Gå til innhold
Hundesonen.no

2 kull på "kjappen"


bea

Recommended Posts

Som utgangspunkt bør en tispe ha 1 års pause mellom sine kull, og ved store kull bør en vurdere om tispen bør ha lengre pause. Men, når en drar inn alle de individuelle eventualiteter som finnes, kan det forsvares å kjøre 2 kull rett etter hverandre. Det blir opp til hver enkelt oppdretter å avgjøre dette...jeg velger å hoppe over minst en påfølgende løpetid for mine tisper ;)

For å kverulere, så er det umulig å lage fasiter - vi hadde ei tispe som hadde løpetid hver tredje-fjerde måned. Hun kunne altså hatt to kull på et år, og likevel hatt en løpetid mellom kullene. Ikke å anbefale som fast syklus det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det blir opp til hver enkelt oppdretter å avgjøre dette...jeg velger å hoppe over minst en påfølgende løpetid for mine tisper :)

Haha, ja jeg ler litt for om jeg skulle ha gjort dette så bryter jeg med en annen av NKK sine etiske retningslinjer om å ikke parre en tispe etter fyllte 7 år. Og det på kun to kull.

Min tispe ble vurdert om hun skulle avles på eller ikke en stund før jeg bestemte meg, da jeg bestemte meg var hun 4 år, da ventet vi ca 1/2 år på løp, så ble hun parret i mai 08, men hannhunden var steril og ingen valper kom. Da måtte vi vente til hun fikk løpetid igjen, da ble hun parret i Januar 09, nå er det mars 10 og ingen løpetid enda men jeg forventer den i løpet av en mnd. Så om jeg finner riktig kombinasjon blir hun parret i april 10. Men etter deres syn, så burde hun da få fri til neste løp som sannsynligvis blir på våren engang i 2011, da er tispa 7 1/2 år. Og dette skal liksom gjøre meg til en mer seriøs oppdretter? Jeg skjønner ikke tankegangen jeg.

Selvfølgelig er alle enig i at man ikke skal drive rovdrift på tisper, men at man skal kategorisk avvise alle som parrer på påfølgende løpetid som useriøse uansett om alt annet er bra, som TS henviser til i sitt startinnlegg, så føler jeg at det blir bare alt for dumt og unyansert. Det mener jeg er manglende kompetanse hos en valpespekulant. Da har man hengt seg opp i en ting og anser det som noe som er så "hellig" at alt annet blir uviktig. Eller er det slik at man skal finne en oppdretter hvor alt er perfekt og dette skal da være prikken over I'en at man IKKE parrer på påfølgende løp?

Noe som får meg til å tenke på alle de diskusjonene som har vært opp i gjennom årene med oppdretters plikter, oppdretteres kunnskap og oppdretteres rolle i forhold til valpekjøpere. Oppdrettere skal til enhver tid ha tenkt på og vurdert hver minste detalj, slik at valpespekulanten føler at alt er perfekt, eller kan man bare si at hvis det er viktig for deg så kjøper du hund ett annet sted?

Eg berre spyr...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kverulere, så er det umulig å lage fasiter - vi hadde ei tispe som hadde løpetid hver tredje-fjerde måned. Hun kunne altså hatt to kull på et år, og likevel hatt en løpetid mellom kullene. Ikke å anbefale som fast syklus det heller.

Det var da voldsomt til kverulering da :wub: Hvis du setter et kull med minst 1 års mellomrom, så vil det ikke by på noen problem.

Haha, ja jeg ler litt for om jeg skulle ha gjort dette så bryter jeg med en annen av NKK sine etiske retningslinjer om å ikke parre en tispe etter fyllte 7 år. Og det på kun to kull.

Min tispe ble vurdert om hun skulle avles på eller ikke en stund før jeg bestemte meg, da jeg bestemte meg var hun 4 år, da ventet vi ca 1/2 år på løp, så ble hun parret i mai 08, men hannhunden var steril og ingen valper kom. Da måtte vi vente til hun fikk løpetid igjen, da ble hun parret i Januar 09, nå er det mars 10 og ingen løpetid enda men jeg forventer den i løpet av en mnd. Så om jeg finner riktig kombinasjon blir hun parret i april 10. Men etter deres syn, så burde hun da få fri til neste løp som sannsynligvis blir på våren engang i 2011, da er tispa 7 1/2 år. Og dette skal liksom gjøre meg til en mer seriøs oppdretter? Jeg skjønner ikke tankegangen jeg.

Selvfølgelig er alle enig i at man ikke skal drive rovdrift på tisper, men at man skal kategorisk avvise alle som parrer på påfølgende løpetid som useriøse uansett om alt annet er bra, som TS henviser til i sitt startinnlegg, så føler jeg at det blir bare alt for dumt og unyansert. Det mener jeg er manglende kompetanse hos en valpespekulant. Da har man hengt seg opp i en ting og anser det som noe som er så "hellig" at alt annet blir uviktig. Eller er det slik at man skal finne en oppdretter hvor alt er perfekt og dette skal da være prikken over I'en at man IKKE parrer på påfølgende løp?

