Gå til innhold
Hundesonen.no

Clumber Spaniel


SCRM

Recommended Posts

Hei..

Jeg har en Flatcoat tispe på snart 3 år, skal ha en hund til, men det bli ikke riktig enda. Har lærlinge tid som må gjøres ferdig først.

Men det jeg lurer på da, er om noen har noe nyttig informasjon om Clumber Spaniel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for det.. :wub:

Noen som har noe erfaring med Clumberen?? Har fått høre at det er mye sykdom på rasen og vanskelig og finne brae hunder.. Noen som kan fortelle meg litt mer?? :)

På forhånd takk for all hjelpen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei :ahappy:

Nei, nå ble jeg lykkelig, du,- at noen faktisk vil vite litt mer om de fantastiske Clumber-personlighetene :wub:

Dette er en rase som har stjålet mitt hjerte, i hvert fall. De har ofte mye egne meninger og bøttevis med sjarm. De har ofte en meget heftig valpetid, men roer seg etterhvert. De ser noget trege og late ut, men skinnet kan bedra. En del av de, særlig hannene, har masse trøkk. Om man sammenligner med flat, er de selvsagt ikke så virrum-svirrum, men har mer vilje på det de VIL (vet ikke om det ble forståelig)

Det er en antallsvis liten rase, med de utfordringer som følger med det. Her i Norden jobbes det seriøst og godt for rasen, særlig den svenske Clumber-klubben gjør mye bra. Vi har et par meget gode oppdrettere her i Norge (en av de har kull nå, også), ellers må du reise over grensa.

Vet ikke helt om det var slikt no du ville vite, bare å spørre :ahappy:

Masse skrytebilder på fb-profilen min, om du vil titte, :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var det.. :D Jeg har tenkt på mange forskjellige raser, men det er noe med clumberen som fanger min oppmersomhet/nysgjerrighet..

Men hvordan funker de som familie hunder? Jeg driver ikke med noen form for hundesport, trener bikkja på forskjellige ting når vi er på tur og sånt.. Hvordan ville denne rasen vært for meg da? Det blir jo turer vær dag etter jobb og lenger turer i helgene, går endel i skog og mark.. Men hvordan er de å ha løse? For hunden min nå går løs så å si hele tiden.. Det er ikke snakk om å kjøpe en hund til enda, kanskje om 1-3 år for og sette det på spissen, men det er kjekt å få litt informasjon når man ser på forskjellige raser, spesielt fra de med som har raser, selv om hunder er forskjellige.. :P Kunne tenkt meg en hund som er litt mindre i størrelse en flat`en, har sett på mange, men kom innpå denne å fant ut at jeg ikke viste noe om den, så da fant jeg ut at nå vill jeg vite mer om denne rasen for å se om den er aktuell.. :P

Ble litt rotete, men håper du skjønner hva jeg mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var det.. :P Jeg har tenkt på mange forskjellige raser, men det er noe med clumberen som fanger min oppmersomhet/nysgjerrighet..

Men hvordan funker de som familie hunder? Jeg driver ikke med noen form for hundesport, trener bikkja på forskjellige ting når vi er på tur og sånt.. Hvordan ville denne rasen vært for meg da? Det blir jo turer vær dag etter jobb og lenger turer i helgene, går endel i skog og mark.. Men hvordan er de å ha løse? For hunden min nå går løs så å si hele tiden.. Det er ikke snakk om å kjøpe en hund til enda, kanskje om 1-3 år for og sette det på spissen, men det er kjekt å få litt informasjon når man ser på forskjellige raser, spesielt fra de med som har raser, selv om hunder er forskjellige.. :D Kunne tenkt meg en hund som er litt mindre i størrelse en flat`en, har sett på mange, men kom innpå denne å fant ut at jeg ikke viste noe om den, så da fant jeg ut at nå vill jeg vite mer om denne rasen for å se om den er aktuell.. :P

Ble litt rotete, men håper du skjønner hva jeg mener..

