Gå til innhold
Hundesonen.no

0.premiering, når gis det ut?


Benedicte

Recommended Posts

husker ikke hvem det var som skrev det, men en tidligere i tråde sa noe sånt som at hunden som fikk 0, var registrert på dog web med de premiene (CK 1. kval) osv fem til den blei kastet ut av ringen. Da kanskje når den gikk i BHK...

Jo, men det var på grunn av aggressivitet som dukket opp i BHK. Jeg antar at dalmatineren ikke mistet tennene mellom kvalitetsbedømmingen og beste hannhundklasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Jo, men det var på grunn av aggressivitet som dukket opp i BHK. Jeg antar at dalmatineren ikke mistet tennene mellom kvalitetsbedømmingen og beste hannhundklasse?

ja er jo ikkr så rimelig normalt at tenna hopper ut av munnen akkurat :ahappy: veit ikke hva grunden kan være til at dalimisen fikk CK og 0, men synes det er rart at en som utagerer får beholde det den hat fått så langt på utstillinga også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er jo ikkr så rimelig normalt at tenna hopper ut av munnen akkurat :ahappy: veit ikke hva grunden kan være til at dalimisen fikk CK og 0, men synes det er rart at en som utagerer får beholde det den hat fått så langt på utstillinga også...

Selvfølgelig er det feil, men det er forklarlig - både dommer, skriver, ringsekretær og den som la inn resultatene kan ha gjort en glipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jo, men det var på grunn av aggressivitet som dukket opp i BHK. Jeg antar at dalmatineren ikke mistet tennene mellom kvalitetsbedømmingen og beste hannhundklasse?

Jeg har sett inne på DogWeb at flere hunder står med f.eks. 0AK 1VK CK, så det kan sikkert være endel feilregistreringer ute å gå også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er jo ikkr så rimelig normalt at tenna hopper ut av munnen akkurat :ahappy: veit ikke hva grunden kan være til at dalimisen fikk CK og 0, men synes det er rart at en som utagerer får beholde det den hat fått så langt på utstillinga også...

En hund kan umulig få CK og 0. Premiering gis i kval.bed. og får hunden en 0 er den finit for dagen. Så enkelt. Har den i kval.bed. fått en rød og videre en CK i konk.klassen beholder den det selvom den blir hevet ut av BTK/BHK pga utagering. Premiegraden er allerede gitt og kan ikke endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund blir nullet pga aggressivitet, skal der skrives rapport om dette, og rapporten sendes til NKK. Det er nok slik de klarer å holde rede på det.

En hund kan ikke få både 0 og ck på samme utstilling. Hvis den blir vist ut av ringen, så blir den bare det, og beholder premien den evt. har oppnådd. Hvis den oppfører seg så grovt at dommeren virkelig vil gi 0, skal øvrige premier den dagen strykes. Dett skal oppføres i rapport, og på kritikkskjemaet. Så hvis hunden står oppført med både ck og 0,har ikke ringsekretæren fulgt med i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er stor forskjell i praksis hvordan ulike dommere bruker premieringer for å få frem det de mener. Har vært borti de som gir feks 2.premier til hunder som er for redde i ringen til å vise seg, istedet for KIP, eller 0. Eller de gir 0. på halte hunder istedet for KIP.

Noen holder igjen CK på hunder som bråker i ringen mot andre hunder, der andre ville gitt 0.

Jeg fikk en gang 0. på Maximus fordi dommern mente han var overbitt- noe han alldeles ikke er. Men man kan jo ikke krangle med dem, de må bare få mene det de mener.

Så det vanskelig å vite ved å se på dogweb. Jeg har stilt en hund for en del år siden (ingen av de jeg eier nå) til Best in Show, enda den glefset etter dommern i gruppa. Nå skal det sies at dommern visste at dette var en mishandlet omplasseringshund jeg ikke hadde eid så lenge, og tok sikkert dermed hensyn til dette med å ikke kaste oss ut...så de er bare mennesker og bruker skjønn hele tiden, og dømmer ikke svart/hvit. Og dermed må man nesten se selv hva som skjer selv for å vite hva man mener om hunden og premieringen.

