Gå til innhold
Hundesonen.no

Cesar Millans "The Illusions Collar" kan nå kjøpes via norsk nettbutikk


julnil

Recommended Posts

Og dermed er det ikke konstruert med samme formål som dette halsbåndet - nemlig å enklest kunne påføre smerte, noe som fører til at hunden lettere kan styres.

Tja, det er flere måter å se dette på da. For det første, båndet er kun konstruert for å forvolde smerte HVIS hunden trekker. For det andre, et slikt bånd vil jo kunne avverge eventuelle, andre smertefulle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Created
  • Siste svar

Men hvorfor ønsker du absolutt å rykke i et slikt bånd da??

Hvorfor ha et slikt bånd hvis man IKKE skal rykke, da? Fordi man har sett det på TV, fordi det er pent, eller hva?

Hvorfor ha strømhalsbånd hvis man ikke skal bruke strøm - hvorfor ha på sele hvis man likevel leie hunden med halsbånd, hvorfor.. hvorfor.. hvorfor..

Og sier ikke navnet på båndet allt, egentlig - the illusions collar - illusjonens halsbånd. Alt er "smoke and mirror" - og ja - visst kan man bruke et slikt bånd og få hunden til å krype på plass i løpet av et par rykk. Og joda, de som vil sine hunder så vondt gjør da det uansett.

Men la oss i alle fall informere folk hva som er det fantastiske "clou"et med dette båndet. Det er konstruert slik for å strupe til der hunden ikke kan parere med muskulatur - det skal helt enkelt gjøre mest mulig vondt (eller være mest mulig skremmende). Og hvis det er helt greit for dere som forsvarer det så helhjertet er det jo ikke så mye mer å si, egentlig.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ha et slikt bånd hvis man IKKE skal rykke, da? Fordi man har sett det på TV, fordi det er pent, eller hva?

Hvorfor ha strømhalsbånd hvis man ikke skal bruke strøm - hvorfor ha på sele hvis man likevel leie hunden med halsbånd, hvorfor.. hvorfor.. hvorfor..

Så du tror at du MÅ rykke om du bruker helstrup?

Det må man slettes ikke, og selv om man ser noen andre gjøre det, så er det lov å tenke selv.

Det som er lurt, er når man lærer ting via nettet, TV, instruktører på kurs, venner etc, er å plukke forskjellige ting fra de forskjellige kilder, og sette det sammen til det man mener er rett og seg og sin hund.

Man MÅ ikke gjøre alt andre gjør.

Og sier ikke navnet på båndet allt, egentlig - the illusions collar - illusjonens halsbånd. Alt er "smoke and mirror" - og ja - visst kan man bruke et slikt bånd og få hunden til å krype på plass i løpet av et par rykk. Og joda, de som vil sine hunder så vondt gjør da det uansett.

Hehe, det heter The Illusion Collar fordi ektefellen til Millan heter Illusion, og denne patenten var hennes idé..

Men la oss i alle fall informere folk hva som er det fantastiske "clou"et med dette båndet. Det er konstruert slik for å strupe til der hunden ikke kan parere med muskulatur - det skal helt enkelt gjøre mest mulig vondt (eller være mest mulig skremmende). Og hvis det er helt greit for dere som forsvarer det så helhjertet er det jo ikke så mye mer å si, egentlig.

Susanne

Og bitt er konstruert slik at det SKAL legge trykk på tunge, lader og nakke på hesten (der den er svakest) for å styre og kontrollere hesten. Og det er helt greit i samfunnet, tror du det er pga at alle skylapper, eller fordi man ikke blir hysteriske av den grunn??

Nok en gang: ingenting er ikke sterkere enn handen som håndterer grimen eller halsbåndet

(og om noen lurer: neeeeida, jeg bruker ikke vektstangsbitt på mine hester, da de ikke går klasser der det er påkrevd. Ja, jeg rir hestene mine bittløst, og red inn den ene hesten min med bittløse alternativ, men bruker også bitt da en hest også må godta og forstå signaler fra dette hjelpemidlet også..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror at du MÅ rykke om du bruker helstrup?

Det må man slettes ikke, og selv om man ser noen andre gjøre det, så er det lov å tenke selv.

Nå har jeg aldri brukt strup på noen av mine hunder, men er ikke hele poenget med strup at man skal gi et kort kraftig nok rykk til at det ER vondt sånn at hunden liksom skal forstå poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg litt av "uenigheten" i hva som er bra og dårlig utstyr, ligger.

