Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skriver man matte på pc?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Hjelp, jeg må skrive matte! Men jeg skjønner jo ikkenoooo. Jeg skal for eksempel skriver a opphøyd i fjerde ganger a delt på a opphøyd i tredje. Hvordan skriver jeg det uten å skrive a^4 * a / a^3 ? Jeg vil jo liksom at det skal se fint ut, så jeg vil ha små tall over a'ene og lang brøkstrek under. Halp? Enten forklare hvordan man gjør det i Word, hvis det går, eller tipse om et annet program (GJERNE gratis), som man kan fikse det i? Helst innen i morgen? *gråte litt for sympati* :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skrive feks 42 i Word, så går du til Format og Font, og haker av for opphøyet (staving? :whistle: ) tekst. Så blir det fint.

Jeg pleide å gå over dokumentet etterpå og opphøye eventuelt senke de tallene som skulle være sånn :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer fint med word. Gå på sett inn og der etter formel. Trykk på ny formel. Hvis du skal oppheve noe trykker du på skript. Da får du opp to små bokser.

Vil du ha en lang brøk strek så trykker du på brøk. Da or du også opp to bokser, en under og en over brøkstreken. Så fyller du bare inn de tallene du skal ha.

Litt dårlig forklart, så håper du skjønner det.

Jeg bruker forresten word 2007.Vet ikke om det er noe forskjell på versjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skrive feks 42 i Word, så går du til Format og Font, og haker av for opphøyet (staving? :aww: ) tekst. Så blir det fint.

Jeg pleide å gå over dokumentet etterpå og opphøye eventuelt senke de tallene som skulle være sånn :)

Jeg har engelsk Wooord! :D Nei, nå tror jeg jeg skjønte det allikevel! :D Takk!

Det fungerer fint med word. Gå på sett inn og der etter formel. Trykk på ny formel. Hvis du skal oppheve noe trykker du på skript. Da får du opp to små bokser.

Vil du ha en lang brøk strek så trykker du på brøk. Da or du også opp to bokser, en under og en over brøkstreken. Så fyller du bare inn de tallene du skal ha.

Litt dårlig forklart, så håper du skjønner det.

Jeg bruker forresten word 2007.Vet ikke om det er noe forskjell på versjonene.

Det het jo ikke formel på engelsk, da. Tror jeg fant det under "Field". Takk!

Jeg pleier å bare merke av foreksempel 2-tallet (dra musen over) så høyreklikker jeg oh trykker "skrift", og så står det "hevet" eller "hevet skrift" eller noe.

Det funka ihvertfall ikke på min, men takk allikevel! :whistle:

Mange Word-programmer har et sånnt tilleggsprogram kalt Equation eller noe. Tror det ofte er standard innstallert, noen ganger må man kanskje installere i tillegg.. men dette er ihvertfall genialt :wub:

Jaa! Det tok tre sekunder å innstallere, nå skal jeg kanskje klare det! Takk! :D

Edit: Men går det ann å få to streker under svaret, eller? :hmm:

Edit2: Fant ut to streker! Wohoo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...