Jeg personlig syns at hunder som glefser etter mennesker/dommer skal ut med 0. uansett rase, og da bør dommern si til nybegynnere at de må trene mer og få hunden trygg før de stiller ut igjen. Hunder som bråker med andre hunder syns jeg er noe helt annet. De har mye med erfaringer og sosiasliering å gjøre, og det er så stor forskjell på raser. Enkelte raser er feks mer "hannhundbråkete" når de presses sammen på liten plass, med høyt stress i tillegg. Om mine Dobermannhanner svarer litt opp om en annen hanhund starter bråk oppi trynet på dem, så ville jeg blitt overrasket om jeg skulle blitt kastet ut av ringen av den grunn. Maximus bare ser dumt på dem så lenge de er på litt avstand, men hadde kommet helt nært og provosert han skikkelig, ville han nok ikke lat det passere like lett..

Om mine hadde startet masse bråk helt uten grunn og var usikre ol, så er det jo noe helt annet. Hunder som bråker masse i ringer kan jo også være fryktaggresive pga av dårlige opplevelser/sosialisering, så det er jo ikke slik at man skal dømme hundens potsensiale som avlshund uten å vite mye om hunden. Her bør jo oppdrettere vite selv da, hva som ligger i hunden og hva som er miljø osv.

Det verste jeg vet er dommerne som skal tvinge gjennom tannvisning eller håndtering på livredde hunder, for å "lære" dem at de ikke er farlig.. så en gang en dommer ligge oppå en valp i ringen for å holde den stille...grusomt, den krøp ut av ringen etterpå. Nei, da skal de for min del bare gi alle utilgjengelige hunder 0. med en gang, så de stakkars hundene slipper å dra på utstilling og oppdretterne begynner å ta tilgjengelighet med i sine avlsmål, også på små raser.

Og det burde stått på dogweben om det var pga gemyttet at de ble gitt 0.premie.

Litt OT: på dalmis står det i standard at det er ønskelig med alle tenner. dvs at det ikke skal dømmes 0. ved mangel. Noen gjør det, og andre setter bare ned premien litt- feks ikke CK eller CERT, mens andre dømmer bare som vanlig, og bryr seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund blir nullet pga aggressivitet, skal der skrives rapport om dette, og rapporten sendes til NKK. Det er nok slik de klarer å holde rede på det.

En hund kan ikke få både 0 og ck på samme utstilling. Hvis den blir vist ut av ringen, så blir den bare det, og beholder premien den evt. har oppnådd. Hvis den oppfører seg så grovt at dommeren virkelig vil gi 0, skal øvrige premier den dagen strykes. Dett skal oppføres i rapport, og på kritikkskjemaet. Så hvis hunden står oppført med både ck og 0,har ikke ringsekretæren fulgt med i timen.

Det skjønte jeg ikke :ahappy: en hund får ikke null og CK, men den beholder CK hvis den har oppnådd den premien før den blir kastet ut på 0?? men dommer bestemmer om den 0'er så alle premieringene den har oppnådd blir borte?? da kan det neimen ikke være lett å være ringsekretær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det skjønte jeg ikke :ahappy: en hund får ikke null og CK, men den beholder CK hvis den har oppnådd den premien før den blir kastet ut på 0?? men dommer bestemmer om den 0'er så alle premieringene den har oppnådd blir borte?? da kan det neimen ikke være lett å være ringsekretær...