Om jeg skulle vært nødt til å velge mellom å rykke hardt i et vanlig halsbånd, eller gi et lite signal i et sterkere halsbånd, ville sistnevnte nok påført hunden mindre ubehag (av disse to).

Det at hunden er mer følsom øverst rundt nakken, gir muligheten til å være mer fin på hånden

Jeg skal love deg at OM jeg måtte velge, så hadde jeg glatt tatt et kraftig røsk i hundenes vanlige halsbånd (minimum 4 cm brede) enn et lillefingersignal i en tynn strup som ligger plassert rett bak ørene!

Halsbåndet er lenger ned på halsen og pga bredden dekker den to halsvirvler og muskler støtter luft- og spiserør. Sjokket er like stort for hunden, men smerten ikke i nærheten engang. Prøv på deg selv, ta på bikkjas halsbånd, ev et bredt belte rundt halsen og la det hvile ned mot skuldrene. Få noen til å rykke til. Prøv deretter med en ståltrådsløkke som du støtter med fingrene slik at den ligger helt opp under ørene/kjeven, og be noen nappe lett. Jeg skal vedde alt jeg eier og har på at jeg vet hva som kommer til å være mest smertefullt for deg.

Tja, det er flere måter å se dette på da. For det første, båndet er kun konstruert for å forvolde smerte HVIS hunden trekker. For det andre, et slikt bånd vil jo kunne avverge eventuelle, andre smertefulle situasjoner.

Jeg ser hva du mener, men det forvolder smerte når et mennesker napper i det også, ikke bare når hunden selv drar. Og det er det som er det skumle, jeg tror ikke folk skjønner hvor vondt det gjør hunden å få et napp i den strupen. Og jeg har aldri sett CM la hundene dra i det båndet, han napper selv for at de skal forstå at de ikke har lov til å gå foran han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ønsker du absolutt å rykke i et slikt bånd da??

Selv om man bruker sterke verktøy på et dyr, trenger man da ikke å bli voldsom?

Et bitt er aldri sterkere en hånden

Så kan jeg kjapt overføre dette eksemplet til sele/vanlig halsbånd vs. grime, strup:

Strupet er ikke sterkere i funksjonen enn hånden som holder å struphalsbåndet.

Jeg, du og Nirm "trenger" vel kanskje ikke å rykke i et slikt bånd, men du får ikke meg til å tro at hvermansen går inn på www.milan.com og bestiller seg et slikt halsbånd fordi de syns det er pent eller whatever. De bestiller det fordi de tror det er en wonderkur på alle hundeproblemene de har med familiehunden på 2,5år.. De tenker "aha, kanskje dette kan få han til å skjønne at..." også begynner visa. Og når frustrasjonen over at halsbåndet ikke er en vidundermedisin i seg selv kommer, så kommer sikkert nappene også.. Sterkere og sterkere.. Hver eneste dag.. Slik som hvermansen ofte går i vanlige struphalsbånd eller helt alminnelige halsbånd.

Så du tror at du MÅ rykke om du bruker helstrup?

Det må man slettes ikke, og selv om man ser noen andre gjøre det, så er det lov å tenke selv.

Hvermansen tenker ikke selv, de ser på Milan på TV og får med seg det de tror er viktigst; napp, fy og smekk..

Det som er lurt, er når man lærer ting via nettet, TV, instruktører på kurs, venner etc, er å plukke forskjellige ting fra de forskjellige kilder, og sette det sammen til det man mener er rett og seg og sin hund.

Man MÅ ikke gjøre alt andre gjør.

Interessant at du skriver det, for det er måten jeg har "levd" på siden jeg fikk hunder. I begynnelsen var jeg nok litt vel frelst mot den ene siden (klikkertrening) men det tok ikke lang tid før jeg åpnet øynene og så at det var flere veier til rom. Jeg liker til og med Cesar jeg, men jeg syns han kommer med mye vås også - og jeg syns han kunne spart seg for noen handlinger. Men han gjør og kan veldig mye bra! Men det er som oftest ikke dette en vanlig hundeeier kommer frem til. I deres verden eksisterer ikke Turid Rugaas og klikkertrening - det er bare "sunt bondevett" som gjelder, og normer som for lengst er gått ut på dato. F.eks tror 98% av alle "vanlige" hundeeiere at en hund som knurrer til en annen hund er DOMINANT og intenting annet.... Mens sannheten er at det er 1000 grunner til at hunden kan ha knurret, og dominanse er faktisk en av de tingene som er minst sannsynlig som oftest. Dominante hunder er ikke de man ser mye av, men hvermansen tror en dominant hund er det vi beskriver som en redd/usikker/ødelagt/nervøs/skadet/stresset hund.

