Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderase


tm100001

Recommended Posts

Nå har vi jo to Vorstehhunder som vi håper vil leve i mange år, men mamma maser sånn på meg om de forskjellige hunderasene at jeg fant ut at jeg kunne høre med noen som vet litt mer enn meg om de forskjellige rasene :wub:

Det vikitgeste med rasen er at den virkelig liker å løpe og kan holde følge med f. eks. ryttere, skiløpere og syklister. Den skal trenes mot å klare å gå 9 mil i ett på slutten av skisesongen.

Høyde: 50 - 70 cm.

Begge kjønn er mulige.

20-30 kg.

Skal kun brukes som treningskamerat med et par timer tur om dagen, altså ingen mental aktivisering, men masse fysisk :wub: Kanskje en utstilling en gang i blandt også?

Pelsen må være så lettstelt som mulig, helst ingen børsting, men litt kan hun visst klare. Den skal ikke kladde i snø i det hele tatt. Ideell pels er labrador liknende, altså litt tykkere enn korthåret Vorstehhund.

Grunnen til at hun ser på andre raser enn Vorstehhund er at de har mer jaktinstinkt enn hun ønsker, som fører til at de kan finne et harespor og plutselig forsvinne i flere timer. Ellers har de god innkalling og ikke så stor radius.

På ny hund er 30-40 m radius ønskelig og "middels" jaktinstinkt. Den vil ikke bli brukt til jakt.

Det er fint om den egener seg til litt kløv, pulktrekking og snørekjøring også.

Raser hun har sett på, som jeg ikke kan noe særlig om og som jeg vil høre om kan egne seg er:

Australsk kelpie: må den ha mental aktivisering, og hvordan er lynnet?

Bruksschafer

Flat coated retriever

jaktlabrador: eventuelt dual porpose?

Vorstehhund: egner seg jo egentlig, men som nevnt over har den litt tynn pels og mye jaktinstinkt

Vizla

Irsk setter

Lapsk Vallhund

Hvit gjeterhund: det er omtrent bare denne hun har snakket om i flere uker nå, tror hun er litt forelsket i dem :hmm:

Mellompinsher

Siberian husky: liker hundene, men er uaktuelt pga. jaktinstinkt

korthåret Collie

Australian shepherd (jeg tror ikke den passer så godt akkurat :whistle:)

Disse er jo ganske forskjellige, så vil gjerne ha hjelp til å utelukke og kanskje foreslå andre som kan passe bedre. :D

Edit: Rettet en skrivefeil i samme slengen.

Bjeffing eller vokting er ikke ønsket, Vorstehhundene er jo nesten så enkle (og dumme) som det går an å bli, og de passer perfekt på det området :D Jo mer avslappet og happy go lucky, jo bedre tror jeg :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for en setter da. Pinscherene har ikke mer pels enn vorsterene. Weimaraner er vel litt det samme.

Kelpie, schæfer, labrador, flatcoated, vallhunden og aussien trenger vel alle noe mental aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo bare erfaring med èn hvit gjeter, så jeg svarer nok litt redusert :) men har inntrykk av at hun er ganske typisk hvit gjeterhund.

"Det vikitgeste med rasen er at den virkelig liker å løpe og kan holde følge med f. eks. ryttere, skiløpere og syklister. Den skal trenes mot å klare å gå 9 mil i ett på slutten av skisesongen."

Tviler på at dette er noe problem for en HG, elsker å jobbe og få brukt kroppen, men krever mental trening også.

"Høyde: 50 - 70 cm.

Begge kjønn er mulige.

20-30 kg."

hannene veier som regel 30-40 kg og 60-66 cm, tispene 35-35 kg og 55-61 cm. Min er 62 cm og ca 34 kg.

"Skal kun brukes som treningskamerat med et par timer tur om dagen, altså ingen mental aktivisering, men masse fysisk"

De krever endel mental trening i tillegg til fysisk..

"Pelsen må være så lettstelt som mulig, helst ingen børsting, men litt kan hun visst klare. Den skal ikke kladde i snø i det hele tatt. Ideell pels er labrador liknende, altså litt tykkere enn korthåret Vorstehhund"

Pelsen kladder ikke i snø(hvertfall ikke den korthårede varianten), krever litt børsting i røyteperioden da de røyter enoormt. Har lenger pels enn labrador, men er likevel lettstelt. Ser fort skitne ut pga den hvite pelsen, men når hun er tørket så er som oftest pelsen like hvit igjen. Har det hengt seg ordentlig fast så pleier det som regel ikke å være vanskeligere enn å børste det verste vekk, evt en kjapp dusj.

