Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg igjeeeen ;)


sham

Recommended Posts

Jeg har en hund som straks er 2 år og jeg vet at jeg skal ha en hund til, men det blir ikke med det første. Blir nok kanskje neste sommer. Uansett liker jeg å være tidlig ute for å finne rase :blink:

Jeg trener veldig aktivt med min hund, både med lydighet og agility, men jeg er på jakt etter en jeg kan komme lengere med. (iallefall i lydigheten, men gjerne i agility også) :jump: Før jeg kjøpte hund forrige gang var det ment som en tur og "kose" hund, men har virkelig fått smaken på hundesport og hundemiljøet:) Det har blitt min største og egentlig eneste hobby :lol:

Størrelsen har ikke så mye å si, men vil helst ikke ha type rottis str. :)

Jeg kan tilby hunden masse turer, myyyye mentalstimulering i form at både trening og spor. Hunden vil være med meg overalt (utenom jobb).

Jeg har mange raser i tankene, blant annet Toller, groenendeal/tervuren, BC, Aussie, kelpie osv. Tenker vel mest på retrivere/gjeterhunder som kan passe meg.

Jeg vil også at hunden skal klare seg en dag eller to med litt rolige dager utenom å gå helt på veggen (jeg skjønner selv at det må man lære dem :) )

Pelsstell har jeg ikke noe i mot :D

Noen forslag? :)

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker de tre siste alternativene (altså bc, aussie og kelpie) kan passe deg godt jeg, kanskje særlig bc'en og kelpien mtp agility (aussien blir kanskje litt "tung"?? men nå har jeg jo Jeanettes jenter i hodet da, har jo sett bilder av kelpier som ser ganske tønnete ut og)

Nei vet du hva, nå skal ikke jeg skrive noe mer, for jeg er jo nesten helt uvitende på dette området :blink:

Synes iallefall det høres ut som alle disse rasene kan passe deg bra jeg, må kanskje ha noen flere "krav" for å snevre det inn enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker de tre siste alternativene (altså bc, aussie og kelpie) kan passe deg godt jeg, kanskje særlig bc'en og kelpien mtp agility (aussien blir kanskje litt "tung"?? men nå har jeg jo Jeanettes jenter i hodet da, har jo sett bilder av kelpier som ser ganske tønnete ut og)

Nei vet du hva, nå skal ikke jeg skrive noe mer, for jeg er jo nesten helt uvitende på dette området :blink:

Synes iallefall det høres ut som alle disse rasene kan passe deg bra jeg, må kanskje ha noen flere "krav" for å snevre det inn enda mer.

Ja BC er noe jeg har veldig lyst på, men er så er jeg så "redd" for at det blir for mye stress på de? Spørs vel kanskje på linjene, men er ikke så flink til å granske linjer. (aldri gjordt før, så må lære meg det først :lol:) Kelpien er også en veldig bra kandidat som jeg kunne godt tenkt meg.

Syntes det var veldig bra å få tilbakemelding fra deg jeg, så takk :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aussie trenger absolutt ikke være stor og klumpete. Man kan finne aussies som har en veldig funksjonabel kropp som antageligvis vil passe godt til agility. :blink: Min aussie veier 16kg og er 48cm høy, dvs. er hun mindre enn mange border collies.

Men aussien sliter også en hel del med stress i forskjellige former, så hvis det er noe du er redd for burde du gjøre leksa di for å finne en valp som antageligvis har mindre/lite stress i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aussie trenger absolutt ikke være stor og klumpete. Man kan finne aussies som har en veldig funksjonabel kropp som antageligvis vil passe godt til agility. :blink: Min aussie veier 16kg og er 48cm høy, dvs. er hun mindre enn mange border collies.

Men aussien sliter også en hel del med stress i forskjellige former, så hvis det er noe du er redd for burde du gjøre leksa di for å finne en valp som antageligvis har mindre/lite stress i seg.

Ja det skal jeg jo gjøre alt jeg kan for å finne det, men først må jeg finne riktig rase til meg :lol: Er litt små skeptisk til aussie etter alle disse trådene om aussien også dessverre.

