Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som drikker MYE


Recommended Posts

Bridie har de siste ukene (?) drukket MYE vann. Jeg har egentlig ikke helt oversikt over hvor lenge det egentlig har vært sånn, men begynte vel å tenke over det for noen få uker siden, og syns det har blitt ekstremt den siste uka.

Bytter vann en gang om dagen , og vet at jeg før har tømt ut litt før jeg har fylt i nytt. For kanskje et par uker siden og før det, var det som regel tomt på kvelden da de fikk nytt. Men ikke lenge før det begynte kattene å drikke av samme skål, så jeg har liksom ikke tenkt så mye på det.

Den siste uka derimot, har jeg måtte fylle på tidligere og tidligere på kvelden/ettermiddagen.

Og nå like før jeg la meg, stod Bridie pal ved skåla og drakk sikkert minst en liter. Da ropte jeg på hu.

Hundene får vom og hundemat hver dag, iblandet litt vann, triomega og bvitaminer. Veksler litt på med nr 25 og 33. Ellers er det lite godbiter, idag har de fått en bitteliten flis tørrfisk (størrelse med en femmer) hver seg, ellers ingenting. Ikke hatt tilgang på noe å spise ute heller. Og vi har ikke vært hjemme så hun har spist kull fra ovnen, som var grunnen til at hun drakk mye en periode her før.

Formen ellers er fin. Hu er den samme gamle hu. Litt ekstra kosete de siste to dagene kanskje, men ikke noe spes til Bridie å være.

Tisser jo litt mer enn normalt, men egentlig ikke oftere. Maser kanskje om å ut på do en gang ekstra om dagen, og hu tisser LENGE! Såpass at jeg virkelig venter på hu. Åpner døra likt til hundene, Bridie løper ut og setter seg. Gry filter etter, snuser litt, tisser, kommer inn igjen, og enda er ikke Bri ferdig liksom.

Men som sagt, ellers virker formen fin den. Hopper og spretter, trener ag så det blåser osv.

Bridie er forøvrig kastrert, så livmorbetennelse er liksom utelukket.

Sukkersyke?? Hva annet av symptomer kan man se da? Hva annet kan forårsake så mye drikking?

Noen som har tips? Har liksom egentlig ikke tenkt tanken på at noe kan være galt før nå... Men bør jeg oppsøke veterinær liksom? Siden formen er fin ellers? Ble liksom litt usikker nå....

Hu fikk markkur for 1uke siden, om det kunne ha noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tileggsopplysninger etter å ha googlet sukkersyke på hund:

Bridie er tynn. Hun var 5 kg overvektig da hun kom til meg, men fikk henne fort ned på normalvekt. Nå ligger hun nok en halv kilo eller så under dette, men jeg liker å holde henne tynn pga hd'n. Kjenner ribbein godt.

Har økt matmengden hennes litt de siste månedene for å holde vekta stabil, men dette har jeg egentlig konkludert med at var pga Gry som kom i hus. Merket godt at det var DA jeg måtte øke. Mer bevegelse med to hunder kontra en.

Ellers vet jeg ikke om noe som er vesentlig å nevne. Tror jeg.

Ble jo litt skremt av å lese om sukkersyke rundt om da, og det sku jo bare mangle om det ikke er noe sånn med jenta mi :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm,sukkersyke får heldigvis ikke unge hunder så ofte.Forrige hunden min(Engelsk Setter)fikk det da hun var 11 år.Merket det på den enorme drikkelysten.Var litt prosjekt i startet med finne ut rett mengde insulin dra til dyrlegen ofte men,vi fant rette mengde og det gikk veldig bra med hun.

Levde med det ca 1 år og ble avlivet av en annen grunn(Bak beina som ikke ville mere)Det kan sikkert være mye og kanskje ikke er nå alvorlig en gang bare en tur til dyrlegen tror jeg er lurt.Masse lykke til og si hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salter de veiene hos dere? Er de mye ute i hagen? Spiser hun mye snø? Kahlo spiser MYE snø ute, og drikker mye vann - men jeg har liksom tenkt at det er snøen som egentlig gjør henne mer tørst.

Ta med urinprøve til vet. og be dem sjekke uansett. Ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ja... De salter jo innimellom her. Men veldig sjelden bikkjene er såpass lenge i hagen her, eller andre steder der det er saltet, at de spiser snø.. Sjelden bridie spiser snø i forhold til Gry uansett.

