Gå til innhold
Hundesonen.no

XO F-kull


Kennel XO

Recommended Posts

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Nydelige valper, som blir godt tatt vare på det her. :whistle:

Har prøvd å finne meg en favoritt, men de er jo så herlige alle sammen! :whistle:

Huldra: Tror du må ta deg fri fra egne valper noen timer en dag, og dra til Melhus for å få råd og tips om nye måter å prege valper på. :D

Virker som om KennelXO tar dette virkelig seriøst.

Lykke til med valpene til begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige valper, som blir godt tatt vare på det her. :D

Har prøvd å finne meg en favoritt, men de er jo så herlige alle sammen! :P

Huldra: Tror du må ta deg fri fra egne valper noen timer en dag, og dra til Melhus for å få råd og tips om nye måter å prege valper på. :whistle:

Virker som om KennelXO tar dette virkelig seriøst.

Lykke til med valpene til begge to.

Tusen takk! :whistle:

Jeg tar dette med preging veldig seriøst. Mye av grunnen er jo at jeg selv har kjøpt meg et par virkelig dårlig pregede valper og brukte mye av tida i starten på å venne valpen til alt mulig som jeg egentlig syntes en valp burde ha møtt hjemme hos oppdretter. I tillegg gjør pregingen det lettere for meg å rangere valpene og selge de til det bruket de er mest egenet til.

En annen taknke jeg har er at jo mere utfordringer valpene kan møte mens de ennå har tryggheten av søskenflokken og mor, jo enklere overgang og mer erfaring har de når de kommer til nye hjem. Jeg tar jo dette med preging langt over hva som kanskje er nødvendig, men jeg gjør det også i stor egen interesse. Jeg er veldig interessert i mentalitet og egenskaper og bruker mye av tida med preging på å observere og lære mer selv.

Noe annet jeg også har sett på de årene jeg har holdt på med dette er at valpene blir tidligere utviklet mentalt, motorisk og fysisk igjennom at de jevnlig får nye utfordringer.

De klatre kassene vi har laget har to sider. Da har vi 4 utfordringer, men trenger bare 2 kasser.

Image8-5.jpg

Denne med stigetrinn bør ikke være høy. Valpene ramler i mellom med en fot innnimellom og det bør ikke være høyere enn at de klarer å løfte seg opp igjen på egenhånd. Vår er ca 10 cm høy. I starten har jeg noen ekstra trinn som jeg setter på i endene sånn at det blir tett de tre første trinnene på hver side.

Når jeg snur denne kassen ser den slik ut.

Image6-3.jpg

Den er trekt med presseninng. Ikke for stramt sånn at det gir litt bevegelse i presseningen når valpene går på den.

Kasse nr 2

Image4-5.jpg

Denne kassen er litt høyere ca 20 cm høy. Dette er hardplast drensrør. Dette gir trening i å gå på ujevnt underlag. De gir også litt etter når valpene går på dem. Og det bråker litt.

Side 2

Image2-5.jpg

På denne sida har endene glatt pergo.

Også litt bilde av små trollene igjen. 5 uker gamle nå :P

Image11-5.jpg

Image1-4.jpg

Image9-4.jpg

Image13-4.jpg

Image16-3.jpg

Image22-1.jpg

Image122.jpg

Image41.jpg

Image23-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! :whistle: Gurimalla for noen blubber noen av de er! :whistle::D

Takk for bilder og beskrivelse - det var jo kjempelurt! Som sagt har jeg jo tenkt at slikt "skal foregå i hagen", men det er det jo overhodet ingen grunn til! Jeg tar til meg inspirasjonen, og skal sette gubben i arbeid til helgen! :P Hadde også vært morsomt å komme og hilst på.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige valper - og artig å se hvordan du preger dem! Men er det nødvendig med så mye? Spør fordi jeg ikke vet bedre altså. Bare tenker at av de hundene jeg har hatt, så har én vært usikker på enkelte underlag, men ingen av de andre. Og ingen av mine har fått så mye preging av oppdretter som dine får. Har schæfere en tendens til å være usikre på underlag generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! :whistle: Gurimalla for noen blubber noen av de er! :whistle::P

Takk for bilder og beskrivelse - det var jo kjempelurt! Som sagt har jeg jo tenkt at slikt "skal foregå i hagen", men det er det jo overhodet ingen grunn til! Jeg tar til meg inspirasjonen, og skal sette gubben i arbeid til helgen! :P Hadde også vært morsomt å komme og hilst på.. :D

Det hadde vært koselig med besøk også! :D Du er hjertlig velkommen, men anbefaler å vente til den værste isen har gitt seg. Jeg har en ganske bratt bakke opp dit jeg bor og det er nesten ufremkommelig opp hit nå

Nydelige valper - og artig å se hvordan du preger dem! Men er det nødvendig med så mye? Spør fordi jeg ikke vet bedre altså. Bare tenker at av de hundene jeg har hatt, så har én vært usikker på enkelte underlag, men ingen av de andre. Og ingen av mine har fått så mye preging av oppdretter som dine får. Har schæfere en tendens til å være usikre på underlag generelt?

