Gå til innhold
Hundesonen.no

Veldig god hundefrisør i Oslo-området


Recommended Posts

Tia har MASSE pels etter steriliseringen og det begynner allerede å bli varmt i været for henne. Derfor tenkte jeg å gjøre korthårsaussie av henne. Men hun må se bra ut, for jeg er ganske nervøs foran dette. Hun skal ikke se nedbarbert ut, men korthåret. Tenkte kanskje å beholde 6-10 mm pels på hele hunden, uten at hun ser ut som en løveunge med dusk på halen og langhårede bein og hode. Det må se bra ut med andre ord! :)

Så er det noen veldig dyktige hundefrisører i Oslo som kan sånn her klipp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten du ber om det umulige, for uansett klipping vil det fjerne dekkhårene og hun vil bare se lodden ut. Husk at det er dekkhårene som isolerer også mot varme, vær og vind. Med bare ull igjen på kroppen har hun ikke beskyttelse mot dette. Ville heller investert i en underullsrake (Coat king) eller noe slikt og prøvd å tynne ut underullen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Caroline her. Mine er klart mer plaget av været når de er klippet ned enn når de har den korrekte (og isolerende) pelsen de skal ha.

Coat King eller Furminator skal være gode hjelpemidler (men den siste kutter også dekkhår så den må brukes med MEGET stor forsiktighet).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye furminator på henne, men det fungerer ikke. Den tar pels ja, men langt ifra så mye som jeg ønsker. Og pelsen hennes blir veldig varm om sommeren, så jeg satser heller på å barbere henne ned, for slik hun er nå så går det ikke. Hun har tidligere hatt lite pels og slitt om sommeren, men nå har hun dobbelt så mye som før sterilisering.

Jeg kan ikke se at det kan bli værre enn slik hun er - andre jeg har snakket med som har hunder med mye pels har positive erfaringer med å barbere ned på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte oppdretteren til Tíbrá for moro skyld. Hun er jo hundefrisør og har også en kastrat (Angel). Hun bruker kun Coat king for å tynne ut pelsen, men det må altså gjøres hver måned. Jeg ville heller tatt meg tid til det enn å fjerne pelsens evne til å isolere, men det er nå min mening :getlost: Ble lovet kurs i Coat king når jeg drar dit igjen om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er klar over at nedklipping nå betyr at du må klippe Tia ned resten av hennes liv ser jeg ingen problemer med en nedbarbering/klipping. :getlost:

Jeg vet ikke om Sandvika er for langt unna, men Arild hos Hundefrisørene skal være veldig dyktig. Du kan evnt høre med han om det finnes noen han kan anbefale nærmere Oslo. :wub:

EDIT: http://www.snuta.no ligger på Grefsen, men de vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte oppdretteren til Tíbrá for moro skyld. Hun er jo hundefrisør og har også en kastrat (Angel). Hun bruker kun Coat king for å tynne ut pelsen, men det må altså gjøres hver måned. Jeg ville heller tatt meg tid til det enn å fjerne pelsens evne til å isolere, men det er nå min mening :wub: Ble lovet kurs i Coat king når jeg drar dit igjen om et par uker.

Tar den mer enn furminatoren? Du får gi meg et kurs etter at du har vært der da :D

Så lenge du er klar over at nedklipping nå betyr at du må klippe Tia ned resten av hennes liv ser jeg ingen problemer med en nedbarbering/klipping. :getlost:

Jeg vet ikke om Sandvika er for langt unna, men Arild hos Hundefrisørene skal være veldig dyktig. Du kan evnt høre med han om det finnes noen han kan anbefale nærmere Oslo. :D

Nei, hvorfor må hun det? Barberes resten av livet altså? En venninne av meg barberte ned sin aussie (tidligere Vicky her inne) og det har hun kun gjort en gang. Og kjenner flere som kun barberer på sommerhalvåret. Men jeg har ikke peiling på barbering, so plase enlighten me.

Og takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gre pelsen bakover (feil vei) og bruke effileringsaks på underulla? Da beholder du den pene overpelsen. Dette gjør et vennepar av mamma med sin sheltie når de tar henne med til Spania hver vår, og det fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gre pelsen bakover (feil vei) og bruke effileringsaks på underulla? Da beholder du den pene overpelsen. Dette gjør et vennepar av mamma med sin sheltie når de tar henne med til Spania hver vår, og det fungerer veldig bra.

