Gå til innhold
Hundesonen.no

"Tilskuer" under parring


ipadda

Recommended Posts

Hvis tilskueren er plagsom, så er det kanskje greit å fjerne den så hundene får parret seg :lol: Men ellers så tviler jeg på at ulvene i en ulveflokk jager resten av flokken over alle hauger før de parrer seg. Så ja, i utgangspunktet synes jeg at det er ok å ha andre hunder tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer bakgrunnen for diskusjonen jeg, bare for å ha den med:

Tispene ser alltid like grettene ut ;)

Utrolig at gutta får lov overhode *fniser*

Jeg skjønner godt at denne tispen er gretten når det er en valp som får lov til å blande seg inn...

Syns egentlig det er rart at den valpen i det hele tatt har alle lemmer intakt.... ;)

Jeg ville jo syns det var rart å parre ei tispe som river lemmene av valper jeg da :)

Jeg føler nå mer for tispen jeg. En hengende oppå - og en hengende i halsen !Kan umulig være en ok opplevelse for ei dame - så sant hun ikke liker det da ;) men sånn ser det ikke ut for meg :)

My point exactly... Og med tanke på at det er første gang for både hannhund og tispe, så ser det ikke heeelt ok ut for mine øyne... Kan være jeg er litt oversensitiv når det gjelder akkurat det, men jeg syns iallefall at en paring skal foregå mellom de to det gjelder...

Jeg ville jo gått ut fra at når de førstes driver med sånt selv om det løper valp rundt, så er de ikke sjenerte ihvertfall. Skal man tillegge de menneskelige følelser, så ville jeg vært mer bekymra for fotografen enn babyen. Jeg syns vel heller ikke at tisper nødvendigvis er overdrevent blide når de har en hannhund hengende på seg, uavhengig av om det er flere hunder der eller ikke, så jeg heller til å tro at det er selve henginga som gjør at de ser grinete ut, ikke at de har tilskuere.. Det er vel en grunn til at hundene stort sett holdes når de henger, mener jeg..

Men, personlig foretrekker jeg at det er bare tispa og hannen som er ute, mest fordi at de har dette henget. Det holder å måtte konsentrere seg om at de ikke røsker og river i kjønnsorganene til hverandre for min del, liksom.. Så jeg løper ikke rundt og er pressefotograf heller jeg, selv om det er vanlig å dokumentere akten på den måten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Også var det dette med å "lage" problemer. Så vidt jeg vet så er det vel bare mennesker som går å "gjemmer" seg for å parre.

Alle andre dyrearter gjør det til andres beskuelse uten at det ser ut som de tar noen skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også var det dette med å "lage" problemer. Så vidt jeg vet så er det vel bare mennesker som går å "gjemmer" seg for å parre.

Alle andre dyrearter gjør det til andres beskuelse uten at det ser ut som de tar noen skade av det.

Det har ingenting med å "lage" problemer å gjøre... Vi reagerer alle forskjellig, og man må kunne ytre litt tanker når man ser ting man selv ikke syns er noe behagelig å se på.

Er det ikke forskjell på beskuelse og "innblanding", og dessuten så har man jo temmet hunden såpass mye at vi ikke lenger sammenlikner dem med villdyr (eller???)... Og hvor mange "ulvevalper" ser man løpe PÅ ulvetispen når hun og alfahannen parer seg? (som oftest er vel ulvevalpene såpass store ved neste paringstid, at de har lært seg å holde seg på trygg avstand da...)

syns ikke dette her ser så greit ut for tispen jeg (siden det var dette som var opphavet til diskusjonen)...

24763_1180390804979_1684459348_344813_8022708_n.jpg

24763_1180390844980_1684459348_344814_7242306_n.jpg

For det første er hun i bånd, for at paringen skal foregå enklere for hannhund (og menneske), for det andre så er det (så vidt jeg vet) første gang hun skal ha kull og dermed også første gang hun pares... Skal ikke vi som mennesker da være såpass "fair" å gi bikkjene en greiest mulig opplevelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nå er det veldig få tisper som IKKE holdes i bånd med mindre det er inngjerdet område.

Og jeg vet ikke hva du ser, men jeg ser en flexiline som "henger" der.

Og nei, jeg ser heller ikke helt at bikkja skal syns det er ubehagelig å ha en annen hund rundt seg. Om en bikkje takler situasjoner så dårlig så kanskje man heller burde revurdere å parre tispen.

Ikke minst så skjer brått parringer på tur når man minst venter det og har man flere hunder som går sammen så tar man gjerne dyrene med seg på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig få tisper som IKKE holdes i bånd med mindre det er inngjerdet område.

