Gå til innhold
Hundesonen.no

0.premiering, når gis det ut?


Benedicte

Recommended Posts

Endret innlegget, da jeg fant ut av det første spørsmålet.

Men! En hund har en 0.premie, og vi var selvsagt nysgjerrige på hvorfor da min bror var interessert i valp fra denne hunden. Begrunnelsen til oppdretter (som ikke eier hannhunden) var "litt småkrangling og knuffing mellom flere hannhunder i ringen". Jeg har ikke vært mye borti 0.premiering, men har sett mange hunder som utagerer voldsomt i ringen og allikevel aldri har fått 0.premie?

Gis 0.premiering ut så lett? Ingen andre hunder av samme rase fikk 0.pr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Hei,

Bildene er litt forvridd, men det ser ut som om det står 1 JK 1 JKK CK på den første, og 1 JK 2 JKK CK på den andre. Ikke noen cert utdelt her - og på det siste resultatet skulle uansett den som fikk 1 JKK (dvs vinner av junior konk.klassen) tatt cert'et foran den andre.

Men det du kan sjekke er jo om det er noen annen hund på samme utst. som har fått påført CERT på sitt resultat. F.eks. noen som har blitt plassert i beste hannhundklasse (BHK).

Men selve definisjonen på CK og CERT skal være det samme, ja. Dvs at hvis hunden er så god at den fortjener cert så skal den ha en CK. Så det er nok der damen har misforstått.

O.premie gies sjelden ut, og krever ofte ganske store temperamentsproblemer (eller testikkelmangel). Men samtidig skal det sies at det faktisk finnes detnsåklart noen relativt feige dommere også, som tolker ethvert lite "murr" til at hunden vil bite dem, liksom.. Så man kan så absolutt være uheldig med at det har vært skikkelig krangling i ringen, også knurrer hunden skikkelig til alt og alle etterpå - og dommeren blir redd for den.

Så en absolutt mulighet, ja.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret innlegget, da jeg fant ut av det første spørsmålet.

Men! En hund har en 0.premie, og vi var selvsagt nysgjerrige på hvorfor da min bror var interessert i valp fra denne hunden. Begrunnelsen til oppdretter (som ikke eier hannhunden) var "litt småkrangling og knuffing mellom flere hannhunder i ringen". Jeg har ikke vært mye borti 0.premiering, men har sett mange hunder som utagerer voldsomt i ringen og allikevel aldri har fått 0.premie?

Gis 0.premiering ut så lett? Ingen andre hunder av samme rase fikk 0.pr

Det er jo selvfølgelig litt avhengig av rasen hvor streng dommeren er med "litt småkrangling og knuffing mellom flere hannhunder i ringen". Hvis det er snakk om den rasen jeg tror det er, så er det vel ikke helt uvant at det kan være litt bråk rundt den raseringen...

Men uansett er det jo feil å gi 0. premie for aggressivitet, hunden skulle jo heller fått KIP, hvis den først skulle blitt straffet på grunn av "knuffing mellom hanner".

Hva er 0. premie egentlig? Har sett på dogweb at hunder har fått det, men fikk cert i samme slengen? (Eller hp eller ck husker ikke jeg)

0. premie er den laveste individuelle premieringen en hund kan få på utstilling (altså, i den individuelle bedømmingen i f.eks. åpen klasse kan man få 1ak, 2ak, 3ak, 4ak, 0ak eller KIP), så jeg tviler litt på at en hund har fått både 0. premie og cert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Susanne! Jeg endret førsteinnlegget da jeg kom på at jeg egentlig kunne finne det ut veldig raskt, bare ved å sjekke at en annen hannhund hadde fått certet. Og det var tilfellet. :ahappy:

Edit: Dersom det var knurring, så syns jeg det er rart at ingen andre hunder på utstillingen fikk 0.premie, og det var ganske mange med. Det er en rase hvor det kan være ganske mye bråk rundt raseringen forøvrig.

Ingvild, KIP deles vel kun ut dersom den ikke kan premieres pga halthet etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Men uansett er det jo feil å gi 0. premie for aggressivitet, hunden skulle jo heller fått KIP, hvis den først skulle blitt straffet på grunn av "knuffing mellom hanner".

0. premie er den laveste individuelle premieringen en hund kan få på utstilling (altså, i den individuelle bedømmingen i f.eks. åpen klasse kan man få 1ak, 2ak, 3ak, 4ak, 0ak eller KIP), så jeg tviler litt på at en hund har fått både 0. premie og cert?

Quoter utstillingsreglene:

0.premie: tildeles hunder som har diskvalifiserende anatomiske, typologiske feil eller utypisk gemytt (herunder aggressive hunder og hunder som biter). Årsaken til premieringen skal anføres på kritikkskjemaet. Hunder som 3 ganger får 0. premie på grunn av gemytt gis utstillingsforbud.

KIP (kan ikke premieres): betegner at dommeren ikke kan avgjøre hvilken premiegrad hunden fortjener i bedømmelsesøyeblikket. Betegnelsen kan bare brukes dersom dommeren ikke kan danne seg en sikker oppfatning av dens kvalitet, f.eks at den ikke vil vise bitt/tenner, halter eller lignende. Årsaken til premieringen skal anføres på kritikkskjemaet.

"Knuffing" går på gemyttet...