Det ville jeg definitivt ikke ha gjort (i alle fall ikke hvis hunden opprinnelig har mye pels). Når man klipper med effileringssaks klipper man av ca 1/2 parten av alle hårene - ikke sant?

Hva skjer når de blir et par/tre cm lange? Jo, de blir støttehår til resten av pelsen - og vips ser hunden ut som en "ball"... ha ha ha!

Mange har gjort den feilen når de skal "trimme" vekk litt i frontene på beardisene sine - og når man effilerer for 3-4 gangen er ALLE dekkhårene effektivt klippet bort også.

Coat Kingen er en flokeskjærer-aktig sak. Brukes den på floker kapper den såklart av nærmest all pelsen. Bruker man den på en allerede børstet pels (og trekker den medhårs) vil den ta myyye underull, og en god del dekkhår blir igjen.

Brukt med litt forsiktighet fungerer den utmerket på min rase. Men den har jo såklart myyye lengre hår strå enn en aussie, da..

På min kastrerte beardistispe (som fikk skikkelig ullpels) brukte jeg karde - børstet så ofte jeg orket og tok ut mengder underull hver gang..

Men hun forble en "dott", da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Nei, hvorfor må hun det? Barberes resten av livet altså? En venninne av meg barberte ned sin aussie (tidligere Vicky her inne) og det har hun kun gjort en gang. Og kjenner flere som kun barberer på sommerhalvåret. Men jeg har ikke peiling på barbering, so plase enlighten me.

Og takk for tips!

Som Caroline sier så vil pelsen bli mye mer lodden etter barbering, og det vil ta veldig lang tid før dekkhårene kommer tilbake. Siden Tia sliter med varmen allerede nå, må du nok regne med å barbere ned hvertfall en gang til i sommer, jo oftere du barberer jo mer ullen blir pelsen og den mister etterhvert mye av (om ikke all) av sine opprinnelige egenskaper. Siden Tia allerede har mye pels og trolig mye underull etter sterilisering vil jeg tro at en proff hundefrisør kan blåse og karde vekk underullen og få best resultat på den måten - uten barbering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så har jeg brukt mye furminator på henne, og også karde, uten at det gir noe hell. Det må jo forsvinne litt, for jeg sitter jo igjen med den haugen, men hunden ser ikke så mye lettere ut akkurat. Nå sliter hun med å sove på rommet mitt om natten til og med, og ligger helst foran vinduet ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg definitivt ikke ha gjort (i alle fall ikke hvis hunden opprinnelig har mye pels). Når man klipper med effileringssaks klipper man av ca 1/2 parten av alle hårene - ikke sant?

Hva skjer når de blir et par/tre cm lange? Jo, de blir støttehår til resten av pelsen - og vips ser hunden ut som en "ball"... ha ha ha!

Jeg skjønner hva du mener, men den hunden har aldri sett ut som en "ball". De tynner kraftig første gang, og tar deretter mest rundt skuldrene og på undersiden, slik at den lett kjøles ned når den legger seg i skygge/vann. Som jeg har forstått gjør de dette 3-4 ganger på vår/forsommeren, så får det gro ut til høsten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg skjønner ikke hvordan det å klippe hunden skal ødelegge pelsstrukturen hennes? Man endrer jo ikke hårsekker/genetikken til hunden ved at hårene klippes over (hår er døde). Ja, selvsagt vil pelsen værer noe unormal når den vokser ut, men den vil bli normal igjen ved første røyting igjen. Så om hunden klippes om våren/forsommeren så den får litt pause fra varmen i sommerhalvåret, vil pelsen være normal igjen til vinteren.

Har noen erfaringer som tilsier noe annet?

Ellers tror jeg nok at klippingen må gjøres jevnt over hele med maskin, f.eks med skjær som lar det være igjen 9mm. Da vil hunden se litt ullen korthåret ut. Det som vokser ut først vil være underullen, så hun vil ha "babypels" en stund før hun igjen får normal pels med dekkhår.

Jeg har en bekjent som har en samojed/beardedcollie krysning som klipper den hver sommer, med stort hell. Jeg har selv aldri klippet andre typer hunder enn pudler, så jeg kan ikke si akkurat hvordan det ville blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipte ned Bessie en sommer (Leonberger) og hun fikk normal pels tilbake igjen.