Alle valpene jeg selger går til folk som skal bruke de veldig aktivt i bruks eller tjeneste. Flere skal også bli narkotikahunder, redningshunder, patruljehunder eller ruinsøkshunder. Disse er helt avhengig av at hundene fungerer optimalt i alle slags miljø. All denne pregingen er med å hjelper meg å plukke de beste hundene til den tjenesten de skal brukes til. Schäferhunder er generelt gode på miljø og underlag, det jeg ser etter når jeg jobber med valpene på denne måten er hvem som har det lille ekstra for det å koordinere fysisk og har minst hemninger på underlag, høyder osv. En som skal ha seg en konkurranse hund har selvfølgelig ikke det samme behovet for å takle alle underlag som en tjenestehund. Det er ikke nødvendig for de fleste familiehunder å takle dette, men det skader jo heller ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle valpene jeg selger går til folk som skal bruke de veldig aktivt i bruks eller tjeneste. Flere skal også bli narkotikahunder, redningshunder, patruljehunder eller ruinsøkshunder. Disse er helt avhengig av at hundene fungerer optimalt i alle slags miljø. All denne pregingen er med å hjelper meg å plukke de beste hundene til den tjenesten de skal brukes til. Schäferhunder er generelt gode på miljø og underlag, det jeg ser etter når jeg jobber med valpene på denne måten er hvem som har det lille ekstra for det å koordinere fysisk og har minst hemninger på underlag, høyder osv. En som skal ha seg en konkurranse hund har selvfølgelig ikke det samme behovet for å takle alle underlag som en tjenestehund. Det er ikke nødvendig for de fleste familiehunder å takle dette, men det skader jo heller ikke :whistle:

Oki, takk for svar. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Image13-4.jpg

Forelsket :whistle:

Akkurat det med preging på forskjellige underlag synes jeg høres veldig bra ut. Skulle ønske min yngste hadde vært med på litt mer slikt hos oppdretter, så hadde han kanskje ikke vært så usikker når han kom til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det har blitt veldig lite oppdateringer i det siste... Det er litt hektisk med 10 små galinger på 6,5 uke kan man si. Så når kvelden kommer ramler vi som slips i sofaen :icon_redface:

Men vi har gjort mye gøy siden sist. Nå har vi vært mye ute på oppdagelsesferd rundt på gården og i låven. Vi har kjørt bil noen ganger og vært på tur på fremmede plasser. Miljøtrent i lager og hatt besøk av noen snille fremmede hunder. Alt går kjempe bra og de tar utfordringene på strak arm.

Litt bilder fra det vi har drevet med. Mange bilder også i dette albumet for de som er interessert, jeg kan ikke legge ut alle. http://s127.photobucket.com/albums/p147/kennelxo/F-kullet/?albumview=slideshow

Image25-1.jpg

Image32-2.jpg

Image02-1.jpg

Image08.jpg

Image2-7.jpg

Image027.jpg

Image15-4.jpg

Image28-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, måtte le litt av bildet der de dier - er det virkelig plass til TI stykker under der?! :icon_redface:

Ellers må jeg si at jeg har tenkt mye på å komme på besøk (og nå begynner det jo å haste), men den isbakken du snakket om er kanskje ikke blitt bedre, eller..? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle valper er jo søte, men jeg er litt ekstra forelsket i disse. Sett på siden din, og de voksne dyrene ser så friske og fine ut. Jeg liker den typen altså :icon_redface: Du virker som en kjempeflink oppdretter, jeg har faktisk ikke hørt så mye om sånn preging, så det var interessangt å lese og se bilde av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Nydelige! :icon_redface: Og så er jeg ikke lite spent på hvem av de som havner i Venusvegen til slutt :lol: Vet det er ei der som skal ha en av de :whistle:

Tror jeg skal lage noen slike kasser til neste kull jeg også. Her har valpene hatt forskjellige underlag, men ikke slike kasser, kjempelurt :icon_redface:

