Gå til innhold
Hundesonen.no

XO F-kull


Kennel XO

Recommended Posts

Takk alle sammen! :console:

Kjøtt, som i V&H eller? Og pelskvaliteten bare varer og varer selv om de går over på annet fôr?

De første måltidene gir jeg usaltet kjøttdeig, spedd med litt vann, en eggeplomme og litt biola. Etter et par dager gir jeg valpeforet til vom og hundemat. Jeg gir de et par måltid om dag med tørrfor den siste uka sånn at de er tilvendt det også før levering. De første to kullene mine startet jeg med tørrfor og fikk litt diare av og til på de. Jeg har aldri hatt diare på valpene etter at jeg begynte med kjøtt og jeg synes også de får bedre pelser. Og det største plusset er at de driter bare halvparten så mye :P Det blir på et stort kull 20-30 mindre besjer å plukke pr dag :)Det eneste en skal passe på med å gi bare kjøtt er at de ikke blir for hard i magen, jeg regulerer det med litt fiber.

Pelsen blir jo selvfølgelig ikke bra om man gir dårlig for over lengre tid senere, men jeg synes deffinitivt at den pelskvalliteten de setter fra starten av har en betydning for hvordan det blir senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Takk alle sammen! :banana:

De første måltidene gir jeg usaltet kjøttdeig, spedd med litt vann, en eggeplomme og litt biola. Etter et par dager gir jeg valpeforet til vom og hundemat. Jeg gir de et par måltid om dag med tørrfor den siste uka sånn at de er tilvendt det også før levering. De første to kullene mine startet jeg med tørrfor og fikk litt diare av og til på de. Jeg har aldri hatt diare på valpene etter at jeg begynte med kjøtt og jeg synes også de får bedre pelser. Og det største plusset er at de driter bare halvparten så mye :banana: Det blir på et stort kull 20-30 mindre besjer å plukke pr dag :)Det eneste en skal passe på med å gi bare kjøtt er at de ikke blir for hard i magen, jeg regulerer det med litt fiber.

Pelsen blir jo selvfølgelig ikke bra om man gir dårlig for over lengre tid senere, men jeg synes deffinitivt at den pelskvalliteten de setter fra starten av har en betydning for hvordan det blir senere.

Dette synes jeg var veldig interessant! Har planlagt å gjøre noe lignende selv; litt diverse kjøttprodukter, mest V&H valpefôr, noen Provitpølser for å smake noe nytt, og litt tørrfôr for å venne de på det. Håper på gode pelser jeg også da! :banana:

Jeg har også sett at valper som blir fôret på V&H bajser mindre, og at bajsen tørker fortere inn dersom den ikke blir fjernet med en gang, og generelt er mindre "grisete" eller hva jeg skal si. Aynïs oppdretter fôrer på V&H, og det er stor forskjell på bajsen nå, og tidligere da de fikk tørt; det er mindre mengder, men også sjeldnere avføring. Har også hørt at tispene kan fortsette å spise bajsen lengre dersom valpene får kjøtt, i forhold til når de får tørt.

Nydelige bilder; men mye vil ha mer!! :whistle::banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Æsj og fysj ekkle små.. :whistle: Håper alle er solgt til langtvekkistan så man ikke ser de senere når de blir enda styggere og ekklere... Jeg er litt grønn av misunnelse her nå Cathrine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj og fysj ekkle små.. :lol: Håper alle er solgt til langtvekkistan så man ikke ser de senere når de blir enda styggere og ekklere... Jeg er litt grønn av misunnelse her nå Cathrine!

hehe. De fleste skal til østlandet så sannsynligheten for at du kan se noen ved en annldning eller to er nok til stede. 4 stk blir rundt Gjøvik, Toten.

Så nydelige de er :lol: Skikkelig herlige, og de blir jo bare søtere og søtere med ører til alle kanter og :lol:

Litt OT, hvor på Melhus bor du? Jeg er også fra Melhus

Takk! Jeg bor rett ved Bleke gård, sånn midt i øyåsbakken.

Edit:

Her er noen nye bilder i uke 4. Nå begynner de å bli litt mer mobile, selv om det fortsatt er litt korte økter etter min smak. :) Vi har så vidt begynt å være litt ute. Det er mest i nærheten av utgangsdøra ennå. Det virker så langt som et veldig jevnt kull. Det er veldig vanskelig å rangere de på noen måte.

Image141.jpg

Image7-4.jpg

Image5-4.jpg

Image82.jpg

Image221.jpg

Image4-3.jpg

Image131.jpg

Image101.jpg

Image151.jpg

Image8-1.jpg

Image42.jpg

Image23.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei nei nei.. Ikke mer bilder av ekle små :););) Selg alle som minehunder til Bosnia, ingen på Østlandet!! Jeg er jo nesten ikke betatt av Lenn i utgangspunktet, så jeg kommer sikkert ikke til å like noen av avkommene hans.. ;)

Lykke til med alle småttingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! Vi koser oss veldig om dagen, selv om det er slitsomt også. Jeg gleder meg nå til vi kan være litt mer og lengre ute på dagene. Og jeg gleder meg til miljøtrening. Her er det skikkelig møkka vær og sånn er det meldt i mange dager... :) Men heldigvis har jeg tilgang på et mange tusen kvm lager hvor jeg kan reise å miljøtrene valpene og slite de litt ut :)

oioi, noen jeg kjenner montro?

