Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bør man vaske hunden?


Recommended Posts

Sølve bades gjerne en gang i uka eller hver 10 dag, det lengste jeg har drøyd med å vaske han er 3 uker - da på vinterstid. Jeg kan ikke tenke meg noe mer herlig en nybadet hund med ren og skinnende pels. Siden de aller fleste hunder tåler både hundeshampo og vann skjønner jeg ikke helt hvorfor de fleste ikke bader hundene sine oftere, spesielt siden mange hunder ligger i både sofa og senger, men hver sin smak. Utehunder er selvfølgelig en annen sak.

Neivel, det gjør jeg. Akkurat nå har Fibi bada i et vann i skogen i en time. Hvorfor i all verden skal jeg bade henne, da? Jeg liker at hundene mine lukter skogbunn og frisk luft. Parfyme og såplukt liker jeg best på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Sølve bades gjerne en gang i uka eller hver 10 dag, det lengste jeg har drøyd med å vaske han er 3 uker - da på vinterstid. Jeg kan ikke tenke meg noe mer herlig en nybadet hund med ren og skinnende pels. Siden de aller fleste hunder tåler både hundeshampo og vann skjønner jeg ikke helt hvorfor de fleste ikke bader hundene sine oftere, spesielt siden mange hunder ligger i både sofa og senger, men hver sin smak. Utehunder er selvfølgelig en annen sak.

Pft. Hunden min HATER å være våt, og derfor skjønner ikke JEG hvorfor jeg skal måtte gjøre gjøre det oftere enn nødvendig, når hunden min lukter frisk luft og pelsen er blank og skinnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sjelden som mulig. Dina skylles i lunkent vann når hun er sandete og gjørmete på bein/kropp etter tur. Eneste gangene jeg bader henne med litt shampoo er før utstilling og etter hun har rullet seg i besj og råtne blåskjell (fy fader det stinker!). Hun har vel blitt bade tre ganger på 1,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader så sjeldent som mulig, både fordi jeg syns det er innmari pes og fordi jeg syns det er uødvendig. Kahlo trenger et bad nå, men jeg trenger nok en 14 dager til å mote meg opp på - og da har hun sikkert badet så mye ute at jeg har glemt det, :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølve bades gjerne en gang i uka eller hver 10 dag, det lengste jeg har drøyd med å vaske han er 3 uker - da på vinterstid. Jeg kan ikke tenke meg noe mer herlig en nybadet hund med ren og skinnende pels. Siden de aller fleste hunder tåler både hundeshampo og vann skjønner jeg ikke helt hvorfor de fleste ikke bader hundene sine oftere, spesielt siden mange hunder ligger i både sofa og senger, men hver sin smak. Utehunder er selvfølgelig en annen sak.

Kanskje forskjell fra hund til hund, men mine hunder er ikke møkkete, selv om de ikke har shampo i pelsen en gang i uka. De skylles etter behov (jeg kaller ikke å spyle av møkk å vaske hunden) og de bader mye gjennom hele sommeren ute. Ikke ruller de seg i all slags dritt, og overraskende nok ligger det hverken møkk, dritt, sand eller noe etter de hverken inne eller i møbler.

Men hver sin smak ja. Noen anser jo naturlig fettlag i pelsen som skitt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bades ved behov. vil ikke ha dritt i soffa og seng så det blir sånn ca 1xmnd. Fedt og forurensing fra asfalt er mye værre i byen og hunden får mye assfaltstøv og fett i pelsen sin. Jeg syns bris er mye mere møkkete her i byen enn når vi bodde på gård. På gården rulla hun seg i gjørme og div møkk, men virker ikke som om det setter seg så godt som bymøkka.

Så lenge man bruker pleiemiddler som er beregnet på hund så kan man bade hunden så ofte man vil uten at den tar skade av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter behov, og Tia før utstilling. Er egentlig sjeldent at jeg gidder å bade Cita, men hun blir veldig ekkelt i pelsen om det går lenge mellom hver gang.

Er det et retrieverfenomen egentlig? :P Synes at "alle" labradorer og goldener jeg klapper er ekle og fettete i pelsen, slik at jeg føler at jeg må vaske hendene etterpå.

Her spyles hunden i rent vann med jevne mellomrom. Men da er det bare labber og mage for å få vekk jord og sand etter tur. Hele hunden bades sjelden med shampo, et par ganger i året, maks? Da brukes det menneskeshampo for å få skikkelig god lukt, hehe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et retrieverfenomen egentlig? :P Synes at "alle" labradorer og goldener jeg klapper er ekle og fettete i pelsen, slik at jeg føler at jeg må vaske hendene etterpå.

