Gå til innhold
Hundesonen.no

"Bruks" puddel


Poter

Recommended Posts

Jeg har ikke greie på puddel, men kenner avrina (storpuddel sølv) skal ha et kull nå der faren er MH testet.. Foreløpig det eneste puddelkullet jeg har funnet med MH testet foreldre dyr (faren)... Men nå har jeg ikke sett alle kull da, så har sikker gått glipp av mange gode kull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er ikke den mest vanlige rasen å se i ag, LP eller bruks i noen land, tror jeg? Men jeg lurer på om de ikke tester de i Sverige om ikke noe annet.. Og jeg mener damen på Montmorenja sjekket opp det når hun leita etter sin yngste (som muligens skal ha kull, men ikke er mer enn ca 5 mnd nå :whistle: ), det går jo an å spørre? Hun pleier å være veldig hyggelig, hun :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stadig flere oppdrettere i Norge som karaktertester og MH tester pudlene sine, bla

http://www.stribukken.dk/

I Sverige er de mye flinkere til å teste hundene sine og det er flere kenneler der som har hunder som konkurrerer i bruks, lp, agility, blodspor. F.eks http://www.shockwaves.nu/ eller http://www.barfotabackens.se/

Det kan lønne seg å ta kontakt med svenske Puddelklubben, i den Norske puddelklubben har vi KLAB, Komite for Lydighet, Agility og Bruks - det er sikker noen der som kan hjelpe deg med flere navn. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stadig flere oppdrettere i Norge som karaktertester og MH tester pudlene sine

Ja, puddelklubben skal arrangere MH i år og de, har jeg fått med meg :whistle: Det er kjempepositivt!

Synd det er så mye pelsstell med puddel, for det er kule hunder, syns jeg :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at puddelfolk begynner å bruke hundene sine, ikke bare stille dem :whistle: Og kjempebra at andre enn utstillingsinteresserte nå vil ha puddel!

Så lenge man ikke vil stille er det ikke så mye pelsstell. Og de store kan jo stilles med gode resultater i en toilett60. Jeg kommer til å prøve å stille min dverg i toilett, jeg orker ikke mer pels, men venter ikke store resultater... ;)

Selv planlegger jeg å MH-teste på puddelklubbens arrangement, og dette er helt nytt for meg (kjempespennende!). Bare fordi hun er liten er det ikke dermed sagt ingen poeng i å MH-teste :hmm:

Jeg skulle gjerne hatt en storpuddel igjen, men er frustrert over at uttrykket har endret seg så mye. De har fått "collie/flat/borzoi"-fjes, med små, tettsittende øyne og veldig langt hode uten markert stopp. Dette blir helt feil for meg, jeg kjenner ikke igjen dette fjeset som "min" rase :) Det er nå mer fokus på det, så jeg håper dette endres tilbake igjen. DA skal jeg få meg stor igjen :)

Lykke til i jakten på en god brukspuddel! Håper du oppdaterer oss her om hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er ikke den mest vanlige rasen å se i ag, LP eller bruks i noen land, tror jeg? Men jeg lurer på om de ikke tester de i Sverige om ikke noe annet.. Og jeg mener damen på Montmorenja sjekket opp det når hun leita etter sin yngste (som muligens skal ha kull, men ikke er mer enn ca 5 mnd nå :D ), det går jo an å spørre? Hun pleier å være veldig hyggelig, hun :)

Nei, de er vel ikke akkurat de vanligste rasene... men det er vel en del som brukes som førerhunder og det får meg til å tenke at pudlene har noe mellom ørene :) Hører innimellom om storpudler som brukes til redning og ser på bla den svenske puddelklubbens hjemmeside at de brukes til ganske mye og det er jo bra. Noe som gir meg håp om at de har mye i seg og kan nå langt. Men det er vel et "sikrere" kort å velge f.eks flat sånn sett.

Får sende en mail til hun på Montmorenja og høre :D

Det er stadig flere oppdrettere i Norge som karaktertester og MH tester pudlene sine, bla

http://www.stribukken.dk/

I Sverige er de mye flinkere til å teste hundene sine og det er flere kenneler der som har hunder som konkurrerer i bruks, lp, agility, blodspor. F.eks http://www.shockwaves.nu/ eller http://www.barfotabackens.se/

Det kan lønne seg å ta kontakt med svenske Puddelklubben, i den Norske puddelklubben har vi KLAB, Komite for Lydighet, Agility og Bruks - det er sikker noen der som kan hjelpe deg med flere navn. :D

Shockwaves så jo veldig lovende ut!

Skal høre med KLAB også skal jeg sjekke MH-statistikken og se hvordan ståa er.

Kjempebra at puddelfolk begynner å bruke hundene sine, ikke bare stille dem :D Og kjempebra at andre enn utstillingsinteresserte nå vil ha puddel!

