Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du prøvd å spise et rått egg?


Mirai

Recommended Posts

Jaa, det skal jo være så sunt med tanke på proteiner osv etter man har trent da.

Jeg skulle steke meg to egg til kveldsmat, men idet jeg tok frem brødet så jeg til min forskrekkelse at det hadde mugnet :wub: Student-Julie klarer jo aldri å spise opp et helt brød alene før det mugner, så.. ikke helt uventet.

Men jeg var jo så innstilt på å spise disse eggene mine!

Så.. hvorfor ikke hive nedpå hvertfall det ene egget, og samtidig få i seg mer proteiner? Jeg kakket egget ned i et glass og stirret vel og lenge på det før jeg mannet meg opp og drakk det.

GRØSS!

Det var mye større da det kom inn i munnen enn forventet, men jeg svelget hardt et par ganger og heldigvis forsvant det ned. Ingen ettersmak (litt salt, kanskje), men jeg skylte ned med litt saft for sikkerhets skyld.

Så nå sitter jeg her og håper at jeg ikke får salmonella.

http://www.youtube.com/watch?v=jbX7nf8UZ6w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haaa, nei, det har jeg aldri prøvd. Står ikke øverst på lista over ting jeg må gjøre før jeg dør heller, kjenner jeg. Tøft at du turte, da! Jeg har litt problemer med egg som ikke er tilberedt.

Hvis du har fryser, så burde du dele opp brødet på butikken, og hive det i fryseren når du kommer hjem. Da kan du bare ta ut de skivene du skal spise, og tine de eller brødriste de (en brødskive tiner ganske fort selv, hvis den bare ligger på benken feks). Da slipper du muggent brød. Hilsen Soppen som har spist av det samme brødet siden før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med konsistens, jeg. Altså "crunch" og "knekk" og "knas" er fine konsistenser, "slvoooopp", "skviiik" og "slurp" er IKKE! Alt som muligens kan være slimete, seigt, gummifeel eller andre "ureine" konsistenser er ikke velkomne inn i min munn! Mao tror jeg rått egg er en dårlig ide.... :D I tillegg liker jeg ikke smaken av egg da, så... neeeihp, ingen råe egg her!

Men ble litt full av imponasje her da! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min pure ungdom leste jeg altfor mange bodybuilderblader, og ble lurt til å tro at rått egg var veien å gå for å få større muskler. En lang periode drakk/spiste jeg minst seks rå egg om dagen. Eksperimenterte litt med måter å spise det på for å gjøre det enkelt og raskt. Kake det rett i munnen, kakke hull på egget og suge det ut med sugerør, spise hele egget(med skall). Helt sikkert mye mer også, men det er så mange år siden at det har gått i glemmeboka. Det var forøvrig en periode alle som ville bli store måtte spise rått egg blandet med hvetemel også. Og alt til ingen nytte, ikke ble jeg spesielt mye større, og rått egg var ganske meningsløst. Egg er heldigvis ikke mindre sunt når det er varmebehandlet, snarere tvert imot, så gikk over til det etterhvert. Mye enklere å spise det når det er kokt, så da økte jeg dagskonsumet til 12 egg om dagen. "lol"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min pure ungdom leste jeg altfor mange bodybuilderblader, og ble lurt til å tro at rått egg var veien å gå for å få større muskler.

Takk til Rocky.

Proteinopptket på rått egg er mye mindre enn hos tilberedte egg, men for all del, det går mye kjappere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor kommer det egentlig fra at det skal være BEDRE om de er rå? Forsvinner det egentlig noe protein om man varmebehandler det? :D Eller er det bare at man sparer tid om man tar dem rå?

