Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling! Svindel og bedrag? Et avtalt spill?


dualknot
 Share

Recommended Posts

Imponerende diskusjonstaktikk JeanetteH, man glemmer å skrive en bokstav - ja da må man hoppe på det? ;) Minner meg jammen litt om den klappjakta som skjer i media for tiden.

Hva er vitsen med å sende inn klage til raseklubben når jukset og bedraget sitter så gjennomsyra at det sikkert er helt opp i NKK sentralkommite? Det viser jo bare enda mer hvor panisk enkelte mennesker er ang dette å vinne. Bra livsambisjon lissm :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Letohallen er 40 min fra meg, Krsand er 5 timer, gruppedømminga begynner som regel klokka 15, gruppe 3 er ferdig sånn ca kl 16, så da er ikke jeg hjemme før klokka 21-22 på kvelden, også skal opp klok

He, he! Utstilleren er ikke velkommen fordi dommeren er korrupt. Ha, ha, ha! Den var ny! Hvorfor har du stilt ut hund i 40 år hvis systemet er så korrupt? Vunnet mye, kanskje? Ja, ja, da ve

Dommere er vel som folk flest. Enkelte er flinkere til å utføre jobben sin proffesjonelt enn andre. Det er vel det det hele bunner i, hvor proffesjonelt dommeren opptrer.

Imponerende diskusjonstaktikk JeanetteH, man glemmer å skrive en bokstav - ja da må man hoppe på det? ;) Minner meg jammen litt om den klappjakta som skjer i media for tiden.

For det har aldri du gjort? ;)

Jeg lurer på om ved å skrive "i bruk" så mener man da bruks? Jakt? Lp?

Mest ettersom jeg lurer på om dette er en dommer som mener det er så gjennomsyret i alle miljø og om dette faktisk er en som ikke kanskje er så mye på utstilling? Hjelper ikke være dommer i bruks og ha meninger om noe man aldri er med på. Og som dommer så burde man kanskje være enda mer nøye med å sende inn klage når man observerer slike ting?

Det ligger endel forpliktelser der og skjemaer som skal sendes inn til NKK som rapport. Ofte er det også dommere som stiller opp som NKK's representant som skal rapportere dette om det skjer.

Hva er vitsen med å sende inn klage til raseklubben når jukset og bedraget sitter så gjennomsyra at det sikkert er helt opp i NKK sentralkommite? Det viser jo bare enda mer hvor panisk enkelte mennesker er ang dette å vinne. Bra livsambisjon lissm :thumbs:

Har du noen gang prøvd å sende inn en klage på annet grunnlag enn "de vinner alltid?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen har visst ræva full av penger, Noen gir bort valper til dommerene også, eller får rabatter på valpen.

Jeg lar ikke dette forsure min livskvalitet, men jeg prøver å hjelpe andre som syns dette er så tragisk.

De har klagd og klagd, men da har vedkommende kommet med trusler og trakassering.

Greit nok det å reise dit det er dommere som liker din hund, men å stå utenfor ringen og fortelle høyt til sine rompeslikkere, at dette går min vei!!! Før alle hundene er på plass og bedømmingen har begynt...Er dette riktig??

Tydeligvis fra noen her.

Og den personen er så godt inne i klubben at den er "vernet".

Jeg for min del, kunne ha driti lang marsj i denne oppdretteren, jeg har ikke hund i den gruppa.

Skal det ikke være trivelig og koselig hobby, det å ha/drive på med hund???

Enten det være seg utstilling eller bruk ol.

Og når det er rettferdig dømming, og alle heier, enn at folk sier, ja da vet vi hvordan dette går.

Men noe annet er det når folk reagerer at en hund som vinner mye pga den er bra og etter rasestandard vinner ofte, enn

at folk reagerer når en oppdretter dukker opp, og vinner med alt den stiller.

Når valpekjøperene ikke får lov å stille hunden sin, men at oppdretteren skal stille den.