Noe som får meg til å tenke på alle de diskusjonene som har vært opp i gjennom årene med oppdretters plikter, oppdretteres kunnskap og oppdretteres rolle i forhold til valpekjøpere. Oppdrettere skal til enhver tid ha tenkt på og vurdert hver minste detalj, slik at valpespekulanten føler at alt er perfekt, eller kan man bare si at hvis det er viktig for deg så kjøper du hund ett annet sted?

Eg berre spyr...?

Du er nok ikke minde seriøs av den grunn, disse reglene til NKK ble nok neppe opprettet pga av mitt eller ditt oppdrett. Derfor nevnte jeg også individuelle eventualiteter :icon_confused: Men det er en del oppdrettere der ute som parer tispene sin i hytt og pine, og har alt fokus på profitt...så kan en selvfølgelig stille spørsmålstegn ved hvorfor de samme oppdretterene har problemer med komlikasjoner under fødsel, høy dødlighet blant valpene osv.

På motsatt side er det mye rare valpekjøpere der ute også. Enkelte innbiller seg at så lenge de betaler for en valp, så kan de gjøre hva de vil med hunden. Det kan de sikert etter Norsk lov, men da får de kjøpe hund ett annet sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kan godt spesifisere å si at jeg spesifikt tenker når man velger å parre 5-8 mnd etter at forrige kull er født.

Okei, si at tispen har hatt et kull, og dette kullet er nå 3 år gammelt; valpene er flotte og friske og fine hunder og gode representanter for sin rase. Men tispemor begynner tross alt å dra litt på årene siden første kullet ikke kom da hun var 1 år akkurat (må jo passe på at avlstispen tross alt er god nok), og valpene jo er 3 år. Valpene har vist så gode takter at man vil parre tispen igjen. Hvorfor kan man ikke da parre på to påfølgende løpetider? Si hun i første kullet fikk 8 valper, i kull 2 som var 3 år etter første kull fikk hun 4 og hentet seg kjapt inn igjen - jeg ser overhodet ikke problemet?? :icon_redface:

Jeg synes det er bra at man har visse retningslinjer (regler heter det vel nå) fra NKK å forholde seg til. Men å være så kategorisk i sine påstander som det du er, forstår jeg ikke at du kan være? Er verden virkelig så svart/hvit? Jeg tviler... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn at jeg HAR gjort det, og kan komme til å gjøre det igjen.

Mange forskjellige argumenter kan ligge til grunn, f.eks.:

-Tispas siste kull, kommer da raskere til sin nye eier og pensjonist-tilværelse

-Om man vil snu til å ha kullene tispa på en annen årstid, og velger å ikke vente 1,5 år

-Om tispa kun fikk få valper i forrige kull

-Om det er lenge mellom løpetidene, f.eks. 8 mnd.

-Om en har "tette planer" fremover, men en ledig "luke" for å ta et kull da, og tispe klarte seg fint etter forrige kull

-Om det er en mulighet for transport utenlands til en spennende hann som man ellers ikke ville hatt anledning til å bruke.

Sikker noen argumenter som er bedre enn andre her, men poenget er at det hos ordentlige oppdrettere finnes GRUNNER.

Om man derimot ser på "produsenter" som jeg kaller det, som kanskje gjør samme kombinasjon 3-6 ganger (jada, vi har hatt det også på vår rase), eller "fabrikker" der det tas kull hver løpetid over flere år, så er det en helt annen sak.

Produsententene vil jo lage samme komb. gang på gang uten å vurdere utfallet. Uansett ville det vært bedre å variere med forskjellige hanner, i fall det skulle dukke opp sykdommer som kommer senere i livet. Ikke gøy for 60 valpekjøpere å vente på epilepsi eller hjertefeil, keratitt eller kreft...

"Fabrikker", det sier seg vel selv at kull på hver løpetid ikke er etisk på noen som helst måte om det gjentas hver løpetid.

Selvsagt fordrer det at hunden da får 1-1,5 år pause, så kan man vurdere 2 kull etter 2 forskjellige hanner i mellomtiden.

Dette kan være gunstig på den måten at man vet mer om tispa når man evnt. planlegger neste kull.

Dette er jo fullt mulig for hannene, men ikke like lett med tispene.

I Finland er det åpnet for å pare en og samme tispe med 2 forskjellige hanner, for å kunne få fler komb. på hver enkelt tispe. Valpene må da DNA-testes for å bestemme farskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finland er det åpnet for å pare en og samme tispe med 2 forskjellige hanner, for å kunne få fler komb. på hver enkelt tispe. Valpene må da DNA-testes for å bestemme farskapet.

Det er det forresten i Danmark også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...