Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av Schæfer.


Recommended Posts

Tja...

Hva mener jeg en hvilken som helst hund burde få for et fullverdig hundeliv? Minst 1 times tur hver dag, hvor hunden får mulighet til mer enn å måtte sluntre pent ved siden av eiers side. Løsslipp, hundelek eller liknende. Rent sett bort fra det fysiske krever Schäferhunden kanskje enda viktigere MENTAL stimuli hver dag. Trening på hverdagslydighet, lydighet/triks, godbitsøk eller spor i skogen og liknende (kanskje noen i familien kan gjemme seg i skogen, send hunden ut for å finne dem. "lekerundering"). Poenget er *konsentrert* arbeid. Se at hunden bruker hodet. En schäferhund som ikke får arbeidsoppgaver er i mine øyne en trist schäferhund, og vil ofte bli en problem-schäfer. Kjøp gjerne kløv og trekksele så hunden kan kløve på (fjell)tur og trekke deg/familie på ski.

Går ut fra at dere har valp (veldig veldig søt schäfervalp *sukk* :lol: ) , og du har kanskje hørt det før, men med Schäferhunder er det alfa omega å sosialisere masse. Sosialiser med hunder, barn, busser, store mørke menn og alt som hører til. I tillegg er det alfa omega zeta å trene på passeringer. Tren fra valpestadiet med å gå forbi hunder, mennesker, barnevogner og liknende uten å bry seg. Ros for øyekontakt. Her er klikkertrening ofte trikset :lol: Disse to tingene (sosialisering og passeringstrening) vil gi mye tilbake i senere tid, når bikkja bikker den herlige hormonellus-deluxus-alderen.

(ellers synes jeg friluftshund.net har en fin artikkel om "hundens 5 om dagen", så jeg slenger med en link jeg! :lol: )

http://friluftshund.net/5omdagen.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

Hva mener jeg en hvilken som helst hund burde få for et fullverdig hundeliv? Minst 1 times tur hver dag, hvor hunden får mulighet til mer enn å måtte sluntre pent ved siden av eiers side. Løsslipp, hundelek eller liknende. Rent sett bort fra det fysiske krever Schäferhunden kanskje enda viktigere MENTAL stimuli hver dag. Trening på hverdagslydighet, lydighet/triks, godbitsøk eller spor i skogen og liknende (kanskje noen i familien kan gjemme seg i skogen, send hunden ut for å finne dem. "lekerundering"). Poenget er *konsentrert* arbeid. Se at hunden bruker hodet. En schäferhund som ikke får arbeidsoppgaver er i mine øyne en trist schäferhund, og vil ofte bli en problem-schäfer. Kjøp gjerne kløv og trekksele så hunden kan kløve på (fjell)tur og trekke deg/familie på ski.

Går ut fra at dere har valp (veldig veldig søt schäfervalp *sukk* :lol: ) , og du har kanskje hørt det før, men med Schäferhunder er det alfa omega å sosialisere masse. Sosialiser med hunder, barn, busser, store mørke menn og alt som hører til. I tillegg er det alfa omega zeta å trene på passeringer. Tren fra valpestadiet med å gå forbi hunder, mennesker, barnevogner og liknende uten å bry seg. Ros for øyekontakt. Her er klikkertrening ofte trikset :lol: Disse to tingene (sosialisering og passeringstrening) vil gi mye tilbake i senere tid, når bikkja bikker den herlige hormonellus-deluxus-alderen.

(ellers synes jeg friluftshund.net har en fin artikkel om "hundens 5 om dagen", så jeg slenger med en link jeg! :D )

http://friluftshund.net/5omdagen.php

Takk for raskt svar!:lol:

Jeg tenkte på turer rundt 1.5-2 timer per dag. Pluss en fjelltur i helgene:)Måtte nesten høre her hvilke erfaringer og meninger dere har:)

Har startet og sosialisere hunden med å ha den på jobb. Masse nye folk hver dag:)

Nå i starten er det for det meste korte turer og mye leking i snøen. Trening på å gå i band og sitte:)

Takk for flott link!:) Kommer nok godt til nytte^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar!:lol:

Jeg tenkte på turer rundt 1.5-2 timer per dag. Pluss en fjelltur i helgene:)Måtte nesten høre her hvilke erfaringer og meninger dere har:)

Har startet og sosialisere hunden med å ha den på jobb. Masse nye folk hver dag:)

Nå i starten er det for det meste korte turer og mye leking i snøen. Trening på å gå i band og sitte:)

Takk for flott link!:) Kommer nok godt til nytte^^,

Synes det høres supert ut jeg :lol: Med mine schæfere, så er det omtrent lengden på turene våre.