Dessuten merket jeg at hun hadde det lettere i varmen.

Jeg vet ikke hvordan pelsen hadde vært hvis jeg hadde klipt ned gjentatte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klippet også vår Beardis ned om sommeren da hun var eldre, og den vanlige pelsen vokste ut om vinteren igjen. Hun trivdes veldig med det, ble ikke varmere pga manglende dekkhår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er klar over at nedklipping nå betyr at du må klippe Tia ned resten av hennes liv ser jeg ingen problemer med en nedbarbering/klipping. :getlost:

Jeg vet ikke om Sandvika er for langt unna, men Arild hos Hundefrisørene skal være veldig dyktig. Du kan evnt høre med han om det finnes noen han kan anbefale nærmere Oslo. :wub:

EDIT: http://www.snuta.no ligger på Grefsen, men de vet jeg ingenting om.

Huh?

Som Caroline sier så vil pelsen bli mye mer lodden etter barbering, og det vil ta veldig lang tid før dekkhårene kommer tilbake. Siden Tia sliter med varmen allerede nå, må du nok regne med å barbere ned hvertfall en gang til i sommer, jo oftere du barberer jo mer ullen blir pelsen og den mister etterhvert mye av (om ikke all) av sine opprinnelige egenskaper. Siden Tia allerede har mye pels og trolig mye underull etter sterilisering vil jeg tro at en proff hundefrisør kan blåse og karde vekk underullen og få best resultat på den måten - uten barbering.

Veldig lang tid kommer vel an på hvor mye hunden røyter og sånt det.

Jeg skjønner ikke hvordan det å klippe hunden skal ødelegge pelsstrukturen hennes? Man endrer jo ikke hårsekker/genetikken til hunden ved at hårene klippes over (hår er døde). Ja, selvsagt vil pelsen værer noe unormal når den vokser ut, men den vil bli normal igjen ved første røyting igjen. Så om hunden klippes om våren/forsommeren så den får litt pause fra varmen i sommerhalvåret, vil pelsen være normal igjen til vinteren.

Har noen erfaringer som tilsier noe annet?

Ellers tror jeg nok at klippingen må gjøres jevnt over hele med maskin, f.eks med skjær som lar det være igjen 9mm. Da vil hunden se litt ullen korthåret ut. Det som vokser ut først vil være underullen, så hun vil ha "babypels" en stund før hun igjen får normal pels med dekkhår.

Jeg har en bekjent som har en samojed/beardedcollie krysning som klipper den hver sommer, med stort hell. Jeg har selv aldri klippet andre typer hunder enn pudler, så jeg kan ikke si akkurat hvordan det ville blitt.

Jeg har kun erfaring som støtter opp dette. Min Phalene (omtrent samme som Papillon) barberte jeg i fjor vår/sommer, riktignok brukte hun hele høsten og starten av vinteren til å vokse det tilbake igjen, men hun fylte 1 år i oktober så pelsen var nok ikke ferdig uansett.

Nå er ihvertfall dekkhårene på plass og hun har en god del underull som jeg med vilje har latt bli igjen. Jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre til sommeren i år, men pga hennes soble farge, så er det jo dekkhårene som har den sorte fargen på tuppene, og ved fjerning av de så forandrer hele fargene hennes seg, og jeg foretrekker den sånn som den er nå. Antagelivis gjør jeg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med en nedklippet langhåret hund er at pelsens isolerende egenskap er ødelagt. Sol kommer nærmest helt inn til huden, og pelsen isolerer ikke mot fukt eller kald vind eller trekk.

Mine takler varme og kulde veldig bra med sine pelser som har begge pelstyper (underull og dekkhår). På de varmeste varme sommerdager kan hundene gå rundt og være glovarm på ryggen - men hvis man løfter opp ytterste dekkhårene vil man kjenne at den varmen går ikke helt inn til huden.

En nedklippet vil synes at det er virkelig ulidelig varmt i samme situasjon..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Nå har jeg bare erfaring med pudler og mye pels, men selv om "de erfarne" i puddelmiljøet sier motsatt så er min erfaring at det absolutt ikke stemmer at pelsen isolerer mot varmen, og at fullpelsede pudler ikke plages av varmen. Den adferdsendringen jeg har sett på alle mine tidligere og nåværende hunder når de blir klippet sier meg nok, de synes det er utrolig deilig å bli kvitt pelsen!

