Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundekjøring


Guest Dratini

Recommended Posts

Guest Dratini

Jeg starter denne tråden inne her jeg :)

Men man kan jo delta med hoffer (og alt annet) på vanlige løp, selv om de ikke kan få flotte titler. De fleste hunder som blir brukt i hundekjøring kan vel ikke oppnå disse titlene, da det bare er noen få utvalgte raser(noen av polarhundene)? Eller er jeg helt på vilspor nå?

Spørsmålet mitt heller mer på hvorfor vi ikke kan oppnå DRH II i Norge (finnes den tittelen her?) når den er en av kvalifikasjonene til å oppnå championat bl.a. i Sverige :)

Dvs. Den er en godkjent "bruksprøve" for å delta i bruksklassen i Sverige, men vi kan ikke delta i Norge :) (såklart man ønsker titler også når man først holder på...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter denne tråden inne her jeg :)

Spørsmålet mitt heller mer på hvorfor vi ikke kan oppnå DRH II i Norge (finnes den tittelen her?) når den er en av kvalifikasjonene til å oppnå championat bl.a. i Sverige :)

Dvs. Den er en godkjent "bruksprøve" for å delta i bruksklassen i Sverige, men vi kan ikke delta i Norge :) (såklart man ønsker titler også når man først holder på...).

tror alle polarhundrasene kan brukshundmeritteres nå fra 2010

ehm. det var svar til ellaogmaria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror alle polarhundrasene kan brukshundmeritteres nå fra 2010

ehm. det var svar til ellaogmaria

Takk for svar. Men det er tross alt ikke mange trekkhunder som er renrasede polarhunder, så da er man jo nesten like langt igjen.. Skal man først åpne for titler burde man i hvert fall innkludere alle raser. (Skal kanskje ikke kreve at alle blandingstrekkhundene skal kunne oppnå titler sånn med det første.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men det er tross alt ikke mange trekkhunder som er renrasede polarhunder, så da er man jo nesten like langt igjen.. Skal man først åpne for titler burde man i hvert fall innkludere alle raser. (Skal kanskje ikke kreve at alle blandingstrekkhundene skal kunne oppnå titler sånn med det første.)

det blir jo litt som å åpne gjeterhundprøve eller jakthundprøve for alle raser? polarhunder er trekkhunder fra opprinnelsen av. ikke at ikke andre hunder kan brukes til det. Men meritteringen går på å bevare bruksegenskapene for disse polare trekkhundrasene

riesen konkurrerer i klasse B, renrasede hunder untatt fuglehunder og siberian husky :) klasse A er for alle raser, C er for siberian husky, Klasse B og C hunder kan konkurrer i klasse A (vorstehe, greystermix, ah) om de vil, men A hunder kan bare konkurrere i klasse a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yey! Da fikk vi tråden vår i det minste;)

Nå har Tinka og jeg tatt med Onkel Munsterlander med på tur, for å se om det gikk å ta de to i tospann.. og jeg tror jeg skal legge planene litt på is.. noe mer virvarr har jeg ikke vært borti.

Prøvde å sette en "halsline" eller hva det nå enn heter, mellom halsbåndene dems, men de bare snurra rundt og sto i.. Så tilslutt holdt det med hanefoten.

Så på min første snørekjøringstrening på onsdag så blir jeg bare å ta med Tinka, det holder i massevis! :) Gleder meg masse allerede, syntes alltid det er spennende med en ny sport da.. får se hvor lenge gnisten varer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir jo litt som å åpne gjeterhundprøve eller jakthundprøve for alle raser? polarhunder er trekkhunder fra opprinnelsen av. ikke at ikke andre hunder kan brukes til det. Men meritteringen går på å bevare bruksegenskapene for disse polare trekkhundrasene

riesen konkurrerer i klasse B, renrasede hunder untatt fuglehunder og siberian husky :) klasse A er for alle raser, C er for siberian husky, Klasse B og C hunder kan konkurrer i klasse A (vorstehe, greystermix, ah) om de vil, men A hunder kan bare konkurrere i klasse a

Takk for klasseforklaring. Jeg er ikke helt inn i disse fancy klassene, når jeg holdt på var jeg bare borti rekrutt/gutt-pike/herrer/damer osv. snørekjøring/pulk og miljøklasse. I nordisk altså. Men dette er kanskje noe internasjonale klasser?

