Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som drikker MYE


Recommended Posts

:innocent:

Det synes jeg hørtes vanvittig mye ut, kan umulig være noe normalt vanninntak. Det er jo fire liter for Garm og seks liter for Argyr - det går ikke i nærheten av 10 liter vann om dagen! Kanskje, muligens halvparten på en aktiv og varm dag liksom.

Ja, altså - det var det jeg fikk opplyst av vet. da jeg lurte på det samme siden jeg syns knøttis stadig drakk, men hun sa jo også at de fleste drikker betraktelig mindre.

2 liter er mye, når den ene av hundene rører vannskåla 1 gang, og den andre tar resten....

0,5 l pr 10 kg hund er kroppsbehovet på hund. Jeg tenker da MER om det er tørrfor innblandet og kanskje mindre ved råforing.

Bridie kunne jeg nok kanskje tenke at drakk rundt maks en liter pr døgn når hun fikk tørrfor. Men på rå mat så har det vel kanskje ligget på 5-8 dl pr døgn, uten at jeg har målt det da.

Nå drikker hun altså bortimot 2 l alene. :lol:

Ja, altså - det er jo noe som ikke stemmer når hunden endrer drikkevaner sånn plutselig. Det er jo det som er cluet her - at hun brått har endret drikkevaner. Det var ikke for å påstå at ikke bridie drikker for mye, bare en generell opplysning liksom. Kahlo kan glatt drikke tre liter vann ++ i løpet av en dag - men ikke flere dager i strekk - og det er alltid en tydelig grunn det. Jeg hadde også blitt urolig om hun hadde begynt å drikke sånn til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo endringen som er problemet og grunnen til bekymring. Det har nok ikke kommet så brått dette, egentlig. Har nok gått mer jevnt, men er liksom først nå det er blitt så mye at jeg faktisk ble bekymret. Alt annet har jeg liksom funnet "unnskyldninger" til. Men, hum...

Jaja, i morra kommer det vel noen svar da. Så får vi se da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har endelig svarene kommet. Og de var normale. Altså, ikke noe galt med stoffskiftet.

Neste steg nå er å tørste Bridie til i morgen tidlig, og så ta urinprøve igjen da. Tror snuppa begynner å bli lei av å ha meg på slep med en skål hver morgen nå gitt.

HER står det skrevet litt om det som er bakgrunnen for tørsting og urinprøve. Så gjenstår det å se bare.

Men mistenker vel psykiske greier her nå muligens. Psykogen polydipsi. Men vi får se.

Jeg VET at dette har begynt etter Gry kom i hus. Men NÅR eksakt, vet jeg ikke... Det er liksom så mange småting som jeg tenker på her, men ikke klarer å konkludere noe ut av. Slitsomme greier.

Men, et steg nærmere NOE, er vi vel kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har endelig svarene kommet. Og de var normale. Altså, ikke noe galt med stoffskiftet.

Neste steg nå er å tørste Bridie til i morgen tidlig, og så ta urinprøve igjen da. Tror snuppa begynner å bli lei av å ha meg på slep med en skål hver morgen nå gitt.

HER står det skrevet litt om det som er bakgrunnen for tørsting og urinprøve. Så gjenstår det å se bare.

Men mistenker vel psykiske greier her nå muligens. Psykogen polydipsi. Men vi får se.

Jeg VET at dette har begynt etter Gry kom i hus. Men NÅR eksakt, vet jeg ikke... Det er liksom så mange småting som jeg tenker på her, men ikke klarer å konkludere noe ut av. Slitsomme greier.

Men, et steg nærmere NOE, er vi vel kanskje...

Kanskje dumt spørsmål, men er det varmt inne hos deg? Jeg har flyttet inn til en leilighet med sentralfyring, og Buster drakk omtrent dobbelt så mye her helt til jeg tok til vettet og skrudde av ovnen på gjesterommet...nå går han dit når det er for varmt...

Bare en tanke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer litt på dette med tørr luft jeg, Psycho! Du sier hun begynte for ca to mnd siden, altså slutten av januar? Hvert år i februar har jeg fått allergisk øyekatarr (siden jeg var ganske liten), grunnet tørr inneluft. Man skulle tror jeg har det hele vinteren - det har jeg ikke - det er kun en periode på ettervinteren. Akkurat som det "fyller seg opp og renner over" (bare omvendt, hehe). De jeg bor sammen med merker ikke noe forskjell ... Det er jo logisk også at dette kan føre til økt tørste, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola og Aya: Varmt er det nok, siden jeg er en fryspinn. Men ikke varmere enn vanlig i huset her. Og siden dette er kommet litt etter litt nå, så er det nok ikke hverken varme eller tørr luft. Vi har luftfukter, og det ligger somregel på mellom 40 og 60&% her.

Ellers vet jeg at Lucifer reagerer på dette da. Hver vinter har han såre øyne :blink:

Men Bridie har bodd her i 3 år nå, og aldri vært sånn før.

MEN, hun konsentrerer urinen bra, så det er ikke ADH. Ergo er konklusjonen at det sitter psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høm, ja godt spørsmål. Hører om andre hunder med dette der de bare må porsjonere ut vann resten av livet. En jakthund ble avlivet fordi den bare kastet seg i bekken etter vann istedet for å jakte. Men den var nok langt værre enn Bri.

Ellers leter jeg jo etter grunner da. Slik som at kattene vil få vann i høyden, prøve å aktivisere bridie mer OM det kun er "kjededrikking" og litt sånne ting. Et steg om gangen.

Men i all hovedsak nå så har hun tilgang på vann hele dagen frem til rundt 20.00 på kvelden, da tar jeg det vekk. Er vi oppe LENGE etter det, får hun små porsjoner for å slippe å føle på tørste. Men dette er rett og slett bare for å slippe å ut med henne om natta.

BLIR det derimot værre, så hun virkelig drikker TOM skåla hvergang osv, så må hun få porsjoner gjennom hele dagen, enkelt og greit. Og hva gjør man ikke for barna sine?

Det snodige her, er jo at den perioden som Bridie ble tørstet i går, så fikk Gry tilbud om vann to ganger. Ene gangen var det bare litt vann jeg skyldte i en salatbolle. Da slikket hun to slikk i vannet, og ellers kanten på boksen. Så fikk hun ny tilgang noen timer senere, men bare snuste på det og gikk. Så på den tiden Bridie normalt hadde drukket MINST 1 liter, så gidder ikke Gry bry seg om vann i det hele tatt.

Lurer på hvor konsentrert urinen til gry egentlig er jeg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kun tatt vekk vannet litt utpå kvelden, og Bridie maser ikke noe av den grunn.

Det KAN faktisk også virke som det har hatt litt å si at kattene ikke drikker i den skåla lenger, men det kan ha vært tilfeldigheter. Vi har vært mye borte siden fredag, så... :aww:

Men ja, skal holde dere oppdatert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...