Jeg er ikke helt enig med Larange i forhold til sosialisering av schæfer. Ja de trenger masse i forhold til andre hunder, men i forhold til folk osv så bør det være en ting som faktisk er i en schæfer, de skal være trygge på ting, det skal ikke være nødvendig og ta busser annenhver dag, møte skumsle menn osv. Det er en trygg rase og de skal være det, ellers er det noe feil. Ja de får spøkelsesalder, og da skvetter de rundt og er tullehuer, men ikke noe mer enn andre raser.

Behandle schæferen som hvilken som helst annen rase, bare vær obs på litt ekstra i forhold til andre hunder. Du spurte jo ikke om dette, men følte jeg måtte svare litt i forhold til det Larange sier. Føler jeg har litt tyngde bak ordene mine også, siden jeg er pr i dag på min fjerde schæfer.

En ting til som du ikke spurte om, men jeg har skrivekløe, er dette med lydighet. Det er superviktig! Du kommer til å oppleve at folk krysser gaten, at folk tverrsnur, at mennesker du før hilste vennlig på etterhvert skuler på deg, alt dette bare pga din søte lille herlige frøken. Jeg opplevde hvordan dette egentlig var, når jeg fikk ny rase i hus. Når den eldste schæferen min tok kvelden var det bare bc'n og meg igjen. Brått gikk det andre på fortauet der jeg gikk, brått hilse folk igjen, brått slapp andre bikkjene bort (det kunne de spart seg for), brått var det kos å gå med hund, bare så utrolig leit at det var denne hunden som var en dust og ikke schæferen *ler*. Har du lydighet på henne, så skal hun kunne kalles inn og tverrsnu, hun skal kunne gå pent forbi andre mennesker på gaten osv. Dette er ikke fordi hunden i seg selv trenger det, men fordi mennesker rett og slett synes schæferen er farlig og det gir ett bedre inntrykk når vi med dustedyra ( :lol: ) våre har kontroll utover det som er vanlig (ref. lommehund og bingodametråd).

Sorry... jeg fikk totalt skrivekløe jeg *tusle å finne en annen tråd å skrive mer i*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete, jeg mente da selvfølgelig ikke hver dag :lol: "Masse" = "mye forskjellig", ikke masse som i mengde/ "hver dag". Det vil da uansett være greit for valpen å ha vært borti en del miljøer/rare ting i løpet av sine første uker? Om enn blir den bare tøffere og tryggere av å se nye miljøer mens den føler den mestrer disse miljøene. Imo. Gjelder vel egentlig alle raser, men schäferen kan jo finne på å bjeffe på mye rart etterhvert - derfor jeg nevnte det :lol:

Og skrivekløe er bare bra, jeg fikk nok et lite touch av det jeg også.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete, jeg mente da selvfølgelig ikke hver dag :lol: "Masse" = "mye forskjellig", ikke masse som i mengde/ "hver dag". Det vil da uansett være greit for valpen å ha vært borti en del miljøer/rare ting i løpet av sine første uker? Om enn blir den bare tøffere og tryggere av å se nye miljøer mens den føler den mestrer disse miljøene. Imo. Gjelder vel egentlig alle raser, men schäferen kan jo finne på å bjeffe på mye rart etterhvert - derfor jeg nevnte det :lol:

Og skrivekløe er bare bra, jeg fikk nok et lite touch av det jeg også.. :lol:

åh gjør de? Det har jeg ikke opplevd eller sett før? At de buser mot andre hunder, ja. At de bråker i bilen, ja. Men jeg har aldri opplevd schæfere som boffer mer enn andre raser på rare ting...

Schæfer er en hund, de trenger det samme som andre hunder i valpetiden. Litt ekstra tanker rundt sosialisering på andre hunder er viktig.

Er jo litt spesielt at schæferen fortsatt er den mest populære rasen hos f.eks politiet om de er så "skeptiske" til alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete, har du noe i mot meg eller har du skikkelig lyst å være krass i tonen i dag (dårlig dag)...? Har jeg sagt noe galt? Jeg har faktisk hatt Schäfer jeg også, men det er kanskje ikke nok med én for deg? Du misforstår - i mine øyne - nesten med vilje nå, for å ha en unnskyldning til å argumentere mot meg? Vi er veldig enige, skeptisisme var ikke mitt poeng. Du skriver i prinsippet det samme som jeg skrev... :lol: Fred og sånnt? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra at dere har valp (veldig veldig søt schäfervalp *sukk* :lol: ) , og du har kanskje hørt det før, men med Schäferhunder er det alfa omega å sosialisere masse. Sosialiser med hunder, barn, busser, store mørke menn og alt som hører til.