Så dere mener at disse kan evt passe meg? :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere mener at disse kan evt passe meg? :blink:

Tror nok at du kunne hatt alle de rasene helt fint jeg hvis du har tenkt å drive med alt det du skriver i førsteinnlegget. Så er det opp til deg å vurdere de forskjellige egenskapene i rasene, og finne ut hva som passer deg best.

Vokting f.eks, er vel kanskje mest fremtredende i aussien av de rasene - mens kelpien kanskje har minst. Kelpien er vel ofte veldig sosial (med alt og alle), mens aussien og tollereren ofte kan være reserverte (dvs de bryr seg ikke med fremmede - de skal IKKE være usikker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at du kunne hatt alle de rasene helt fint jeg hvis du har tenkt å drive med alt det du skriver i førsteinnlegget. Så er det opp til deg å vurdere de forskjellige egenskapene i rasene, og finne ut hva som passer deg best.

Vokting f.eks, er vel kanskje mest fremtredende i aussien av de rasene - mens kelpien kanskje har minst. Kelpien er vel ofte veldig sosial (med alt og alle), mens aussien og tollereren ofte kan være reserverte (dvs de bryr seg ikke med fremmede - de skal IKKE være usikker)

Takk for svar igjen :blink:

Ja har tenkt til å drive med både AG og LP med neste hund. Gjør også det med min hund nå, men merker at han ikke er en typisk LP hund :lol: Jeg vil jo også at min neste hund skal være familiehund, for jeg får jo forhåpentligvis mann og barn etterhver :)

Tusen takk for nyttig info :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Cocker spaniel?

De har evnen til å jobbe.. og samtidig tåle en dag eller 3 i sofan.

JEg har hatt en Cocker tispe som i løpet av 11 uker! og i en alder av 4,5 år ble norsk og svensk vilt champion. (altså hun var 4,5 uker da hun startet å trene blodspor.. 11 uker etterpå var hun Champion! Hun elsket sofaen og kos.. og hun elsket å jobbe.. også)

I mitt hode er dette svært sjarmerende hunder.. jobber svært godt.. og lite stressede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Cocker spaniel?

De har evnen til å jobbe.. og samtidig tåle en dag eller 3 i sofan.

JEg har hatt en Cocker tispe som i løpet av 11 uker! og i en alder av 4,5 år ble norsk og svensk vilt champion. (altså hun var 4,5 uker da hun startet å trene blodspor.. 11 uker etterpå var hun Champion! Hun elsket sofaen og kos.. og hun elsket å jobbe.. også)

I mitt hode er dette svært sjarmerende hunder.. jobber svært godt.. og lite stressede hunder.

Ja jo kanskje :blink:

Har jeg evt mulighet til å komme langt mht lydighet med de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg evt mulighet til å komme langt mht lydighet med de da?

Hvis du vil komme virkelig LANGT i lydighet, er det vel egentlig mest relevant å tenke border collie. Det ser man bare på hvilken rase det er som har monopol i lydighetsringen i de høyeste klassene. Ikke at andre raser ikke fungerer, men det krever mer jobb, og det er ikke sikkert det er noe vits i å skaffe seg en rase som ikke har de forutsetningene som skal til i utgangspunktet. Jeg kan også anbefale Kooikeren, som er en hund som passer godt hvis du tenker deg at du skal ha en hund å jobbe med. Man ser den ikke så ofte, fordi det er så få av dem, men de som driver med agility og lydighet gjør det som regel veldig bra. Det er en kjapp, førerorientert og intelligent hund, som likner litt på border collien, men som kanskje ikke har så mye stress i seg (ivertfall ikke i forhold til de fleste bordere jeg har møtt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du synes at pelsstell er greit så ville jeg tatt en titt på mellompuddel.

Kvikk og lærevillig, men tåler fint rolige dager.

Jeg ble ihvertfall utrolig imponert over de russiske kanonkulene jeg så i agility vm på

Hamar 07.

Grei størrelse også, ikke for lite, ikke for stor :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jo kanskje :blink:

Har jeg evt mulighet til å komme langt mht lydighet med de da?

