Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderase


tm100001

Recommended Posts

Litt OT men jeg kjenner hun som har Ebbie som du la ut bilde av, sikkert derfor du hadde hørt prat om henne.

(I akkurat nå.)

Det er en herlig hund iallefall :aww:

Jeg er også enig med Gråtass btw. og tror de fleste vil få det supert hos moren din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for kortisen jeg og. Vakre hunder som absolutt ikke har problemer med å henge med aktive folk på tur. :aww: Selvsagt syns jeg hun kunne skaffet seg riesen da - siden jeg syns vi trenger flere oppegående rieseneiere og et sånt liv hadde de elsket, men desverre - beinpelsen kladder i snø og de trenger pelsstell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya: Takk for info og bilder om kortisen! :aww: Får nesten lyst på en selv, men jeg vil heller ha en mindre slektning :)

Hva gjør egentlig kortisen på tur løs (radius, oppførsel, fart)? :)

Er det mange som er nervøse, og hvordan er de mot fremmede hunder og mennesker?

Er det stor kjønnsforskjell?

Vet du om fargene arves på samme måte som sheltien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya: Takk for info og bilder om kortisen! :wub: Får nesten lyst på en selv, men jeg vil heller ha en mindre slektning :D

Hva gjør egentlig kortisen på tur løs (radius, oppførsel, fart)? :D

Nå har jeg bare noen måneders erfaring som kortis eier, men en av mine tanker med å skaffe kortis var nettopp det, jeg ville ha en hund med mindre jaktinnstinkt og mindre raduis på tur og det har holdt stikk. De holder seg i nærheten og har ikke noe problemer med å holde følge heller.

Er det mange som er nervøse, og hvordan er de mot fremmede hunder og mennesker?

Det finnes selvsagt individer som er nervøse, reserverte mot folk eller er sure på andre hunder, men mitt inntrykk er at de er stort sett er ukompliserte å ha.

Er det stor kjønnsforskjell?

Nei det synes jeg ikke det er. Ikke mer enn andre raser ihvertfall.

Vet du om fargene arves på samme måte som sheltien?

Ja fargene arves likt som på sheltie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nye spørsmål har ankommet fra masemamma :)

Hun har visst fått øynene opp for korthåret Collie, men har ikke lagt fra seg ideen om Hvit Gjeterhund ennå :)

Hvordan er helsen på de to rasene? Hvilken av dem har mest helseproblemer?

Og mentaliteten, hvordan er den på dem? Stor forskjell?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk iallefall opp dette med mentaliteten. Jeg var selv nysgjerrig på korthåra collie men ble litt skuffet over at det var normen med sky/nervøse/"pinglete"/forsiktige hunder - i stedet for unntakene. Det skal jo ikke være lotto å få en god valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk iallefall opp dette med mentaliteten. Jeg var selv nysgjerrig på korthåra collie men ble litt skuffet over at det var normen med sky/nervøse/"pinglete"/forsiktige hunder - i stedet for unntakene. Det skal jo ikke være lotto å få en god valp.

Okei. Hvordan fant du ut det? :)

Jeg ville satset på en fuglehund. Mitt inntrykk er at man lett bygger et godt tillittsforhold og en super trenings-kamerat med en slik hund. Både engelsk setter og vorsterhund er spreke hunderaser som samarbeider godt. Kanskje litt små bare?

Vi/hun har jo Vorstehhund nå da. :) Vil ha noe litt annerledes neste gang.

Jeg ville styrt unna fuglehund ..holder en knapp på de to du snakker om. Høres ut som hunder som kan passe din mor perfekt

Som sagt har vi jo Vorstehhunder nå. For noen år siden drev mamma med rypejakt, men nå er det omtrent ingen ryper igjen her i området, derfor blir det lite jakt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om moren din er nysgjerrig på Hvit gjeterhund ville jeg skrevet en mail til Katrine som driver Kennel White viking. Det gjorde jeg før jeg fikk min. Hun er utrolig hyggelig og kan mye om rasen på godt og vondt :D

En annen dame som også kan veldig mye om rasen er en svensk oppdretter. Jill Adolfson som driver kennel Ciwis secret.

Jeg er utrolig fornøyd med min, som har god selvtillidt, ingen bjeffing (tror ikke det er vanlig :) )Til gjengjeld kan hun være ganske sutrete :). Hun er aktiv og elsker å løpe. Hun er også veldig lettlært, men det er vel gjeterhunder flest. Hun krever mental stimuli, men det får de jo av å komme på nye plasser og nye opplevelser også. Trenger jo ikke absolutt være noe organisert opplegg :P Tror de fleste HG linjer er mykere og ikke fullt så krevende som Schæfere. Det finnes jo linjer som er mer krevende på HG også. Om man undersøker litt så finner man fort ut av det. :D

Vet at man må være obs når man velger oppdretter/linjer siden det fins en del nervøse individer i rasen. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det har ikke skjedd noe spesielt akkurat :whistle: Står litt fast på korthåra collie, men frykter at de er for dårlige mentalt :icon_redface:

Labbis: Interessant å høre andres erfaringer :innocent: Har du møtt mange?

Dere får ha lykke til :whistle: Det er spennede å velge rase. Masse flotte å velge mellom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...