Og for å svare på det første. Joa, men jeg synes nå at om man kan få en labrador til å gjete så burde man kunne gå gjeterprøver med den. Men den sannsynligheten er ganske mye mindre enn å få en Vorsteher til å trekke. Så jeg mener helt klart at skal man først få trekktitler, så burde disse være mulig å oppnå uansett rase. Så lenge man klarer kravene så klart.

Yey! Da fikk vi tråden vår i det minste;)

Nå har Tinka og jeg tatt med Onkel Munsterlander med på tur, for å se om det gikk å ta de to i tospann.. og jeg tror jeg skal legge planene litt på is.. noe mer virvarr har jeg ikke vært borti.

Prøvde å sette en "halsline" eller hva det nå enn heter, mellom halsbåndene dems, men de bare snurra rundt og sto i.. Så tilslutt holdt det med hanefoten.

Så på min første snørekjøringstrening på onsdag så blir jeg bare å ta med Tinka, det holder i massevis! :) Gleder meg masse allerede, syntes alltid det er spennende med en ny sport da.. får se hvor lenge gnisten varer :)

Haha, det er ofte et artig syn :) Men er det ikke lysløyperenn på onsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klasseforklaring. Jeg er ikke helt inn i disse fancy klassene, når jeg holdt på var jeg bare borti rekrutt/gutt-pike/herrer/damer osv. snørekjøring/pulk og miljøklasse. I nordisk altså. Men dette er kanskje noe internasjonale klasser?

Og for å svare på det første. Joa, men jeg synes nå at om man kan få en labrador til å gjete så burde man kunne gå gjeterprøver med den. Men den sannsynligheten er ganske mye mindre enn å få en Vorsteher til å trekke. Så jeg mener helt klart at skal man først få trekktitler, så burde disse være mulig å oppnå uansett rase. Så lenge man klarer kravene så klart.

Haha, det er ofte et artig syn :) Men er det ikke lysløyperenn på onsdag?

Jo, men føler meg ikke klar, også er det trening med en dame som driver med hundekjøring. Så kan jeg få litt pekepinner.. kommer jo nok til å se dum nok ut som det er, om jeg ikke gjør noen major tabber i tillegg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yey! Da fikk vi tråden vår i det minste;)

Nå har Tinka og jeg tatt med Onkel Munsterlander med på tur, for å se om det gikk å ta de to i tospann.. og jeg tror jeg skal legge planene litt på is.. noe mer virvarr har jeg ikke vært borti.

Prøvde å sette en "halsline" eller hva det nå enn heter, mellom halsbåndene dems, men de bare snurra rundt og sto i.. Så tilslutt holdt det med hanefoten.

Så på min første snørekjøringstrening på onsdag så blir jeg bare å ta med Tinka, det holder i massevis! :) Gleder meg masse allerede, syntes alltid det er spennende med en ny sport da.. får se hvor lenge gnisten varer :)

Tøff du er som forsøker. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men føler meg ikke klar, også er det trening med en dame som driver med hundekjøring. Så kan jeg få litt pekepinner.. kommer jo nok til å se dum nok ut som det er, om jeg ikke gjør noen major tabber i tillegg! :)

Haha, jeg skjønner. Og passer veldig fint det, siden jeg ikke rekker å dra for å se på i morgen. Neste gang derimot stiller jeg med kamera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

det blir jo litt som å åpne gjeterhundprøve eller jakthundprøve for alle raser? polarhunder er trekkhunder fra opprinnelsen av. ikke at ikke andre hunder kan brukes til det. Men meritteringen går på å bevare bruksegenskapene for disse polare trekkhundrasene

riesen konkurrerer i klasse B, renrasede hunder untatt fuglehunder og siberian husky :)klasse A er for alle raser, C er for siberian husky, Klasse B og C hunder kan konkurrer i klasse A (vorstehe, greystermix, ah) om de vil, men A hunder kan bare konkurrere i klasse a

Kan da Hovawart delta i en av klassene?

Quotet championatregler fra Sverige:

Brukskrav utstilling:

Följande krav gäller för deltagande i bruksklass:

boxer, dobermann, hovawart, riesenschnauzer, rottweiler, svart terrier

Godkänd lägre klass vid SBKs bruksprov eller godkänd som draghund (DRH II) eller tjänstehundcertifikat eller IPO I/BHP I eller SCHH I/VPG I eller BSL 2.

Utdrag SE (drag)CH:

[qoute]

Svenskt dragprovschampionat, SE(Drag)Ch:

samtliga raser.