Og selv om teorien sier at hunden ikke plages av mye pels så vil erfaringen si noe annet bare ved å SE på Tia. Hun plages tydeligvis ganske mye av pelsen, da hun peser og peser, selv nå i knappe plussgrader. Greit at en stor pels isolerer mot varme utenfra, men den isolerer også så varme innenfra ikke slipper ut, og for Tia er muligens dette hovedproblemet. Hun er en høyaktiv og ganske stresset hund, som tydeligvis genererer mye varme, og resultatet blir at hun peser. Jeg synes det er flott at man ser på hundene sine om de sliter med noe og prøver å hjelpe dem.

Om ikke det går å tynne ut pelsen ved å fjerne underull med noe slags redskap (uten å plage hunden), så er vel nedklipping beste løsning. En nedklippet hund må selvsagt beskyttes mot været mer enn en fullpelset hund, men det er dermed lettere å "kle på og av" hunden etter forholdene. Og så lenge hunden ikke barberes vil ikke huden bli eksponert for sol. Vi med pudler gjør jo dette med hundene hele tiden, og de klarer seg da :getlost:

Min tidligere storpuddel hadde pels etter årstidene. Hver sommer ble han helt snaua, jeg brukte faktisk et skjær som barberte nesten alt (2mm pelslengde), og hver gang jublet han så godt han kunne. Han ble helt gal og løp, lekte og smilte lenge etter klippen hver sommer. Høst og vår hadde han 1-2cm pels på hele kroppen. Vinteren hadde han "manke, genser og bukser" som var 3-4cm lang, da holdt han varmen godt. Jeg eide ett dekken til ham, et regndekken med teddyfôr, som han brukte ved regn vår og høst. Vi klarte oss fint, så hvorfor tåler ikke en aussie å være nedklippet om sommeren? Og nå er det jo snakk om å la det bli igjen ca cm med pels, så hun blir jo ikke barbert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine synes også det er KJEMPEKULT å slippe noen kg pels når man klipper dem ned.

Men de blir mer plaget av vær og vind - og må derfor tas mer hensyn til, og som det sies her: "kles av og på".

Selv synes jeg at det burde vært unødvendig å kjøpe klær til en bearded collie, men likevel har jeg måttet gjøre det pga nedklipping.

Men man må selvsagt gjøre akkurat hva man vil med sin egen hund, men det er slett ikke sikkert at det løser et varme-problem. Det KAN faktisk bare gjøre vondt værre..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Hi-Jack (BC på lpliv.net) har blitt barbert ned flere ganger, og han har fremdeles nydelig pels.

Når det er sagt, så tenker jeg litt på det at en tykk pels er veldig varmeisolerende - altså både innenifra og utenifra! Ergo - når hunden er i fysisk aktivitet, vil den føle seg varm. Men det burde på samme måte også kunne ligge stille i et varmt miljø, men stenge varme ute fra å treffe huden.

Varme er en tilvennings-sak. Jeg "tvang" Amira til å jobbe godt i varmen i fjor og fikk enorme resultater. De kan hvis de vil (må)! Amira er en hund nesten uten underull, men hun kan nesten ikke bo inne - da må jeg ha vinduet åpent slik at hun ligger og peser under vinduet hele natten!

Jeg har tenkt mange ganger på å barbere ned hundene selv, men jeg har i hvertfall kommet frem til at det antagelig ikke vil hjelpe og at jeg heller får trene på å jobbe i varmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar!

Jeg vet at Hi-Jack (BC på lpliv.net) har blitt barbert ned flere ganger, og han har fremdeles nydelig pels.

Når det er sagt, så tenker jeg litt på det at en tykk pels er veldig varmeisolerende - altså både innenifra og utenifra! Ergo - når hunden er i fysisk aktivitet, vil den føle seg varm. Men det burde på samme måte også kunne ligge stille i et varmt miljø, men stenge varme ute fra å treffe huden.

Varme er en tilvennings-sak. Jeg "tvang" Amira til å jobbe godt i varmen i fjor og fikk enorme resultater. De kan hvis de vil (må)! Amira er en hund nesten uten underull, men hun kan nesten ikke bo inne - da må jeg ha vinduet åpent slik at hun ligger og peser under vinduet hele natten!

