Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk Kelpie kull


Guest Jonna

Recommended Posts

28108_10150197309195072_834435071_12791331_1021847_n.jpg

Pulesveis a'la Kelpie? :wub: Utrolig fint bilde av happy kelpie, i alle fall :getlost:

Gratulerer med to vellykkede (og vellystige, høres det ut som :)) parringer! Krysser fingrene for at Tallidamen får massevis av gærne småttiser iløpet av sommern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 986
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Da er det til å belage seg på mer venting. :)

I går var hun på dag 9/10 i løpetiden og blodprøven viser at den bare er på nivå 3 :wub: Jamen godt jeg ikke reiste for det hadde vært totalt bortkastet.

Normalt så dobbler den seg iløpet av 1-2 dager, dvs til 6 iløpet av 1-2 dager, så til 12 iløpet av 1-2 dager osv. Anbefalt parring er når nivået er på 25-35. Eggløsning er ved 15 også trenger eggene 2-3 dager på å modnes.

*utålmodig* Spesiellt siden jeg reiser til Spania på torsdag :getlost:

Altså, hverken utstryk eller blodprøver er 100% til å stole på...

Lapphunden til Anne Grete har vært gjennom både utstryk og blodprøver før parring og var forsøkt paret fire ganger før Anne Grete nå i vinter ga F i alt som hadde med testing å gjøre og fulgte Labbi - dvs. at når Labbi begynte å invitere gamle Aron til fest så satte jeg og Anne Grete kursen mot Sverige dagen etter - Labben var da på 9. døgnet. (de foregående gangene var hun paret på 13. og 14. døgnet). Labben lot seg svært så villig pare på 9. døgnet hun, men for sikkerhets skyld ville vi reise tilbake på 11. døgnet og gjøre en paring til. Til Sverige vi dro - men ikke f... om den lapphund skulle ha noe mer sex - hun hadde fått det hun ville ha og ferdig med det. Resultatet vander rundt i Østmarka nå - 9 stykk teddybjørner :)

Tipper Talli snart er full av små søte ekorn...

(og jeg har bilder i hodet av Jeanette med hov *latterkrampe*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Altså, hverken utstryk eller blodprøver er 100% til å stole på...

Var det jeg fant ut også når Bocca (hannhund) prøvde voldta henne i forbi farten. Han har til d.d. ikke parret uten at han ser noen grunn til det. Hadde bla en tispe hjemme hos seg i 5 dager før han parret, og i 3 dager etter det. Parret bare en gang han og skokk med valper er det.

Tipper Talli snart er full av små søte ekorn...

(og jeg har bilder i hodet av Jeanette med hov *latterkrampe*)

Det håper jeg også *stirre intenst etter forandringer* :getlost:

Kanskje jeg også burde invistert i slike kattefeller? Jeg mistenker dette for å bli en "snabb" gjeng. :wub:

Tema er bestemt for kullet, men nå fortsetter jeg å holde det hemmelig til jeg vet hun er drektig. *være vanskelig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Dette må bare gå bra :aww: *Krysser alt vi har* :P

Fin var han i hvert fall :wub: Kan det komme svarte valper i dette kullet? :wub:

Nei, en av foreldrene må være svarte for å få svarte valper. Jeg tipper det vil bli for det meste sjokolade og kanskje noen røde.

Også fins det en micro-micro sjanse for red and tan, men den er så liten at det fins bare der i teorien.

Snibben har egentlig med seg alle farger via sin bestemor. Bak henne fins alle farger som er godkjent på AK i de nærmeste generasjonene.

Stamtavlen til bestemoren med farger.

Hans bestefar Goolorabang Razor Jack har også gitt dilute valper.

Men så vidt jeg vet skal man helt tilbake til 8/10 generasjon på Talli for å finne en hund direkte som er dilute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo egentlig bare "barnet" og litt ung enda. Han er født juni 2008.

Pssssjjjj... Går så fint atte *flir*.

(og jeg har bilder i hodet av Jeanette med hov *latterkrampe*)

*Latterkrampe her også*. :P

Vi krysser alt, vi, for at dette går bra :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

En kan ikke få alle krav oppfylt hver gang, og noen ganger må en parre "med stamtavla" og håpe det holder.