Mamma har en cocker spaniel som gikk klasse 2 i lydighet. Men hun fikk forkalkning i ryggen som gjorde at hun ikke kunne hoppe hinder lengre og turte ikke å ta apportbukken. Hun valgte cocker nettopp pga det at de kan slappe og være rolig hjemme, men også jobbe ivrig når de skal det. :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville vel ikke kjøpt cocker om ambisjonene var agility og lydighet. De blir litt trege til å hevde seg i agility, og litt for ukonsentrerte til å være noe å satse på i lydighet - og med det så mener jeg ikke at de ikke KAN brukes til ag/lp, men om ambisjonene er å konkurrere, så ville jeg valgt noe som var mer konsentrert med mer fart.

Nå er det vel ingen av rasene TS nevner i startinnlegget som ikke tåler å ligge en dag eller to - kanskje bortsett fra aussien, som er hakket værre enn mallen om man skal tro enkelte tråder her inne :blink: Mine to (en tervueren og en groenendael) tåler ihvertfall dager med ro - de er pent nødt til det når de har en lat eier med en kronisk sykdom. Nå er ikke groenendaelen min av de mest krevende, og heller ikke noe jeg har satset på å konkurrere med, men terven er ei aktiv frøken som kan bli litt kreativ og stressa av perioder uten all verdens av stimuli - men da snakker vi gjerne uker, ikke bare et par dager.

Hvis ikke så slår jeg og et slag for mellompuddel, om du ønsker hund i den størrelsen og ikke har noe i mot pelsstell. Det er vel ikke den letteste puddel-varianten å få tak i, men der har du vel litt mer å velge i i Sverige enn i Norge (som med de fleste raser). Jeg vurderer mellompuddel som attåthund og ag/lp-hund til pikebarnet mitt (om et års tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle kunne passet ganske bra, men det kommer selvsagt ann på ambisjonsnivået ditt. En BC er en ektremt god AG hund, men det er mye som skal kontrolleres og det er kanskje en vanskelig hund å starte med om man ikke har erfaring. Synes det likevel at det er dumt å starte med en hund som ikke passer så godt når man vet at man ønsker å satse.

Jeg kan personlig bare snakke for tolleren, det er en meget egnet hund til begge deler, men jeg tror du vil få det litt enklere med AG hvis du skal ha tispe og går i mellomklassen. Bailey har en god fart, men han trenger kortere økter og er ikke på HELE tiden slik som BCene er. Derimot er han veldig enkel og kontrollere og har en flott av og på knapp. Personlig så synes jeg at det er utrolig gøy å gå med tolleren siden vi har så mange BCer i klubben, det blir liksom litt ekstra stas om jeg klarer å få han til champion som er det hårete målet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til at tolleren ikke skal passe, hvertfall :blink: Man velger kanskje ikke toller om målet er landslaget i agility (da skal du jobbe godt, hvertfall :jump:) men det er mye artig hund å jobbe med i den (relativt) lille kroppen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville vel ikke kjøpt cocker om ambisjonene var agility og lydighet. De blir litt trege til å hevde seg i agility, og litt for ukonsentrerte til å være noe å satse på i lydighet - og med det så mener jeg ikke at de ikke KAN brukes til ag/lp, men om ambisjonene er å konkurrere, så ville jeg valgt noe som var mer konsentrert med mer fart.

Nå er det vel ingen av rasene TS nevner i startinnlegget som ikke tåler å ligge en dag eller to - kanskje bortsett fra aussien, som er hakket værre enn mallen om man skal tro enkelte tråder her inne :lol: Mine to (en tervueren og en groenendael) tåler ihvertfall dager med ro - de er pent nødt til det når de har en lat eier med en kronisk sykdom. Nå er ikke groenendaelen min av de mest krevende, og heller ikke noe jeg har satset på å konkurrere med, men terven er ei aktiv frøken som kan bli litt kreativ og stressa av perioder uten all verdens av stimuli - men da snakker vi gjerne uker, ikke bare et par dager.

Hvis ikke så slår jeg og et slag for mellompuddel, om du ønsker hund i den størrelsen og ikke har noe i mot pelsstell. Det er vel ikke den letteste puddel-varianten å få tak i, men der har du vel litt mer å velge i i Sverige enn i Norge (som med de fleste raser). Jeg vurderer mellompuddel som attåthund og ag/lp-hund til pikebarnet mitt (om et års tid).

