Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bør man vaske hunden?


Recommended Posts

Sitter her og ser på ett eller annet rart hundeprogram fra USA på TvNorge. De skal visst kåre amerikas beste hund eller noe slikt.

En av deltagerne var noe som lignet på en balndingshund og som eieren ble spurt om hvor ofte han vasket, hvorpå svaret ble ett par ganger i år (som jeg trodde var normen for de fleste familiehunder). Dommeren ble da nærmest sjokkert over dårlig stell og sa at hunder skal bades minst en gang i måneden. Og det fikk meg til å reagere.

Hvorfor i all verden skal en familiehund bades så ofte? Jeg skjønner at en utstillingshund bør vaskes jevnt og trutt i forbindelse med utstillinger og at den må være ren og pen der, men en "vanlig" hund. Trenger den virkelig å bades hver måned? Jeg synes det blir unødvendig ofte, med mindre man eier enn møkkebader.

Hva tenker du? Hvor ofte bør hunder bades? hvor ofte bader du din? Hvor ofte er for ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Ettersom jeg har en hund med litt ekle fritidsinteresser så bades hun ved behov!

Avogtil 2 ganger i måneden, avogtil annenhver måned :P

Birk ble skjelden badet, han ble stort sett spylt ved behov etter trening på våt grusbane eller turer i gjørmeterreng.

Ble vel stort sett badet ett par ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa vår på 5 dusjet og shamponerte vi sist gang etter hennes første og grusomste kennelopphold for fire år siden. Etter fjorten dager kom hun og mora hennes hjem nedrøyta, møkkete, magre og utsulta og med sårskorper rundt hele nakkeregionen. En forferdelig erfaring for oss alle og etter et godt måltid vasket vi bort det vi kunne av møkk og reiste rett til dyrlegen med damene. Ellers bader hun jo hele sommeren (vi unngår stort sett bading i saltvann) og leker og ruller seg i snø om vinteren.

Hannen vår på 3 har dusjet èn gang i sitt liv og det var den dagen vi bestemte oss for å ta ham inn fra gata og gjøre ham til vår hund. Da ble han dusjet bak baren på hotellet med hageslange og vi brukte det vi hadde for hånden, nemlig Herbal Essences shampo og balsam :P

Hundene våre lukter ikke og har flott pels. Sålenge de ikke ruller seg i dritt eller blir seige og ekle i pelsen, ser jeg ingen grunn til å vaske dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hvor ofte bør hunder bades?

Når de er skitten.

hvor ofte bader du din?

Når de er skitten eller skal på utstilling. Om de skal på utstilling så bades den/de før den første utstillinga, men ikke bestandig at de bades før hver utstilling (kommer langt med en skikkelig pelsblåse).

Hvor ofte er for ofte?

Våre hunder vaskes med hundeshampo 2-3 ganger i året, men de bader ofte i ferskvann (uten "såpevask"). De blir såklart vasket rene om de har blitt stinkbomber på tur (finnes mange rare lukter i skogen).

Edit: programmet er den amerikanske utgaven av "Hundeskolen" som gikk på TV2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel veldig ann på type pels også.. En hvit dvergschnauzer, bichon frise', pudler osv må nok bades oftere enn andre raser. En hvit DS skal jo ha stri pels, men pelsen på ben og skjegg er jo mykere enn hva som er på kroppen, og jeg ser her at Blondie blir fort veldig grå, møkkete og udelikat om jeg ikke bader henne ofte nok. Så her blir nok Blondie badet hvertfall hver 3 uke, uanhengig om det er utstillingsesong eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg være en skikkelig dyremishandler, for mine bades med såpe som oftest bare til jul. :P

De svømmer hele sommeren da, og jeg dusjer de om de har blitt veldig møkkete på tur. Men såpe er det sjeldent jeg tar i pelsen deres. Og merkerlig nok synes jeg ikke at jeg blir skitten på hendene av å klappe de heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at jeg ikke var dyremishandler som tenker at å bade hunden er noe man gjør ved behov (utstilling, røyting, stinkbomber osv).

Her i huset bader vi vel 2 ganger i året eller der omkring. Bader som regel alltid etter vintersesongen når røytingen har kommet i gang, da trenger vi ikke fettet i pelsen (vinteren er jo over) like mye og vi hjelper til å bli kvitt litt hår i røyteperioden. Utover det bades han vel utpå høsten en gang, etter en klissete sommer og høst, men før vinteren slår til. I vintersesongen prøver vi å holde på det fettet vi kan i pelsen slik at han tåler mest mulig kulde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg være en skikkelig dyremishandler, for mine bades med såpe som oftest bare til jul. :P