...og derfor skrev jeg til henne at hun må ha misforstått (eller oppfattet, som du ordlegger deg med) meg. Men jeg følte det ble i overkant groteskt misforstått, dog innser jeg nå at mange på forumet er av samme ulla. Legger det verste i det man skriver, i stedet for å la tvilen gå til gode og prøve å se det "gode" man mente. Å ha LYST å være enig, mot å ha lyst å være uenig - det kan gi utslag i oppfattelsen til en sterk grad.

Les det du skrev en gang til da? Du skriver jo at for schäferhunder spesielt er det viktig å sosialisere med alt mulig. Så sier Margrete at nei det er hun ikke enig i, hun mener det viktigste er sosialisering med andre hunder - noe jeg forøvrig er enig med henne i etter å ha trent med schäferhundklubben et par år. Dere er rett og slett uenige, for meg virker det som du har litt vanskelig med å innrømme å ha tatt feil? :aww:

Forøvrig er det nok på tide med moderatoroppvask i tråden, så jeg sendte avgårde en melding om det. Trenger ikke å la en ellers okei tråd bli ødelagt av unødvendige ting som dette.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være noen oppvask i denne tråden, det er jo en diskusjon rundt hva en schäfervalp trenger - og det er jo nettopp det tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør ikke meg hvorfor folk stadig misforstår meg, jeg sier det gang på gang at jeg ikke har ment ting slik folk tolker det... Virker som det er trynedømming på gang :aww:

Jeg skjønner det bare ikke, jeg var helt ærlig selv i tvil når jeg formulerte setningen, grunnen til at jeg skrev det var for å bygge oppunder det med passeringstrening. Det falt meg av en eller annen grunn inn som naturlig å nevne sosialisering i samme setning, siden jeg erfarte med vår schäfer at han kunne bjeffe på ting som for han virket truende mot oss. Hadde jeg hatt schäfer i dag ville jeg trent mye på å gå forbi folk som jogger, barnevogner og slikt - så jeg ikke fikk samme atferden. Og sånn sett er nemlig jeg og Margrete enig, da det er passeringer som ofte blir et tema. Comprendo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen heisann *ler* Nei Larange har ikke noe i mot deg.

Quoter det du har skrevet som gjør at jeg er helt uenig med deg i:

Schäferhunder er det alfa omega å sosialisere masse. Sosialiser med hunder, barn, busser, store mørke menn og alt som hører til.

Jeg sier at jeg er dønn uenig med deg, og det fortsetter jeg å være. Schæfervalper trenger ikke mer sosialisering enn andre valper om den er normal :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da voldsomt til diskusjon det skulle bli her da.

Til dere som fortsatt er i tvil. Det står klart og tydelig att jeg spør etter hvor mye trening en VOKSEN schæfer skal ha, ikke en valp:)

Det er jo på en måte ditt eget valg, vil du konkurrere i lydighet trener du lydighet f.eks. Jeg vet ikke helt om jeg burde svare her, men hvis man ser på schæfer som en hvilken som helst annen gjeterhund (eller andre raser), så trenger de jo en god tur om dagen, gjerne litt løs. Også mental trening som søk, spor, triks og andre øvelser. Du vet jo selv hvor mye hunden din trenger. Jeg merker med en gang på min hund om den ikke har fått lang nok tur den dagen, eller om den ikke har fått brukt hodet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da voldsomt til diskusjon det skulle bli her da.

Til dere som fortsatt er i tvil. Det står klart og tydelig att jeg spør etter hvor mye trening en VOKSEN schæfer skal ha, ikke en valp:)

Takk til alle de som har gitt gode og saklige svar!:lol:

hihi Slik er det her på sonen, ting tar ofte litt egne vendinger :D

Men en voksen schæfer trenger turer i skog og mark, og det du har satt opp som mål ser kjempefint ut :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at jeg er dønn uenig med deg, og det fortsetter jeg å være. Schæfervalper trenger ikke mer sosialisering enn andre valper om den er normal :aww:

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å være uenig i at en valp trenger sosialisering - det er litt det som er problemet mitt. At jeg brukte ordene "alfa omega" er kanskje dumt gjort av meg, da sosialiseringen ikke "utgjør hunden" på samme måte som sosialisering med andre raser. Å allikevel pirke på det jeg sa, ser jeg ikke poenget i. Har man sunn fornuft skader det ikke å sosialisere en valp, da sunn fornuft stopper overdreven sosialisering. Derfor føler jeg det er litt "jeg må ha noe å pirke på, så jeg pirker på dette"-preg over det du skrev/skriver.