Og bitt er konstruert slik at det SKAL legge trykk på tunge, lader og nakke på hesten (der den er svakest) for å styre og kontrollere hesten. Og det er helt greit i samfunnet, tror du det er pga at alle skylapper, eller fordi man ikke blir hysteriske av den grunn??

Jeg syns det blir en del forskjell.

Nei.. Men hva skal vi med noen av delene da? :P Er jo bare å slå hesten/hunden, så slipper man alt dette unødvendige tillegsutstyret :console:

Hva spøk til revolver.. Så vil jeg faktisk si at man får "ekstra" styrke ved å bruke slike hjelpemidler. Setter du på et CM-halsbånd, så har du lettere for å gjøre hunden vondt enn uten halsbåndet på. Du simplifiserer det å påføre et dyr smerte, for din egen gevinst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg litt av "uenigheten" i hva som er bra og dårlig utstyr, ligger.

Om jeg skulle vært nødt til å velge mellom å rykke hardt i et vanlig halsbånd, eller gi et lite signal i et sterkere halsbånd, ville sistnevnte nok påført hunden mindre ubehag (av disse to).

Det at hunden er mer følsom øverst rundt nakken, gir muligheten til å være mer fin på hånden

Om det er en hund som drar i båndet (og det er vel nettopp de noen evt vil bruke et slikt bånd på) så er det hunden som står for kraften i draget, ikke leieren.

Og bitt er konstruert slik at det SKAL legge trykk på tunge, lader og nakke på hesten (der den er svakest) for å styre og kontrollere hesten. Og det er helt greit i samfunnet, tror du det er pga at alle skylapper, eller fordi man ikke blir hysteriske av den grunn??

Jeg er uenig i at det er helt greit i samfunnet. Bittbruk er et stort diskusjonstema og det er ikke noe mer enighet i at et bitt ikke er sterkere enn hånden, enn det er om bruken av dette halsbåndet i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke kløver laget for å forårsake smerte for hunden der det gjør mest vondt eller? En liten forskjell der synes jeg faktisk... Dette halsebåndet er jo laget kun for en grunn. At hver gang du rykker i det, så skal det sitte der det gjør mest vondt for en hund...

Vel, der er jeg ikke enig med deg. Halsbåndet er ikke laget for å gjøre mest mulig vondt når du rykker, det er laget for å gjøre mest mulig vondt når HUNDEN rykker. Det er faktisk en viss forskjell der, eller?

Selv om du ikke bruker positiv straff når du trener hund, så har du vel allikevel fått med deg at det mest effektive bruken av positiv straff, er når den positive straffen er så ubehagelig at hunden ønsker å unngå den siden? Så ja, det er mulig at det er mye mer vondt for hunden å dra i CM sitt halsbånd, men da gjør den forhåpentligvis det bare en gang - og DET er antageligvis langt mer humant enn å ha ei bikkje som går og langsomt kveler seg i et vanlig halsbånd.

Interessant forøvrig at det ikke er like stor diskusjon om helstrup forresten, de legges til og med ofte oppunder ørene på hunder når de vises i utstillingsringen. Jeg syns å huske et unisont hundemiljø protestere på en viss forumdeltakers fremstilling av utstilling også.. Er det sånn dobbeltmoral det, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, der er jeg ikke enig med deg. Halsbåndet er ikke laget for å gjøre mest mulig vondt når du rykker, det er laget for å gjøre mest mulig vondt når HUNDEN rykker. Det er faktisk en viss forskjell der, eller?

Selv om du ikke bruker positiv straff når du trener hund, så har du vel allikevel fått med deg at det mest effektive bruken av positiv straff, er når den positive straffen er så ubehagelig at hunden ønsker å unngå den siden? Så ja, det er mulig at det er mye mer vondt for hunden å dra i CM sitt halsbånd, men da gjør den forhåpentligvis det bare en gang - og DET er antageligvis langt mer humant enn å ha ei bikkje som går og langsomt kveler seg i et vanlig halsbånd.