Premieringene som hunden allerede har oppnådd på utstillingen innen hendelsen blir stående. Og hunden får ikke 0. premie, den blir bare rett og slett kastet ut av ringen "takk for i dag". For å vise deg en slik hendelse, så kan du se inne her, og så sjekker du resultatene på hannhundene skikkelig. Der vil du se at en championhanne (ifølge resultatene i championklassen) skulle ha vært plassert i BHK, men pga at hunden utagerte mot hunder utenfor ringen ble han kastet ut og en hund fra AK (1 AK 2VK CK 5BHK) ble hentet inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premieringene som hunden allerede har oppnådd på utstillingen innen hendelsen blir stående. Og hunden får ikke 0. premie, den blir bare rett og slett kastet ut av ringen "takk for i dag". For å vise deg en slik hendelse, så kan du se inne her, og så sjekker du resultatene på hannhundene skikkelig. Der vil du se at en championhanne (ifølge resultatene i championklassen) skulle ha vært plassert i BHK, men pga at hunden utagerte mot hunder utenfor ringen ble han kastet ut og en hund fra AK (1 AK 2AKK CK) ble hentet inn igjen.

aha sånn å forstå :P takk :P så den blir bare kastet ut uten å få null :P da er jeg med :) tar bare litt mer tid for oss ferskinger :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den behøver ikke få 0 fordi den kastes ut! Hvis hunden begynner å bølle seg i en konkurranseklasse, og ikke klarer å roe seg, kan dommeren si takk for idag, du får ikke fortsette. da har den fått de premiene den har fått. Hvis hunden derimot angriper dommeren i konkurranseklassen, har han all rett til å diskvalifisere hunden-dvs gi 0.Da blir øvrige premier strøket.

Jeg har faktisk sett dette skje, og duverden så sinna handleren ble. Ikke på hunden, men på dommeren!

Det er verd å huske at 0 er en diskvalifisering av hunden, og kan ikke sammenlignes med KIP. Likevel er det en del dommere som ikke vet forskjell.

Edit: Vi skrev visst samtidig, Dratini!

*EDIT: Dobbeltpost, bruk editknappen. Mod labbis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønte jeg ikke :ahappy: en hund får ikke null og CK, men den beholder CK hvis den har oppnådd den premien før den blir kastet ut på 0?? men dommer bestemmer om den 0'er så alle premieringene den har oppnådd blir borte?? da kan det neimen ikke være lett å være ringsekretær...

Quoter meg selv:

En hund kan umulig få CK og 0. Premiering gis i kval.bed. og får hunden en 0 er den finit for dagen. Så enkelt. Har den i kval.bed. fått en rød og videre en CK i konk.klassen beholder den det selvom den blir hevet ut av BTK/BHK pga utagering. Premiegraden er allerede gitt og kan ikke endres.

Den behøver ikke få 0 fordi den kastes ut! Hvis hunden begynner å bølle seg i en konkurranseklasse, og ikke klarer å roe seg, kan dommeren si takk for idag, du får ikke fortsette. da har den fått de premiene den har fått. Hvis hunden derimot angriper dommeren i konkurranseklassen, har han all rett til å diskvalifisere hunden-dvs gi 0.Da blir øvrige premier strøket.

Jeg har faktisk sett dette skje, og duverden så sinna handleren ble. Ikke på hunden, men på dommeren!

Det er verd å huske at 0 er en diskvalifisering av hunden, og kan ikke sammenlignes med KIP. Likevel er det en del dommere som ikke vet forskjell.

Den får ikke 0 fordi den kastes ut av BTK/BHK, men, se fet skrift over. Det skal mye til og være grovt, men ja, det kan skje.

Ellers er jeg enig, det er dessverre en del dommere som ikke helt vet forskjell på 0 og kip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, men det jeg har uthevet vil jeg anta er den løsningen de har. De har jo mange hunder som har aktivitetsforbud også, og de må jo ha oversikten en eller annen plass (slik at disse ikke kan melde på utstillinger, bruksprøver o.l.). *Da tenker jeg på hunder som har utagert under bruksprøver, lp-konkurranser, jaktprøver o.l. Det utveksles reg.nr innen den nordiske kennelunionen om hunder som har aktivitetsforbud.

I Sverige så har de noe som heter "Rapporteringskod A" sammen med 0. premie. Da er hunden direkte utestengt for alle aktiviteter...

Edit: la til *

Bare for å ha spurt, uten at det har så mye med diskusjonen bak 0.premie å gjøre - kan en hund med aktivitetsforbud brukes i avl? Eller, for å spørre mer korrekt: Får man registert valper etter hunder med aktivitetsforbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret innlegget, da jeg fant ut av det første spørsmålet.

