Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bør venninna mi ha?


Wednesday

Recommended Posts

Hun er da hjemmeværende, og kommer antagelig til å fortsette med det. Hun har hatt hund før, blant annet en westie inntil ganske nylig. Westien viste seg å være helt feil rase. Hun orker ikke så mye, så hun vil helst ha en voksen hund. Den vil såklart få en god tur hver dag, men den bør kunne være rolig ellers. Den skal altså for det meste fungere som selskap for henne, og bør absolutt ikke være en typisk arbeidshund. Størrelse har ikke så mye å si, forsto jeg. Og pelsstell er bare kjekt. Så er det noen som har noen forslag til raser som kan passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ikke får litt hjernetrim, vil jeg ikke anbefale noen, for da blir hunden fort hyper og slitsom uansett. Men om hun vet at hunder trenger litt hjernetrim også, så kan jo de fleste små hunder passe for henne. Papillon for eksempel?

Edit: Om hun skal ha omplasseringshund, spiller neppe rasen(e) så stor rolle, så lenge hun får riktige opplysninger om hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at hun kommer til å drive med litt hjernetrim med den. Hun synes det er gøy å lære hunder ting, vet jeg. Så kanskje litt enkel lydighet og litt triks. Papillon er sikkert ikke et dumt forslag. Men bjeffer de mye?

Det blir vel aktuelt med omplasseringshund, tenker jeg. Men kjekt å ha noe å gå ut i fra.

Edit: Svaret over kom visst mens jeg skrev. Men om papillon og westie har ca likt aktivitetsnivå, passer den nok ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at hun kommer til å drive med litt hjernetrim med den. Hun synes det er gøy å lære hunder ting, vet jeg. Så kanskje litt enkel lydighet og litt triks. Papillon er sikkert ikke et dumt forslag. Men bjeffer de mye?

Det blir vel aktuelt med omplasseringshund, tenker jeg. Men kjekt å ha noe å gå ut i fra.

Jeg kan svare på bjeffingen. Min bjeffer egentlig ikke mye, men når hun først bjeffer (kommer noen, ringer på, løse hunder som kommer inn i gården ( :rolleyes2: ) bjeffer hun veldig! Jeg har aldri slått ned på det, synes det er helt greit. Hun har en veldig behagelig bjeffing, veldig mørk i stemmen ifh til størrelsen så det høres veldig greit ut i ørene mine værtfal :rolleyes2:

Men om en westie er for mye er sikkert en papillon også det, tenker jeg. Selvom ingen av rasene krever så voldsomt mye (krever, men de klarer av lange turer og trening). Men hun kan jo sikkert passe en papillon om hun er usikker på om hun vil ha rasen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

West Highland White Terrier. :rolleyes2: Men som noen sier her, en omplasseringshund kan være greit uansett rase, når hun da får vite forutsetningene til hunden. En eldre hund, kanskje? Ellers er vel selskapshund-gruppen den mest aktuelle.

Papillon/phalene

Cavalier/King Charles spaniel

Shih Tsu

Lhasa Apso

Griffon?

Malteser?

De fleste av disse trenger såklart noe mental aktivisering, men greier seg nok fint med moderat av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ikke får litt hjernetrim, vil jeg ikke anbefale noen, for da blir hunden fort hyper og slitsom uansett. Men om hun vet at hunder trenger litt hjernetrim også, så kan jo de fleste små hunder passe for henne. Papillon for eksempel?

Psst! Ikke fortelle riesendamen min at hun skal bli hyper og slitsom om hun ikke får hjernetrim hver dag altså.

Til topic:

Hva var det med westien hun ikke trivdes med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine forslag her :rolleyes2: Tusen takk for det. Sonen er bra!

Det som var med westien, var at den var litt for aktiv, tror jeg. Eller kanskje ikke det var det at den var nettopp en westie, men fordi den var valp? Den ble i allefall for mye jobb i den livssituasjonen hun er i i dag. En eldre hund er veldig aktuelt om man finner noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst! Ikke fortelle riesendamen min at hun skal bli hyper og slitsom om hun ikke får hjernetrim hver dag altså.