Interessant forøvrig at det ikke er like stor diskusjon om helstrup forresten, de legges til og med ofte oppunder ørene på hunder når de vises i utstillingsringen. Jeg syns å huske et unisont hundemiljø protestere på en viss forumdeltakers fremstilling av utstilling også.. Er det sånn dobbeltmoral det, mon tro?

Om man skal følge han som har laget dette (eller kjærringa, men hu må da være av samme ulla for å lage noe slikt regner jeg med), så er det faktisk ikke hunden som rykker i det. Men eier. Enten framover, opp eller til siden, for han likte ikke bakover eller noe var det vel. Og da er det vel eier som rykker og ikke hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal følge han som har laget dette (eller kjærringa, men hu må da være av samme ulla for å lage noe slikt regner jeg med), så er det faktisk ikke hunden som rykker i det. Men eier. Enten framover, opp eller til siden, for han likte ikke bakover eller noe var det vel. Og da er det vel eier som rykker og ikke hunden?

Javel. Og det er mye verre enn strup, retriverbånd, grimer og antitrekk-seler fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At pigghalsbånd selges over disk til hvermannsen er jo ikke noe bedre..

Ser flere med slik halsbånd som rykker og drar noe voldsomt.

Piggene (smerten) utløser endorfiner, som igjen fører til at hunden til slutt ikke kjenner smerten. Eier rygger og drar da enda mer, og den onde sirkelen er startet.

Men dette kommer jo også av kunnskapsløs bruk.

Vet du hva et pigghalsbånd er? Piggene borrer seg ikke inn i huden, derimot så klyper de jevnt over hele halsen, samme som en kjetting, bare den klyper kun ved "festet".

Hvis du noen gang får sjansen til å se et pigghalsbånd på en hund og drar litt i det, så vil du skjønne det.

Dette er ikke ment som kritikk, bare en liten retting. Trodde det samme som deg, inntil den dagen jeg ble fysisk kjent med et sånnt bånd :D

Stakkars hvermannsen, han blir ikke lite uthengt i dagens samfunn.... :console: Jeg tror heller det bare er en bivirkning av å tro man har fått kunnskap som ingen andre klarer å tenke seg til innen hundehold, når man ser så ned på hvermannsen. (Nå må ikke du føle deg truffet fordi jeg quotet deg, jeg snakker om den generelle masse innen canis-revolusjonen og generasjonen med folk som ser på det som sitt livs mål å redde hunder fra feil behandling enten via treningsmetoder eller utstyr).

Det gjør jo ingen ting, skader ingen andre enn en selv å gå rundt å bekymre seg så for andre og hva andre gjør. Men JEG tror ikke hvermannsen (person som ikke er aktiv om hund på internett og ikke trener i hundeklubber aktivt) er så idiot og lite innsiktsfull som man skal ha det til. De fleste hvermannsens jeg møter rundt 19.00 på gata har vanlige halsbånd og seler på hundene sine, de susler rundt og de fleste har ikke engang hunder som drar i båndet. Kanskje jeg bare er heldig, kanskje det bare er området.... Men en ting er sikkert, jeg orker ikke bekymre meg for hundekunnskapene til hvermannsen - og jeg vil attpåtil slå et slag for hvermannsens egne evne til å være kritisk og oppvakt :P

Det er ikke hvermannsen du har møtt, men den Canisverdenen.. vet du virkelig hvem som skjuler seg bak vært brukernavn? Ja, de møter du kl 19 hver kveld! :D Hehe neida.. ser poenget ditt veldig godt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Og det er mye verre enn strup, retriverbånd, grimer og antitrekk-seler fordi?

Nå får vel ikke de andre redskapene reklame i beste sendetid verden over da. Men jeg har ikke noe sansen for slike lettvindte løsninger der man i stede for å trene hunden bare finner en måte på å omgå problemet med å påføre hunden ubehag. De færreste bruker slike ting for en liten periode faktisk. I stede for å lære hunden å gå pent i bånd, så finner man bare det redskapet som tilfører hunden nok ubehag til å ikke trekker? Lett for eier, man slipper hele greia med å være konsekvent og tenke selv... Det samme ser man ofte med de som velger å bruke grime, antitrekkseler etc. Det blir en permanent løsning fordi det er enkelt.

Og jeg har ikke sansen for noen av de andre redskapene du nevner heller, siden de færreste ser ut som klarer å bruke det riktig... Men jeg har faktisk ikke sansen for å konstruere nye redskaper som er til for å tilføre ubehag og smerte enklere på hundene. Fordi det er sånn jobb å trene med strup som enkelte mener, siden de må heise det opp i nakken på hundene.