Og alder ja... Bri blir jo faktisk 6 år om to mnd. Hu er jo snart senior jo! :-0

men ja... Blir vel en urinprøve tenker jeg. Håpe Lars får penger i morra så jeg kan ta det da, istedet for å vente til over helgen. Ekkelt når man begynner å tenke på sånn liksom . :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen skremme deg altså :icon_redface: Som jeg har forstått det er det som regel eldre hunder som får diabetes mi var jo 11 år og kom som følge av løpetid visstnok.

Går helt sikkert helt bra med Bridie men,sikkert greit levere inne en urinprøve bare for være på den sikre siden.

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noe galt med nyrene så går vel drikkelysten opp, mener jeg. Det trenger jo ikke være noe galt, men jeg ville også dratt til dyrlegen.

Hvis nyrene har problemer, så blir det vel masse småtissing? Det er i alle fall min erfaring.

Kunne kanskje være stresstørste, men regner med at du ville visst det hvis hun ble utsatt for mer stress i det siste, og det ville vel ha påvirka Gry i like stor grad. Med mindre hun har en eller annen sak på gang inni kroppen sin (noe smerte eller ubehag) som gjør henne ekstra stressa og derfor ekstra tørst...? Men ja, sikkert lurt å dra til dyrlegen uansett, håper det viser seg å være ingenting :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi hjemme igjen. De fant ingenting unormalt på urinprøven. Ikke forhøyet ph, ikke sukker, ingen krystaller eller annet bugs. Så nå skal vi inn igjen på mandag for å ta blodprøve som skal sendes til Oslo.

Inntil da skal jeg PRØVE å se ca hvor mye jenta drikker. Umulig å egentlig få målt mengde når det er 1 hund til og 4 katter som drikker av samme skål, men jeg skal iallefall prøve å notere meg hvor ofte hu drikker og ca hvor lenge hu står der hver gang.

Nå ligger begge to rett ut her. En time hos veterinæren tar på det gitt :icon_redface: Man må jo prøve å slappe av mens det er lyder og lukter og potensielle kosemennesker rundt seg osv.

Bridie krabbet over bordet og bort til veterinæren mens vi satt og snakket bare. Kosejenta min sin det! :icon_redface: Det var hun som lå langflat i gangen og bjeffet på de hvitkledde det første halveåret hun var hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puth så godt høre de ikke fant nå unormalt!Sikkert ikke helt lett se hvor mye hun drikker men,du får bare følge med :icon_redface: Går nok bra med blodprøven også.

Tenker de er slitne tar på være til legen!Godt høre du har fått hun så trygg på legene også er ikke akkorat det pingla her.Fikk skrekken da var gjenn alene for hd/Aa rønken og er livredd i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo vært hos veterinæren og forhåpentligvis er alt bare bra:)

Jeg tenkte selv først på kreft fordi gamle tispa vår begynte å drikke ekstremt mye en stund (var ellers relativt normal) og prøvene viste lymfekreft. Men siden du har vært hos veterinær er vel forhåpentligvis det luket ut allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min hund ( Toya ) drikker også mye og i perioder enda mer

Når hun har vært på kennel har de kommentert at hun drikker mer enn normalt

Hun er sjekket i " hue og ræva" men ikke noe feil. Dyrlegen har konkludert med at hun bare drikker mye vann. Vært sånn i flere år. ( ikke tisser hun så mye heller ).

Så det er ikke sikkert det er noe feil

Synes dog at hun drikker litt mindre etter at startet med VH.

Krysser fingrene for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke helt slå meg til ro jeg.... Kom hjem fra veterinæren, og bestemte meg for å notere ned hver gang Bridie drikker, og hvor lenge hun drikker pr gang. Det er det nærmeste jeg vil komme å se evnt mengde.

11:45 - drikker konstant i 30 sek, MINST. Glemte å telle.

12:13 - 2 dl blandet i mat (vom og hundemat)

12:21 - drikker i ca 17 sekunder

12:36 - 23 sekunder

13:15 - 11 sekunder

Da ringer jeg veterinær igjen, syns Bridie puster tungt når hun sover. Klenger i våken tilstand. Og jeg tenker "en helg med bekymringer??? neitakk..."

Tusler rett ned til veterinæren for å ta blodprøve og teste det de KAN teste på klinikken her. (grunnen til å opprinnelig vente til over helgen, var for å få utredet skikkelig på en prøve som kunne sendes til Oslo, og da få ferskt blod ved å ta den på mandag).

