Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppkast, bare litt dårlig, eller noe hun har spist?


Line&Luna

Recommended Posts

Vår lille labradorvalp er i grunnen glad i alt som kan spises (og ikke). I går natt, 16. mai, var hun dårlig og kastet opp. Hun hadde da fått i seg noen reker, og jeg ble litt usikker på om dette er noe hunder ikke skal ha. Vi er førstegangseiere og har stort sett hatt det veldig enkelt og greit de første månedene. I dag 17. mai har hun også kastet opp, og er i grunn veldig slapp og kosete. Sov i en halvtime på fanget, og det er mot normalt. Noen som vet om det finnes noen oversikt over hva som hunder bør unngå. Vet at epler, druer og sjokolade er fy fy, men er det mye mer? Vi har tross alt en labrador... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkunskinn

Løk

Hvitløk

Druer

Rosiner

Rå/spirende poteter

Salt

Valnøtter

Sjokolade - jo mørkere jo verre, det er kakaoen de ikke tåler)

Avokado

Bakst av gjærdeig -gjærdeig omdanner seg til alkohol i magen til dyr.

Brokkoli i store mengder

Cola - inneholder teobromin som er livsfarlig for hunder.

Fruktkjerner

Sukkerfrie drops som inneholder xylitol,

Varmebehandlede ben

Kålrot

Med andre ord, fór bikkja med hundemat! That's it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!! Vanligvis er det bare hundefor det går i her i gården, men hun er en liten mattyv når hun får sjansen :wub: Og i går ble det reker... ikke mange, bare noen få, men kan virke som om det ikke var noe særlig. hun er ihvertfall ikke i form i dag. Vil ikke spise, og bare sover på fanget, noe hun normalt ikke gjør, da det blir for varmt. Så er litt bekymret, hønemor som jeg er :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkunskinn

Løk

Hvitløk

Druer

Rosiner

Rå/spirende poteter

Salt

Valnøtter

Sjokolade - jo mørkere jo verre, det er kakaoen de ikke tåler)

Avokado

Bakst av gjærdeig -gjærdeig omdanner seg til alkohol i magen til dyr.

Brokkoli i store mengder

Cola - inneholder teobromin som er livsfarlig for hunder.

Fruktkjerner

Sukkerfrie drops som inneholder xylitol,

Varmebehandlede ben

Kålrot

Med andre ord, fór bikkja med hundemat! That's it!

Jøye meg. Hunden min får/har fått kalkunskinn, løk, hvitløk, druer, salt, gjærbakst, rosiner, brokkoli, fruktkjerner, kålrot, varmebehandlede ben, epler, poteter, avokado og valnøtter. Ikke det at vi fôrer ham jevnlig på alt dette, men det er vel bare drops, cola og sjokolade han ikke får bevisst. Vel, han har nå spist en 200 grams sjokoladeplate også da men det gav jeg ikke med vilje. :wub:

Han burde visst vært død for lenge siden. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Powers: Det finnes folk som røyker til de er 90 uten å noen gang få KOLS eller lungekreft også, det betyr ikke at det er sunt allikevel :ahappy:

Mine hunder har også fått i seg både løk, druer og sjokolade, men de får de jo aldri med vilje. I tillegg er jeg veldig nøye med varmebehandlede ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøye meg. Hunden min får/har fått kalkunskinn, løk, hvitløk, druer, salt, gjærbakst, rosiner, brokkoli, fruktkjerner, kålrot, varmebehandlede ben, epler, poteter, avokado og valnøtter. Ikke det at vi fôrer ham jevnlig på alt dette, men det er vel bare drops, cola og sjokolade han ikke får bevisst. Vel, han har nå spist en 200 grams sjokoladeplate også da men det gav jeg ikke med vilje. :ahappy:

Han burde visst vært død for lenge siden. :whistle:

Lokalveterinæren sier at han av og til deler litt sjokolade med hunden sin på jakt, bittesmå mengder (i tillegg melkesjoko) er ikke veldig farlig. Det er nok verre om hunden får det jevnlig, eller i for store doser. Også varierer det jo på størrelse på hunden.

Men tror faktisk min 6kg hund må ha i seg noe som en hel sjokoladeplate før det er dødelig, og det ville nok ikke skje.

Ellers er løken verst rå, og mindre farlig stekt :wub:

Men ja det er mye hunder ikke skal ha, men det er også mye som skal til for at det faktisk er skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkunskinn

Løk

Hvitløk

Druer

Rosiner

Rå/spirende poteter

Salt

Valnøtter

Sjokolade - jo mørkere jo verre, det er kakaoen de ikke tåler)

Avokado

Bakst av gjærdeig -gjærdeig omdanner seg til alkohol i magen til dyr.

Brokkoli i store mengder

Cola - inneholder teobromin som er livsfarlig for hunder.