Så lenge man ikke vil stille er det ikke så mye pelsstell. Og de store kan jo stilles med gode resultater i en toilett60. Jeg kommer til å prøve å stille min dverg i toilett, jeg orker ikke mer pels, men venter ikke store resultater... :)

Selv planlegger jeg å MH-teste på puddelklubbens arrangement, og dette er helt nytt for meg (kjempespennende!). Bare fordi hun er liten er det ikke dermed sagt ingen poeng i å MH-teste :D

Jeg skulle gjerne hatt en storpuddel igjen, men er frustrert over at uttrykket har endret seg så mye. De har fått "collie/flat/borzoi"-fjes, med små, tettsittende øyne og veldig langt hode uten markert stopp. Dette blir helt feil for meg, jeg kjenner ikke igjen dette fjeset som "min" rase :D Det er nå mer fokus på det, så jeg håper dette endres tilbake igjen. DA skal jeg få meg stor igjen :D

Lykke til i jakten på en god brukspuddel! Håper du oppdaterer oss her om hvordan det går!

Så et bilde av en puddel med et hode slik som du beskriver og jeg synes jo det var pent, da :) Artig at de ligner på flat og curly! Men skjønner jo at raseentusiaster ikke er like enige :)

Hvor ofte må man klippe en puddel hvis man vil ha den kortklippet? Klabber pelsen lett og fester det seg skog i den?

Skal oppdatere om hvordan det går. Jeg vurderer også andre raser, så det blir spennende å se hva det blir til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et bilde av en puddel med et hode slik som du beskriver og jeg synes jo det var pent, da :D Artig at de ligner på flat og curly! Men skjønner jo at raseentusiaster ikke er like enige :D

Hvor ofte må man klippe en puddel hvis man vil ha den kortklippet? Klabber pelsen lett og fester det seg skog i den?

Skal oppdatere om hvordan det går. Jeg vurderer også andre raser, så det blir spennende å se hva det blir til!

Den hodeformen har dessverre ført storpuddelen inn på lista over raser som bør holdes øye med i avlen så ikke problemet utvikler seg (SKKs liste), da det medfører øyeproblemer. Så ikke bare synes jeg rasens særpreg forsvinner, rasens gode helse forsvinner samtidig. Det å få rasen inn på den lista er ikke særlig moro :)

Ang. å klippe så anbefaler jeg å skaffe en Ostermaskin med ulike skjær, og så rake over en gang i mnd (snuta og labbene gjerne annenhver uke, det ser best ut :) ) samtidig som hunden bades og børstes gjennom. Da jeg gjorde dette med min storpuddel tovet han aldri, og krevde ingen pelsstell mellom klippingene. Det varierer med pelskvalitet, min hadde ca 3-4cm som "terskel". Under denne lengden ble det ikke tover, lenger enn dette så måtte jeg børste jevnlig. Seler/dekken osv lager mer tover, naturlig nok. Men jeg fikk ingen slike problemer så lenge han var kort nok i pelsen.

De drar inn litt mer "bush" enn en korthåret hund, men ikke noe problematiske mengder. Min var et bushmonster, løp i skogen timesvis hver dag, og jeg måtte ikke befri ham fra "bush" da vi kom hjem. Greiner med borrer/haker/pigger fester seg jo, men det gjør det vel i mye annen pels også. Jeg synes ikke det var plagsomt, og har bare godt å si om puddelpelsen (muligens unntak er ved snøkladder, men kondomdress fikser den saken!).

Lykke til i valg av hund! Storpuddelen har absolutt mye å gi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hodeformen har dessverre ført storpuddelen inn på lista over raser som bør holdes øye med i avlen så ikke problemet utvikler seg (SKKs liste), da det medfører øyeproblemer. Så ikke bare synes jeg rasens særpreg forsvinner, rasens gode helse forsvinner samtidig. Det å få rasen inn på den lista er ikke særlig moro :icon_redface:

Ang. å klippe så anbefaler jeg å skaffe en Ostermaskin med ulike skjær, og så rake over en gang i mnd (snuta og labbene gjerne annenhver uke, det ser best ut :angry: ) samtidig som hunden bades og børstes gjennom. Da jeg gjorde dette med min storpuddel tovet han aldri, og krevde ingen pelsstell mellom klippingene. Det varierer med pelskvalitet, min hadde ca 3-4cm som "terskel". Under denne lengden ble det ikke tover, lenger enn dette så måtte jeg børste jevnlig. Seler/dekken osv lager mer tover, naturlig nok. Men jeg fikk ingen slike problemer så lenge han var kort nok i pelsen.

De drar inn litt mer "bush" enn en korthåret hund, men ikke noe problematiske mengder. Min var et bushmonster, løp i skogen timesvis hver dag, og jeg måtte ikke befri ham fra "bush" da vi kom hjem. Greiner med borrer/haker/pigger fester seg jo, men det gjør det vel i mye annen pels også. Jeg synes ikke det var plagsomt, og har bare godt å si om puddelpelsen (muligens unntak er ved snøkladder, men kondomdress fikser den saken!).

Lykke til i valg av hund! Storpuddelen har absolutt mye å gi :lol:

Hvordan kan hodeformen medføre øyeproblemer?

Greier ikke helt bestemme meg for om jeg synes det høres ut som mye pelsarbeid eller ikke :lol: Men det er kanskje verdt det når premien er en hund som ikke røyter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...