Gå til innhold
Hundesonen.no

Miniatyr bull terrier valper


Arkan

Recommended Posts

Så var første skritt gjort, Ebba og jeg dro til Nederland og der fikk hun gjort tre fine parringer med Mack. En skikkelig fin og kjekk bullegutt.

Alt gikk etter planen(må si jeg var litt nervøs etter å ha lest om Tullas parringstur)og imorgen er det en uke siden første parring. Forferdelig kjedelig å vente for å se om det er noen små der inne.

Fikk skaffet en testikkelatest på Mack, både oppdretter og vetrinær synes det var fryktlig morsomt at det trengtes, så de fikk en god latter.

Dette er mitt første kull så kjenner jeg har litt "skrekk blandet fryd". Kommer sikkert til å lure på masse underveis så håper på gode svar her, og påminnelse om å puste inn og ut når det skulle være behov for det.

Ebba ha hatt et kull før hos oppdretteren, jeg var med på fødselen og alt gikk jo veldig bra, men da var det ikke mitt ansvar.

Begge hundene er DNA-testa fri for PLL så valpene kan ikke få det. Tror dette blir aktive hunder som liker utfordringer.

Legger ved noen bilder, ikke lett å få til noen gode bilder av Mack for han hadde ikke tid til å stå så mye stille.

IMG_4139.jpg

IMG_4844.jpg

Hilsen Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Så spennende da! :P

Hvordan er fargene på dette da? Kan det komme masse spennende farger? *fargeglad*

Er det samme hannhund som forrige gang eller? :)

Farger kan bli skikkelig spennende her. Klarer ikke helt få oversikt over hvordan det nedarves. Men hannen er solid black brindel så det blir hvertfall ikke noen hvite. Men det kan dukke opp brindel i ulike nyanser, tricolor, fawn og kanskje også rød?

Ikke samme hannhund som forrige gang, men de er ganske typelike. Men han her har et veldig bra hode og har gitt det mye til valpene tidligere. Ellers ser det ut som forrige kombinasjon ble ganske bra, så da håper jeg på noe av det samme, men med enda bedre hoder. Er jo lov til å drømme hvertfall, så får vi se hva som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende da! :D Gleder meg til bilder :D

Skal du beholde en selv og?

Skal fylle på med bilder, håper magen vokser seg stor :D

Jeg vet ikke om det kommer til å bli noen boende her, men avelsrett skal jeg beholde.

Ooo! Så spennende! :wub: Og jammen godt turen din gikk bedre enn min! :aww: Håper det blir små bulle-boller av dette, skikkelig pen hannhund! :D

Er veldig glad for at du ligger litt før meg i løypa, for jeg hadde ikke begynt å tenke på hvor mye avispapir som trengs :icon_confused:

Så var det koselig å lese at det ble funnet små i magen til Tulla, da blir det plutselig greier å gå gjennom den turen dere fikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad for at du ligger litt før meg i løypa, for jeg hadde ikke begynt å tenke på hvor mye avispapir som trengs :icon_confused:

Så var det koselig å lese at det ble funnet små i magen til Tulla, da blir det plutselig greier å gå gjennom den turen dere fikk :D

Skjønner deg godt! :D Hadde jo planer om å ligge rett bak Jeanette i løypa jeg, men det gikk jo skeis.. :wub: Får håpe jeg gjør noen "kloke" ting da, og at du kan komme på sånne lure ting (som å samle avispapir; jeg har forresten ca ti banankasser nå, fikk tak i fire bare i dag! :D ). Og så håper vi at alt går bra med drektighet, fødsel osv, både med mitt og ditt kull! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ebba har tatt ultralyd idag, og det ble funnet små klinkekuler der inne :icon_redface:

Har ikke villet planlegge så mye før jeg visste med sikkerhet, så nå har jeg en god blanding av litt panikk og masse glede. :lol:

Ebba tar alt med stor ro, så burde vel lære av hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååååå, jeg fikk rett og slett hjertebank her. Er jo bare hærligste rasen som jeg ønsker meg så inderlig, hadde det bare ikke vært for den treningsnerden jeg er :P

Gleder meg voldsomt til å se bilder av både bulle med stor mage og bitte små buller :)

hører allerede meg selv tenke, ingen hunder er umulig å trene med, alt går ann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebba har tatt ultralyd idag, og det ble funnet små klinkekuler der inne :P

Har ikke villet planlegge så mye før jeg visste med sikkerhet, så nå har jeg en god blanding av litt panikk og masse glede. :P

Ebba tar alt med stor ro, så burde vel lære av hun.

Åh, gratulerer! :) Jeg kjenner absolutt følelsen; man håper, men vil kanskje ikke helt tro og helt snu om på livet før man er sikker. Så, plutselig får man sannheten midt i fleisen, og alt det man håpet på skal jo skje- men da får man nesten litt panikk! :) Har jeg alt klart? Hva mangler jeg? Har jeg gjort alt jeg skal med tanke på ditt og datt? Hvordan skal sånn og sånn ordnes? Osv osv. Herlig! :P

Men jeg kan betrygge deg med at det kanskje roer seg litt, før det braker løs igjen etter noen uker. De går jo bare der og blir tykkere og tykkere - nesten umerkelig hvis man ikke måler, tiden går så saaaaakte at jeg tror kanskje den har stoppet, og så plutselig - vææ - det er valping om et par uker! :P Nå MÅ alt være klart snart, haha! Og så blir man kanskje kontaktet av valpekjøpere, og da går det i alle fall et skikkelig lys opp for meg. :P Jeg lever nemlig litt sånn i halvveis drømmeland eller noe sånt, kanskje i svime? Men innimellom får jeg små drypp av virkelighet - det SKJER jo noe nå snart! :P

Tulla er som Ebba (og ikke som meg og deg); hun tar det også med ro - helt utrolig hvor cool hun kan bestemme seg for å være, mens jeg stresser med å få alt klart samtidig som jeg prøver å jobbe så mye at jeg slipper å jobbe noe særlig når valpene er kommet.. Isj, den som kunne vært en hund.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lykkeønskninger, krysser fingre for at det blir et bra svangerskap. Blir jo litt paranoid av å lese om alt som kan gå galt.