Tusen takk for et kjempe fint svar :)

Ok, er jo ikke alle dager det blir like mye trening som andre dager. Jeg må jo være realistisk, men jeg har jo ambisjoner om å nå langt, men ikke akkurat landslaget liksom ;)Ja uker er litt å ta i uten stimulans for min del :lol: Det blir evt en eller to dager..

Mellompuddel ja? Ikke heeelt min type hund, kan ha det i bakhodet. :)

Jeg tror alle kunne passet ganske bra, men det kommer selvsagt ann på ambisjonsnivået ditt. En BC er en ektremt god AG hund, men det er mye som skal kontrolleres og det er kanskje en vanskelig hund å starte med om man ikke har erfaring. Synes det likevel at det er dumt å starte med en hund som ikke passer så godt når man vet at man ønsker å satse.

Jeg kan personlig bare snakke for tolleren, det er en meget egnet hund til begge deler, men jeg tror du vil få det litt enklere med AG hvis du skal ha tispe og går i mellomklassen. Bailey har en god fart, men han trenger kortere økter og er ikke på HELE tiden slik som BCene er. Derimot er han veldig enkel og kontrollere og har en flott av og på knapp. Personlig så synes jeg at det er utrolig gøy å gå med tolleren siden vi har så mange BCer i klubben, det blir liksom litt ekstra stas om jeg klarer å få han til champion som er det hårete målet mitt.

Ja det er sikkert kjempe morsomt. Er som på treningene i LP her hos oss. De fleste har større hunder, mens der kommer jeg med min lille søte hund :lol: Men vi kan da like mye som de andre :)

Toller kunne jeg også virkelig tenkt meg :lol: Men har hørt det er mye nervøse individer.?

Ser ingen grunn til at tolleren ikke skal passe, hvertfall :lol: Man velger kanskje ikke toller om målet er landslaget i agility (da skal du jobbe godt, hvertfall :lol:) men det er mye artig hund å jobbe med i den (relativt) lille kroppen :lol:

Ja som sagt toller er vireklig en rase jeg kunne tenkt meg. Har heller ikke abisjoner om landslaget, men komme ganske langt opp da :lol: Har også hørt om det at man må være forsiktig med hvilken oppdretter man velger pga mange nervøse individer?

En rase som jeg ikke kan så mye om, men har begynt å få øynene opp for i det siste, kunne vel kanskje passe? Korthåret Collie?

Ja det har jeg fått tips om før også. De kunne også vært noe. Har aldri møtt en korhåret før, bare langhåret. Slik jeg forstod det var de litt forskjellige i gemyttet? :lol:

Takk for mange gode svar folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som sagt toller er vireklig en rase jeg kunne tenkt meg. Har heller ikke abisjoner om landslaget, men komme ganske langt opp da :lol: Har også hørt om det at man må være forsiktig med hvilken oppdretter man velger pga mange nervøse individer?

Generelt sett har mentaliteten på rasen kommet seg enormt de siste 7-10 årene, men enkelte linjer sliter fremdeles med mye nerver, ja. En skal også være obs på valg av linjer mtp sykdom, både allergier, PRA, CEA og "tollersyken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett har mentaliteten på rasen kommet seg enormt de siste 7-10 årene, men enkelte linjer sliter fremdeles med mye nerver, ja. En skal også være obs på valg av linjer mtp sykdom, både allergier, PRA, CEA og "tollersyken".

Ja riktig. Da skal jeg passe på disse tingene hvis valget faller på tolleren :lol: Hva er tollersyken? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville vel ikke kjøpt cocker om ambisjonene var agility og lydighet. De blir litt trege til å hevde seg i agility, og litt for ukonsentrerte til å være noe å satse på i lydighet - og med det så mener jeg ikke at de ikke KAN brukes til ag/lp, men om ambisjonene er å konkurrere, så ville jeg valgt noe som var mer konsentrert med mer fart.