Men forskjellig mening om hva man utsetter hundene sine for, og dermed også forskjell i valg av treningsredskaper...

Edit: En helt forferdelig norsk, men du skjønner sikkert hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva et pigghalsbånd er? Piggene borrer seg ikke inn i huden, derimot så klyper de jevnt over hele halsen, samme som en kjetting, bare den klyper kun ved "festet".

Hvis du noen gang får sjansen til å se et pigghalsbånd på en hund og drar litt i det, så vil du skjønne det.

Dette er ikke ment som kritikk, bare en liten retting. Trodde det samme som deg, inntil den dagen jeg ble fysisk kjent med et sånnt bånd :D

Hehe, nå tror jeg du misforstod meg totalt :console:

Jeg vet da utmerket hvordan et pigghalsbånd ser ut :P

Det jeg sier der, er akkurat hvorfor feil bruk at pigghalsbånd fører hund og eier i en ond sirkel: hunden får utløst endorfiner, kjenner ikke smerten, drar enda mer. Og dermed er pigghalsbåndet blitt et farlig redskap i hendene på noen som ikke har kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: En helt forferdelig norsk, men du skjønner sikkert hva jeg mener...

Jeg skjønner hva du mener, jeg er bare uenig.

Det er pr i dag krav om hverken IQ-test eller sertifikat for å eie en hund, ergo er det skrekkelig mange som har hund som antageligvis burde holdt seg til kosebamser. Sant?

Det er også lite som irriterer oss hundeeiere mer enn hundeeiere som ikke kan kontrollere kjøterene sine, sant?

Da vil det finnes redskaper som kanskje ikke er spesielt snille, men som gir alle disse idiot-eierene en viss grad av kontroll, sant? Og jeg møter heller på en med en utaggerende hund i et sånt halsbånd, enn en med sin utaggerende hund i sele fordi sele er snillere. Mulig det er slemt av meg, men så bruker da også jeg strup på mine hunder fordi jeg ikke gidder å trene de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runt halsen finns ett antal nerver som går ut från kraniet. Ju högre upp de sitter, desto mer ytligt ligger de. Längre ner på halsen är de skyddade av muskler, men högre upp, speciellt uppe bakom öronen, är de oskyddade.

En av dessa nerver, trigeminus, ligger relativt ytligt och grenar sig till tre ställen i hundens ansikte. Enligt den kände engelske hundpsykologen Roger Mugford använder man tryck mot denna nerv i kinesisk tortyr, eftersom det medför så stark smärta vid tryck på den.

Legaliser kinesisk tortur! Nå vet jeg hva jeg skal bruke på gubben nestegang han ikke gidder å hjelpe til med oppvaska!

Personlig ser jeg ikke hvorfor man skal benytte bånd/halsbånd til noe annet enn å sørge for at bikkja ikke skader seg selv eller andre, og da blir det jo litt teit og benytte halsbånd som får bikkja til å utføre selvskading på høyt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant forøvrig at det ikke er like stor diskusjon om helstrup forresten, de legges til og med ofte oppunder ørene på hunder når de vises i utstillingsringen. Jeg syns å huske et unisont hundemiljø protestere på en viss forumdeltakers fremstilling av utstilling også.. Er det sånn dobbeltmoral det, mon tro?

Siden du ikke har fått noe svar på dette, regner jeg med at de som kritiserer denne typen halsbånd ikke stiller hunden(e) med helstrup utstillingslenke på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå tror jeg du misforstod meg totalt :console:

Jeg vet da utmerket hvordan et pigghalsbånd ser ut :P

Det jeg sier der, er akkurat hvorfor feil bruk at pigghalsbånd fører hund og eier i en ond sirkel: hunden får utløst endorfiner, kjenner ikke smerten, drar enda mer. Og dermed er pigghalsbåndet blitt et farlig redskap i hendene på noen som ikke har kunnskap.

Ok! ;P Men siden du sa "Piggene (smerten) utløser endorfiner" gikk jeg utifra at du mente at det var de som stakk inn i huden, ikke at de kløp. Og det er jo veldig mange som ikke vet dette, derfor syntes jeg det er viktig å få frem hva båndet gjør! :P

Men da var vi jo enige da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke har fått noe svar på dette, regner jeg med at de som kritiserer denne typen halsbånd ikke stiller hunden(e) med helstrup utstillingslenke på utstilling.

