Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp!Tinka bjeffer på alle hunder hun ser!


Tinka&Daniel

Recommended Posts

Hei:

Jeg har en Schæfertispe på et år som fortsatt bjeffer på alle hunder hun ser!

-Har gått på kurs uten noe gode resultater.

-Har tatt henne inn igjen når hun har bjeffa,mange ganger.

-Har bedt henne om å sitte og vente.

-har sagt nei til,og har bedt henne om å ligge flat til den andre paserer henne.

-Og i 3uker nå har jeg bare holdt kjeft og oversett henne når hun bjeffer.(det lærte jeg på kurset)

-Hun er ikke aggeresiv,bare ikke godt sosialisert,når jeg slipper henne sammen med andre hunder så slutter hun å bjeffe og starter leken!

Hva mer kan jeg gjøre da???

Jeg blir bare lei meg og flau når hun bjeffer:(

På forhånd takk for gode tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:

Jeg har en Schæfertispe på et år som fortsatt bjeffer på alle hunder hun ser!

-Har gått på kurs uten noe gode resultater.

-Har tatt henne inn igjen når hun har bjeffa,mange ganger.

-Har bedt henne om å sitte og vente.

-har sagt nei til,og har bedt henne om å ligge flat til den andre paserer henne.

-Og i 3uker nå har jeg bare holdt kjeft og oversett henne når hun bjeffer.(det lærte jeg på kurset)

-Hun er ikke aggeresiv,bare ikke godt sosialisert,når jeg slipper henne sammen med andre hunder så slutter hun å bjeffe og starter leken!

Hva mer kan jeg gjøre da???

Jeg blir bare lei meg og flau når hun bjeffer:(

På forhånd takk for gode tips:)

Har du prøvd kindereggøvelsen? Hvis ikke kan du lese mer om den her http://www.canis.no/gensider.php?gid=102, eller i boken 100% positiv hverdagslydighet.

Den ene hunden min er som du beskriver din, og kindereggøvelsen det eneste jeg har prøvd som har hjulpet på han. På min hund så har det også hjulpet å gå turer med andre (snille) hunder i bånd. Ikke hilse eller leke, bare gå. Da roer ihverfall min seg veldig.

Vi har og trent med den lokale hundeklubben, har du noe sånt i nærheten kan det kanskje være aktuelt? Vi begynte 200 m ifra de andre hundene, og gikk mot de, og hunden fikk godbit/ros sålenge han var stille. Bjeffet han, tverrsnudde vi, og begynte pånytt, lenger vekke. Idag kan vi trene sammen med de andre uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer JD her. Kindereggøvelsen OG gå på tur med andre med hund i bånd. Ikke lek, ikke hils, bare gå, super øvelse.

Hei og takk til dere 2 Malamuten og JD.

Skal prøve det,da skal jeg finne meg en tur kamerat igjen,da den andre ble lei bjeffinga mi tror jeg :) og kontakter ikke lenge for å gå på tur sammen:(

De to tingene som dere har foreslått her,har jeg ikke prøvd,men har prøvd alt ellers:( var på kurs hos:Din beste venn og sa på forhånd hva probleme til Tinka er,de anbefalte Grunnkurs og jeg var der,men de jobbet ikke i det hele tatt med probleme hennes!og hver gang det var bjeffing,så måtte Tinka stå lengere unna,det ga :0% resultatt.

Jeg gir meg aldri:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg aldri:)

Har ikke noe lurt å komme med dessverre, men vil bare si at med den innstillingen der, så kommer dere garantert i mål til slutt :) Forstår veldig godt at bjeffingen kan være frustrerende og til tider pinlig, men da er det bare ekstra viktig å holde hodet kaldt og tenke på at det absolutt er verdt det den dagen dere kan gå tur og trene med andre hunder uten problem. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk til dere 2 Malamuten og JD.

Skal prøve det,da skal jeg finne meg en tur kamerat igjen,da den andre ble lei bjeffinga mi tror jeg :ahappy: og kontakter ikke lenge for å gå på tur sammen:(

De to tingene som dere har foreslått her,har jeg ikke prøvd,men har prøvd alt ellers:( var på kurs hos:Din beste venn og sa på forhånd hva probleme til Tinka er,de anbefalte Grunnkurs og jeg var der,men de jobbet ikke i det hele tatt med probleme hennes!og hver gang det var bjeffing,så måtte Tinka stå lengere unna,det ga :0% resultatt.

Jeg gir meg aldri:)

Uff, det var litt synd da. Men bra innstilling! :whistle: Den kommer du nok langt med skal du se! Et tileggstips er jo og slite henne ut litt før du møter andre og går på tur eller trener kinderegg øvelsen. Uansett om denne bjeffinga bunner i usikkerhet eller stress så blir det iallefall ikke værre av og være sliten. Ta en god runde med et eller annet psykisk, spor feks, eller gå en god tur på forhånd.Det er nok ingen vidunder kur, men hun vil nok 'gi' seg tidligere enn om hun har mye energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...