Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg igjeeeen ;)


sham

Recommended Posts

Ukonsentrerte? Hvor kommer denne påstanden fra? Alle hunder kan da bli ukonsentrerte, det handler jo bare om innlæring. Om man trener mye kontakt så ser jeg ikke at det kan bli noe problem med en cocker. De er faktisk kjent for å ikke bli påvirket av ting rundt dem. Om noe smeller bak en cocker så vil den ikke snu ser rundt for å se hva det var en gang. Nå sier hun også at hun ikke har ambinasjoner om å komme på landslaget, og da er en cocker ypperlig! Jeg vet også om folk som bruker cocker i Agility som har så langt nådd klasse 2. Det er nok heller ingen landslagshund i agility, men man kan bruke den i konkurranse og få resultater.

Her er forresten en film av fetteren til mamma sin cocker som går lydighet :D

http://www.brandwold.se/090930.html

Hei og takk for svar :D

Jeg har ikke ambisjoner om landslaget, men jeg har ambisjoner om å nå langt innen lydighet og hvis mulig agility. Helst høyere enn klasse 2 :D

Cocker er kjempe fine hunder, men jeg vet ikke heeelt om det hunden for meg. ,men tusen takk for både svar og film :) Fin film :D

Edit: Takk Therese for et langt og utfyllende svar :D

Ja kanskje greit å skrive det riktig før jeg googler :D hihi

BC er nok det beste valget hvis jeg vil både komme langt i lydighet og i agility, men er redd som du sier at den er mye..stresset og aldri får "nok". Jeg har aldri hatt gjeterhund før da den jeg har nå er min første, men jeg trener ofte lydighet og agility og syntes dette er virkelig morsomt. Jeg ville valgt en annen rase hvis jeg hadde vist dette, men det viste jeg ikke før :D

Veldig bra å få så fine innspill fra dere, det hjelper meg på min vel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett har mentaliteten på rasen kommet seg enormt de siste 7-10 årene, men enkelte linjer sliter fremdeles med mye nerver, ja. En skal også være obs på valg av linjer mtp sykdom, både allergier, PRA, CEA og "tollersyken".

Jeg har møtt mange tollere oppgjennom, og jeg syns enda det er langt mellom de gode hundene. Ikke bare mtp sykdommen, men spesielt mentalitet. Møter mange nervøse individer.

Jeg lurer også på hvorfor man skal gidde å kjøpe seg et handicap, om man ikke prøver å bevise noe. Nå kan jeg bare snakke for LPringen, men der har jeg sett mange tollere som leker seg i LP1 og LP2 og gjør det bra der, men i LP3 og elite er de et sjeldent syn. Ja, rasen er ny og blabla, men det samme gjelder jo f.eks kelpie, og kelpien har hevdet seg mye mer enn både tollere og aussier innenfor ulike sporter.

Cocker ville jeg ikke ha gått for. Ikke at jeg har særlig erfaring med rasen, men hvor mange cockere konkurrerer egentlig (og gjør det bra) i agility klasse 3 og LPelite?

Selv har jeg både gjeter og retriever, og ville ha valg gjeterhund til ditt forbruk fremfor retriever. De er mer smidig i kroppen og mer førerorienterte, generelt sett. Skulle jeg hatt retriever til agility og lydighet, så hadde det blitt en jaktgolden.

Jeg stemmer for border collie, kelpie eller en belger :D Evt aussie, men jeg begynner å kjenne rasen såpass godt at jeg også vet at det finnes mye rart der (slik det sikkert er på de andre rasene også) - og at få aussier enda har klart å vise noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukonsentrerte? Hvor kommer denne påstanden fra?

Så vidt jeg kan se, så kommer den fra meg. Jeg har mer eller mindre vokst opp i nærkontakt med ganske mange cocker spaniel.

Alle hunder kan da bli ukonsentrerte, det handler jo bare om innlæring. Om man trener mye kontakt så ser jeg ikke at det kan bli noe problem med en cocker.

hehe - Nei, det handler ikke bare om innlæring. Det å konsentrere seg er rett nok noe som kan trenes BEDRE, men det er ikke en rein treningssak nei. Hvis det var så enkelt som du skisserer her, og null forskjell på rasene, hvorfor er det overvekt av retrivere og gjeterhunder i LP og AG da, tror du? Kan det ha noe med raseegenskaper å gjøre? :D

De er faktisk kjent for å ikke bli påvirket av ting rundt dem. Om noe smeller bak en cocker så vil den ikke snu ser rundt for å se hva det var en gang. Nå sier hun også at hun ikke har ambinasjoner om å komme på landslaget, og da er en cocker ypperlig! Jeg vet også om folk som bruker cocker i Agility som har så langt nådd klasse 2. Det er nok heller ingen landslagshund i agility, men man kan bruke den i konkurranse og få resultater.