Hun blir nok slitsom hvis hun _aldri_ får det, men jeg skal prøve å holde munn :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ganske mange som omplasserer hundene sine fordi de blir litt mye, så det å finne en omplasseringshund som ikke krever noe - eller en hund i det hele tatt- virker litt vanskelig. Voksne, enkle hunder har en tendens til å bli der de er. Hva med katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ville IKKE annbefalt Papillon om hun ikke er interessert i å gjøre stort mye hjernetrim med hunden.. jeg selv har Papillon, og dette er virkelig en stor hund i liten kropp.. er ikke det at hunden går bananas om den ikke får mye trim/hjernetrim osv, men dette er en rase som etter min oppfatning veldig gjerne arbeider, med hode og kropp.. Derimot vil jeg annbefale Shih Tzu, som en i seg er en rolig og behagelig selskapshund, trenger etter hva jeg har erfart ikke mye hodetrening, og mindre turer er greit. De er vesentlig annderledes i kropsbygningen enn Papillonen, og har et roligere gemytt. Om man ikke ønsker mye pelsstell er rasen helt nydelig kortklippet :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart tenker jeg at en katt kanskje vil passe best for ts's venninne, men siden ønske er en hund kan Solplassen være verdt en titt. Der har de eldre hunder til omplassering og helt sikkert en eller annen kosegris som vil tilbringe alderdommen sin i et rolig hjem som selskapshund. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ville IKKE annbefalt Papillon om hun ikke er interessert i å gjøre stort mye hjernetrim med hunden.. jeg selv har Papillon, og dette er virkelig en stor hund i liten kropp.. er ikke det at hunden går bananas om den ikke får mye trim/hjernetrim osv, men dette er en rase som etter min oppfatning veldig gjerne arbeider, med hode og kropp.. Derimot vil jeg annbefale Shih Tzu, som en i seg er en rolig og behagelig selskapshund, trenger etter hva jeg har erfart ikke mye hodetrening, og mindre turer er greit. De er vesentlig annderledes i kropsbygningen enn Papillonen, og har et roligere gemytt. Om man ikke ønsker mye pelsstell er rasen helt nydelig kortklippet :blink:

Ja, har inntrykk at Shih Tzu er myye roligere enn papillonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en golden retriever tispe? De kan jo være med på litt, men trenger ikke at det skjer noe hele tiden. Litt energi har de, men har til gode og se de hyperaktive.. Ellers så m jeg si at jeg tror MYE er opp til eier. Jeg har feks to malamuter som fint klarer seg en uke med kun små rusleturer og de får så og si aldrig mental stimulering. De er rolige inne, passe aktive ute og veloppdragne.. Og selv om de i perioder får mye trim så har de bare og finne seg i perioder med mindre trim og det takler de svert bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst! Ikke fortelle riesendamen min at hun skal bli hyper og slitsom om hun ikke får hjernetrim hver dag altså.

Ikke si det til border collien min heller! Har en følelse av at mitt liv plutselig blir veldig slitsomt om noen forteller henne at hun egentlig skulle hatt hjernetrim og 3timers tur og trening hver dag! :blink:

Tror det har veldig mye å si hva du gjør ut av ting selv, jeg. Hva hunden er vant til. Om man ikke har tid til å gi en hund like mye aktivisering som en papillon trenger (beklager om jeg tråkker på noen tær her), hva slags hund er man da ute etter?? Alle hunder liker vel å gå litt tur og være litt ute og bli litt aktivisert hver dag...? Om man ikke beregner å gjøre sånne ting (og snakker ikke om at man må gå timesvis) så bør man vel fundere på noe annet enn hund...? Finnes det virkelig raser som ikke trenger tur og aktivisering? Og hva skal man isåfall med noe sånt...?