Hihi, nei, det kunne jeg aaaldri sett for meg :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me neither, bruker en retrieverlenke i lær som er så brei som jeg tør å bruke på en så liten aussietispe som det My er. (7mm)

Den enden som er rundt halsen på hunden har en slik stopper-ting som ikke glir, dvs. struper ikke båndet i det hele tatt - og det glir heller ikke opp :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men la oss i alle fall informere folk hva som er det fantastiske "clou"et med dette båndet. Det er konstruert slik for å strupe til der hunden ikke kan parere med muskulatur - det skal helt enkelt gjøre mest mulig vondt (eller være mest mulig skremmende). Og hvis det er helt greit for dere som forsvarer det så helhjertet er det jo ikke så mye mer å si, egentlig.

Susanne

.... du skriver i ditt første innlegg her at man plasserer båndet der på utstillingshunder for da kan man kontrollere en 30 kilos hund med en finger...

Hvorfor tror du det virker på dine hunder? Gjør det ikke vondt når du bruker bånd på den måten? Eller tror du ikke de ter smerten/ubehaget som fører til at hunden din lettere lar seg kontrollere?

Beklager - jeg ser ikke forskjellen her jeg. Faktum er at de aller fleste som stiller plasserer båndet der for å få bedre kontroll, og vi gjør det vel vitende om at årsaken til at vi får bedre kontroll er at det er ubehagelig for hunden å gjøre noe annet enn å følge båndet liksom. Hva pokker er forskjellen på oss og CM?

Og kom ikke å si at det ikke rykkes i båndet på utstilling - for dæven jeg har sett mye røsking, riving og nykking i kampens hete i utstillingsringen.

Vel, der er jeg ikke enig med deg. Halsbåndet er ikke laget for å gjøre mest mulig vondt når du rykker, det er laget for å gjøre mest mulig vondt når HUNDEN rykker. Det er faktisk en viss forskjell der, eller?

Interessant forøvrig at det ikke er like stor diskusjon om helstrup forresten, de legges til og med ofte oppunder ørene på hunder når de vises i utstillingsringen. Jeg syns å huske et unisont hundemiljø protestere på en viss forumdeltakers fremstilling av utstilling også.. Er det sånn dobbeltmoral det, mon tro?

Ja, det er laget for bedre kontroll - og faktum er at når bikkja oppfører seg så opplever den ikke noe mer ubehag enn hunder som oppfører seg i utstillingsringen pga. samme behandlingen. Det er ingen grunn til å tro at folk går å røsker i båndet bare for å røske i båndet dersom hunden går der hvor eier vil ha den og oppfører seg. Selv ikke hvermansen vil se noe poeng i det. Og det er vel det som er poenget - når bikkja har lært at det er ubehagelig å ikke oppføre seg så begynner den å oppføre seg og ubehaget opphører.

Blir det samme med pigghalsbånd, når bikkja har lært at det er vondt å dra når man går med pigger så lar den være å dra når den har på seg pigghalsbånd liksom. Bikkjer er jo ikke dumme heller.

Siden du ikke har fått noe svar på dette, regner jeg med at de som kritiserer denne typen halsbånd ikke stiller hunden(e) med helstrup utstillingslenke på utstilling.

...men det gjør de skjønner du - svært mange har båndet plassert høyt oppunder ørene når de stiller.

Jeg bruker i alle fall ikke strup på utstilling heller :wub:

Jeg antar du da har båndet liggende lavt på hundens hals? I så fall så må du vel være den eneste med den rasen som viser hunden din med båndet lavt, alle jeg ser stiller med båndet godt festet oppunder ørene til hunden.

Det spiller nemlig ingen rolle om du har strup eller ei om du allikevel velger å plassere båndet oppunder ørene på hunden, det er ubehagelig allikevel. Og værre kanskje med ett stramt ikke strup enn ett strup som løser seg når hunden følger pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg ser av innleggene her at troen på menneskeheten generelt er liten. Å det er vel ikke til å unngå slik verden er i dag. Det som jeg finner interessant er vendingen diskusjonen tar, å at få av dere får med seg helheten.