Da vi hadde det siste kullet kjøpte jeg en tunell på en lekebutikk, samt at flere "leker" var hjemmelaget av forskjellig materiale, alt fra lær, stoff, tre til metall (suppeøse :wub: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg er så treg til å svare... Det har blitt mye valper og lite pc i det siste kan man si :)

Haha, måtte le litt av bildet der de dier - er det virkelig plass til TI stykker under der?! :)

Ellers må jeg si at jeg har tenkt mye på å komme på besøk (og nå begynner det jo å haste), men den isbakken du snakket om er kanskje ikke blitt bedre, eller..? :D

hehe...ja de klarer faktisk å presse seg til alle 10. Helt utrolig egentlig.. De får fortsatt en kose skvett i ny og ne selv om de er 7,5 uke.

Jeg skulle sett denne meldigna før.. For nå er det veldig liten tid på dette med besøk... Valpene begynner å reise i helga og da er det fult opp her, så eneste mulighet er i morgen kveld. Men du er hjertelig velkommen da om du vil :D

Alle valper er jo søte, men jeg er litt ekstra forelsket i disse. Sett på siden din, og de voksne dyrene ser så friske og fine ut. Jeg liker den typen altså :D Du virker som en kjempeflink oppdretter, jeg har faktisk ikke hørt så mye om sånn preging, så det var interessangt å lese og se bilde av.

Takk! Koselig å høre :D

Nydelige! :) Og så er jeg ikke lite spent på hvem av de som havner i Venusvegen til slutt ;) Vet det er ei der som skal ha en av de :)

Tror jeg skal lage noen slike kasser til neste kull jeg også. Her har valpene hatt forskjellige underlag, men ikke slike kasser, kjempelurt :D

Da vi hadde det siste kullet kjøpte jeg en tunell på en lekebutikk, samt at flere "leker" var hjemmelaget av forskjellig materiale, alt fra lær, stoff, tre til metall (suppeøse :) ).

Da er det bestemt at det er hvit tispe som skal til Venusveien. Tror det skal bli en bra match :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle sett denne meldigna før.. For nå er det veldig liten tid på dette med besøk... Valpene begynner å reise i helga og da er det fult opp her, så eneste mulighet er i morgen kveld. Men du er hjertelig velkommen da om du vil :D

Det var synd, jeg er opptatt i morgen, men takk for tilbudet i alle fall! :)

hehe...ja de klarer faktisk å presse seg til alle 10. Helt utrolig egentlig.. De får fortsatt en kose skvett i ny og ne selv om de er 7,5 uke.

Godt gjort å få plass til alle ti, i alle fall i den alderen; synes det er trangt med åtte allerede.. :) Og koseskvetter hører med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Da er det bestemt at det er hvit tispe som skal til Venusveien. Tror det skal bli en bra match :)

Ja, jeg så det inne på FB. Skal bli spennende å følge disse videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh! Den tispa di var så lik min første schäfer som jeg hadde. :) Sort den også og født i -62. Bruksschäferen har neimen ikke forandret seg så veldig mye. Herlige valper og en flott mammahund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhh jeg vil ha en svart! ! :D Nydelige valper hele gjengen! Lykke til med utflyttingen av de små!

Tusen takk!

Det var synd, jeg er opptatt i morgen, men takk for tilbudet i alle fall! :)

Godt gjort å få plass til alle ti, i alle fall i den alderen; synes det er trangt med åtte allerede.. :) Og koseskvetter hører med! :D

Vi får ta igjen besøket på neste valpekull :D

Ja, jeg så det inne på FB. Skal bli spennende å følge disse videre :D

Jeg regner med lille Fibi får det kjempe bra i Venusveien, det skal ikke mangle på trim og trening i alle fall :)

Åååh! Den tispa di var så lik min første schäfer som jeg hadde. :) Sort den også og født i -62. Bruksschäferen har neimen ikke forandret seg så veldig mye. Herlige valper og en flott mammahund.

Tusen takk! Jeg synes jo selvfølgelig hun er vakker, men jeg er jo kanskje litt innhabil...! Men jeg likte ikke sorte schäferhunder før jeg fikk henne..det har selvfølgelig endra seg :) Det hadde vært morro å se bilde av den gamle hunden din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg regner med lille Fibi får det kjempe bra i Venusveien, det skal ikke mangle på trim og trening i alle fall :)

Ja, tror nok vi vil møte Fibi masse plasser. Både på turer og på trening :) Og klarer jeg å få kontroll på nervene mine, så treffer vi nok Fibi på div konkurranser også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...