Det er viktig med julerengjøringen :P

Stitch bades et par ganger i året, og da gjerne i forbindelse med røyteperioder. Da blir vi liksom ferdig med røytinga på et par dager :P Ellers så er belgerpels veldig lettstelt og Stitch er ikke en hund som absolutt skal rulle seg i møkk, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer voldsomt; de bades når de er skitne, og Tulla bades før utstilling og klipp. Aynï bader jeg når jeg har lyst, noe som har vært fint sjelden. Mange cairn terriere går gjennom et helt liv uten noen gang å være i nærheten av shampo, siden shampoen ødelegger strukturen i pelsen (ja, selv om det er for stri pels).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader ham når han begynner å bli seig i pelsen. Men det skjer sjelden ettersom han blir børstet regelmessig. Jeg vil nok si 2-3 ganger i året. Han er blank og skinnende i pelsen, så jeg syns ikke jeg er dyremishandler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie bades jo tydeligvis så ofte at hun burde ha svømmehud mellom tærne :P

Hun bades i snitt hver tredje uke, da tar jeg full gjennomgang med pelsklipp bading og full gjennombørsting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når jeg har en hund med kortkort pels (Pinscher) så bader jeg ikke hunden så ofte - hun er 11 måneder og har hittil blitt badet 2 ganger i sitt liv.

Tidligere da jeg hadde en mer langhåret hund (Border Collie- blandingshund) badet jeg hunden ca hver 6-8 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader henne når jeg føler for det. Nå for eksempel, har hun typisk nettopp-røytet-pels som er litt ekkel og "sliten", så jeg har vurdert om jeg ikke skal gi henne et bad snart, men så kommer det sikkert til å ta noen uker før jeg gidder å gjøre det, og da er vi så langt inne i sommeren at hun uansett bader en del i både salt- og ferskvann, så da kan jeg jo likeså godt vente til høsten, men da pleier hun å ha fin pels, så da venter jeg heller til etter hun har røytet fra seg neste gang, noe som kanskje blir rundt jul eller noe slikt? Da kan hun vel uansett få et bad, det er jo hyggelig å ha ren hund når resten av huset også er rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader mine når de er veldig skitne. De han en veldig grei pels, så fort de er tørre og rister seg, så er skiten vekke. Jeg bader de ved behov, men som regel bare en gang i halvåret.

Mine bades ofte. Jeg liker ikke hunder jeg blir ekkel på hendene av å ta på. Så her kan det bli alt fra 1 bad i uka til 1 i mnd. Men ikke sjeldnere enn det. Da bades de MED hundeshampo. (en mild en, veterinærshampoo)

Jeg blir ikke ekkel på hendene når jeg klapper mine selv om de ikke bades ofte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig med julerengjøringen :P

Ha ha. Ja. Det har blitt en fast rutine å bade de til jul av en eller annen merkelig grunn. :P

Jeg badet før de gikk på utstilling da. Men siden de har vært på utstilling en gang hver, så synes jeg ikke det gjelder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen her er nettopp fylt ett, og han har aldri blitt vasket. Han har blitt spylt litt et par ganger pga gjørme e.l, men vi har aldri hatt behov for å bruke såpe på han. Han har heldigvis ingen 'ekle' fritidsinteresser, han har aldri vært i saltvann (ikke glad i å bade), og blir sjelden særlig møkkete, i hvert fall ikke lenger opp enn knærne. Renslig gutt altså :P

Han er nettopp begynt på sin første røyteperiode, så har tenkt på å gi han en runde i dusjen nå snart. I tillegg skal vi kanskje på utstilling til høsten, så da blir det et bad før det og. Men ellers kommer jeg nok ikke til å vakse han med såpe med mindre han faktis er dritten eller lukter dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved behov, det vil si når de er skitne (type rulle seg i møkk, gjørme osv). Mine har ganske så selvrensende pelser, men dessverre ikke 100 %, så de bades når jeg ser og kjenner at de ikke er helt rene. I tillegg bades Norma før utstilling, og begge bades før klipping. Norma må av og til bades med veterinærshampo for huden sin, men, bank i bordet, nå er det en god stund siden sist :P

Sånn i snitt "hverdagsbader" de kanskje 5-6 ganger i året hver? Dette er da med shampo, de spyles og skylles mye oftere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Oj :P Min hund på 8 år kan jeg ikke huske at har blitt dusjet mer enn en gang i sitt liv.. Den på 15 mnd har aldri dusjet. De bader selv i ferskvann, men jeg bruker aldri såpe på dem, har ikke hundeshampo engang. Jeg syns ikke de lukter noe særlig ekkelt, men kanskje jeg bare har blitt vant til lukta :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

1-2 ganger i mnd ca.

Jeg bader de når jeg føler for det egentlig. Så lenge de ligger i sofa og seng min, så syns jeg at de bør bade så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølve bades gjerne en gang i uka eller hver 10 dag, det lengste jeg har drøyd med å vaske han er 3 uker - da på vinterstid. Jeg kan ikke tenke meg noe mer herlig en nybadet hund med ren og skinnende pels. Siden de aller fleste hunder tåler både hundeshampo og vann skjønner jeg ikke helt hvorfor de fleste ikke bader hundene sine oftere, spesielt siden mange hunder ligger i både sofa og senger, men hver sin smak. Utehunder er selvfølgelig en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...