Nå snakket ikke jeg om miljøberørthet, men evnen til å konsentrere seg om en oppgave og utføre den selv om det blir vanskelig. At en hund kan gå et kl.1 og kl.2-program er ikke spesielt imponerende, det klarer de aller fleste raser det, med litt trening. Der de ryker, disse rasene som ikke er tradisjonelle bruksraser, er i klasser hvor øvelsene blir litt lengre og mer kompliserte, som kl.3 og Elite.

Cockerene jeg har kjent (og det er litt mer enn bare en) har en tendens til å ville gå og snuse. De fanger opp lukter og vil gjerne gå med nesa i bakken store deler av tiden. Ergo, de er ukonsentrerte sånn i forhold til lydighetsøvelser og jeg som har ambisjoner om å konkurrere, ville aldri vurdert en cocker til den slags bruk. Men for all del - jeg er glad i cockeren som rase jeg, og hvis du kan bevise at det er en reell rase å vurdere for oss som vil konkurrere, så skal jeg jammen meg vurdere dem igjen. Ett eneste individ som kan gå et kl.2-program er dog ikke bevis nok for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt mange tollere oppgjennom, og jeg syns enda det er langt mellom de gode hundene. Ikke bare mtp sykdommen, men spesielt mentalitet. Møter mange nervøse individer.

Jeg lurer også på hvorfor man skal gidde å kjøpe seg et handicap, om man ikke prøver å bevise noe. Nå kan jeg bare snakke for LPringen, men der har jeg sett mange tollere som leker seg i LP1 og LP2 og gjør det bra der, men i LP3 og elite er de et sjeldent syn. Ja, rasen er ny og blabla, men det samme gjelder jo f.eks kelpie, og kelpien har hevdet seg mye mer enn både tollere og aussier innenfor ulike sporter.

Cocker ville jeg ikke ha gått for. Ikke at jeg har særlig erfaring med rasen, men hvor mange cockere konkurrerer egentlig (og gjør det bra) i agility klasse 3 og LPelite?

Selv har jeg både gjeter og retriever, og ville ha valg gjeterhund til ditt forbruk fremfor retriever. De er mer smidig i kroppen og mer førerorienterte, generelt sett. Skulle jeg hatt retriever til agility og lydighet, så hadde det blitt en jaktgolden.

Jeg stemmer for border collie, kelpie eller en belger :D Evt aussie, men jeg begynner å kjenne rasen såpass godt at jeg også vet at det finnes mye rart der (slik det sikkert er på de andre rasene også) - og at få aussier enda har klart å vise noe særlig.

Ok, høres veldig bra ut. Blir nok en gjeter da tenker jeg meg :D Jeg vil jo ha en rase jeg kan komme langt med og ikke bare LP1/LP2, så slik jeg har forstått det på både deg og de andre som har svart her er det best med en gjeterhund. Samtidig vil jeg ha en familiehund som jeg kan leve med :D Det er jo ganske viktig for jeg skal jo leve med hunden i maaaaaange år :D

Nå snakket ikke jeg om miljøberørthet, men evnen til å konsentrere seg om en oppgave og utføre den selv om det blir vanskelig. At en hund kan gå et kl.1 og kl.2-program er ikke spesielt imponerende, det klarer de aller fleste raser det, med litt trening. Der de ryker, disse rasene som ikke er tradisjonelle bruksraser, er i klasser hvor øvelsene blir litt lengre og mer kompliserte, som kl.3 og Elite.

Cockerene jeg har kjent (og det er litt mer enn bare en) har en tendens til å ville gå og snuse. De fanger opp lukter og vil gjerne gå med nesa i bakken store deler av tiden. Ergo, de er ukonsentrerte sånn i forhold til lydighetsøvelser og jeg som har ambisjoner om å konkurrere, ville aldri vurdert en cocker til den slags bruk. Men for all del - jeg er glad i cockeren som rase jeg, og hvis du kan bevise at det er en reell rase å vurdere for oss som vil konkurrere, så skal jeg jammen meg vurdere dem igjen. Ett eneste individ som kan gå et kl.2-program er dog ikke bevis nok for meg :D

Enig med 2ne.. Jeg vil ha en jeg vet jeg kan satse på for å komme langt. Hvis ikke kan jeg bare bruke den hunden jeg har nå. Har ambisjoner med den også, men jeg VET at han ikke kommer til å komme så langt. Så derfor vil jeg at min neste hund skal være en jeg vet jeg kan komme langt med :) Det er iallefall målet mitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar :lol:

Jeg har ikke ambisjoner om landslaget, men jeg har ambisjoner om å nå langt innen lydighet og hvis mulig agility. Helst høyere enn klasse 2 :)

Cocker er kjempe fine hunder, men jeg vet ikke heeelt om det hunden for meg. ,men tusen takk for både svar og film :) Fin film :D

Det skjønner jeg :D Jeg bare fortalte mer om den for du nevnte ikke hvor langt du ville nå i de forskjellige grenene. Og om du ikke ønsket mer enn klasse 2 så hadde det jo vært et flott valg :P Men de kan nå langt også. Men det vil kanskje bli mer arbeid, og da er jeg enig med de andre at du bør gå for noe annet. Jeg tror den hunden på filmen går klasse 3 om jeg ikke tar feil.

Cocker ville jeg ikke ha gått for. Ikke at jeg har særlig erfaring med rasen, men hvor mange cockere konkurrerer egentlig (og gjør det bra) i agility klasse 3 og LPelite?

Det er få som konkurrerer i lydighet. Men de jeg har sett som går, gjør det bra.

Ett eneste individ som kan gå et kl.2-program er dog ikke bevis nok for meg :D

Det finnes nok flere individ som kan vises frem. Den på filmen oppe går klasse 3 tror jeg. Min mor vil nok få flere cockere å som hun kommer til å gå lydighet med. Så da skal du få mer enn bare en kl.2 cocker :D

Så avslutter jeg med å si at jeg skjønner godt at TS ikke vil satse på denne rasen :P Jeg tror også gjeterhund kan passe til deg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo komme med min mening om den spaniel / versus gjeterhund debatten.

Kjøpte Ellie som allroundhund for å finne ut hva jeg ville like best å drive med.

Nå vet jeg at det jeg syntes er aller gøyest er lydighet. Derfor blir det ikke spaniel neste gang, selv om Ellie jobber kjempebra og jeg har et håp / tro om at jeg kan komme et stykke med henne. Derimot tror jeg det kan bli sånn at om jeg etterhvert satser på LP med en hund nr to, og 'pensjonerer' ( hun er ikke to år enda, jeg snakker langsiktig her altså) ..Ellie fra LP, så skal jeg satse mye på spor med henne, da gjerne viltspor. For jeg ser at det er det hun er fra naturens side kanskje aller best tilpasset å drive med.

Det betyr jo ikke at de er noe dårligere hunder, det har kun med rase / avl og egenskaper å gjøre. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så avslutter jeg med å si at jeg skjønner godt at TS ikke vil satse på denne rasen :lol: Jeg tror også gjeterhund kan passe til deg ;D

Tusen takk :)

Ja tror nok jeg kanskje må satse på gjeterhund da ja. :D BC, kelpie eller en av de belgiske fårehundene :P

Kan jo komme med min mening om den spaniel / versus gjeterhund debatten.

Kjøpte Ellie som allroundhund for å finne ut hva jeg ville like best å drive med.

Nå vet jeg at det jeg syntes er aller gøyest er lydighet. Derfor blir det ikke spaniel neste gang, selv om Ellie jobber kjempebra og jeg har et håp / tro om at jeg kan komme et stykke med henne. Derimot tror jeg det kan bli sånn at om jeg etterhvert satser på LP med en hund nr to, og 'pensjonerer' ( hun er ikke to år enda, jeg snakker langsiktig her altså) ..Ellie fra LP, så skal jeg satse mye på spor med henne, da gjerne viltspor. For jeg ser at det er det hun er fra naturens side kanskje aller best tilpasset å drive med.

Det betyr jo ikke at de er noe dårligere hunder, det har kun med rase / avl og egenskaper å gjøre. :D