Og ;) rett og slett...

Jeg vil tro du vet hvem flere av de er. De er alle aktive i schäferhundklubben og trener på Biri. Jeg har jo sett du har vært der å tatt bilder og så flere jeg kjente på bildene ;) De som skal ha er Oddrun, Morten og Anita, Nina med rottweiler og Amund.

Nei nei nei.. Ikke mer bilder av ekle små ;):):lol: Selg alle som minehunder til Bosnia, ingen på Østlandet! Jeg er jo nesten ikke betatt av Lenn i utgangspunktet, så jeg kommer sikkert ikke til å like noen av avkommene hans.. ;)

Lykke til med alle småttingene!

hehe. Lenn er en fantastisk deilig gutt! Og jeg håper han nedarver en del av egenskapene sine til avkommene. Jeg vil jo tro vi får se igjen en del i og med at han og Wicca er veldig like på mange områder. Men den vanvittige evnen til å stole på eier å tilpasse seg alle nye situasjoner med stor ro på et millisekund håper jeg valpene får med seg :)

Det som er litt morro med Lenn er jo at han hele livet har vært en typisk kennelhund og opplevd lite meste parten av sitt liv. Han bodde hos oss i 7 uker og ble kasta ut i ting han aldri hadde vært med på...det var ikke en eneste ting han ikke tok på strak arm og med stor ro. Han var hos ei veninne av meg en uke også. Hun bor på gård og han var med i fjøset til oksene, var med på beite til sauene og møtte hester for første gang. Det var liksom ikke noe tvil om at dette var hans første møter med disse tingene, men etter å ha vært med to dager i stallen var han med på ride turer uten problem. Han sprang uanfektet på forbrettet til oksene...og det er ikke mange hunder jeg har sett som har gjort det første gangen de kommer i et oksefjøs.

Selv om du ikke vil se flere bilder må jeg vise frem hvor søte noen har blitt med stå ører. Det er 4 stk som nå har reist ørene.

Image13-3.jpg

Image10-5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Har de reist ørene allerede? :) Kommer de til å vokse så voldsomt at de faller ned igjen, sånn som vi ser på bilder av 8 uker gamle schäfervalper, eller forblir de stående fra nå av?

Skjønne var de uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Har de reist ørene allerede? :) Kommer de til å vokse så voldsomt at de faller ned igjen, sånn som vi ser på bilder av 8 uker gamle schäfervalper, eller forblir de stående fra nå av?

Skjønne var de uansett! :)

Verdens fineste ører kan finne på alt mulig de :) Velter over til samme side,krysser på toppen,henger litt igjen osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Har de reist ørene allerede? :) Kommer de til å vokse så voldsomt at de faller ned igjen, sånn som vi ser på bilder av 8 uker gamle schäfervalper, eller forblir de stående fra nå av?

Skjønne var de uansett! :)

Det er litt variabelt, men på de linjene jeg har så har stort sett ørene blitt oppe når de først har kommet opp, med noen få unntak. At de reiser ørene tidlig sier ingen ting om ørene blir store eller små, de vokser sitt helt egne liv. :) Men ofte er det de minste og mest mobile valpene som reiser ører først. Ørene kommer på en måte litt etter hvor de er i utviklinga. Små lette valper kommer seg litt kjappere rundt og trenger å høre bedre :)

I dag har preginga på underlag begynt. Alle synes det var kjempe spennende med nye utfordringer. Vi bruker ganske mye tid på å teste valpene på forskjellig underlag og miljø. I og med at vi ofte selger valper til politi, forsvar og reddningshunder er det viktig å teste ut hvem som fungerer best i forskjellige miljø.

miljo3.jpg

miljo1.jpg

miljo2.jpg

miljo4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, og takker for geniale bilder til stor inspirasjon! Har du flere bilder? Hva annet gjør dere med valpene? Vi har tenkt så inni boksen at vi har tenkt at slikt i hovedsak oppleves ute, mens inne er det bare laminat og fliser og sånt å velge i - men dette var jo kjempesmart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, og takker for geniale bilder til stor inspirasjon! Har du flere bilder? Hva annet gjør dere med valpene? Vi har tenkt så inni boksen at vi har tenkt at slikt i hovedsak oppleves ute, mens inne er det bare laminat og fliser og sånt å velge i - men dette var jo kjempesmart! :)

Jeg kan ta litt flere bilder i morra :)