Men! En hund har en 0.premie, og vi var selvsagt nysgjerrige på hvorfor da min bror var interessert i valp fra denne hunden. Begrunnelsen til oppdretter (som ikke eier hannhunden) var "litt småkrangling og knuffing mellom flere hannhunder i ringen". Jeg har ikke vært mye borti 0.premiering, men har sett mange hunder som utagerer voldsomt i ringen og allikevel aldri har fått 0.premie?

Gis 0.premiering ut så lett? Ingen andre hunder av samme rase fikk 0.pr

0.premie gies ut dersom hundene viser tegn til aggresjon, eller gjør utfall i ringen.

De som har følgt med på oss vet at vi har en 0.

Begrunnelsen for 0.premieringen var utfall i følge dommer,det er også det som står på kritikken. Det har aldri skjedd at 3 gårdshunder har fått 0.premiering på samme utstilling her i Norge før.

Jeg oppfattet situasjonen veldig annerledes som utstiller, da jeg opplevde dommer som veldig hardhent med hundene, og min hund gjorde ikke utfall, men skrek i smerter fordi dommer KLEMTE hunden på låret. Det var INGEN annen lyd en smerteskrik fra hunden sin side, og det ble aldri vist tegn til aggresjon, men hunden la seg ned på bordet i smerter. Jeg vet det var mange som reagerte på dette og fikk med seg hendelsen, så jeg vet at min hund ikke gjorde noe utfall.

Småknuffing i ringen er nok rasebetinget hva 0.premieringer angår, og det er nok forskjellig fra dommer til dommer. Jeg tror det er veldig sjeldent at det blir delt ut 0.premie på den måten det ble gjort på hos oss, heldigvis :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.premie gies ut dersom hundene viser tegn til aggresjon, eller gjør utfall i ringen.

De som har følgt med på oss vet at vi har en 0.

Begrunnelsen for 0.premieringen var utfall i følge dommer,det er også det som står på kritikken. Det har aldri skjedd at 3 gårdshunder har fått 0.premiering på samme utstilling her i Norge før.

Jeg oppfattet situasjonen veldig annerledes som utstiller, da jeg opplevde dommer som veldig hardhent med hundene, og min hund gjorde ikke utfall, men skrek i smerter fordi dommer KLEMTE hunden på låret. Det var INGEN annen lyd en smerteskrik fra hunden sin side, og det ble aldri vist tegn til aggresjon, men hunden la seg ned på bordet i smerter. Jeg vet det var mange som reagerte på dette og fikk med seg hendelsen, så jeg vet at min hund ikke gjorde noe utfall.

Småknuffing i ringen er nok rasebetinget hva 0.premieringer angår, og det er nok forskjellig fra dommer til dommer. Jeg tror det er veldig sjeldent at det blir delt ut 0.premie på den måten det ble gjort på hos oss, heldigvis :ahappy:

I den situasjonen tror jeg virkelig jeg ville klaget på et eller annet vis. Jeg ville ikke funnet meg i at en dommer står og kliper hunden min i låret så den hyler!:) Det er jo helt sprøtt.. Det er ikke slike opplevelser man vil utsette hunden sin for liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Bare for å ha spurt, uten at det har så mye med diskusjonen bak 0.premie å gjøre - kan en hund med aktivitetsforbud brukes i avl? Eller, for å spørre mer korrekt: Får man registert valper etter hunder med aktivitetsforbud?

Er vel aktivitetsnekt og ikke registreringsnekt. Men jeg tror jeg ville ha spurt NKK for å være sikker.

I den situasjonen tror jeg virkelig jeg ville klaget på et eller annet vis. Jeg ville ikke funnet meg i at en dommer står og kliper hunden min i låret så den hyler!:ahappy: Det er jo helt sprøtt.. Det er ikke slike opplevelser man vil utsette hunden sin for liksom!