Skjønner veldig godt. Er litt samme med min hund. Han kan jeg godt komme litt med, men merker han kommer jeg ikke langt med dessverre. Derfor ny rase :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kelpien virker som en utrolig fin allroundhund som har alle gjeterhundens beste kvaliteter, men kanskje litt mindre av endel av det som kan være en utfordring med BC'en? (Nå tenker jeg bare høyt her, det kan hende jeg bommer) Litt mindre gjeting, litt mindre sykdommer- men masse futt, fart og arbeidsvilje. Nå elsker jo jeg BC'en da, det er en flott hund, og du kommer helt sikkert til å takle den med din innstilling! Det er en enkel rase, de er lette å trene, lette å eie, lette å oppdra, men endel av de har noen diller som du kan være litt obs på- som f.eks gjeting av biler/sykler, pinnegalskap osv. Lurt å gjøre forarbeidet grundig også, for det er stor forskjell på linjer og oppdrettere- og tross alt avler fremdeles de fleste omtrent kun på gjeterinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kelpien virker som en utrolig fin allroundhund som har alle gjeterhundens beste kvaliteter, men kanskje litt mindre av endel av det som kan være en utfordring med BC'en? (Nå tenker jeg bare høyt her, det kan hende jeg bommer) Litt mindre gjeting, litt mindre sykdommer- men masse futt, fart og arbeidsvilje. Nå elsker jo jeg BC'en da, det er en flott hund, og du kommer helt sikkert til å takle den med din innstilling! Det er en enkel rase, de er lette å trene, lette å eie, lette å oppdra, men endel av de har noen diller som du kan være litt obs på- som f.eks gjeting av biler/sykler, pinnegalskap osv. Lurt å gjøre forarbeidet grundig også, for det er stor forskjell på linjer og oppdrettere- og tross alt avler fremdeles de fleste omtrent kun på gjeterinstinkt.

Ja forarbeid må jeg jo gjøre uansett hvilken rase jeg velger. Er ikke mange kelpier jeg har møtt, så jeg vil jo gjerne møte de først og studere avl/oppdrettere/linjer osv. Hvis jeg skal velge BC (evt toller, som jeg tror utgår nå) må jeg være enda mere obs. Jeg vil jo ha den perfekte hunden for meg for det jeg vil drive med. Da er det selvfølgelig et stooort pluss med kelpien at de har mindre sykdommer og beste kvaliteter fra gjeterhunden, men samtidig har futt, fart og arbeidsvilje. Jeg vil ha en som gjerne vil og gleder seg til å jobbe sammen med meg :) En som er litt futt i rett og slett. men samtidig klarer å slappe av en dag det ikke skjer så alt for mye. Den kommer til å være med meg uansett hvor jeg går (utenom jobben dessverre) og vil få mange fine utfordringer :lol: Jeg vil jo gjerne ha et mål som jeg kan klare. :D (med tanke på LP og AG)

Edit: Hvordan er det med forskjellen på Kelpiene da? En "show" kelpie og en working kelpie. Hva burde jeg velge da? Show eller working?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få som konkurrerer i lydighet. Men de jeg har sett som går, gjør det bra.

Hva legger du i "gjør det bra" da? Opprykk til LP3? Som sagt over her, det kan hvem som helst få til med litt trening. Og kanskje det er grunn til at folk som konkurrerer i lydighet ikke velger cocker? Eller at cockerfolk ikke pleier å konkurrere i lydighet? Det er en strihåret vorstehhund i LPelite som gjør det greit der, det betyr ikke at rasen egner seg til LP :lol:

Kan jo komme med min mening om den spaniel / versus gjeterhund debatten.

Kjøpte Ellie som allroundhund for å finne ut hva jeg ville like best å drive med.

Nå vet jeg at det jeg syntes er aller gøyest er lydighet. Derfor blir det ikke spaniel neste gang, selv om Ellie jobber kjempebra og jeg har et håp / tro om at jeg kan komme et stykke med henne. Derimot tror jeg det kan bli sånn at om jeg etterhvert satser på LP med en hund nr to, og 'pensjonerer' ( hun er ikke to år enda, jeg snakker langsiktig her altså) ..Ellie fra LP, så skal jeg satse mye på spor med henne, da gjerne viltspor. For jeg ser at det er det hun er fra naturens side kanskje aller best tilpasset å drive med.

Det betyr jo ikke at de er noe dårligere hunder, det har kun med rase / avl og egenskaper å gjøre. :)

Samme her. Jeg må jobbe og streve mye mer med Cita i lydighetsdelen enn med Tia. Tia kan jeg være "urettferdig" med og allikevel gir hun alt og prøver. Med Cita må jeg hele tiden sørge for å spille 100% på lag med henne (prøver jo det med Tia også), hvis ikke finner hun sine egne greier å drive med. Førerorienteten og utholdenheten og evnen til å jobbe leenge med LP uten å tappe seg er ikke like sterk som hos Tia. Så nå skal Cita forhåpentligvis få lydighetschampionatet og så bli brukshund, mens jeg i lydigheten skal satse mer med Tia som faktisk har alle de grunnleggende egenskapene.

Edit: Hvordan er det med forskjellen på Kelpiene da? En "show" kelpie og en working kelpie. Hva burde jeg velge da? Show eller working?