...mulig jeg er teit og vanskelig her nå! :) Dette var ikke myntet på damen som skal ha hund altså, mer på svarene om at papillon og andre raser (som jeg ser på som rimelig enkle hunder, men mulig jeg bare har møtt "daffe" utgaver...?) skulle bli for slitsomt. Men også mulig jeg bare har et rart syn på hva en hund er og hva det er forventet at man skal gjøre med sånne...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med to kaniner som kan leve frittgående inne? Kan man ikke ha hund finnest det andre dyr der ute. Det går faktisk fint ann å klikkertrene kaniner og hvis man bruker litt tid på de blir de veldig tillitsfulle. Hadde jeg vært i samme situasjon som hun ts snakker om ville jeg virkelig gått for kaniner! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si det til border collien min heller! Har en følelse av at mitt liv plutselig blir veldig slitsomt om noen forteller henne at hun egentlig skulle hatt hjernetrim og 3timers tur og trening hver dag! :blink:

Tror det har veldig mye å si hva du gjør ut av ting selv, jeg. Hva hunden er vant til. Om man ikke har tid til å gi en hund like mye aktivisering som en papillon trenger (beklager om jeg tråkker på noen tær her), hva slags hund er man da ute etter?? Alle hunder liker vel å gå litt tur og være litt ute og bli litt aktivisert hver dag...? Om man ikke beregner å gjøre sånne ting (og snakker ikke om at man må gå timesvis) så bør man vel fundere på noe annet enn hund...? Finnes det virkelig raser som ikke trenger tur og aktivisering? Og hva skal man isåfall med noe sånt...?

...mulig jeg er teit og vanskelig her nå! :) Dette var ikke myntet på damen som skal ha hund altså, mer på svarene om at papillon og andre raser (som jeg ser på som rimelig enkle hunder, men mulig jeg bare har møtt "daffe" utgaver...?) skulle bli for slitsomt. Men også mulig jeg bare har et rart syn på hva en hund er og hva det er forventet at man skal gjøre med sånne...?

Det er derfor det er så rart. Si at "Marie" skal kjøpe seg hund og ikke er helt sikker på rase. Hun spørr derfor på hundesonen om rase som kan passe henne. Hun tenker på Aussie og BC siden hun tror dette er raser som kan passe henne. Hun har tenkt til å drive med lydighet for morro skyld og prøve på agility og selvfølgelig får hunden tur hver dag. Da kommer det ALLTID svar fra noen som sier at disse rasene er aaltfor krevende og krever myye mere enn litt lydighetstrening. Det synes jeg er litt rart siden det tydligvis er så mange innpå her som har disse rasene og selv ikke trener mere enn den gjennomsnittlige aktive hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor det er så rart. Si at "Marie" skal kjøpe seg hund og ikke er helt sikker på rase. Hun spørr derfor på hundesonen om rase som kan passe henne. Hun tenker på Aussie og BC siden hun tror dette er raser som kan passe henne. Hun har tenkt til å drive med lydighet for morro skyld og prøve på agility og selvfølgelig får hunden tur hver dag. Da kommer det ALLTID svar fra noen som sier at disse rasene er aaltfor krevende og krever myye mere enn litt lydighetstrening. Det synes jeg er litt rart siden det tydligvis er så mange innpå her som har disse rasene og selv ikke trener mere enn den gjennomsnittlige aktive hundeeier.

Ja, jeg er iallefall veldig glad for at jeg ikke hadde noen til å fortelle meg hvor ille en bc er før jeg fikk min første, da hadde jeg ALDRI hatt det i dag! Og sannsynligvis ikke turt å ha hund heller, virker jo innimellom som at man ikke kan ha hund om man har jobb/barn/et liv utenom for da får man ikke tid til å gi hunden det den trenger, samtidig som at man må ha jobb/barn/et liv for å kunne ha hund ellers får den ikke det den trenger... Folk som vurderer å kjøpe seg hund og som spør om råd på nettet må jo bli fullstendig skrekkslagne av rådene de får! Håper de har litt input fra den virkelige verden også så de får andre synspunkter... Har vi som hundeeiere virkelig så stor trang til å fortelle folk at det vi gjør, det ville aldri du greid??? "Jada, JEG har (insert rase her), men man må virkelig gjøre SÅ mye med den altså, ellers kommer den til å spise opp alt du eier! DU hadde nok slitt..."?