Fruktkjerner

Sukkerfrie drops som inneholder xylitol,

Varmebehandlede ben

Kålrot

Med andre ord, fór bikkja med hundemat! That's it!

Hvis noen kunne være så snill å dra frem FORSKNING som viser at dette er farlig for hunder, så skal jeg holde kjeft, men det er faktisk kun et fåtall av tingene her som er noe som helst annet enn rykter og vås fra ende til annen.. :P Det er jo også forferdelig morsomt at for hver gang man ser denne listen, blir den lengre og lengre - hvor finner folk dette? Wikipedia? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange meninger om dette emnet, men det er vel noe med erfaringer. Vi er som sagt nybegynnere, og problemet gikk heldigvis fort over, men takk for alle innlegg. Får prøve å holde oss til hundemat og griseører :)

Et par runder med Zoolak, så var apetitten tilbake, og maten holdt seg der den skulle. Har hørt at yoghurt eller rømme skal gjøre det samme, men anbefaler likevel Zoolak. Fungerte for oss :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Line & Luna.

For det første, heia til navnesøster til Labradoren min, som også heter Luna! :)

For det andre - Labradorer spyr. Luna-labben min har spist alt på den lista (mer eller mindre) - med mer - uten at hun har omkommet. Hun spiser steiner, plast, isopor, glassbiter, trefliser, sleiker på bensinflekker, stjeler tyggiser og klubber langs veien. Noe kommer opp igjen av seg selv, annet går gjennom systemet og skaper en fargerik bæsj. Hun har tilogmed tygget på narkosprøyter noen idioter hadde kastet fra seg i et fjæreområde (der det forøvrig pleier å være barnehager, jeg var så sint at jeg eksploderte i en svart sky av nord-norsk bannskap der jeg stod) - uten at hun ble sjuk av det.

Det jeg kan anbefale deg fra en Labbeier til en annen, er å ha en svær saltbøsse og kull for hånden. Det skjer fra tid til annen at sokker og strømpebukser (tynne nylongreier...) forsvinner ned i hundkjeften, og disse bør man helst få opp igjen da de kan legge seg over åpningen fra magesekken. Et annet typisk tilfelle av ting som gjerne må spys opp igjen, er alt nyttårsrakettsøppelet som blir liggende igjen. Det skjer hvert år at jeg i et uoppmerksomt øyeblikk ikke får med meg en klump svovel og fargepulver forsvinne inn i labbe-kjeften, og da må vi fram med 4 store skjeer salt bakerst på tunga. Brekning på nullkommaniks.

Jeg har ikke kjøpt sånne kulltabeletter enda, men jeg anbefaler deg å gjøre det om du er på et apotek. Hvis det en gang skulle skje at noe skikkelig giftige greier skulle forsvinne ned gruvegangen, så er det nok godt å ha. Og evne til å slappe av. Jeg er litt dårlig på det, jeg kan ligge oppe ei hel natt om det er noe "i grenseland" som har forsvunnet ned og ikke kommet opp igjen. Men det går stort sett bra, og man blir flinkere til å slappe av etterhvert. Men det er kanskje noe dere vet fra før av, å være Labradoreier krever en del humor og evne til å ta ting litt useriøst :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det å holde seg til "hundefôr" synes ikke jeg nødvendigvis er et veldig godt råd.. Om hunden spyr av et par reker er det kanskje på tide å gi den litt mer variert kost, liksom.. Her får pelsen jevnlig diverse varianter av kjøtt, rå ben, fisk og annen sjømat (med og uten skall, (rå) ben og skinn), brød og bakverk er nammis, grønnsaker og den slags går nedpå, egg er supert osv osv.. Gir ikke hunden bevisst sjokolade, rosiner, løk osv, men det å ikke gi hunden noe annet en "hundefôr" synes jeg er tull (jeg skriver "hundefôr" i hermetegn fordi jeg antar det er snakk om tørrfôr.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som kan være lurt å gi hunden daglig er Biola, en hund på str med din kan få 1 -1 1/2 dl pr. dag. Da holder du tarmfloraen i god form, og slipper kanskje unna Zoolac som er temmelig dyrt. Jeg har også hunder som spiser "alt", men antakelig p.g.a. Biolaen nesten aldri får magetrøbbel. En innertier for mine er alt dødt de måtte komme over, hestemøkk og andre ekle ting. Og spiser de det ikke, ruller de seg i det :)

Er på en måte litt enig med lucy i at man er altfor redd for annet enn hundemat. Hvordan overlevde hunder før, og hvordan overlever de i land hvor det ikke er så nøye? En annen ting er at det har vel aldri vært så mye fokus på ulike allergier på hund. Er dette bare fordi veterinærene har blitt flinkere med diagnoser, eller er ikke hundematen/tørrforet så bra for hundene som produsenter og andre vil ha det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, Labben min blir kvalm og spyr av sånne behandlede tyggebein man får kjøpt på vanlig butikk og dyrebutikk. Griseører og haler gikk bra, helt til hun ble større i kjeften og begynte å svelge delene hel.... Keep an eye out for that :)

Kom på dette i morges :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og da må vi fram med 4 store skjeer salt bakerst på tunga. Brekning på nullkommaniks.