Prøven er "mer eller mindre" normal. Normale verdier på nyrer, binyrer, sukker osv. Utslag på forhøyet fettprosent.

Så foreløpig konklusjon/tanker er:

Mistanke om stoffskifte problemer. Ny test på dette på mandag, samt at jeg skal ta urinprøve gjennom hele helgen. Hver morgen.

OM stoffskifte er normalt, tenker veterinæren "diabetes insipidus", antidiuretisk hormon. (ikke spør, google selv, det skal jeg gjøre etterpå.) ELLER "psykogen polydipsi". Altså at det hele sitter i hodet på Lille snupp. At hun føler hun MÅ drikke.

De hadde hatt en hund inne i fjor sommer som hadde dette, og den ble avlivet kort tid etterpå fordi den ikke funket. (Jakthund). Den BARE drakk hele tiden.

Så planen er å sjekke stoffskifte, om det ikke er det, så skal det testes noe hormongreier, og så nekte Bri å drikke for å se om kroppen konsentrerer urin da osv. Og når vi kom så langt, hadde hodet mitt falt ut for lenge siden, og jeg er egentlig bare såpass at jeg skal prøve å slappe av i helga :icon_redface:

Men ja, det er ikke noe akutt iallefall. SÅ SANT ikke hun nå drikker så mye vann at alt det som skulle blitt vist på blodprøver blir skylt ut pga mengden vann og tiss. Dette ble også nevnt. Men det er en plan iallefall. Og nå skal vi overleve helgen :icon_redface: (JEG da, ingen fare med bikkja tror jeg :whistle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg kom hjem ser drikkingen til Bridie sånn ut:

14:43 - 40 sekunder

14:51 - 24 sekunder

Nå sitter Bridie foran meg med hodet på armen min mens jeg skriver. Hun klenger.

Og ja, det glemte jeg... Veterinæren nevnte jo at dette KUNNE være psykisk. Og da slo tanken ned i meg... For ca 2 mnd siden (som jeg kanskje kan koble dette tilbake til), begynte kattene KUN å få vann i skåla på kjøkkenet. Før det har de ALLTID hatt et par boller rundt om i stua som de har drukket av.

KAN det være så psykt at Bridie skal ha vannet for seg selv?? Hu er jo temmelig eiesyk når det kommer til ALT med de kattene. Så det skulle ikke forundre meg.

Oppgave fra idag ble dermed å finne frem igjen vannskåler til kattene som kan stå i høyden, slik at kattene drikker der (de velger helst det) og bikkjene får egen skål på kjøkkenet. Så nå sitter Psycho på spisestuebordet og drikker. Flink katt det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra alt er bra sålangt da. Stoffskiftet kan somregel enkelt kontrolleres med piller - så det er sjelden verdens undergang. :icon_redface:

Men, mål mengden vann som forsvinner i løpet av en dag da, så har du i det minste tall å gå etter selv om hun ikke er den eneste som drikker derfra. Eventuelt sett ut ekstra vannskåler til kattene som ikke bridie kommer til.

Edit: ser du er inne på tanken på egne skåler til kattene ja.

Noen hunder er jo sånn at de bare MÅ drikke tomt. Tric var sånn i starten - og da funka det dårlig med to store vannskåler stående fremme.

Men jeg ville definitivt kontrollert hvor mye vann som forsvinner - selv om hun ikke er alene om å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det er bra så langt får egentlig håpe på lavt stoffskifte av alt dette da for det er som regel det ingen problem med.Forriga mi hadde selvfølgelig det også(hva hun ikke hadde) Grunnen til merket det på hun var at ble "plustelig" tykk men,det er jo mange forskjelige symtomer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, det glemte jeg... Veterinæren nevnte jo at dette KUNNE være psykisk. Og da slo tanken ned i meg... For ca 2 mnd siden (som jeg kanskje kan koble dette tilbake til), begynte kattene KUN å få vann i skåla på kjøkkenet. Før det har de ALLTID hatt et par boller rundt om i stua som de har drukket av.

KAN det være så psykt at Bridie skal ha vannet for seg selv?? Hu er jo temmelig eiesyk når det kommer til ALT med de kattene. Så det skulle ikke forundre meg.