Ukonsentrerte? Hvor kommer denne påstanden fra? Alle hunder kan da bli ukonsentrerte, det handler jo bare om innlæring. Om man trener mye kontakt så ser jeg ikke at det kan bli noe problem med en cocker. De er faktisk kjent for å ikke bli påvirket av ting rundt dem. Om noe smeller bak en cocker så vil den ikke snu ser rundt for å se hva det var en gang. Nå sier hun også at hun ikke har ambinasjoner om å komme på landslaget, og da er en cocker ypperlig! Jeg vet også om folk som bruker cocker i Agility som har så langt nådd klasse 2. Det er nok heller ingen landslagshund i agility, men man kan bruke den i konkurranse og få resultater.

Her er forresten en film av fetteren til mamma sin cocker som går lydighet :D

http://www.brandwold.se/090930.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har mange raser i tankene, blant annet Toller, groenendeal/tervuren, BC, Aussie, kelpie osv. Tenker vel mest på retrivere/gjeterhunder som kan passe meg.

Hvis du skal søke på informasjon om rasene, så skrives det tervueren og groenendael. Lettere å finne info med rett staving :D

Ellers tror jeg absolutt en belger kan passe til kravene dine, men de er definitivt den største av rasene du nevner. Min er ihvertfall like høy som en rottweiler, selv om han bare er halve vekta.

Ukonsentrerte? Hvor kommer denne påstanden fra? Alle hunder kan da bli ukonsentrerte, det handler jo bare om innlæring.

Jeg tror ikke konsentrasjon bare er snakk om læring. Selvfølgelig er det nødvendig å lære seg å konsentrere seg, og alle kan det. Men jeg tror også det til en viss grad ligger mer naturlig i noen raser enn andre. Min personlige erfaring er at BC er en rase som (selvfølgelig med rett trening) er veldig fokuserte. Og det tror jeg er grunnen til at de oftere er å se helt i toppen enn f.eks. belgerne eller aussien som også er veldig gode lydighetshunder. Når folk snakker om forskjellen på aussien og BCen trekker veldig mange frem at BCen er på jobb, mens aussien leker seg gjennom øvelsene. Men samtidig tror jeg også at dette ekstreme fokuset, sammen med et sterkt gjeterinstingt, gjør at man må passe seg for mye tull som gjeting av biler, skygger og at de henger seg opp i ting. BC er ikke for alle, og det er mange BCer per BC som gjør det veldig bra. Det gjelder selvfølgelig alle raser, men... Men når en BC er bra er den veldig bra.

Ellers ville ikke jeg valgt cocker hvis jeg skulle nådd langt i lp. Til det er de for treige. Både i hode og kroppen. Men det samme kan sies om de gamle bruksrasene som f.eks. rottweilern. Men de har andre egenskaper som gjør dem godt egna for folk som vil ha en annen type hund enn meg. Jeg sammenligner med å trene en gjeterhund, og da blir ihvertfall alle de cockerne jeg har kjent hengende langt etter når det er snakk om å skulle skaffe seg en hund til å konkurrere med. Det må være lov til å ønske seg en kjapp lettlært hund selv om man ikke skal komme på landslaget. Men ikke alle mennesker trives med gjeterhundtypen, og de kan allikevel komme langt. Se bare på han som kom på 2. plass i VM i fjor med en golden retriever (riktig nok fra jaktlinjer). Det er ikke en rase som blir ramsa opp som de "bra" lydighetsrasene, men med rett trening og individ er det helt klart mulig! Hehe nå motsier jeg meg selv litt, men det jeg prøver å si er at det også i stor grad er snakk om hvordan type hund man trives med. Ikke alle trives med hypre gjeterhunder, og man kan komme langt med andre raser også. Men, jeg tror definitivt at gjerterrasene som har blitt ramsa opp er de rasene som er mest egna til å komme langt i lp og ag fordi de er kjappe både i hode og kropp, førerorienterte og enkle å belønne. Men det er bare hvis dette er en type hund som passer deg som person. Gjør de ikke det blir det mer frustrasjon både på trening og i hverdagen enn god trening, og andre raser kan egne seg bedre som lydighetshund for deg (ikke spesielt mynta på TS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...