Gå til innhold
Hundesonen.no

Tran- farlig eller ikke!?!


Zeagle

Recommended Posts

Nå har jeg hørt så mye forskjellig.. Noen anbefaler tran, mens andre sier der er FARLIG!!! Hva mener dere og har dere noen steder jeg kan lese om noe slikt?? Og noen sier selolje og andre sier fiskeolje.... HJELP!! :lol: Hva er best for hunden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der må du nokk prøve deg frem og se hva som funker best for din hund, men jeg vil nokk annbefale deg i å bruke ting som er beregnet på dyr.

folk annbefaler så mye forskjellig, snakket med huhn som vi har lånt hannhund av på de to siste valpekullene våres og hun har prøvd noe som hun kallte blodpulver, selv har jeg aldri hørt om det men hun sa at det virket bedre en de forskjellige oljene hun hadde prøvd til sine hunder.

det blir visst nokk solgt i dyrebutikker og hos dyreleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt tran på mine tidligere hunder. Snakket en gang med vet. om tran fordi jeg fikk beskjed om at det ikke var bra for hunder. Grunner er at hunden ikke klarer å skille det ut av kroppen og lagrer det. Men det kommer jo ann på mengden og. eg gav dei tran 3 dager i uken, 1 ts. pr. gang.

Olje for hund eller selolje er nå ikke noe særlig billigere enn tran forresten.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ja de fettløselige vitaminene A D E kan ikke skilles ut slik som vannløselige vitaminer kan, og over tid kan det bli en slags "overdosering" av dem, som er skadelig. (for mennesker også hvis man får i seg for mye). A vitamin er direkte farlig i store "mengder" . :D Og det blir fort mer enn kroppen trenger som da uansett blir en belastning på organene.

Hørte noen snakke om at det kunne være kvikksølv i tran nå, men det kan jo fort være en myte.. :? :roll:

Ville ha brukt fiskeoljer, eller kaldpressede vegetabilske oljer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de fettløselige vitaminene A D E kan ikke skilles ut slik som vannløselige vitaminer kan, og over tid kan det bli en slags "overdosering" av dem, som er skadelig. (for mennesker også hvis man får i seg for mye). A vitamin er direkte farlig i store "mengder" . :D  Og det blir fort mer enn kroppen trenger som da uansett blir en belastning på organene.

Korrekt.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med huhn som vi har lånt hannhund av på de to siste valpekullene våres og hun har prøvd noe som hun kallte blodpulver, selv har jeg aldri hørt om det men hun sa at det virket bedre en de forskjellige oljene hun hadde prøvd til sine hunder.

det blir visst nokk solgt i dyrebutikker og hos dyreleger.

Stemmer dette! Blodpulver er godt for hunder det, men ikke så lett å få fatt i, da det er så få som bruker det pga at man er gått mer og mer over til fiskeolje/selolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hørt så mye forskjellig.. Noen anbefaler tran, mens andre sier der er FARLIG!!! Hva mener dere og har dere noen steder jeg kan lese om noe slikt?? Og noen sier selolje og andre sier fiskeolje.... HJELP!! :D  Hva er best for hunden??

Det beste for hunden din er enten fiskeolje, eller selolje. Begge disse har de rette omega 3/omega 6 fettsyrer,og hunden klarer å oppta dem i tarmen.

Hva du så skal velge av disse to, må bli opp til deg. selv bruker jeg Dr Baddakys fiskeolje og er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og hørte på en av landets profilerte vetrinærer, hvor han sa at selolje ikke er og anbefale på grunn av tungmetaller som selen får i seg gjennom næringskjeden ....da dette lagres i fettet og lar seg ikke skille ut avkroppen.... anbefalte han fiskeolje eller lakseolje som er den reneste oljen til dyr (salmopet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...