"Det er fint om den egener seg til litt kløv, pulktrekking og snørekjøring også."

Egner seg nok generelt til kløv, pulktrekking og snørekjøring. Vår ble derimot liker IKKE å trekke, men kløv er artig.

"bjeffing eller vokting er ikke ønsket, Vorstehhundene er jo nesten så enkle (og dumme) som det går an å bli, og de passer perfekt på det området Jo mer avslappet og happy go lucky, jo bedre tror jeg "

Det er mye lyd i de, i form av grynting og "prating" og kan finne på å bjeffe når hun synes ting er skummelt eller hvis hun blir veldig ivrig på noe. Noe som er relativt vanlig. Vokter ikke, men min kan begynne å bjeffe av usikkerhet hvis det kommer høylytte fremmede busende inn døra.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan på det varmeste anbefale korthårscollie til disse kriteriene, tror jeg! Min mor har to, og de er først og fremst turhunder. De har aldri hatt problemer med at de ikke holder følge, de elsker å løpe ved siden av sykkel, trekke på ski eller spark, og det er absolutt ingen problemer å ha de løse. Relativt enkle hunder å ha, snille og trygge. Lurt å sjekke oppdretter nøye dog- begge mamma sine er fra Sverige. Der er de flinke til å blant annet mentalteste hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg syns det er litt overdrevent den mentale stimuli gruppe 1 hundene trenger jeg. Mitt inntrykk er at hunder som får særdeles mye fysisk mosjon som denne hunden vil få, krever faktisk ikke all verden av mental trening i tillegg. De aller fleste hundene i denne gruppen lever jo som familiehunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt overdrevent den mentale stimuli gruppe 1 hundene trenger jeg. Mitt inntrykk er at hunder som får særdeles mye fysisk mosjon som denne hunden vil få, krever faktisk ikke all verden av mental trening i tillegg. De aller fleste hundene i denne gruppen lever jo som familiehunder..

To timer tur til hverdags er da ikke mer enn en middels aktiv rase trenger, og ikke særdeles mye fysisk mosjon? Hunden skal jo ha det ok hele året, ikke bare i høysesongen. Og alle hunder har det bedre med mental trening i tillegg til tur mener nå jeg, særlig raser som belger og schäfer. De MÅ jo ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

To timer tur til hverdags er da ikke mer enn en middels aktiv rase trenger, og ikke særdeles mye fysisk mosjon? Hunden skal jo ha det ok hele året, ikke bare i høysesongen. Og alle hunder har det bedre med mental trening i tillegg til tur mener nå jeg, særlig raser som belger og schäfer. De MÅ jo ha det!

Som eier av schäfer, bc og tidligere malle (belger) så tror jeg at jeg har ide om hva de rasene trenger og hva de fungerer med.. men mulig mine bruksavla hunder er meget spesielle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma går altså på ski, spaserer eller sykler med hunden løs i 2-3 timer på hverdagene. Den vil løpe løs i minst 30 minutter nesten uansett hva som skjer, og i helgene pleier hun å gå på tur i flere timer.

Jeg ser på Vorstehhundene som en ganske krevende rase fysisk, og de får mer enn nok mosjon i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mamma går altså på ski, spaserer eller sykler med hunden løs i 2-3 timer på hverdagene. Den vil løpe løs i minst 30 minutter nesten uansett hva som skjer, og i helgene pleier hun å gå på tur i flere timer.

Jeg ser på Vorstehhundene som en ganske krevende rase fysisk, og de får mer enn nok mosjon i alle fall :)

Jeg er HELT sikker på at uansett hvilken rase moren din velger, så vil hunden få det supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irsk setter:

Pelsen er veldig lettstelt. (Bruker sikkert 2 min på pelsstell annenhver måned, og det er ikke en underdrivelse :)) MEN, om det er rundt null grader ute og dyp nysne som er kram og god, så kan det fort komme sneballer i pelsen på benene og under magen(der de har lengre pels, rett og slett). Dette er ikke noe vi er mye plaget med(vi er mye på fjellet), og det varierer jo litt på hvor mye pels hunden har. Synes ikke at hundene plages nevneverdig av det, men det er jo litt mye sne å dra med seg inn etterpå :)

Jaktinstinkt har de, og det varierer fra individ til individ. Våre har vært veldig trofaste(stikker definitivt ikke på harejakt i et par timer alene), men dette er jo individvariasjoner. Synes selv at tispene er litt mer langtgående og intense når det kommer til jaktinstinkt. Har selv mest erfaring med gordon og irsk, og jeg synes at gordon(især tispene) har større radius. De fysiske forutsetningene er ikke noe problem for rasen.