Jeg er selv i leteprosess, og ingen oppfyller alle kravene. Spørsmålet er jo hva en kan og vil fire på. Å parre med en som er to år hvert øyeblikk er ikke det verste en kan gjøre :aww: Jeg sikler på en som er 11 måneder, jeg... Men han får heller bli til et annet kull enn det neste, for foreløpig oppfyller han veldig få krav (røntgenstatus på seg selv og søsken, parret før, fått hilst på ham, osv) - men jeg liker potensialet hans.

Anyway, dette var din kulltråd :wub: , håper dette går i boks for deg!

*ler* kupp i vei. Lufte tanker er bare hyggelig.

Enkelte krav går jeg ikke med på (som dere kanskje forstår) og det er helse. Snibben er fra ett helfritt kull hvor bare en en urønget.

Mentalitet har jeg litt mer "spillerom" pga Talli sine linjer og som individ, men jeg har nå endt med en som rett og slett har omtrent samme personlighet som Talli. Der er det også FlowerPower på høyt nivå, men samtidig så er alt kult! Han er litt mindre nyfiken enn Talli, men der har Talli i bøtter og spann for hun er jo litt "Må bare se litt her".

Så jeg tror det kan bli veldig trivlige hunder som ikke bøller med fører, myke som smør, men samtidig hunder som vil veldig mye og er med på hva du nå måtte finne på. Men heller ikke de enkleste nettopp pga det, myke hunder som vil mye kan fort bli brukt harde metoder på.

Men du får gjøre som meg da, finner du ikke (vil ikke *ler*) faren så får du gå til sønnen. Eller omvendt.

Jeg ser ut til å ha mest flaks med unge hannhunder jeg da. Bocca var heller ikke 2 år før jeg brukte han. Så iblandt får heller potensiale skinne igjennom og ikke vente for lenge, iallefall når man har god kontroll bakover. :P Og ja, det blir jo rett og slett stamtavleparring av det, men jeg tror egentlig at om stamtavlen er godt kjent og god oversikt så tror jeg det skal mye til for at det slår helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Så jeg tror det kan bli veldig trivlige hunder som ikke bøller med fører, myke som smør, men samtidig hunder som vil veldig mye og er med på hva du nå måtte finne på. Men heller ikke de enkleste nettopp pga det, myke hunder som vil mye kan fort bli brukt harde metoder på.

Men du velger valpekjøpere med omhu, ikke sant? :P

Og de leveres med stamtavle, vet.attest, chip - og håv! :aww:

Ikke at jeg bryr meg altså, overhodet ikke.. *antijinx*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en av foreldrene må være svarte for å få svarte valper. Jeg tipper det vil bli for det meste sjokolade og kanskje noen røde.

Også fins det en micro-micro sjanse for red and tan, men den er så liten at det fins bare der i teorien.

Snibben har egentlig med seg alle farger via sin bestemor. Bak henne fins alle farger som er godkjent på AK i de nærmeste generasjonene.

Stamtavlen til bestemoren med farger.

Hans bestefar Goolorabang Razor Jack har også gitt dilute valper.

Men så vidt jeg vet skal man helt tilbake til 8/10 generasjon på Talli for å finne en hund direkte som er dilute.

Tusen takk for informasjonen! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tusen takk for informasjonen! ;)

Spør Jeanette om noe og få en avhandling :hmm:

Bare være vanskelig du, Jeanette! Ser jo ut som om det er veien å gå dersom det skal bli noe, så vi venter spente og glade på forandringer hos Talli! :getlost:

*ler* jeg har vel klar navn til ca 20 (om ikke 100) valper. Men det er jo ikke-tema, så jeg holder det for meg selv til hun ikke har vært på ultralyd 28.juni. For time er jo ikke bestilt alt ;)

Talli har vært på ferie siden forje torsdag og hatt opphold hos sin Pappa og Onkel. Dagen etter jeg leverte henne så var hun sur på gutta og gutta var ikke intessert. Så det tyder jo på at parring har skjedd på enn bra tidspunkt.

Hun er fotsatt hoven bak, eller er det (selvsagt) ikke noen forandring.

Men dette er altså ikke 1 ukes bilde, for vi gleder jo oss ikke til å se noen forandringer.

28408_10150202195360072_834435071_12953657_572056_n.jpg

28408_10150202195375072_834435071_12953658_5367756_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...