Gå til innhold
Hundesonen.no

- Kjæledyr er bakteriebomber


Nokia

Recommended Posts

Mennesker kan også være veldig gode ledd for å spre sykdomme, skal vi da avskaffe alt sosialt liv med mennesker også? Det blir for tullete syns jeg, blåse opp en hver potensiell ting til en trussel. Hysteri - rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ikke et av de landene som er verst på å spre rundt seg med antibiotika da. I USA f.eks. kan man jo gå og kjøpe antibiotika til injeksjon uten resept, og alle mulige salver og kremer inneholder antibiotika. Sånn er det i store deler av Europa også, mens Norge reseptbelegger det aller meste. Problemet er at verden er blitt veldig liten, og importrestriksjoner som sikter seg inn på rabies og smittsomme sykdommer dessverre ikke beskytter mot resistente bakterier. Nå tror jeg vel at vi mennesker er et langt større problem der så mye som vi reiser rundt - for noen måneder siden fikk jeg en penicillinresistent bakterie inn i huset fra Tyskland (den haiket med et menneske altså).

Så lenge vi fortsetter å overforbruke antibiotika OG bruke det feil (litt her og litt der) så vil vi få større og større problemer med resistens uansett. Og jada, da kan hunden og katten din bli smittebærere og de kan risikere å dø av behandlingsresistente bakterier - akkurat som oss.

Det er ikke hysteri i den artikkelen, det er bare et merkelig blindskudd som ikke har noe med poenget å gjøre. IKKE bruk antibiotika på kutt, sår eller sykdom med mindre du vet at det er bakteriell oppvekst som forårsaker problemet, og aldri avslutt behandlingen for tidlig. Mer får vi ikke gjort egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...