Men, å velge irsk setter fordi man vil ha mindre jaktinstinkt enn på en vorsteh, er jo å gamble...

Jeg synes at det er en flott rase som egner seg til alle punktene nevnt over, bortsett fra kladdingen på visse fører, og jaktinstinktet. Hvis grunnen at hun ønsker seg andre raser en vorsteh er jaktlysten, så ville jeg forsøkt en annen rase.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To timer tur til hverdags er da ikke mer enn en middels aktiv rase trenger, og ikke særdeles mye fysisk mosjon? Hunden skal jo ha det ok hele året, ikke bare i høysesongen. Og alle hunder har det bedre med mental trening i tillegg til tur mener nå jeg, særlig raser som belger og schäfer. De MÅ jo ha det!

Du kan da gå til beina detter av, men det betyr ikke at dem trenger det. Det viktigste er at hunden blir holdt i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsPowers: Vi kjenner flere Irsk settere godt, og egentlig er den ikke så veldig aktuell nettopp pga. det du nevner, men jeg satt den med fordi det er noe hun har tenkt litt på :)

Edit: Forresten er det svært viktig at den ikke henger etter på tur, og gjerne at den krever en del mosjon, så ikke dørstokk mila blir så lang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns det er litt overdrevent den mentale stimuli gruppe 1 hundene trenger jeg. Mitt inntrykk er at hunder som får særdeles mye fysisk mosjon som denne hunden vil få, krever faktisk ikke all verden av mental trening i tillegg. De aller fleste hundene i denne gruppen lever jo som familiehunder..

Skulle til å si det samme. dessuten er dette snakk om en hund til en person som er godt hundevandt og har hatt krevende hunder før (om enn krevende på en litt annen måte). Selvfølgelig vil det nok være en stor overgang fra vorsteh til f.eks. belger. Ting går litt fortere inni huet på belgern. Til stor glede for alle som liker den typen hund. Til stor frustrasjon for de som ikke passer med den type hund. Schäfere og hvite gjeterhunder er vel litt mer moderate der (eller litt mindre hysteriske alt ettersom hvordan du ser det :) ), men det vil allikevel være en ganske annerledes type hund enn vorsteh, og alle disse hundene er kjent for å holde seg nærmere/ha mer kontakt med eier enn fuglehundene. Men hun er jo ute etter noe annet!

To timer tur til hverdags er da ikke mer enn en middels aktiv rase trenger, og ikke særdeles mye fysisk mosjon? Hunden skal jo ha det ok hele året, ikke bare i høysesongen. Og alle hunder har det bedre med mental trening i tillegg til tur mener nå jeg, særlig raser som belger og schäfer. De MÅ jo ha det!

MÅ de? Nå får belgern min ganske mye mentaltrening normalt sett, men det er vel så mye fordi jeg trenger det som for at han trenger det. Fra eksamensperioden ca en mnd før jul og frem til forrige uke trente jeg ikke noe som helst med han. Bare gikk tur, og mindre enn det moren til Paws vil gi hunden. Hunden var akkurat like lykkelig, gal og rolig inne som han pleier å være. Men litt mental trening, et godbitsøk eller litt lydighetstrening, vil de selvfølgelig bare ha godt av.