Og jeg vet ikke hva du ser, men jeg ser en flexiline som "henger" der.

Og nei, jeg ser heller ikke helt at bikkja skal syns det er ubehagelig å ha en annen hund rundt seg. Om en bikkje takler situasjoner så dårlig så kanskje man heller burde revurdere å parre tispen.

Ikke minst så skjer brått parringer på tur når man minst venter det og har man flere hunder som går sammen så tar man gjerne dyrene med seg på tur.

Jeg syns jo hun skrev ganske klart og tydelig at det ikke så behagelig ut for tispen at en annen hund hang på tispen. Det er noe annet enn rundt.

Og nå er ikke jeg oppdretter, men jeg syns vel det er litt forskjell på en planlagt parring og en "ulykke" på tur? Ved førstnevnte ville jeg jo tro man la opp forholdene så de skulle bli best mulig både for tispe og hannhund, spesielt når det er første paring for begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg syns jo hun skrev ganske klart og tydelig at det ikke så behagelig ut for tispen at en annen hund hang på tispen. Det er noe annet enn r

Hvor mye skade klarer en slik liten tass gjøre? Henge på med sine 4 kg? :)

Nei jeg syns ikke det ser ut som tispen har det ubehagelig, og takler hun ikke den situasjonen der og ikke klarer avreagerer om hun mot all formodning bllir så skremt av en valp. Da har hun så dårlig avreagering at et er ikke liv laga...

Forøvrig siden tydeligvis jeg er "opphave" til diskusjonen så var det "heng" bilde jeg syns hun så gretten ut på. Og at jeg syns alle tisper som henger ser gretten ut. Litt sånn "Der klarte han **** med å henge fast igjen" tryne på tispen.

Det hadde ingenting med den situasjonen som diskuteres her å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig siden tydeligvis jeg er "opphave" til diskusjonen så var det "heng" bilde jeg syns hun så gretten ut på. Og at jeg syns alle tisper som henger ser gretten ut. Litt sånn "Der klarte han **** med å henge fast igjen" tryne på tispen.

Det hadde ingenting med den situasjonen som diskuteres her å gjøre.

De bildene som kom her nå, er ikke i den andre tråden heller, så poenget var kanskje ikke hvordan det så ut for tispa, men å få dratt diskusjonen fra facebook og hit inn også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bildene som kom her nå, er ikke i den andre tråden heller, så poenget var kanskje ikke hvordan det så ut for tispa, men å få dratt diskusjonen fra facebook og hit inn også :)

Det var ikke det som var poenget... Poenget var hovedsakelig å "forklare" hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde. Det har ingenting med hvem det er, hvilke hunder det er etc. Det har med hele settingen å gjøre. Både når det gjelder tispen og valpen.

Det er dyr, og vi vet aldri hva de kan gjøre. De kan være de snilleste, greieste og mest omgjengelige hundene, men i en sånn situasjon kommer de mest primære instinktene frem.

Det er en ubehagelig situasjon for tispen, og ikke minst farlig for valpen....

Det var heller ikke min intensjon å starte en debatt om dette, jeg bare kommenterte det jeg så.

Men som jeg også sa i den andre tråden, det kan være jeg er "oversensitiv" for slike ting.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det som var poenget... Poenget var hovedsakelig å "forklare" hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde. Det har ingenting med hvem det er, hvilke hunder det er etc. Det har med hele settingen å gjøre. Både når det gjelder tispen og valpen.

Det er dyr, og vi vet aldri hva de kan gjøre. De kan være de snilleste, greieste og mest omgjengelige hundene, men i en sånn situasjon kommer de mest primære instinktene frem.

Det er en ubehagelig situasjon for tispen, og ikke minst farlig for valpen....

Det var heller ikke min intensjon å starte en debatt om dette, jeg bare kommenterte det jeg så.

Men som jeg også sa i den andre tråden, det kan være jeg er "oversensitiv" for slike ting.... :)

Og som jeg sa i den andre tråden, så syns jeg at ei tispe (eller hann, for den saks skyld) som blir farlig - selv i en sånn setting - for en valp, neppe bør gå i avl.

Jeg tipper forøvrig at en oppdretter som har holdt på i 30 år, er bedre egnet til å vurdere hvor farlig det var for denne valpen, enn oss som bare har sett bilde av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tilskueren er plagsom, så er det kanskje greit å fjerne den så hundene får parret seg :) Men ellers så tviler jeg på at ulvene i en ulveflokk jager resten av flokken over alle hauger før de parrer seg. Så ja, i utgangspunktet synes jeg at det er ok å ha andre hunder tilstede.