Jeg har tenkt mange ganger på å barbere ned hundene selv, men jeg har i hvertfall kommet frem til at det antagelig ikke vil hjelpe og at jeg heller får trene på å jobbe i varmen!

Hun klarer helt fint å presse seg selv i varmen, så hun kan jobbe kjempemye og bra hun. Men hvor bra hun føler seg er en annen sak. Jeg har heller ikke mulighet til å ha henne boende ute, og jeg vil ha hundene mine boende innendørs og dessuten er hun såpass knyttet til meg at hun nok ikke hadde trivdes ute (og da alene, labradoren takler jo ikke kulde).

Jeg kan heller ikke sove med vinduet åpent, da går jeg konstant forkjølet, også om sommeren :wub:

Hun er egentlig sjeldent i kontakt med direkte sollys, for hun HATER å ligge i solen og unngår det så godt hun kan. Det blir på tur og slikt når vi ikke er i skogen, så det er jo en vurderingssak hva som er best. Kan alltids beskytte henne med kjøledekken ellers om hun reagerer veldig på sollyset. Allikevel innbiller jeg meg at det vil veie opp mot all varmen hun får innendørs og at det vil lønne seg henne ute i varmen så lenge hun ikke er i direkte sollys. Og du har vel sett Tia sin veldig stressede side, og da kan det ikke være lett å være henne nå som pelsen er såå tykk :getlost:

Bare når vi tok nattoget til og fra Bergen i julen så lå hun og peste hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det mye å quote og så forsvant selvfølgelig alt..

Først kan jeg jo si at mitt synspunkt baserer seg på erfaringene til andre hundefrisører, både norske og fra usa (hvor det forøvrig er mye vanligere å barbere ned alt fra mops til pyrineer). Og bare så det er sagt jeg har ingenting i mot at folk velger å klippe ned hundene sine, så lenge de gjør et informativt valg.

Selvfølgelig er det raseforskjeller og enkelte hunder/typer pels tåler nedklipping bedre enn andre, men det kan ta 1 år eller opptil 3 år før pelsen blir "riktig" igjen om en ikke klipper ned ofte, mens andre hunder blir varige ulldotter etter kort tid. Hvor raskt dekkhårene vokser kommer ann på så mangt. På samme måte som at enkelte hunder får endret pelskvalitet ved sykdom og etter sterilisering. Så selv om hårene er døde betyr ikke det at pels ikke kan endre seg i kvalitet og struktur, slik jeg har forstått det har Tia enda mer/tykkere pels etter steriliseringen?

Når det gjelder hvorvidt en hund tåler varme eller ikke, kommer ikke bare ann på pelsen. Noen hunder tåler ikke varme selv om de er "skinnet", hadde selv en vinterhund som kviknet til når høsten kom tiltross for minimalt med pels hele våren og sommeren. Kullsøsteren var mer plaget av varmen når hun hadde kort pels og trivdes best med fullpels sommer som vinter, hennes pels isolerte mot varmen på sommeren og motsatt på vinteren (godt hjulpet av dekken selvfølgelig)– dette var storpudler, søsken med ulik "indre temp" og pelskvalitet.

Forøvrig vil jeg tipse om Chris Christensen Ice on Ice, den har solfaktor – kjempeflott for kortklippte hunder i sola og ikke minst flokete pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei veninne som flytta til Texas og hun barberte sin golden når hun kom dit. Tydelig at hunden hadde det mer behagelig etterpå. Samt bedre for eksemer. Jeg ville nok gjort det hvis jeg så at hunden viste ubehag, samt at jeg ikke skulle stille ut hunden.

Men jeg sverger til korthårshunder uten underull, og de koser seg om sommeren, og ligger strak ut i sola, uten noe slags isolering eller beskyttende pels, selv om de blir brennende varme å ta på, har de det komfortabelt. Og det er jo ingen sak å kle på hunden om vintern heller!

Kort er godt! hilsen Nitro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klippet min kastrerte tispe hele veien "under" jeg.Det hjalp veldig mye bare det,forsøket verdt før du klipper ned hele dyret kanskje? :)

Glemte å skrive at det var en meget langhåret schæfer med masse underull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...