Gå til innhold
Hundesonen.no

"Edderkoppspinn" på bakken


Gjest

Recommended Posts

De siste dagene har vi gått fra ca 40-50 cm snø til barmark og grønne skudd på trærne, og samtidig har ett av vårens fenomener dukket opp. Jeg merket det i fjor også, og lurer på hva dette kommer av. Det ligger et slags "grålig" lag over bakken over store områder - spesielt i "åpne" skogsområder" - som ser ut som edderkoppspinn. Det er absolutt ikke edderkoppspinn, og er mer "sprøtt" i konsistens. Ser litt syntetisk ut.

Kommer dette av forurensning fra bilvei og / eller flyplass? Nokon som vet? Har ikke merket dette i så stor grad på fjellet og utenom byen/flyplassen, men har heller ikke tenkt så mye på det før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det da jeg gikk tur i fjellet i dag med Tufsedyret, og må innrømme at jeg aldri har sett det før :ahappy:

Jeg gikk opp rett opp i fjellet fra Lunheim, og som datter av yttersia kan jeg ikke huske å ha sett dette noen gang i terrenget ute på Kvaløya. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ligger i en tørr gammel låve er det vel mer støvete gammelt edderkoppspinn eller sånn "støvspinn" som blir i gamle hus og sånt. Jeg har desverre ikke noe link til "soppen", var bare noe læreren jeg hadde i naturforvaltning på videregående lærte oss når vi var på tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett sånn i siloen på gården hvor hesten min står. Det ligger også sånn på gulvet under noe gammelt silo. Gir sefølgelig ikke muggent silo til hesten.

Det er nok ikke mugg i den forstand, men omtrent alle steder der det er fuktig (f.eks. under en halug med silo) finnes det forskjellige typer sopper og bakterier som vi både ser og ikke ser... Vet ikke om det du har sett er akkurat det samme som det som er ute, men silo er ikke så innmari forskjellig fra det grasset som har ligget "isolert" under snøen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...