Labradusten her har i alle fall også slik pels - fet og ekkel. :P Neste gang vil jeg ha en rase med myk og deilig pels! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et retrieverfenomen egentlig? :banana: Synes at "alle" labradorer og goldener jeg klapper er ekle og fettete i pelsen, slik at jeg føler at jeg må vaske hendene etterpå.

Er det ikke nettopp det det er? Et retriever-fenomen? Skal ikke retrieverne ha litt ekstra fett i pelsen mtp på hva de er avlet for (jakt, apportering i vann?)

Det høres da ganske logisk ut for min del. Det virker som om hunder som er mye ute og kanskje bader mye utvikler mer fett i pelsen ettersom tiden går - for å holde varmen og for å ta vare på pelsen? Fettet gjør jo at vannet ikke trekker rett inn i hårstråene.

Merker iallefall på My om sommeren at hun må bades oftere med shampoo, og hun er en typisk badehund som svømmer mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres da ganske logisk ut for min del. Det virker som om hunder som er mye ute og kanskje bader mye utvikler mer fett i pelsen ettersom tiden går - for å holde varmen og for å ta vare på pelsen? Fettet gjør jo at vannet ikke trekker rett inn i hårstråene.

Merker iallefall på My om sommeren at hun må bades oftere med shampoo, og hun er en typisk badehund som svømmer mye.

Tja. Mine badeglade settere har i hvert fall ikke blitt slik selv om hele sommeren har blitt brukt til å ligge i bekker og tjern. Men det har vel noe med hvordan pelsen er i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca en gang i måneden og før utstillinger. Jeg synes mine er aller finest når de er nybadet. Rene pelser er finest på både wheaten og beardis, og jeg må faktisk fram med shampoen hvis de skal bli skikkelig rene på labber og hist og pist. Pippin bader i saltvann av og til, men da må han jo dusjes når vi kommer hjem. (Symra vasser bare uti til knærne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nettopp det det er? Et retriever-fenomen? Skal ikke retrieverne ha litt ekstra fett i pelsen mtp på hva de er avlet for (jakt, apportering i vann?)

Men om det er et retriever-fenomen, og natrulig for pelsen deres, så blir det litt "feil" for min del og bade den ofte i shampo og ødelegge denne naturlige egenskapen pelsen har.... :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved behov men,det blir som oftes hver 3 måned for da begynner hun bli "ekkel" i pelsen.Noen gang oftere også.Engelsk Setteren jeg hade badet oftere sikkert rundt hver 2 måned pga masse pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha aldri bada hunden min med shampo og sånt, bruker kun dusjen og rent vann og det holder i massevis! Jeg kjenner det på pelsen hennes om hu ikke har dusja på ei stund, kan bli litt "seig" liksom, så hun blir dusja minst en gang i måneden. Oftere om hun blir skitten for jeg orker ikke skitten hund inne. Hun elsker det da, så det er ikke no stress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader de når de lukter og er litt fettete å ta på. Det kommer litt an på årstiden og aktivitet. Nitro elsker å rulle seg i sanden på stranda. Og gnur seg oppå tang og alt mulig rart som lukter. Og så herjer de mye sammen og blir full av sikkel og sand. Det blir ca 1 gang i måneden, eller annenhver måned ca. Om sommern blir det oftere spyling i hageslangen uten shampo. Og før utstilling blir det et bad. De blir så myke og deilige i pelsen etterpå, og så lukter de godt :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et retrieverfenomen egentlig? :wub: Synes at "alle" labradorer og goldener jeg klapper er ekle og fettete i pelsen, slik at jeg føler at jeg må vaske hendene etterpå.

Her spyles hunden i rent vann med jevne mellomrom. Men da er det bare labber og mage for å få vekk jord og sand etter tur. Hele hunden bades sjelden med shampo, et par ganger i året, maks? Da brukes det menneskeshampo for å få skikkelig god lukt, hehe. :wub:

Labradusten her har i alle fall også slik pels - fet og ekkel. :wub: Neste gang vil jeg ha en rase med myk og deilig pels! :lol:

Er det ikke nettopp det det er? Et retriever-fenomen? Skal ikke retrieverne ha litt ekstra fett i pelsen mtp på hva de er avlet for (jakt, apportering i vann?)