Ja, det er en skikkelig herlig rase :P

Åååh, så spennende! Også den kuleste rasen, da! :P Gleder meg til valpebilder! Send gjerne en i posten til meg når de er leveringsklare!

Kan hende det kommer en i posten når de er i skikkelig piraya-alder. Bare den ikke gnager seg ut av esken på veien. :P

Åååååååå, jeg fikk rett og slett hjertebank her. Er jo bare hærligste rasen som jeg ønsker meg så inderlig, hadde det bare ikke vært for den treningsnerden jeg er :P

Gleder meg voldsomt til å se bilder av både bulle med stor mage og bitte små buller :P

hører allerede meg selv tenke, ingen hunder er umulig å trene med, alt går ann :P

Tenkte på deg her om dagen faktisk. Mini bullen er en veldig fin maskot hund som gjerne vil jobbe litt. Men brukshund klarer de ikke helt å bli da. Tror dette kullet vil gi veldig aktive valper med mye energi. Blir nok litt små pøbler kanskje. :)

Åh, gratulerer! :P Jeg kjenner absolutt følelsen; man håper, men vil kanskje ikke helt tro og helt snu om på livet før man er sikker. Så, plutselig får man sannheten midt i fleisen, og alt det man håpet på skal jo skje- men da får man nesten litt panikk! :P Har jeg alt klart? Hva mangler jeg? Har jeg gjort alt jeg skal med tanke på ditt og datt? Hvordan skal sånn og sånn ordnes? Osv osv. Herlig! :)

Men jeg kan betrygge deg med at det kanskje roer seg litt, før det braker løs igjen etter noen uker. De går jo bare der og blir tykkere og tykkere - nesten umerkelig hvis man ikke måler, tiden går så saaaaakte at jeg tror kanskje den har stoppet, og så plutselig - vææ - det er valping om et par uker! :P Nå MÅ alt være klart snart, haha! Og så blir man kanskje kontaktet av valpekjøpere, og da går det i alle fall et skikkelig lys opp for meg. :P Jeg lever nemlig litt sånn i halvveis drømmeland eller noe sånt, kanskje i svime? Men innimellom får jeg små drypp av virkelighet - det SKJER jo noe nå snart! :P

Tulla er som Ebba (og ikke som meg og deg); hun tar det også med ro - helt utrolig hvor cool hun kan bestemme seg for å være, mens jeg stresser med å få alt klart samtidig som jeg prøver å jobbe så mye at jeg slipper å jobbe noe særlig når valpene er kommet.. Isj, den som kunne vært en hund.. :P

Er så glad for at det ikke bare er meg. Våkna idag og fikk en skikkelig "hjelp, det kommer valper"-følelse.

Hihihi godt Tulla og Ebba tar det med ro, men jeg tror de deler en bekymring.... hvordan få nok mat? Må jo ha masse mat når man har små i magen :P (mere mat nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad for at det ikke bare er meg. Våkna idag og fikk en skikkelig "hjelp, det kommer valper"-følelse.

Hihihi godt Tulla og Ebba tar det med ro, men jeg tror de deler en bekymring.... hvordan få nok mat? Må jo ha masse mat når man har små i magen :) (mere mat nå)

:P Kjenner til den ja! Og kjenner absolutt til matgal tispe. Skulle hun fått spist det hun vil, hadde hun vært bælfeit nå! :) Bark og vedkubber er forresten en fin måte å få mer fiber i kosten på, hilsen Tulla.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du husket på meg ;)

Vi har faktisk måtte gå masse ned på nivået på den mentale biten til neste hund. Fikk familieforøkelse på det mennesklige plan for ett år siden, så nå har jeg innsett at tiden virkelig ikke strekker til med å kunne tilbringe så mye tid som jeg ønsker på LP og AG banen. Men ønsker fortsatt å konkurrere litt og trene mest mulig. Hmmm, kanskje en mini bulle kunne funke nå :) Nei huff, ville kanskje bli for mye sliting i håret i frustrasjon :D Simba som vi har nå er jo bare en maskothund, en litt vell stor en, men han duger jo ikke særlig på LP banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tid for litt bilder idag, mens vi venter. Glemte fra sist gang hvor mye venting det var. Først venter man på løpetid, så venter man på parring, så venter man på å se om tispa er drektig, så venter man på valper. Forferdelig mye venting for en som ikke er så tolmodig. :console:

Ebba var ikke helt fornøyd med at det skulle tas bilder...

IMG_4997.jpg

Kan ikke tenke meg hun ble videre imponert når jeg synes vi også måtte ta et skikkelig magebilde...

IMG_4999.jpg

(Beklager dårlige bilder, men dårlig fotograf og hvit hund inne er ingen god kombinasjon.)

Sånn ser hun ut når hun ikke har lekt med en kjekk gutt :P

ESAD3424.jpg

(måtte bytte til et 'sprettbilde', sånn kan hun nemlig ikke nå)

Så da får vi vel bare fortsette å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
    • Fryseren er vel slått på uavhengig av hva som ligger inni den  
    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...