Belgerguri: hvorfor mods burde rydde opp? Fordi dette er fullstendig irrelevant for hva en voksen schäferhund trenger av fysisk fostring - og det er ren og skjær "disputas" om hvem og hva som sa hva og når. Kan ikke skjønne hvilken verdi dette har for senere generasjoner. Om ikke dette er selveste definisjonen på "off topic" så vet ikke jeg, men i hundesonens verden er det mye rart som er godtatt, alt etter hvem/hva og hvor tydeligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg tenkte på turer rundt 1.5-2 timer per dag. Pluss en fjelltur i helgene:)...

Har startet og sosialisere hunden med å ha den på jobb. Masse nye folk hver dag:)

Nå i starten er det for det meste korte turer og mye leking i snøen. Trening på å gå i band og sitte:)...

Heldig hund, og dere får det nok fint sammen! :aww: Du har jo allerede forstått at det beste er å gjøre ting riktig fra begynnelsen av, og på nett finner du masse info om trening, helse og adferd osv.

NB! Vet ikke om andre har nevnt det, men i forhold til rasens fysiologi og HD-tendensene - vær sikker på at du ikke i vanvare påfører de voksende schäfervalp-hoftene FOR mye trim (les:belastninger). Jeg vet ikke hvor mye mosjon en vanlig schäfer på .. mnd og .. kg skal tåle - helt frem til den er utvokst. Sjekk ut dette med flere gode kilder inkl. veterinæren.

Have fun! :lol:

PS: Ser i etterkant at du spurte om mosjon for VOKSEN schäferhund. Sry! :D Og kranglefolkens - kan dere prøve å holde "det dere vet" utenfor tråden, og heller ta slike diskusjoner på PM/privaten? Pleeeease???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i tråden jeg opprettet om sosialisering, jeg skjønner ikke hvorfor folk henger seg opp i rase når det gjelder sosialisering. Hver hund er et individ med individuelle behov. Se ann hva valpen er svakes på å takle, jobb med det for å styrke selvtillit og tiltro til verden på akkurat det. Det er da ikke verre enn det uansett rase...? :aww:

TS: Syns det høres ut som du har en god oversikt over hva en voksen schäfer trenger, jeg. Normalen for meg og snuppa mi er minimum 1 times tur daglig og tilsvarende med hjernetrim. Varierer så godt jeg kan hva vi gjør (gå turer, jogge, gå på ski, bade/svømme, lydighetstrening, spor, feltsøk osv osv) etter vær og årstid. :D

Lykke til med valpen! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å være uenig i at en valp trenger sosialisering - det er litt det som er problemet mitt. At jeg brukte ordene "alfa omega" er kanskje dumt gjort av meg, da sosialiseringen ikke "utgjør hunden" på samme måte som sosialisering med andre raser. Å allikevel pirke på det jeg sa, ser jeg ikke poenget i. Har man sunn fornuft skader det ikke å sosialisere en valp, da sunn fornuft stopper overdreven sosialisering. Derfor føler jeg det er litt "jeg må ha noe å pirke på, så jeg pirker på dette"-preg over det du skrev/skriver.

Du trakk frem en spesiell rase som om denne var så ekstremt mye vanskeligere å ha med å gjøre i vanlig miljø OM den ikke ble det. Derfor jeg reagerte.

Så, nå er det på tide å innrømme at du tok feil, eller droppe å svare :aww: Jeg gir meg nemlig ikke her om jeg så må quote deg ørten ganger *ler* (nå tøyser og tuller jeg altså)

Vi har hele tiden vært enige om at alle valper uannsett rase trenger sosialisering. Men schæfer er ikke noe værre enn andre, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjernet noen irrellevante innlegg fra tråden. Prøv å holde tråden fri for å kverulere på hverandres ordlegging eller gå inn for å misforstå hverandre mest mulig.Gå heller ut og lek i snøen!

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...