Og til JaenetteH. hva mener du med å henge ut det jeg driver med. Jeg har stilt hunder i 40 år, og utdannet meg under PTH.

Men heldigvis så stilte jeg i en annen gruppe, der alle var sosiale, og heiet frem vinneren og vi gratulerte den som vant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke betalt,bestikket eller gjort noe som helst, men hunden min ble NUCH igår :) kjenner ikke en eneste dommer og melder på fult uvitende om hvem folk er jeg. Er rart at jeg har klart å få hunden til nuch nesten, slik som du fremstiller utstilling for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til JaenetteH. hva mener du med å henge ut det jeg driver med. Jeg har stilt hunder i 40 år, og utdannet meg under PTH.

Men heldigvis så stilte jeg i en annen gruppe, der alle var sosiale, og heiet frem vinneren og vi gratulerte den som vant.

Jeg henger ikke ut det du driver med, jeg lurer på hva du mener med "i bruk" da det ikke er en termonologi jeg er vant med at dommere bruke. Jeg aner ikke hvem du er eller noe, så jeg kan da virkelig umulig ha hengt deg ut som person?

Men du snakker da om en dommer? En oppdretter osv? Eller snakker du om utstilling generellt? Du skriver at du stiller i annen gruppe og der er det sosialt, folk heier på hverandre da er det jo evt snakk om en dommer? Uansett hvordan man snur og vender på det så vil det jo alltid være en eller annen dommer som ikke kan/burde fungere som dommer, uansett gren?

Greit nok det å reise dit det er dommere som liker din hund, men å stå utenfor ringen og fortelle høyt til sine rompeslikkere, at dette går min vei!! Før alle hundene er på plass og bedømmingen har begynt...Er dette riktig??

Om de står og roper det høyt utenfor ringen så er jo de dum? Og når dommere står og gir tydelige tegn Hvorfor har ingen filmet dette om det gjenntar seg? Det må jo være ideelt som klage grunnlag?

Kan forøvrig ofte si at jeg tror dette går min vei jeg også, på grunnlag av hvilken andre hunder jeg stiller mot i katalogen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen med ukjent tryne i utstillingsringen. Allikevel har jeg en N UCH med en 3BIG, og en ung hund som har fått 5 cert på 5 utstillinger, 1x 1BIG og 2 junioirtitler.

Har aldri utvekslet så mye som et "hei" til noen av dommerne før jeg møtte opp på utstillingen.

Jeg kjenner riktignok 2 dommere og delvis en 3. Men disse har jeg aldri stilt for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at de som vinner driver med bestikkelser, det dette er snakk om er kun en eneste oppdretter som også i utlandet er godt kjent, og ikke er velkommen, pga juksing.

Og at det er kun denne personen det er snakk om i mitt innlegg. Om dere leser alle innleggene mine så ser dere at det er den samme oppdretteren som jeg hele tiden refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at de som vinner driver med bestikkelser, det dette er snakk om er kun en eneste oppdretter som også i utlandet er godt kjent, og ikke er velkommen, pga juksing.

Og at det er kun denne personen det er snakk om i mitt innlegg. Om dere leser alle innleggene mine så ser dere at det er den samme oppdretteren som jeg hele tiden refererer til.

da ville jeg filmet personen, tatt bilder ol og klagd til NKK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at de som vinner driver med bestikkelser, det dette er snakk om er kun en eneste oppdretter som også i utlandet er godt kjent, og ikke er velkommen, pga juksing.

Og at det er kun denne personen det er snakk om i mitt innlegg. Om dere leser alle innleggene mine så ser dere at det er den samme oppdretteren som jeg hele tiden refererer til.

Men om denne personen nå ikke er velkommen så er den vel dyttet ut av miljøet? Da er vel problemet løst?

Hvis dette er så åpenbart som du beskriver, hvorfor er det da ingen som har klaget det inn?