Jeg tror kanskje at en vanelig utstillingsschäfer, og kanskje også hvit gjeterhund (?) kan bli litt fysisk treige for moren din? Ihvertfall hannene kan bli ganske tunge i kroppen. Nå kjenner jo ikke jeg moren din, men inntrykket jeg får er at hun kanskje forventer en hund som har litt fart i seg? Alle disse rasene vil selvfølgelig holde følge med en person som går på ski, uansett hvor godt trent denne personen er, men hun vil ikke kunne forvente å f.eks. snørekjøre etter en schäfer i samme tempo som etter en vorsteh (bruksavla schäfere blir ofte litt annerledes på det området). Belgern har mer tempo i seg og er lettere i kroppen. Til gjengjeld er de ikke like sterke og kan under spesielle snøforhold få klumper i pelsen. Det er bare ved ca null grader og nysnø jeg har opplevd kladder på belgern min, men da er det til gjengjeld veldig plagsomt (null grader og gammel snø er ikke noe problem). Størrelsesmessig passer belgern fint til kravene, men noen tisper er nok litt mindre enn du skisserer. De har god isolerende pels. Men om hun vil ha mentaliteten til en belger er jo en annen sak. Der passer kanskje schäfern bedre?

Den korthåra collien har jeg lite peiling på, men de har ihvertfall en ganske fornuftig kropp og pels :) Av hvite gjeterhunder har de fleste jeg har møtt vært ganske nervøse av seg, men det kan jo hende det er jeg som har hatt uflaks. Allikevel er det noe å være oppmerksom på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Therese-: Tyngden og størrelsen til schafer og hvit gjeterhund har jeg også tenkt litt på. Embla veier 25 kg og er rundt 60 cm høy, det passer bra. :)

Problemet med de vi har nå er jo også at de løper som noen galninger på kryss og tvers, så de blir lett skadet. Spesielt hannhunden som er så stor og uforsiktig. Så en hund om holder seg i nærheten og tar det litt mer med ro, men holder følge, vil nok passe. Det er fint om den har en del tempo når man snørerkjører da, særlig siden mamma har lyst å lære seg å skjøyte(?) :)

Interessant med erfaring om hvite gjeterhunder. :) Jeg tror hun har litt dårlig inntrykk av mentaliteten på langhårsbelgerne, men jeg tror nok at hvis man er nøye med oppdrettere kan man få en grei belger også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

-Therese-: Tyngden og størrelsen til schafer og hvit gjeterhund har jeg også tenkt litt på. Embla veier 25 kg og er rundt 60 cm høy, det passer bra. :)

Problemet med de vi har nå er jo også at de løper som noen galninger på kryss og tvers, så de blir lett skadet. Spesielt hannhunden som er så stor og uforsiktig. Så en hund om holder seg i nærheten og tar det litt mer med ro, men holder følge, vil nok passe. Det er fint om den har en del tempo når man snørerkjører da, særlig siden mamma har lyst å lære seg å skjøyte(?) :)

Interessant med erfaring om hvite gjeterhunder. :) Jeg tror hun har litt dårlig inntrykk av mentaliteten på langhårsbelgerne, men jeg tror nok at hvis man er nøye med oppdrettere kan man få en grei belger også :)

Ja, belgern må man selvfølgelig også være nøye på mentaliteten på. Men jeg skal innrømme at jeg hører mer rykter om mentale problemer på belgern enn jeg har sett selv (og jeg har møtt en del belgere). Allikevel, det er ikke noe å skyve under en stol at man må være oppmerksom på det. Jeg prøver ikke å overtale henne til å få seg belger altså, men siden rasen ble nevnt kom jeg med mine tanker om den også.

En ting jeg har inntrykk av når det gjelder skader er at korthåra hunder oftere får småsår og flenger i huden enn langhåra hunder. Pelsen beskytter en del mot sånne type skader også. Men det er klart. Hunder med mye fart og kraft får oftere skader enn roligere, mer fornuftige hunder. En tung hund med mye fart og guts i seg vil også bli lettere skada enn en lettere hund som holder samme farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Therese-: Våre hunder har ganske stri dekkpels, så de får ikke så mye småsår. Pointeren har gjerne tynnere pels, og de har jeg hørt at ofte får slike sår. :) Våre har en del hvitt på hodet, det kan se ut som små arr etter at de har løpt i tette busker.

Jølle har ikke problemer med sår, men halthet. Han er nå 5 år, og Embla er 3 år. Embla har ikke vært halt, men hun er mye mer forsiktig og hun er jo mye lettere enn han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt dere skal fortsette å vurdere kortisen altså, jeg tror ikke hun vil oppleve de hundene som treige og daffe hvis de blir vant til en aktiv livsstil fra de er små.

Mammas to tisper, Tindra og Amra:

amraogtindra.jpg

tindra.jpg

vamra.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...