Gå til innhold
Hundesonen.no

Potesalve/potefett


StineG

Recommended Posts

Bruker Helosan etter tur. Smører på og putter på potesokker.

Etter å ha prøvd endel smørninger før tur, så syns jeg Helosanen, brukt som behandlene eller forbyggene for tørre og sprukne poter, funker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Helosan etter tur. Smører på og putter på potesokker.

Etter å ha prøvd endel smørninger før tur, så syns jeg Helosanen, brukt som behandlene eller forbyggene for tørre og sprukne poter, funker best.

Helosan er jo også litt desinfiserende eller noe sånt-aktig. Og er jo det som brukes på tatoveringer (også spenol da) så jeg kan forstå at det fungerer bra. Dessuten er det mye mindre klin! :D

Streptolin, også kalt spenfett, fra felleskjøpet. Mye billigere enn sånt du får kjøpt på dyrebutikk, og mye bedre :blink:

Dette har jeg hørt og også sett. Siden jeg har så liten hund så holder jo den lille boksen min ganske lenge da :D Men neste innkjøp blir noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bruker også fyra ess til min hund, men jeg syns det blir ekstremt fett på gulvet etterpå som er vanskelig å få vekk samt at min altetende hund syns det er mye bedre å spise det opp en å nyte pedikyren... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Anbefaler Aloe Propolis Creme fra Forever Living Products!

Ikke farlig for hundene å slikke i seg og avgir ikke fettmerker på gulvene. Inneholder ikke vann så den kan fint brukes ute.

Bruk den samtidig på deg selv i ansiktet og på hendene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips er notert.Sist hadde jeg bare potefett fra Kennel (det jeg fikk tak i).

Men nå sist jeg skulle salve så ble jeg anbefalt kamillekrem www.kamillekrem.no

300 ml til 179,- ... Noen som har prøvd den?

Trolig har jeg blitt "lurt" ..kankje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å smøre potene med kuldekrem (kjøpes på apoteket), helst etter tur/på kveldene. Den er enda feitere og mer effektiv enn Helosan (som forøvrig ikke skal brukes dersom det er frost, siden den inneholder vann.) :lol: Potefett er bare klin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur og mindre tørrhet bruker jeg streptolin, har brukt mye forskjellig og på tur har streptolin vunnet kampen. Stor boks = billig og så er den jo vannfri (vikitg vinterstid) og mildt antiseptisk (bra ved mindre sår/sprekker). Er labbene litt tørre bruker jeg den også til smøring inne, men er det sprekker/ sår eller skikkelig tørre labber er den ikke god nok etter min erfaring.

Der er helosan, vitapan og sinksalve det beste. Litt avhengig av poten og skaden hva jeg bruker. Småtørre poter og småsår er helosan fint, sprekker mellom tærne og andre væskende ting liker jeg sinksalven og vitapan reparerer det meste fra tørre og sprukne tredeputer til sår og rifter. men den er ett realt klineri som bikkja gjerne vil spise opp så potesokker er ett must :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet nesten ikke om jeg tør si det men jeg bruker Elisabeth Arden Eight Hour Cream på labbene om kvelden. Det funker kanonbra. Kjøper rimelig på utenlandske nettbutikker, men blir prisen for stiv så dropper jeg det, selvsagt. Ellers er forebygging det beste mot sprekker: potevask i såpevann og litt god solsikkeolje (omega6) i maten. Men jeg slurver litt her.

Fett på labbene før vi går ut pleier her å resultere i svart, seigt, skokrem-aktig fett og skittbelegg på tredeputene som er nesten umulig å få vekk når vi kommer inn igjen. Ikke grønnsåpe engang tar det. Det blir sorte fotspor på gulvene også. Bor i by, bør helst ikke tenke på hva for noe ekkelt ekkelt som fester seg :lol: Så nå er jeg glad det er vår og slutt på saltingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk smurt potene med vaselin på kveldstid noen ganger, men det er sikkert ikke så bra.

Vaselin inneholder vann og er derfor ikke så bra.

Vi bruker kuldekrem fra apoteket, men jeg syns det er mye klin og hun sklir rundt på gulvet etterpå, kanskje lurt å smøre rett før leggetid så hun ikke går så mye rundt etterpå. Sliter også med at hun syns det er veldig godt å slikke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaselin inneholder vann og er derfor ikke så bra.

Vi bruker kuldekrem fra apoteket, men jeg syns det er mye klin og hun sklir rundt på gulvet etterpå, kanskje lurt å smøre rett før leggetid så hun ikke går så mye rundt etterpå. Sliter også med at hun syns det er veldig godt å slikke av.

På kveldstid innendørs eller om sommeren er det ingenting galt med vaselin som inneholder vann. Vann blir først ett problem når man skal ut i kulda og det er fare for forfrysninger. Kløvervaselin (den gule boksen) er en vannfri vaselin og jeg har selv brukt den som kuldekrem i temperaturer ned mot 40 blå.

Tror de fleste hunder har lyst til å slikke av det rare vi tar på labbene deres (egentlig uansett om det smaker godt eller ei), det er jo rart og rare ting vil de jo helst ikke ha på seg. Her i gården bruker vi alltid potesokker inne en times tid eller til han våkner igjen om han sovner (som han ofte gjør etter tur) for at salven som er smørt på skal få gjøre jobben sin. Man må bare passe på at sokkene ikke blir festet så stramt slik at potene får full blodgjennomstrømmning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale potesalve på tur, slik blir det ikke så mye klin inne på gulvet. Det er jo beskyttelse mot sår fra salt og is når det er kaldt ute, ser ikke noe poeng i å bruke det når hunden er inne. Et tegn på at det er lurt å bruke potsalve er hvis potene er glatte og polerte, det betyr at de er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...