Jeg har selv fått "kastet" etter meg at jeg kjente en dommer når ene hunden ble WW. En dommer jeg aldri har stilt for, aldri har møtt og som bor i ett annet land enn meg, men er opprinnelig Norsk. At han snakket engelsk til meg i ringen og fikk "sjokk" når jeg snakket Norsk til han etter bedømmelsen når kririkkene ble hentet. Det var ubetydelig.

Eller at jeg var så uheldig at jeg sto med en oppdretter, som ikke skulle inn i ringen jeg skulle med rasen, som denne dommeren da kjente og kom bort og vekslet noen ord med imens jeg sto der. Uten hund eller nummer lapp. Vant gjor jeg også når jeg stilte for dommeren etterpå. Da kjente jeg jo selvsagt dommeren.

Kan ta enda ett eksempel, jeg silte to hunder som ble BIR/BIM x 4. For 4 forsjellige dommere på en 4 dagers utstilling. Hvor en hadde jeg stilt for før men det var etter dommerbytte. I det landet driver jeg vist å kjøper alle dommere.

Det er ikke kult å få de beskyldningene slengt etter seg når man vet man ikke har gjort det. Har t.o.m fått en sleiv kommentar "Skulle tro du hadde lagt med dommeren." Kjempe morro :angry:

Hvis man vinner mye som vil uansett en eller annen klare begynne spre ett rykte, folk begynner overanalysere alt som skjer utenfor ringen, rykter går om at den kjenner den (hvor stort er hunde/rasemiljøet i Norge?), har besøkt den osv osv.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at de som vinner driver med bestikkelser, det dette er snakk om er kun en eneste oppdretter som også i utlandet er godt kjent, og ikke er velkommen, pga juksing.

Og at det er kun denne personen det er snakk om i mitt innlegg. Om dere leser alle innleggene mine så ser dere at det er den samme oppdretteren som jeg hele tiden refererer til.

He, he! Utstilleren er ikke velkommen fordi dommeren er korrupt. Ha, ha, ha! Den var ny! :lol:

Ja noen har visst ræva full av penger, Noen gir bort valper til dommerene også, eller får rabatter på valpen.

Jeg lar ikke dette forsure min livskvalitet, men jeg prøver å hjelpe andre som syns dette er så tragisk.

De har klagd og klagd, men da har vedkommende kommet med trusler og trakassering.

Greit nok det å reise dit det er dommere som liker din hund, men å stå utenfor ringen og fortelle høyt til sine rompeslikkere, at dette går min vei! Før alle hundene er på plass og bedømmingen har begynt...Er dette riktig??

Tydeligvis fra noen her.

Og den personen er så godt inne i klubben at den er "vernet".

Jeg for min del, kunne ha driti lang marsj i denne oppdretteren, jeg har ikke hund i den gruppa.

Skal det ikke være trivelig og koselig hobby, det å ha/drive på med hund???

Enten det være seg utstilling eller bruk ol.

Og når det er rettferdig dømming, og alle heier, enn at folk sier, ja da vet vi hvordan dette går.

Men noe annet er det når folk reagerer at en hund som vinner mye pga den er bra og etter rasestandard vinner ofte, enn

at folk reagerer når en oppdretter dukker opp, og vinner med alt den stiller.

Når valpekjøperene ikke får lov å stille hunden sin, men at oppdretteren skal stille den.

Og til JaenetteH. hva mener du med å henge ut det jeg driver med. Jeg har stilt hunder i 40 år, og utdannet meg under PTH.

Men heldigvis så stilte jeg i en annen gruppe, der alle var sosiale, og heiet frem vinneren og vi gratulerte den som vant.

Hvorfor har du stilt ut hund i 40 år hvis systemet er så korrupt?

Vunnet mye, kanskje? Ja, ja, da vet vi i hvertfall hvordan det har gått til :lol:

På seg selv kjenner man andre, og du er jo en del av etablissementet i kraft av din autorisasjon...

