt fistel(sprukket analkjertel) og hun viser fortsatt ingen tegn på plager. Hun er avslappet inne og herjer med hannhunden min ute. Hun spiser mat og er seg selv på alle punkter. har aldrig sett henne ake seg eller vise annen oppmerksomhet mot det området utover det som er normalt. Hun går med halen i været og bryr seg ikke om jeg tar baki der. Dette er ikke verdens tøffeste hund heller så noen store plager tror jeg ikke at hun har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ofret mine hunders analkjertler en tanke. Er det mest vanlig at de ikke har problemer der bak, eller er det bare jeg som har vært heldig?

Da er vi to.. :whistle: Jeg får ikke panikk av å se en av hundene ake seg heller jeg (men tror jeg kan telle det på en arm hvor mange ganger det har skjedd), for som oftest går det over av seg selv, og det kan være noe så enkelt som at en liten klump henger fast i et hår og ikke kommer skikkelig ut. Jeg har aldri tømt en kjertel i mitt liv, heldigvis. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...