Det er jo egentlig bare fantasien som stopper en :) Valpene våre er 5 uker nå. I den alderen er nesten ingenting skummelt så lenge det er i trygge omgivelser. De er vanvittig nyskjerrige nå og utforsker ALT, men samtidig er de litt for små til å dra med seg rundt. Derfor prøver jeg å finne på ting de kan utforske her hjemme. En stor pappeske er alltid spennende, spesielt om man legger noe de kan finne inni. Jeg introduserer litt kule leker som en kjetting, metall auser og metall apport, det er ingen hemninger i denne alderen :) Jeg har også begynt med litt godbit søk med dem. Skjærer bitte små godbiter som jeg strør utover gulvet. I dag hadde alle skjønt dette med søk og jeg har holdt på i bare to dager. Jeg lurer også på om jeg skal gå til innkjøp av en liten agillity tunell og noen satte meg på ideen i dag med å lage ei lita vippe til de sånn at de lærer seg å gå på underlag som beveger seg. Det som er så greit med sånne ting er at man ikke trenger å ha det frem hele tiden, men kan finne det frem på dager det er dårlig vær ute og man trenger litt mer aktivisering inne. Når tingene har vært borte en dag eller to er det som noe helt nytt og spennende.

Vi har også en stor låve vi går på oppdagelses ferd i. I dag var radiusen på de fleste blitt så stor at de ble med å gikk over tunet. Nå til å begynne med har de nok med å utforske låven, etterhvert legger jeg litt hindringer i veien for de som de må klatre over, feks en stor pressenning, noen drensrør, en palle osv. Jeg liker å gi de litt utfordringer. Men det er viktig å ikke gå for fort frem.

Fra de er rundt 6 uker begynner jeg å kjøre bil med valpene. Jeg synes ikke de er klare før. Jeg er så heldig at jeg har tilgang på et digert lager som vi ofte kjører til. Der er det oppdagelses ferd i starten, men etterhvert introduserer jeg de for litt søk også. Da legger jeg bare ut godbiter på ting de feks kan klatre litt på før jeg slipper de inn på lageret. Så går vi bare tur rundt og slår de på en godbit så finner de den og om de ikke finner den har ingen skade skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta litt flere bilder i morra :o

Det er jo egentlig bare fantasien som stopper en :) Valpene våre er 5 uker nå. I den alderen er nesten ingenting skummelt så lenge det er i trygge omgivelser. De er vanvittig nyskjerrige nå og utforsker ALT, men samtidig er de litt for små til å dra med seg rundt. Derfor prøver jeg å finne på ting de kan utforske her hjemme. En stor pappeske er alltid spennende, spesielt om man legger noe de kan finne inni. Jeg introduserer litt kule leker som en kjetting, metall auser og metall apport, det er ingen hemninger i denne alderen :) Jeg har også begynt med litt godbit søk med dem. Skjærer bitte små godbiter som jeg strør utover gulvet. I dag hadde alle skjønt dette med søk og jeg har holdt på i bare to dager. Jeg lurer også på om jeg skal gå til innkjøp av en liten agillity tunell og noen satte meg på ideen i dag med å lage ei lita vippe til de sånn at de lærer seg å gå på underlag som beveger seg. Det som er så greit med sånne ting er at man ikke trenger å ha det frem hele tiden, men kan finne det frem på dager det er dårlig vær ute og man trenger litt mer aktivisering inne. Når tingene har vært borte en dag eller to er det som noe helt nytt og spennende.

Vi har også en stor låve vi går på oppdagelses ferd i. I dag var radiusen på de fleste blitt så stor at de ble med å gikk over tunet. Nå til å begynne med har de nok med å utforske låven, etterhvert legger jeg litt hindringer i veien for de som de må klatre over, feks en stor pressenning, noen drensrør, en palle osv. Jeg liker å gi de litt utfordringer. Men det er viktig å ikke gå for fort frem.

Fra de er rundt 6 uker begynner jeg å kjøre bil med valpene. Jeg synes ikke de er klare før. Jeg er så heldig at jeg har tilgang på et digert lager som vi ofte kjører til. Der er det oppdagelses ferd i starten, men etterhvert introduserer jeg de for litt søk også. Da legger jeg bare ut godbiter på ting de feks kan klatre litt på før jeg slipper de inn på lageret. Så går vi bare tur rundt og slår de på en godbir så finner de den og om de ikke finner den har ingen skade skjedd.

Så interessant! Og nyttig - tusen takk! Har allerde en liten tunell, og har tenkt tanken om vippe-ting, men jeg er så inne i "agility" at slike ting kommer lett. Andre ting som du har bilde av har jeg nesten glemt.. eller i alle fall tenkt at "sånt må gjøres ute". Og det er jo ikke nødvendig. :D

Og så heldig du er som har et lager å la de utfolde seg i - jeg har bare skogen jeg.. :) Ser også for meg at hagen vår kan bli så rotete av alt mulig rart at vi får naboklager... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...