Tre certifikat på dragprov i Sverige anordnade av Svenska Brukshundklubben. Ett certifikat ska vara erhållet efter

2007-01-01

Intyg om godkänd testikelstatus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ble vist bare tull med quoten, men Dratini sa:

Kan da Hovawart delta i en av klassene?

Jeg svarer etter beste evne: alle renrasede hunder unntatt Siberian og fuglehunder kan delta i klasse B.

På prøve VM som var i helgen mener jeg det var en riesen med i nordisk. Ikke helt inni dette nordisk greiene, men klassene gjelder i hvertfall sledehundklassene. mener nordisk er åpen for alle raser, men de raskere rasene vil jo være de som blir mest brukt av dem som satser.

www.sleddog.no for nærmere forklaring om klasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg svarer etter beste evne: alle renrasede hunder unntatt Siberian og fuglehunder kan delta i klasse B.

På prøve VM som var i helgen mener jeg det var en riesen med i nordisk. Ikke helt inni dette nordisk greiene, men klassene gjelder i hvertfall sledehundklassene. mener nordisk er åpen for alle raser, men de raskere rasene vil jo være de som blir mest brukt av dem som satser.

www.sleddog.no for nærmere forklaring om klasser

Har vært inne på den linken uten å bli særlig klokere (rotete meny og side :) ).

Hoffene kan da ikke være så trege når de blir nr 1, 3 og 4 i SM 2009 (CW - B - 4km)? Men uansett, hver gang jeg har spurt, så har vi fått beskjed om at vi ikke kan delta fordi det ikke er en polarhundrase vi har (jeg har vokst opp med Grønnlandshunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på den linken uten å bli særlig klokere (rotete meny og side :) ).

Hoffene kan da ikke være så trege når de blir nr 1, 3 og 4 i SM 2009 (CW - B - 4km)? Men uansett, hver gang jeg har spurt, så har vi fått beskjed om at vi ikke kan delta fordi det ikke er en polarhundrase vi har (jeg har vokst opp med Grønnlandshunder).

det ser da ut til at de konkurrerer i klasse B i sverige, altså for alle renrasede hunder unntatt siberian og fuglehunder. ville sendt en mail til hundekjøringsforbundet og spurt jeg. Er nesten helt sikker på at du kan stille i nordisk med hoffe. men om man bruker klasseinndeling i nordisk i norge er jeg ikke sikker på. hvis ikke, må du konkurrere mot vorstehe, greystere etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bruker ikke denne typen klasseinndeling i nordisk i norge nei. Jeg er usikker på når den brukes, men det er kanskje ved internasjonale arrangementer? Normalt deles det ikke opp etter rase, men etter alder på kjøreren og stilart (altså nordisk eller snørekjøring, en- og tospann).

Det finnes i noen få løp i tillegg polarhundklasser, og man har ved de fleste løp miljøklasser.

Så om du skal delta med hoffe kjører du mot vorstehere og fuglehundblandinger ja. Er kjøreren over 16 må du også kjøre pulk, om du ikke velger å stille i miljøklassen. Der velger man lengde og stilart helt fritt, men denne klassen er ikke "offisiell", om man kan kalle det det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var mitt første snørekjøringsrenn bak meg!

Jeg startet en gang med Kleiner Munsterlanderen til familien og kom rundt løypa på 10min, inkludert bærsjestopp og litt hundekrøll. Men alt i alt ganske fornøyd med ham da han ikke digger å trekke..

Deretter var det lille Tinka sin tur, og innen da var jeg selv ganske sliten.. Men vi kom oss rundt på 13min :D

Grunnen til dette er vel at Tinka sitt tempo er enormt høyt, men hun gidder ikke å løpe så hun trekker meg på flata eller oppoverbakkene. Men i nedoverbakkene er det mye morsommere, og da trakk hun så jeg kjente det i beltet.

Og beklager til EllaogMaria, det ble en impulspåmelding. Men skal møte opp neste gang også, men mulig jeg kanskje får lånt en hund da :) Ellers prøver jeg kanskje to-spann, Tinka og Chico.

Jeg syntes ihvertfall dette ga masse mersmak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Men bruker ikke denne typen klasseinndeling i nordisk i norge nei.

Hadde kanskje vært en fordel at det blir delt inn slik, sånn at flere ser muligheten til å delta?

Så kommer jo det "evindelige" spørsmålet; hvorfor har landene forskjellige krav til klasser/raser? Her tenker jeg ikke bare på hundekjøring, men på flere hundesporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...