Lotta

PS: Hvis "klagene" du refererer til her har vært like ufunderte og dårlig belagt som innleggene dine på Hundesonen så skjønner jeg utmerket godt hvorfor de er kategorisert som trakassering. Det er foreløpig ikke forbudt å kjenne mennesker her i landet, selv ikke på hundeutstillinger, og det er heller ikke forbudt å være høflig å hilse på dem.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skippe gruppedømming for at man har dårlig tid?? Skal man på utstilling, så har man vel satt av den dagen??? Det er jo gøy å se hvor langt man kommer vel??

Lang vei hjem? Ta da som et eksempel Letohallen, og en da bor i Oslo, er det lang vei hjem??

At en person skal ødelegge et helt miljø, bare med juks.

Lang vei er i slik som jeg fra Bodø som stiller på NKK i Trondheim, Harstad og Tromsø. Reiseveien er på hhv 12 timer, 5,5 timer og 9 timer. Og ja, da hopper man lett over en gruppedømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir litt svett av sånne konspirasjonsteorier...

Hemmelige tegn og korrupsjon?

Seriøst?

Jeg har 2 hunder som er mer en godt merittert.

Pussig nok kjenner jeg ingen dommere.

Og jeg bruker ikke penger på bestikkelser, ei heller tid på sosialt samvær med dommerne om vi bor på samme hotell.

Innimellom går det dårlig med mine hunder i ringen, jeg står jammen ikke og overanalyserer all adferd til konkurrentene for å forklare "tapet".

Sånn oppførsel oser av dårlig taper.

Og med en sånn oppfatning av utstillingsmiljøet, så skjønner jeg ikke hvorfor man fortsatt gidder reise på utstilling... :no:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir litt svett av sånne konspirasjonsteorier...

Hemmelige tegn og korrupsjon?

Seriøst?

Jeg har 2 hunder som er mer en godt merittert.

Pussig nok kjenner jeg ingen dommere.

Og jeg bruker ikke penger på bestikkelser, ei heller tid på sosialt samvær med dommerne om vi bor på samme hotell.

Innimellom går det dårlig med mine hunder i ringen, jeg står jammen ikke og overanalyserer all adferd til konkurrentene for å forklare "tapet".

Sånn oppførsel oser av dårlig taper.

Og med en sånn oppfatning av utstillingsmiljøet, så skjønner jeg ikke hvorfor man fortsatt gidder reise på utstilling... :no:

Jeg tror faktisk det er ment "seriøst" :lol:

Det jeg forundres over er at noen som påstår å ha drevet med dette i 40 år fortsatt bruker slike unnskyldninger for dårlige resultater, vanligvis er det en nybegynner-greie som de fleste vokser av seg når de har lært mer om stell, kondisjon og presentasjon av hunden, og ikke minst om rasene sine.

Etterhvert skjønner jo de fleste at det ikke er tilfeldig at f eks oppdretteres (eller dem som har vært aktive lenge) hunder som ofte gjør det bra: De har gjennom lang erfaring blitt flinke å plukke valper/unghunder, de beholder kanskje flere i et kull og selger unna etterhvert som valpene utvikler seg, de vet hva som fungerer mtp foring, trening og stell, og er ofte flinke å få fram det beste i hundene sine i ringen.

Snodig at noen har holdt på i så mange år og enda ikke knekket koden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske ny på dette med utstilling og har ikke fått slike intrykk. Jeg leste mye rart før jeg begynte å dra, men ble positivt overraska. Folk med samme rase hjalp meg, tilogmed handlet hunden min, gir meg tips om stell og alt som er. Så jeg syns utstilling faktisk er koselig pga miljøet. Om dommere er korrupte etc har jeg igrunn ikke tenkt så mye over. Men vi tar det som ei sosial helg med andre hundevenner, så får det gå som det går. Sist gjorde ikke Oscar det bra, og jeg grein ikke av den grunn og tenkte på korrupte dommere hehe. Men jeg syns nå at de hundene i min rase som ofte vinner virkelig fortjener det også, for de ser bra ut. Når ei tispe vant over min engang, så så jeg selv at den tispa var flottere enn min og fortjente BIR. Jeg orker iallefall ikke gå rundt å være muggen og mistenksom hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med KristinR. Jeg tror slikt skjer, noen få ganger, men ikke ofte :) Heldigvis. Ellers hadde ikke jeg drevet på med dette selv.