Sorry, dette ble litt OT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor det er så rart. Si at "Marie" skal kjøpe seg hund og ikke er helt sikker på rase. Hun spørr derfor på hundesonen om rase som kan passe henne. Hun tenker på Aussie og BC siden hun tror dette er raser som kan passe henne. Hun har tenkt til å drive med lydighet for morro skyld og prøve på agility og selvfølgelig får hunden tur hver dag. Da kommer det ALLTID svar fra noen som sier at disse rasene er aaltfor krevende og krever myye mere enn litt lydighetstrening. Det synes jeg er litt rart siden det tydligvis er så mange innpå her som har disse rasene og selv ikke trener mere enn den gjennomsnittlige aktive hundeeier.

Vet ikke om jeg teller jeg, for jeg har riesen ikke bc eller aussie. Men nei, min hund _krever_ ikke hjernetrim for å bli fornøyd. Hun hadde levd ypperlig uten å gå et eneste spor, eller trene en eneste lydighetsøvelse. Men jeg vet ikke hvor artig hun hadde vært å ha i hus, gitt. For henne er det hjernetrim å trene på å beherske seg, på å huske hva de forskjellige tingene jeg ber henne om betyr. Men når grunntreningen er inne, så trenger ikke hun ekstra hjernetrim for å være lykkelig - hun er en fysisk hund - men hun KREVER mye fysisk. Jeg kan ikke bytte ut det fysiske med hjernetrim for henne, det funker en dag eller to, så sier det stopp. Hun er en hund som MÅ ha turer, hun MÅ bruke kroppen - hvis ikke så blir hun innmari masete å ha i hus, gitt. Men, hun syns det er artig å trene og bruke huet - så syns hun fortjener det, selv om hun ikke krever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er iallefall veldig glad for at jeg ikke hadde noen til å fortelle meg hvor ille en bc er før jeg fikk min første, da hadde jeg ALDRI hatt det i dag! Og sannsynligvis ikke turt å ha hund heller, virker jo innimellom som at man ikke kan ha hund om man har jobb/barn/et liv utenom for da får man ikke tid til å gi hunden det den trenger, samtidig som at man må ha jobb/barn/et liv for å kunne ha hund ellers får den ikke det den trenger... Folk som vurderer å kjøpe seg hund og som spør om råd på nettet må jo bli fullstendig skrekkslagne av rådene de får! Håper de har litt input fra den virkelige verden også så de får andre synspunkter... Har vi som hundeeiere virkelig så stor trang til å fortelle folk at det vi gjør, det ville aldri du greid??? "Jada, JEG har (insert rase her), men man må virkelig gjøre SÅ mye med den altså, ellers kommer den til å spise opp alt du eier! DU hadde nok slitt..."?

Sorry, dette ble litt OT!

Signerer denne jeg :blink: Det er ikke SÅ vanskelig og ha hund så lenge hunden er normal i toppen. Men man får somregel den hunden man fortjener tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da TS som sa at en liten terriersak ble for mye og nå ønsket denne venninnen seg en rolig, voksen hund som var fornøyd med å gå tur og ellers skulle den helst ikke gjøre noe ut av seg. Med de kriteriene kan jeg ikke anbefale noen hund, jeg, sånn i utgangspunktet. Det er en lang vei frem for å forme en harmonisk voksen hund og mestrer du ikke treningen og oppdragelsen som hunden måtte trenge, er du ikke egnet til å holde hund, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...