Får jo litt mer glede ut av et som er stekt, syns jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min pure ungdom leste jeg altfor mange bodybuilderblader, og ble lurt til å tro at rått egg var veien å gå for å få større muskler. En lang periode drakk/spiste jeg minst seks rå egg om dagen. Eksperimenterte litt med måter å spise det på for å gjøre det enkelt og raskt. Kake det rett i munnen, kakke hull på egget og suge det ut med sugerør, spise hele egget(med skall). Helt sikkert mye mer også, men det er så mange år siden at det har gått i glemmeboka. Det var forøvrig en periode alle som ville bli store måtte spise rått egg blandet med hvetemel også. Og alt til ingen nytte, ikke ble jeg spesielt mye større, og rått egg var ganske meningsløst. Egg er heldigvis ikke mindre sunt når det er varmebehandlet, snarere tvert imot, så gikk over til det etterhvert. Mye enklere å spise det når det er kokt, så da økte jeg dagskonsumet til 12 egg om dagen. "lol"

:D

Men potensen ble bra?? :wub:

...eller er det også en myte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, vel jeg har en anelse om at det om ikke annet tok litt av da Rocky gjorde det i Rocky Balboa.

Når man koker eller steker egg så denatureres proteinene, dvs at man klarer å ta opp mye mer av egget enn om det ikke er varmebehandlet.

Dessuten er biotintilgjengeligheten i eggeproteinet omtrent 50% i ett rått egg sammenlignet med et egg som har blitt varmebehandlet. Så for hvert varmebehandlet egg jeg spiser, må du spise to råe egg for å holde følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min pure ungdom leste jeg altfor mange bodybuilderblader, og ble lurt til å tro at rått egg var veien å gå for å få større muskler. En lang periode drakk/spiste jeg minst seks rå egg om dagen. Eksperimenterte litt med måter å spise det på for å gjøre det enkelt og raskt. Kake det rett i munnen, kakke hull på egget og suge det ut med sugerør, spise hele egget(med skall). Helt sikkert mye mer også, men det er så mange år siden at det har gått i glemmeboka. Det var forøvrig en periode alle som ville bli store måtte spise rått egg blandet med hvetemel også. Og alt til ingen nytte, ikke ble jeg spesielt mye større, og rått egg var ganske meningsløst. Egg er heldigvis ikke mindre sunt når det er varmebehandlet, snarere tvert imot, så gikk over til det etterhvert. Mye enklere å spise det når det er kokt, så da økte jeg dagskonsumet til 12 egg om dagen. "lol"

Ah. Du har vært ung, søt og naiv en gang du også altså? :D En eggepimpende fjortis med mukler på hjernen. Er det rart du endte opp som kamphundeier sier jeg bare, din...din...hm...din stereotype!

Men potensen ble bra?? :wub:

...eller er det også en myte?

Vi snakker ikke om potensen til kimes fra før omtrent tre år tilbake. Den eksisterte ikke for tenk! *stappe fingre i øra og lalle* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, vel jeg har en anelse om at det om ikke annet tok litt av da Rocky gjorde det i Rocky Balboa.

Når man koker eller steker egg så denatureres proteinene, dvs at man klarer å ta opp mye mer av egget enn om det ikke er varmebehandlet.

Dessuten er biotintilgjengeligheten i eggeproteinet omtrent 50% i ett rått egg sammenlignet med et egg som har blitt varmebehandlet. Så for hvert varmebehandlet egg jeg spiser, må du spise to råe egg for å holde følge.

Jammen atte! Sorry IW... Er det da bedre å varmebehandle egg til hund å da?

Jeg har spist rått egg jo... på bifftartar, og det var kun for å imponere en potensiell kjæreste. At jeg spydde rett etterpå og tapte potensiell kjæreste snakker vi ikke om? Han var ikke noe å spare på lell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man koker eller steker egg så denatureres proteinene, dvs at man klarer å ta opp mye mer av egget enn om det ikke er varmebehandlet.

Dessuten er biotintilgjengeligheten i eggeproteinet omtrent 50% i ett rått egg sammenlignet med et egg som har blitt varmebehandlet. Så for hvert varmebehandlet egg jeg spiser, må du spise to råe egg for å holde følge.

Okai, jeg tviler ikke på at det er sant. Men altså.. folk sier jo det motsatte også, så hvordan skal man vite hva som er sant? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...