Blir som den utenlandske dommeren som kommer bakra på hundene det og som klasker til de over bakparten, kommer det da lyd (uansett hvilken lyd) fra hunden så er det 0. premie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke 0.premie skulle gis ut til f.eks ekstremt underbitt? Mtp at det kaster ut hunden fra utstilling etter 3 x 0.pr etter forskjellige dommere, så trodde jeg det var mer alvorlige ting som aggressjon eller mye nervøsitet.

Uten å ha lest resten av innleggene: det er kun 3 0. premier pga aggresjon som fører til utestengelse meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bare for å ha spurt, uten at det har så mye med diskusjonen bak 0.premie å gjøre - kan en hund med aktivitetsforbud brukes i avl? Eller, for å spørre mer korrekt: Får man registert valper etter hunder med aktivitetsforbud?

Det er opp til fag komiteen evt disiplinærutvalget i den enkeltes komite å avgjøre. Vi hadde en hund som fikk aktivitetsforbud og avlsforbud (ikke registrert avkom) pga en uakseptabel hendelse i Sverige på MH, dette brevet kom fra NKK og jakt/brukshundavdelingen ved FK for mentaltester, med mulighet til å anke i Sverige mot en ankeavgift på kr 1000,-. Vi anket reiste til Sverige for å teste og anken ble avslått.

Er vel aktivitetsnekt og ikke registreringsnekt. Men jeg tror jeg ville ha spurt NKK for å være sikker.

Det er opp til hver enkelt fagkomite å avgjøre i de enkelte sakene, se over.

Jeg vet også om hunder som har oppført seg uakseptabelt på FA som får aktivitet og avlsforbud. Det er også så vidt meg bekjent en rottis som fikk det etter 3x0.premie på utstilling etter uakseptabel oppførsel mot dommer, men det er mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til fag komiteen evt disiplinærutvalget i den enkeltes komite å avgjøre. Vi hadde en hund som fikk aktivitetsforbud og avlsforbud (ikke registrert avkom) pga en uakseptabel hendelse i Sverige på MH, dette brevet kom fra NKK og jakt/brukshundavdelingen ved FK for mentaltester, med mulighet til å anke i Sverige mot en ankeavgift på kr 1000,-. Vi anket reiste til Sverige for å teste og anken ble avslått.

Øh, du må ta det en gang til, jeg skjønte ikke noe jeg :ahappy: Jeg ringte NKK og spurte, og hun sa at aktivitetsforbud og registreringsforbud ikke var det samme, og at reglene lå under regler og retningslinjer på NKK - men jeg finner de ikke. Men man kunne ifølge henne registrere valper etter en hund med aktivitetsforbud..

Men, du sier jo motsatt omtrent? Hvilken fagavdeling er det som avgjør om det er et registreringsforbud i tillegg?

For jeg syns jo det er skikkelig ulogisk - man kan ikke ta med hunden på mentaltester, gå brukskonkurranser med den eller stille den ut, men man må gjerne bruke den i avl, liksom? Jeg ville jo synes at en hund som f.eks får 3x0.premie pga gemytt, at det er viktigere å ikke bruke den videre i avl, enn at den ikke får gå en FA (for de som hadde turt å figurere for en sånn hund.. hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Øh, du må ta det en gang til, jeg skjønte ikke noe jeg :ahappy: Jeg ringte NKK og spurte, og hun sa at aktivitetsforbud og registreringsforbud ikke var det samme, og at reglene lå under regler og retningslinjer på NKK - men jeg finner de ikke. Men man kunne ifølge henne registrere valper etter en hund med aktivitetsforbud..

Men, du sier jo motsatt omtrent? Hvilken fagavdeling er det som avgjør om det er et registreringsforbud i tillegg?

For jeg syns jo det er skikkelig ulogisk - man kan ikke ta med hunden på mentaltester, gå brukskonkurranser med den eller stille den ut, men man må gjerne bruke den i avl, liksom? Jeg ville jo synes at en hund som f.eks får 3x0.premie pga gemytt, at det er viktigere å ikke bruke den videre i avl, enn at den ikke får gå en FA (for de som hadde turt å figurere for en sånn hund.. hehe).