Tja..nå er det vel sånn at i en ulveflokk er det sjelden at andre tisper enn alfatispa får løpetid - og ingen hanner utenom alfahannen vil få parre henne. Og hva skjer med de som blander seg inn ? En ulveflokk har en meget streng struktur og ett individ som ikke kan innrettes seg denne strukturen vil enten bli jaget bort fra flokken - i verste fall fått skambank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..nå er det vel sånn at i en ulveflokk er det sjelden at andre tisper enn alfatispa får løpetid - og ingen hanner utenom alfahannen vil få parre henne. Og hva skjer med de som blander seg inn ? En ulveflokk har en meget streng struktur og ett individ som ikke kan innrettes seg denne strukturen vil enten bli jaget bort fra flokken - i verste fall fått skambank.

litt ot: hunder er ikke ulver. forvillede hundeflokker: alle parrer seg med alle. hundene lever i grupper og ikke flokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..nå er det vel sånn at i en ulveflokk er det sjelden at andre tisper enn alfatispa får løpetid - og ingen hanner utenom alfahannen vil få parre henne. Og hva skjer med de som blander seg inn ? En ulveflokk har en meget streng struktur og ett individ som ikke kan innrettes seg denne strukturen vil enten bli jaget bort fra flokken - i verste fall fått skambank.

For det første, alle tispene i en flokk får løpetid (selv om det bare er alfaparet som reproduserer). For det andre, tispen har løpetid en gang i året, dermed skjer paringen en gang årlig, ergo finnes det ikke småvalper i ulveflokken når paringen skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tilskueren er plagsom, så er det kanskje greit å fjerne den så hundene får parret seg :) Men ellers så tviler jeg på at ulvene i en ulveflokk jager resten av flokken over alle hauger før de parrer seg. Så ja, i utgangspunktet synes jeg at det er ok å ha andre hunder tilstede.

Enig.I forhold til bildene så tenker jeg ikke nødvendigvis at det var en FARLIG situasjon, men heller litt ubehagelig / slitsomt for tispa at hun måtte ha noe lite og svart og "irriterende" rundt seg. Hvis du allerede er i en ny situasjon så skal du attpåtil ha noen klengende innpå deg? Ikke i tvil om at andre har mer vurderingsevne rundt dette enn meg, og kun eier kan avgjøre hvordan hunden deres vil reagere på det. At andre ser på eller andre er "i nærheten" (valper eller voksne) er en ting, men at de direkte skal "interacte" med gitte hunder i en situasjon som er uvant/"stressende"/pressende (trenger ikke nødvendigvis være parring heller, men noe annet) - DET synes jeg er litt drøyt. Og jeg ville vurdert nødvendigheten av å absolutt måtte la gitte individ drive å mase på de andre hundene. Igjen: ikke fordi det er en farlig situasjon, men fordi jeg vil hunden min det beste og ikke stresse/irritere/mase/presse/plage hunden min unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det har ingenting med å "lage" problemer å gjøre... Vi reagerer alle forskjellig, og man må kunne ytre litt tanker når man ser ting man selv ikke syns er noe behagelig å se på.

Er det ikke forskjell på beskuelse og "innblanding", og dessuten så har man jo temmet hunden såpass mye at vi ikke lenger sammenlikner dem med villdyr (eller???)... Og hvor mange "ulvevalper" ser man løpe PÅ ulvetispen når hun og alfahannen parer seg? (som oftest er vel ulvevalpene såpass store ved neste paringstid, at de har lært seg å holde seg på trygg avstand da...)

syns ikke dette her ser så greit ut for tispen jeg (siden det var dette som var opphavet til diskusjonen)...

24763_1180390804979_1684459348_344813_8022708_n.jpg

24763_1180390844980_1684459348_344814_7242306_n.jpg

For det første er hun i bånd, for at paringen skal foregå enklere for hannhund (og menneske), for det andre så er det (så vidt jeg vet) første gang hun skal ha kull og dermed også første gang hun pares... Skal ikke vi som mennesker da være såpass "fair" å gi bikkjene en greiest mulig opplevelse?

*ler* Om man gadd å se på bildenavn og rekkefølge på bildene i albumet så vil man ganske raskt se at parringen er opp og avgjort når bildene på vannet er tatt. (på Facebook) Og der er ingen valp tilstede under selve parringen. Bildene med valpen er tatt på tur på Midtsjøvann etterpå - og ja, da var valpen med. Begge de blivende foreldre er veltilpassede, sosiale og vettuge hunder som ikke ser noen grunn til å rive en valp i filler selv om den hopper på dem. Jeg har selvsagt masse bilder av at de hopper rundt og leker også - men jeg synes dyttehjelp bildene var litt morsomme - jeg skjønner jo nå at det var en tåpelig ting *ler*

Igjen - no animals were harmed during this photosession.