Skal prøve å beskrive så godt jeg kan :P

De er helt knall som familiehunder! Om man ønsker å komme langt i agility er de jo ikke førstevalget, men som familiehund og tur-hund er de helt topp. Jeg har vært innom litt freestyletrening, pittelitt lydighet og endel blodspor,- de tar det på strak arm, men Må ikke ha det. Turer i skog og mark gir deg en lykkelig clumber. De skal jo jobbe "under hagla", det vil si ikke gå så langt fra deg. Nå har jeg selv en som kan ta seg en runde :D , men det finner man vel hos de fleste raser. De er nok mer selvstendige enn mange av de andre spaniels/retrievere, så de kan finne på mer ting på egen hånd. Fordelen er at du sjelden får problemer med separasjonsangst,- de plages ikke nevneverdig av at du drar på jobb/skole :-)

De er nok også en del "særere" enn flat,- den jeg har hatt responderer kjempegodt på klikkertrening, man kan ikke "tvinge" de til ting de ikke vil, de bør tro de har kommet på det selv...kan kanskje sammenlignes litt med basset-rasene der?

De er jo høydemessig mindre enn flat, men ikke så langt unna i tyngde (hanner ca 32-36kg). De er avlet for å brøyte seg vei gjennom skog og kratt, og denne mentaliteten skinner ofte gjennom på andre ting også, både fysisk og mentalt. De liker å bruke styrken sin, og motstand øker bare denne lysten. Neste gang skal jeg huske dette skikkelig, skikkelig godt når det kommer til båndtrening :P

Ellers er de rett og slett bare noen supersjarmerende raringer. :P

n637560372_2298864_7587797.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha slevedyret:) Det hørtes da bra ut.. Jeg har en ganske stor familie så det er viktig at de liker barn o.l.. Da tror jeg faktisk jeg skal se litt nærmere på de, men jeg skal isåfall ha tispe har jo det fra før, så blir litt dumt å kjøpe hannhund da.. Men det høres virkelig ut som du har funnet rasen din å hunden din er jo bare nydelig :P Hvor kommer gutten din fra? Brukte du lang tid på å finne en bra oppdretter? Har de oppdretterne i Norge noen hjemmeside, så jeg kan titte litt å bli enda mer valpesyk? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige slevedyrene :D

Hvordan er kjønnsdriften på hannhundene?

De LIKER damer, liksom, men de har ikke den mest plagsomme kjønnsdriften. Vi går tur med og trener med høyløpske tisper uten at det er noe stort problem. Du merker at det "er noe i lufta", og at de vil snuse litt ekstra, men det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha slevedyret:) Det hørtes da bra ut.. Jeg har en ganske stor familie så det er viktig at de liker barn o.l.. Da tror jeg faktisk jeg skal se litt nærmere på de, men jeg skal isåfall ha tispe har jo det fra før, så blir litt dumt å kjøpe hannhund da.. Men det høres virkelig ut som du har funnet rasen din å hunden din er jo bare nydelig :P Hvor kommer gutten din fra? Brukte du lang tid på å finne en bra oppdretter? Har de oppdretterne i Norge noen hjemmeside, så jeg kan titte litt å bli enda mer valpesyk? :D

Bare hyggelig, du :P

Walter kommer fra kennel Dons i Sverige (www.dons.se). Skulle gjerne ha sagt at jeg funderte og undersøkte masse, men det var et skikkelig impulskjøp, gitt :P Jeg mistet den forrige hunden min brått, og i løpet av en uke var det kommet et lite mini-slevedyr i hus.

Kennel Libells (www.libells.no), er de som har kull nå, ellers har du kennel Hillheim (www.hillheim.com) i Trøndelag.

Vil bare nevne at clumber-miljøet, om man kan kalle det det med så få mennesker, er veldig godt. Har fått god kontakt med de andre som har clumbere i Norge, og en del i Sverige. Det er masse hjelp og støtte å få, og vi koser oss masse når vi møtes på utstillinger og slikt. Om du liker utstilling, er det en artig rase å vise også. De skandinaviske hundene er gjennomgående veldig gode, og gjør det godt på utstilling.

Kos deg masse med tittingen! Titter litt selv om dagen, håper å få en liten slafsefrøken i heimen om ikke alt for lenge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...