Denne ville jeg vært forsiktig med, det er ikke alle hunder som spyr av salt. Plutselig har en gitt bikkja flere digre skjeer med salt, og jeg skal ikke påstå at det er farlig, men det er neppe spesielt heldig. Jeg fikk kjeft av veterinæren i allefall. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man må begrense seg, jeg vil påstå det er litt "common sense" å ikke peise på med salt til hele saltbøssa er brukt opp :whistle: Jeg fikk iallefall vite at drøyt 4-5 store skjeer er nok, men det nøyaktige antallet er vel tentativt mtp. alt saltet som faller utenfor mens man prøver å lure det inn så langt bak som mulig.

Forøvrig utvaskes effekten jo oftere man bruker salt, derfor anbefaling om kull i bakhånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ville jeg vært forsiktig med, det er ikke alle hunder som spyr av salt. Plutselig har en gitt bikkja flere digre skjeer med salt, og jeg skal ikke påstå at det er farlig, men det er neppe spesielt heldig. Jeg fikk kjeft av veterinæren i allefall. :)

Det stemmer det.. Jeg ga bikkja saltforgiftning i stedet, og det var ikke en hyggelig samtale med dyrlegen nei.. :whistle: Jeg synes 4-5 spiseskjeer hørtes overdrevent mye ut forresten; jeg ga Tulla kanskje to teskjeer, og det holdt for å gi henne saltforgiftning i alle fall; hun ble svimmel og ustø og mistet balansen, lå og peste og var i det hele tatt veldig utafor. Hun er ikke veldig mye mindre enn en labbis forresten.

Asparges på glass er tingen å gi når ting ikke skal opp igjen og det er snakk om spisse ting (visse bein osv), fordi aspargesen kapsler inn dette. Men det må gis temmelig kjapt etter inntak av spiss ting. Lurt å ha stående i kjøkkenskapet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, hun veier iflg hjemmesiden din 10 kilo mindre enn labbisen min så mindre er hun nå :lol: Men jeg orker ikke begynne med noe min hund er dittenogdatten i forhold til din hund og jeg ble datten fortalt av ditten. Det er nå det jeg har hørt, kan godt hende veterinæren på vakttelefonen var et sauhau og jeg i så måte har lært feil. Men som alltid så regner jeg med det er implisitt at man tar alt "med ei klype salt" (eh eh :whistle: ), og man trenger ikke lese alt bokstavelig og som ei kokebokoppskrift. Siden det nå var snakk om Labradorer så er vi iallefall innen samme rase og vaner, men som innen alt av det vi putter i bikkjene våre - så vil det finnes individuelle forskjeller. Kanskje andre ville reagert på samme mengde, derfor tilpasser man og følger egen "common sense"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Meningene er delt her ja. Men er jo enig i at vi ikke bare skal gi tørrfor. Hun får litt diverse kjøtt innimellom, men ikke på noen daglig basis. Nå som sommeren er kommet så har det blitt en del lollipop (uten sjokoladen, seff, den koser mamma seg med :) ). Hun elsker dessuten ostepop, så nå om dagen er det nye navnet; Lunapop :) Om ostepop er så bra, er vel en annen sak, hun får ikke mange, og har enda ikke reagert på de, så da får hun en nå og da.

Til Larange, takk for beroligende kommentarer. Har faktisk kulltabletter i huset, så da vet jeg hva jeg skal gå for neste gang :)

Moro med labbis navnesøster, hvor gammel er din Luna? Min er nå 5 måneder, og har blitt ganske flink med ting hun finner på tur. Sier vi slipp, og drar frem en godbit, så slipper hun. Og nå i det siste, men alt ispapiret som ligger rundt om kring, virker det nesten som hun har skjønt at det er æsj... Så kan hende at noe går inn... Selvom det hun vet hun ikke får lov til, er det som er mest moro. Og blir hun tatt (som i å stikke av med sko, hun har arvet sin "mors" fetisj for sko :wub: ) så er hun verdens mest uskyldige... :getlost:

Men hun er likevel den vakreste lille rampen jeg vet om.... Det synes vel alle om sin hund, men labbis Luna, det må jo bare være vakkert, eller hva mener du :P

Heldigvis har vi enda ikke hatt flere problemer, men veldig bra å høre hva andre har opplevd, hva man kan/bør gjøre og samtidig bli litt beroliget av andre som har hatt lignende problemer. Takk for alle innlegg, setter stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...