Så 1 - ingen valp tilstede når parringen faktisk fant sted (de parret to ganger den dagen - første bildet er første heng - siste bildet er siste akten og heller ikke der var valpen tilstede.

Nummer 2 - sånn for å kommentere at tispen er i bånd. Det slår meg som rimelig kørka å slippe ei høyløpsk tispe løs når man er på tur, men det er meg - mulig det er vanlig prosedyre hos andre.

...og bare sånn for å poengtere at tispen IKKE syntes valpen var ubehagelig....

27044_1180610010459_1684459348_345168_1781524_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, alle tispene i en flokk får løpetid (selv om det bare er alfaparet som reproduserer). For det andre, tispen har løpetid en gang i året, dermed skjer paringen en gang årlig, ergo finnes det ikke småvalper i ulveflokken når paringen skjer.

For det første, det er ikke alle tisper i en ulveflokk som får løpetid nei. For det andre, dette fenomenet har jeg også forstått att andre oppdrettere av spesielt raser som er nærmere beslektet med Ulven også har fått erfare. Her har tisper gått flere år uten å få løpetid, men etter de har havnet på foravtaler eller blitt omplassert, så har løpetiden dukket opp som "normalt".

2 hunder som bedriver paringsritualet, bør få lov til å gjøre dette i ro og fred, uten unødvendig innblanding fra hverken andre hunder eller oss mennesker. At de innvolverte kan vise irritasjon overfor andre hunder i en slik setting, har jeg ingen problemer med å forstå. Men, som enkelte her nevner - voksne hunder som går løs på valper, er vell ikke akkurat avlshunder det bør sattses stort på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, det er ikke alle tisper i en ulveflokk som får løpetid nei. For det andre, dette fenomenet har jeg også forstått att andre oppdrettere av spesielt raser som er nærmere beslektet med Ulven også har fått erfare. Her har tisper gått flere år uten å få løpetid, men etter de har havnet på foravtaler eller blitt omplassert, så har løpetiden dukket opp som "normalt".

Alle dyr fødes med potensial for reproduksjon, dersom løpetid hos en ulv uteblir er vel ikke det akkurat normalen, sånn i utgangspunktet. Hva enkelte hunderaser angår skal jeg ikke uttale meg om, her er det nemlig mennesker som står for utviklingen, ikke naturen...

Sånn når det kommer til "tilskuere", så er det meg revnende likgyldig hva folk foretrekker. En hver hundeeier kjenner sin hund best, og jeg tror de færreste utsetter bikkjene sine for påkjenninger som forårsaker høyt stressnivå under paring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i utgangspunktet synes jeg at en tispe og hannhund - som kanskje ofte er ukjente for hverandre - skal få finne tonen i ro og mak, uten at andre hunder skal blande seg inn. (Om de står bak et gjerde og beskuer det hele driter vel både jeg og hundene i.) Men skulle det nå komme en eller annen tass eller tulling mens de henger, har jeg full forståelse for at en av hundene sier ifra; av den enkle grunn at de tross alt henger, de kan ikke bruke normalt språk, og de kan ikke komme seg noe vei. Jeg skjønner også at hannhunden kan finne på å si fra hvis det kommer en annen hannhund mens de holder på.

Når det er sagt, tror jeg at Tulla hadde godtatt at feks Aynï kom og røsket henne i foten mens hun hang (noen er litt for evig tålmodig med visse andre), men kanskje ikke så mange andre? Det kom noen andre hunder gående forbi da de hang, men det så ut som om hundene var mer opptatt av hverandre og at de hang sammen, enn å bry seg stort om forbipasserende.

Det første bildet i tråden kan jo se ut som om valpen er tilstede under parringen, og for alt vi uvitende vet kan det hende valpen fikk rive og røske i tispa mens de skulle parre seg eller mens de hang. Noe sånt synes jeg kanskje er litt unødvendig mildt sagt, men hvis saken er slik oppdretter sier, så ser jeg ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fått med meg diskusjonen hverken på facebook eller her inne (et annet sted???), men her ser man vel viktigheten av å vite hele historien før man blander seg. For er det som BP sier, så hva er problemet liksom? :icon_redface:

Men nei, under den planlagte parringen så syns jeg vel hundene skal få være i fred. Og den ene gangen jeg har opplevd at to hunder henger sammen (kastrert hannhund, og altså ikke valper eller planlagt parring) så ble de to andre hundene fanget inn og holdt i ro til hannhunden slapp. Nettopp for å unngå evnt bevegelser som kunne ødelegge for de to som koste seg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...