Gå til innhold
Hundesonen.no

Malinois vs Tervuren


Puttiva
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

...og jeg tilføyer:

Dette kommer helt an på hvilke linjer man kjøper fra.

Man får terv etter mallebrukslinjer som er like heftige og begeistret som bruksmaller - og så får man faktisk kjøpt pene maller også, sånne som kan gå venstresvinger om man ønsker det - de har allikevel antagelig mer drifter enn de langhåra men ikke til det ekstreme.

Man får kjøpt belger til enhver smak om man bare gidder å lete. Belgeren skal uansett variant og oppdretter være en arbeidsglad hund med drifter - den skal ikke være død og trives best i sofaen det er feil.

Er man på jakt etter en hund som ikke krever noe annet enn en tur om dagen så kan man finne en annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg tilføyer:

Dette kommer helt an på hvilke linjer man kjøper fra.

Man får terv etter mallebrukslinjer som er like heftige og begeistret som bruksmaller - og så får man faktisk kjøpt pene maller også, sånne som kan gå venstresvinger om man ønsker det - de har allikevel antagelig mer drifter enn de langhåra men ikke til det ekstreme.

Man får kjøpt belger til enhver smak om man bare gidder å lete. Belgeren skal uansett variant og oppdretter være en arbeidsglad hund med drifter - den skal ikke være død og trives best i sofaen det er feil.

Er man på jakt etter en hund som ikke krever noe annet enn en tur om dagen så kan man finne en annen rase.

*signeres*

Variasjonene blant belgervariantene går mer på linjer enn på variant. Men det avles mer mot bruks på maller enn på tervueren (og groenendael, for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Eller navnene forkortes til malle, terv, gronnis (eller svarting) og lakkis

Hehe, gronnis (uttales med ø?) og svarting :frantics:

Jeg sier tervueren, ....

Ganske interessant med sånne uttalselser faktisk!

Uttaler du e'en også? Eller bare skrev du den av vane :frantics:

Jepp det er det! Det er forskjeller ute å vanker på staffen også, noen sier stæffordshiir bullterrier, og noen sier staffårdshajr bullterrier :icon_clapping:

Takk for informativ video :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg sier tervueren, nesten på samme måte som det skrives. Men jeg "skynder meg over" de to bokstavene "ue" :- ) Noe som sikkert er galt, hehe. Det vriene med belgiske navn og ord er jo at man ikke aner hvilke av de tre offisielle språkenes uttalelse som skal brukes.

Franske ord uttales aldri slik de skrives. Nederlendere brekker jo ord og harker frem R'ene, og tysk finnes også i Belgia som offisielt språk. Jeg aner virkelig ikke hvilken av disse tre språkene i Belgia som Tervueren har fått navnet sitt fra, men jeg har gått ut fra at det var fransk bare... :- )

De to andre uttaler jeg "grånendal" (med tysk klang) og til sist; i Malinois kutter jeg vekk "s" endelsen (alle ord som ender på S, er stum s i fransk), altså blir 'ois" endelsen "mal-lin-oa", eller mallinoa. Tydelig a.

Den siste rasen, den som begynner på L, husker jeg ikke engang hvordan staves, så den har jeg galant hoppet bukk over :whistle:

Det er ikke rart det er mange varianter av uttalelser av disse rasene - det er jo tross alt belgiske raser og som sagt; man har tre språk å velge mellom når man skal gjette seg frem til uttale :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...