Jeg hadde en "opplevelse" selv, der jeg var i ringen, og min venninne stod på utsiden. Da var det en liten utstilling kun for miniatyrhunder, hvor 2 av de 3 dommerene var et parr. Den ene i det parret dømte min rase. Da hadde partneren kommet bort til ringen vår (det var pause eller de var ferdig i den sin ring) og nikket eller ristet på hodet etterhvert som hver hund kom opp på bordet, og partneren dømte etter det h*n visste med hodet. Jeg så ikke dette, men min venninne gjorde det. Det var ikke akkurat kjøpt og betalt kanskje, men noe var det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig med KristinR.

Det finnes et råttent eple i de fleste bransjer så å tro det er ikke-eksisterende i "vår" bransje syntes jeg er litt naivt. Men min erfaring er at det skjer mye mindre enn hva "ryktene" påstår, ikke noe stort problem egentlig.

Men hvis TS har så mye "bevis" syntes jeg det er absolutt på sin plass å rapportere det til NKK, råtne epler smaker ikke godt for noen.

Ellers kan jeg bare si at jeg kjenner en hel haug med dommere og jeg kan ikke huske at noen av dem noen gang har satt opp mine hunder :lol:

Nei, fra tull til alvor, når jeg har stilt for "kjentfolk" har jeg alltid ment at hundene mine har fått det de fortjener, de er trukket for sine feil og "premiert" for sine fortrinn og jeg har søren meg kjempet for de få championatene de har på lik linje med alle andre. Gitt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med KristinR. Jeg tror slikt skjer, noen få ganger, men ikke ofte :) Heldigvis. Ellers hadde ikke jeg drevet på med dette selv. Jeg hadde en "opplevelse" selv, der jeg var i ringen, og min venninne stod på utsiden. Da var det en liten utstilling kun for miniatyrhunder, hvor 2 av de 3 dommerene var et parr. Den ene i det parret dømte min rase. Da hadde partneren kommet bort til ringen vår (det var pause eller de var ferdig i den sin ring) og nikket eller ristet på hodet etterhvert som hver hund kom opp på bordet, og partneren dømte etter det h*n visste med hodet. Jeg så ikke dette, men min venninne gjorde det. Det var ikke akkurat kjøpt og betalt kanskje, men noe var det ihvertfall.

Men det kan ikke være at h*n bare visste hvordan partneren ville dømme da? Har man holdt på med utstilling sammen lenge vet man ofte hva partneren liker og ikke.

Jeg tror det er mere rykter og spekulasjoner rundt dette en hva som faktisk forekommer. At det skjer tror jeg, men i mye mindre grad enn hva enkelte vil ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, kanskje, men det var da rart at dommeren så på partneren sin for å se etter nikket og ristingen på hodet, tenker jeg. Slik jeg tolket det jeg hørte fra venninnen min virket dommeren veldig usikker, og ble på en måte trygg på beslutningen sin ved å se på hva partneren mente. Men jeg vet ikke, jeg så det ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, kanskje, men det var da rart at dommeren så på partneren sin for å se etter nikket og ristingen på hodet, tenker jeg. Slik jeg tolket det jeg hørte fra venninnen min virket dommeren veldig usikker, og ble på en måte trygg på beslutningen sin ved å se på hva partneren mente. Men jeg vet ikke, jeg så det ikke selv.

Men vi tolker jo også det vi ser, og jeg har en følelse at det i mange hundesporter er så lett for at alt tolkes i verste rettning. Jeg stod en gang sammen med en jeg kjenner og partneren var dommer. Personen kunne si til meg hva de enkelte hundene fikk før dommeren delte ut premieringene og plaserte de i klassen. Dette nettopp fordi de har levd et langt liv sammen og delt denne hobbyen hele veien. Personen visste godt hva partneren så etter i en hund og hvordan h*n dømte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...