Working kelpie er ikke godkjent rase i Norge. Såvidt jeg har forstått så brukes de også mest til gjeting. "Show" kelpie (merkelig kallenavn siden det er en super brukshund) brukes mindre til gjeting og mer til bruks, lp osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Working kelpie er ikke godkjent rase i Norge. Såvidt jeg har forstått så brukes de også mest til gjeting. "Show" kelpie (merkelig kallenavn siden det er en super brukshund) brukes mindre til gjeting og mer til bruks, lp osv...

Aha, det er ikke det nei. Nei da var det valget lett iallefall :) Tenkte show hund var mere utstillings hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "gjør det bra" da? Opprykk til LP3? Som sagt over her, det kan hvem som helst få til med litt trening. Og kanskje det er grunn til at folk som konkurrerer i lydighet ikke velger cocker? Eller at cockerfolk ikke pleier å konkurrere i lydighet? Det er en strihåret vorstehhund i LPelite som gjør det greit der, det betyr ikke at rasen egner seg til LP :lol:

Jeg snakket for cockeren fordi hun ikke hadde nevnt hvor langt hun ville komme seg med hunden før i tråden. Jeg avsluttet med å si at jeg tror gjeterhund vil passe for henne. Og ja, det er nok en god grunn til at folk ikke bruker cockeren i lydighet. Men om det hadde vært en rase som hadde passet for henne, og hun ønsket ikke å nå så utrolig langt, så sier jeg at man KAN bruke den i lyighet og man KAN komme seg et stykke med den også :)

Ja, det er merkelig å kalle den show kelpie. Men det er jo egentlig Austalsk Kelpie den heter. Men det er så mange som blander dem og sier "men working kelpie kommer jo også fra australia, da er jo den også australsk kelpie". Og siden kan stilles ut og er dermed godkjent, sier man ofte show forann rasenavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kelpien virker som en utrolig fin allroundhund som har alle gjeterhundens beste kvaliteter, men kanskje litt mindre av endel av det som kan være en utfordring med BC'en? (Nå tenker jeg bare høyt her, det kan hende jeg bommer) Litt mindre gjeting, litt mindre sykdommer- men masse futt, fart og arbeidsvilje. Nå elsker jo jeg BC'en da, det er en flott hund, og du kommer helt sikkert til å takle den med din innstilling! Det er en enkel rase, de er lette å trene, lette å eie, lette å oppdra, men endel av de har noen diller som du kan være litt obs på- som f.eks gjeting av biler/sykler, pinnegalskap osv. Lurt å gjøre forarbeidet grundig også, for det er stor forskjell på linjer og oppdrettere- og tross alt avler fremdeles de fleste omtrent kun på gjeterinstinkt.

I tillegg mener jeg kelpien er bra i forhold til aussien også. Den har en mer praktisk pels, hvis man bryr seg om slikt, og den har ikke vokt eller skarphet + at den er mer sosial med mennesker. Gode plusser det :lol:

Har du ellers vurdert jaktlabrador eller jaktgolden? Husker ikke om du har nevnt noe om ustilling. Gode arbeidshunder som er kjappe i kroppen og hodet, men som ikke blir for kjappe i kanotten, de må kunne jobbe uten stress og lyd og samarbeide godt med andre hunder på jaktprøver. Kjekke egenskaper å ha i en konkurransehund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg mener jeg kelpien er bra i forhold til aussien også. Den har en mer praktisk pels, hvis man bryr seg om slikt, og den har ikke vokt eller skarphet + at den er mer sosial med mennesker. Gode plusser det :ahappy:

Har du ellers vurdert jaktlabrador eller jaktgolden? Husker ikke om du har nevnt noe om ustilling. Gode arbeidshunder som er kjappe i kroppen og hodet, men som ikke blir for kjappe i kanotten, de må kunne jobbe uten stress og lyd og samarbeide godt med andre hunder på jaktprøver. Kjekke egenskaper å ha i en konkurransehund!

Ja det er sant. Har ikke vurdert jaktgolden eller jaktlabrador før, men kan ha det i tankene også :ahappy:

Tusen takk for mange gode og fine tips. Googler til den store 1.premien her :ahappy: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jaktgolden er aktuelt så ville jeg tatt en titt på disse to :ahappy:

http://jacklaines.blogspot.com/2008/01/velkommen-til-oss.html

http://www.solsvingen.no/

De skal jeg sjekke ut :ahappy:

Et litt dumt spm, hvordan er pelsen til jakt golden kontra vanlig golden? Jeg har noen i familien som reagerer veldig på pelsen til golden. Ikke vet jeg hvorfor, men de får vondt i hodet osv. Iallefall hvis hunden er bløt. Vet ikke om det er sånn med andre hunder (sikkert det også) men iallefall på golden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...