Det høres da ganske logisk ut for min del. Det virker som om hunder som er mye ute og kanskje bader mye utvikler mer fett i pelsen ettersom tiden går - for å holde varmen og for å ta vare på pelsen? Fettet gjør jo at vannet ikke trekker rett inn i hårstråene.

Merker iallefall på My om sommeren at hun må bades oftere med shampoo, og hun er en typisk badehund som svømmer mye.

Tja. Mine badeglade settere har i hvert fall ikke blitt slik selv om hele sommeren har blitt brukt til å ligge i bekker og tjern. Men det har vel noe med hvordan pelsen er i utgangspunktet.

Men om det er et retriever-fenomen, og natrulig for pelsen deres, så blir det litt "feil" for min del og bade den ofte i shampo og ødelegge denne naturlige egenskapen pelsen har.... :banana:

Ja, jeg tror kanskje det er et retriever-fenomen :wub: Jeg jobber hvertfall med retrievere, og veldig mange har fett og ekkel pels. Men på Cita er det bare snakk om at hun får ekkel pels (i mine øyne) dersom det har gått ca 1 år uten at hun har vært vasket. Men Tia kan holde pelsen sin "fin" mye lengre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins da massevis av raser med vannavstøtende pels som ikke blir fettete på samme retriever-måte? :banana: Tulla har vannavstøtende pels, men sånn fettete har hun aldri blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins da massevis av raser med vannavstøtende pels som ikke blir fettete på samme retriever-måte? :banana: Tulla har vannavstøtende pels, men sånn fettete har hun aldri blitt.

Ja, er det jeg også sier. My har også vannavstøtende (dekkpels) men hun blir ikke fettete som en labrador hvis hun går et halvår uten en ordentlig dusj selv om man helt klart kjenner at hun er "skitten" ...

Labrador og golden blir jeg nesten alltid så skitten, fettete og stinkete på hendene etter å ha klødd på at jeg har begynt å kvie meg for å klø på de :wub: For meg virker goldens til å være værst, men det kan jo være så enkelt at de jeg har truffet har bodd hos folk som er late mtp på å holde dem rene. Er kanskje mer ork å hive en golden i dusjen enn en lab :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å vaske med shampo ca årlig.

En dusj i lunket vann blir det noe oftere, men ikke mer enn 3-4 ganger i året hittil..

Min hund er skyllefri, møkka preller av :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka blir vasket med shampo ved behov, men iallefall en gang pr røyting for å få bort litt løs pels.

Vår og høst kan det være jeg vasker hun med shampo en gang på de måndene, men det kommer veldig ann på hvor skitten hun er osv, noen ganger holder det bare å spyle hun i dusjen med rent vann.

På sommeren svømmer hun ute såpass mye at da er det skjeldent behov for å vaske hun med shampo, men blir spylt hvis vi har vært på stallen og pelsen er møkkete.

Om vinteren så blir hun ikke vasket med shampo, skulle hun bli skitten så spyler jeg hun med vann der hun er skitten.

Hun ruller seg MYYE i snøen og pelsen hennes holdes utrolig blank og ren igjennom hele vinteren uten vask.

Jeg syntes det er fælt med pels som er fettete og når hunden lukter vondt, da er virkelig vask med shampo på sin plass, selvom det ikke er "naturlig" for hunden :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader ikke bikkjene rutinemessig i det hele tatt, bare hvis jeg synes de trenger det. Det har vel hendt at jeg fikk en fiks idé om å julerengjøre hundene også, og da har de fått shampobad.

Argyr er skikkelig feit og "ekkel" i pelsen sin, og det får han faktisk lov å være. Det er såpass at jeg alltid gnir hendene sammen for å få av fettet etter at jeg har kost mye. Han skal være sånn, det er værfrakken hans. Han blir aldri våt til skinnet og han fryser ikke.

Han lukter ikke vondt eller "mye hund" - stikker man nesa ned i pelsen og trekker inn så lukter det nesten litt saueull.

Han kunne sikkert blitt spylt litt oftere da, for å skylle vekk støv og overskuddsfett, men det er så mye styr at jeg gidder ikke stresse med det.

Garm er badehund og elsker vannslangen, så han blir ren og pen rett som det er om sommeren, men shampo bruker jeg selvsagt ikke. Han ble badet flere ganger i uka med spesialshampo mot sopp, og jeg kan ikke si jeg merket noen forskjell på hvor ren han var, så da er han neppe særlig skitten til vanlig heller.

Om folk synes hundene mine er ekle å ta på, så får de la være. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...