Blondie var eiesyk på vannet sitt, hun voktet det ikke, men drakk gjerne selv om hun ikke var tørst bare for at de andre ikke skulle få. Sjeldent noen andre, katt eller hund, fikk drikke uten at hun også skulle. Om det ikke var voldsomt mye igjen i skåla kunne hun drikke opp bare fordi en annen ventet på tur. Kan være så enkelt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie var eiesyk på vannet sitt, hun voktet det ikke, men drakk gjerne selv om hun ikke var tørst bare for at de andre ikke skulle få. Sjeldent noen andre, katt eller hund, fikk drikke uten at hun også skulle. Om det ikke var voldsomt mye igjen i skåla kunne hun drikke opp bare fordi en annen ventet på tur. Kan være så enkelt :P

Ja, eneste er jo at Bridie aldri går til vannet når andre drikker da... Hun burde kanskje det om det var "så enkelt"?

Både katter og Gry drikker her uten at Bridie bryr seg liksom. Eller iallefall tilsynelatende da. Hun ligger fint i sofaen mens andre drikker på kjøkkenet. Går derimot en av kattene på kjøkkenbenken, så er bikkja klar til å løpe om jeg skulle gjøre det minste tegn til at hun plutselig en dag skulle få lov :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos veterinæren igjen for ny blodprøve. Thyroxin er tanken nå. Og jeg får forhåpentligvis svar i morgen.

I går fylte jeg 2 l vann i skåla til hundene. I tilegg fikk Bridie 1 dl vann i maten og Gry fikk 2. Vi reiste bort klokken 11 og kom hjem kl 17. på denne tida var bikkjene ute en del og spiste noe snø i tilegg.

Gry drakk fra skåla EN gang i løpet av dagen hun. Bridie resten... Klokken 22 var skålen tom. Da ga jeg ikke mer, rett og slett fordi jeg helst ville sove hele natten. Men måtte ut med Bri klokken 5 i natt uansett.

Ny urinprøve i dag tidlig, og Bridie konsentrerer urinen normalt. Dette utelukker INNTIL EN VISS GRAD at det er det antidiuretiske hormonet som er problemet. Men om thyroxin er normalt, så blir vi å teste ut dette hormonet uansett.

Tanken om at det er psykisk har jeg vel slått mer fra meg, iallefall når det kommer til eiesyke ang kattene. Psycho drakk nemlig litt sammen med Bridie på søndag, og selv om Psycho drakk, så gikk Bridie vekk.

De tre andre kattene tror jeg derimot nå drikker av skålene som står i høyden.

MEN, selvfølgelig kan det fortsatt sitte psykisk. Et "kjede seg" syndrom. Men ja, igjen.. Et steg om gangen.

Snuppa er i form iallefall. Nå knøvler bikkjene hverandre rundt på gulvet her, og Bridie grumler og snakker mens hun vasker gulvet med Gry :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 liter vann på to bikkjer i løpet av en dag er jo ikke spesielt mye sånn egentlig. Men høres jo ut som noe er feil siden hun har begynt å drikke mye mer nå enn før.

Sånn for enkelhetsskyld - jeg fikk opplyst at "normalmengde" var 1 dl pr kg kroppsvekt. Altså at hunder kan drikke det, og litt til før det er noe urovekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for enkelhetsskyld - jeg fikk opplyst at "normalmengde" var 1 dl pr kg kroppsvekt. Altså at hunder kan drikke det, og litt til før det er noe urovekkende.

:ahappy:

Det synes jeg hørtes vanvittig mye ut, kan umulig være noe normalt vanninntak. Det er jo fire liter for Garm og seks liter for Argyr - det går ikke i nærheten av 10 liter vann om dagen! Kanskje, muligens halvparten på en aktiv og varm dag liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 liter vann på to bikkjer i løpet av en dag er jo ikke spesielt mye sånn egentlig. Men høres jo ut som noe er feil siden hun har begynt å drikke mye mer nå enn før.

2 liter er mye, når den ene av hundene rører vannskåla 1 gang, og den andre tar resten....

Sånn for enkelhetsskyld - jeg fikk opplyst at "normalmengde" var 1 dl pr kg kroppsvekt. Altså at hunder kan drikke det, og litt til før det er noe urovekkende.

0,5 l pr 10 kg hund er kroppsbehovet på hund. Jeg tenker da MER om det er tørrfor innblandet og kanskje mindre ved råforing.

Bridie kunne jeg nok kanskje tenke at drakk rundt maks en liter pr døgn når hun fikk tørrfor. Men på rå mat så har det vel kanskje ligget på 5-8 dl pr døgn, uten at jeg har målt det da.

Nå drikker hun altså bortimot 2 l alene. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...