Min mening er:

Cesar Milan gjør en flott jobb! Jeg har sett alle programmene og har til tider stilt meg skeptisk, men når jeg ser den fortvilte oppførselen til hundene, å alle de feil eierne gjør kan jeg ikke gjøre annet enn å prise Cesar. Mange her inne sier at dette halsbåndet burde forbys fordi det gir hunden smerte, men hva er det hunder gjør som lever ville i flokk? Jo lederen gir de som prøver å true hans stilling smerte! De biter, å de biter til tider hardt, mye hardere enn noe menneske kan klype.

Cesar går inn i et forhold til en hund slik en mer dominerende hund ville gjort, med berøring og "biting" for å fortelle hunden hva han forventer av den. Jo da han rykker i båndet, og hunden kjenner det. Det kan man ikke trekke i tvil i det hele tatt, men det er jo ikke noe som gjøres konstant,det de flest her inne muligens ikke ser/vil se er at hunden reagerer POSIVT på dette. Det finnes ingen redsel hos hunden for Milan når den har skjønt hva Milan vil. Den er helt rolig og avslappet.

Så til spørsmålet om båndet burde bli solgt med eller uten opplæring/autorisasjon.

Det ville jo så absolutt vært en fordel om vi alle var like flinke som Milan og at man fikk opplæring rundt bruken av det, men som mange her har sagt tidligere, det vil alltid være noen som "sniker seg unna" og som tror de er verdensmestere. Allikevel har jeg fremdeles troen på menneskeheten, å ikke minst menneskets evne til å tenke selv. Men jeg må si at jeg føler at denne evnen er på tur å bli svekket fordi vi ikke lenger får lov å tenke mye selv, det meste blir tatt ut av vår kontroll enten ved forbud eller høye prisøkninger.

Vel nok om det, det meste er farlig dere hvis det blir brukt feil. Bare husk det er ennå ikke noe "sertifikat" på å få barn.... Vi kan ikke redde verden, men vi kan feie for vår egen dør å sørge for at det ser pent ut når fanden vil inn :getlost:

DET ER LOV Å TENKE SELV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva er det hunder gjør som lever ville i flokk? Jo lederen gir de som prøver å true hans stilling smerte! De biter, å de biter til tider hardt, mye hardere enn noe menneske kan klype..

Nå er det sånn at mennesker er ikke hunder - vi har ikke en nubbsjanse til å gjøre slik som hunder gjør, og dessverre har de aller fleste mennesker en så dårlig timing og selvkontroll at når vi selv skal gå inn med straff på hunden både timer vi feil (er for seine og holder på for lenge), og feilberegner vår egen styrke. Det blir mer en feilslått maktdemonstrasjon enn en korreks gjort på hunders vis. Noen ytterst få mennesker greier dette med timing av straff, men det er dessverre ikke alle forunt å ha disse egenskapene.

Cesar går inn i et forhold til en hund slik en mer dominerende hund ville gjort, med berøring og "biting" for å fortelle hunden hva han forventer av den. Jo da han rykker i båndet, og hunden kjenner det. Det kan man ikke trekke i tvil i det hele tatt, men det er jo ikke noe som gjøres konstant,det de flest her inne muligens ikke ser/vil se er at hunden reagerer POSIVT på dette. Det finnes ingen redsel hos hunden for Milan når den har skjønt hva Milan vil. Den er helt rolig og avslappet..

Eller passivisert som jeg ville kalt det...

Allikevel har jeg fremdeles troen på menneskeheten, å ikke minst menneskets evne til å tenke selv. Men jeg må si at jeg føler at denne evnen er på tur å bli svekket fordi vi ikke lenger får lov å tenke mye selv, det meste blir tatt ut av vår kontroll enten ved forbud eller høye prisøkninger.

Den troen har jeg mistet for lenge siden. Dessverre er ikke frasen om at man kommer langt med sunn fornuft, for den fornuften er jammen meg ikke jevnt fordelt i den gjengse hundeeierbefolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du da har båndet liggende lavt på hundens hals? I så fall så må du vel være den eneste med den rasen som viser hunden din med båndet lavt, alle jeg ser stiller med båndet godt festet oppunder ørene til hunden.

Det spiller nemlig ingen rolle om du har strup eller ei om du allikevel velger å plassere båndet oppunder ørene på hunden, det er ubehagelig allikevel. Og værre kanskje med ett stramt ikke strup enn ett strup som løser seg når hunden følger pent.

Har ikke sett denne før nå, men for å svare:

Nei, jeg har ikke båndet lavt men ikke stramt heller. Jeg trener med hunden i forkant jeg, både med og uten bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...