Det er den enkelte fagkomite som bestemmer hvilke konsekvenser en uakseptabel hendelse skal ha for en hund. Har den spist på dommeren på utstilling er det FK for utstilling som bestemmer konsekvensene, har den spist på en figurant på k-test så er det FK for mentaltester, har den spist på en fig i runderingsløypa er det FK for bruksport og har den spist på en fig på IPO, så er det FK for Rik som avgjører hva som skjer, men det er alltid en anke mulighet. Jeg syns det er helt naturlig at en hund som får aktivitetsforbud også får avlsforbud, da det er jo en grunn for at man ikke ønsker den hunden blandt "offentligheten" igjen ergo trenger den ikke videreføre sine gener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det er opp til fag komiteen evt disiplinærutvalget i den enkeltes komite å avgjøre. Vi hadde en hund som fikk aktivitetsforbud og avlsforbud (ikke registrert avkom) pga en uakseptabel hendelse i Sverige på MH, dette brevet kom fra NKK og jakt/brukshundavdelingen ved FK for mentaltester, med mulighet til å anke i Sverige mot en ankeavgift på kr 1000,-. Vi anket reiste til Sverige for å teste og anken ble avslått.

Det er opp til hver enkelt fagkomite å avgjøre i de enkelte sakene, se over.

Jeg vet også om hunder som har oppført seg uakseptabelt på FA som får aktivitet og avlsforbud. Det er også så vidt meg bekjent en rottis som fikk det etter 3x0.premie på utstilling etter uakseptabel oppførsel mot dommer, men det er mange år siden.

Det vil da si at det er registreringsavdelingen som avgjør om man får registrert valper etter hunden? :ahappy: Uansett bør vel NKK ha en lukket oversikt for å luke ut de hundene dette gjelder.

For jeg syns jo det er skikkelig ulogisk - man kan ikke ta med hunden på mentaltester, gå brukskonkurranser med den eller stille den ut, men man må gjerne bruke den i avl, liksom? Jeg ville jo synes at en hund som f.eks får 3x0.premie pga gemytt, at det er viktigere å ikke bruke den videre i avl, enn at den ikke får gå en FA (for de som hadde turt å figurere for en sånn hund.. hehe).

Du er vel figurant selv? Jeg har opplevd å være figurant for hunder som har blitt rapportert direkte inn til NKK...

Fant forresten en utstilling hvor en hund har oppnådd dette:

0 VETK 2VTKK CK 4BHK (utstillingens nr er: NKK987 dato: 28/11-1987, rasen: Hovawart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel figurant selv? Jeg har opplevd å være figurant for hunder som har blitt rapportert direkte inn til NKK...

Jada, men jeg har bare figurert for greie hunder til nå. Hunder flest er jo det, heldigvis :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.... Hunden har vel ikke fått CK på de samme utstillingene som den har fått 0. premie?

Jo den fikk ck alle tre gangene med 0.premie, og endte opp som bim ene gangen, og 3bhk de andre to gangene. 0Ak ck 3.bhk og 0ak ck 1bhk bim

Dette var i 1992 så kanskje ting har endret seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten en utstilling hvor en hund har oppnådd dette:

0 VETK 2VTKK CK 4BHK (utstillingens nr er: NKK987 dato: 28/11-1987, rasen: Hovawart).

Jo den fikk ck alle tre gangene med 0.premie, og endte opp som bim ene gangen, og 3bhk de andre to gangene. 0Ak ck 3.bhk og 0ak ck 1bhk bim

Dette er nok bare tastefeil - jeg ser det står slik på noen hunder hos oss også, men jeg vet med sikkerhet at de hundene har fått sine premieringer og at det ikke var noe som helst som skjedde i ringen.

Om man går nøye gjennom DogWeb så er det mange småfeil der, og jeg har rapportert inn en del av dem som gjelder min rase iallefall. Da har det stort sett blitt rettet rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...