For å sette det på spissen da: Ved NKK i Bø ble jeg og vår hannhund angrepet av en annen hund inne i ringen, dette var i vinnerklassen (noen år siden). Hunden som bet meg ble sendt ut av ringen, men inne hos NKK så står hunden oppført med resultatet som han hadde oppnådd inntil han ble kastet ut av ringen av dommeren.

Det er litt forskjellig hva dommerne aksepterer av lyder fra hundene, men strengt tatt så skal hundene ikke "knuffe", knurre eller utagere i det heletatt ved utstillinger, gjør de det så er det rett å gi de 0. premie (er nå min mening iallefall :ahappy: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett er det jo feil å gi 0. premie for aggressivitet, hunden skulle jo heller fått KIP, hvis den først skulle blitt straffet på grunn av "knuffing mellom hanner".

Nei, det er faktisk en av de beste grunnene til å gi 0. Det er viktig å luke ut agressive hunder, det er totalt uønsket i alle raser og bør slås hardt ned på. Det har vel heller ikke bare vært småknuffing mellom hunder dersom en hund får 0 pga agresjon hunder mellom. Utagering og bråk ER uønsket selv om mange dommere dessverre ser litt gjennom fingrene med det. Jeg opplevde på ei utstilling at en champion som var plassert i championklassen med CK ble utvist i BHK fordi han utagerte mot en hund som gikk forbi.

Edit: Dersom det var knurring, så syns jeg det er rart at ingen andre hunder på utstillingen fikk 0.premie, og det var ganske mange med. Det er en rase hvor det kan være ganske mye bråk rundt raseringen forøvrig.

Det kan vel hende det var DEN hunden som var årsaken til bråket kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti en super"streng" dommer, som delte ut 0. premie i hytt og gevær. Delvis pga bitt og gange. I min rase røk 6 av 7 ut med 0. premie, 1 med blått. Samme dommer dømte rotweilere den dagen, og heller ikke der ble det noen BIR/BIM pga mange 0. premier ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0. premie er den laveste individuelle premieringen en hund kan få på utstilling (altså, i den individuelle bedømmingen i f.eks. åpen klasse kan man få 1ak, 2ak, 3ak, 4ak, 0ak eller KIP), så jeg tviler litt på at en hund har fått både 0. premie og cert?

Finnes 4 premie? jeg har kun sett 1-2-3 og 0 bli utdelt. De 2 som fikk 0.premie av de finske lapphundene på Drammen i sommer så fikk begge det for eksteriøre feil. Den ene pga. kraftig underbitt og den andre var en hund som ville fått en 2.premie, men hadde ekstremt løse ben og overgående haser eller noe sånt. I hvertfall ikke sunne bevegelser på hunden på den utstillingen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det er vanskelig dette, jeg skulle gjerne ha vært der og se hva som egentlig skjedde. Uansett syns jeg oppdretteren prøver å drysse det veldig ned ved å si "litt knuffing og småkrangling" - jeg hadde ventet meg mye mer åpenhet og ikke bytting av tema med en gang. Men ja, da vet vi det, takk igjen for svar. Interessant å lese egentlig hva dommere gir ut 0.pr for.

Jeg trodde ikke 0.premie skulle gis ut til f.eks ekstremt underbitt? Mtp at det kaster ut hunden fra utstilling etter 3 x 0.pr etter forskjellige dommere, så trodde jeg det var mer alvorlige ting som aggressjon eller mye nervøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekla fikk 0pr på Lillestrøm. Av ulike årsaker knurret hun under tannvisning, så det var helt korrekt bedømming. Dog er jeg overrasket over at dommer hørte det, da jeg som satt og holdt henne nok ikke hadde skjønt hva det var om jeg ike hadde kjent vibreringen i halsen :ahappy:

Jeg vet at f.eks Decoy til Betty fikk 0pr for koselydene han laget mens dommeren tok på han, så enkelte er nok litt raskere enn de bør på å dele ut dette, mens andre igjen lukker både øyne og ører selv om hunder nærmest sloss i ringen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quoter utstillingsreglene:

"Knuffing" går på gemyttet...

For å sette det på spissen da: Ved NKK i Bø ble jeg og vår hannhund angrepet av en annen hund inne i ringen, dette var i vinnerklassen (noen år siden). Hunden som bet meg ble sendt ut av ringen, men inne hos NKK så står hunden oppført med resultatet som han hadde oppnådd inntil han ble kastet ut av ringen av dommeren.

Det er litt forskjellig hva dommerne aksepterer av lyder fra hundene, men strengt tatt så skal hundene ikke "knuffe", knurre eller utagere i det heletatt ved utstillinger, gjør de det så er det rett å gi de 0. premie (er nå min mening iallefall :) ).

Nei, det er faktisk en av de beste grunnene til å gi 0. Det er viktig å luke ut agressive hunder, det er totalt uønsket i alle raser og bør slås hardt ned på. Det har vel heller ikke bare vært småknuffing mellom hunder dersom en hund får 0 pga agresjon hunder mellom. Utagering og bråk ER uønsket selv om mange dommere dessverre ser litt gjennom fingrene med det. Jeg opplevde på ei utstilling at en champion som var plassert i championklassen med CK ble utvist i BHK fordi han utagerte mot en hund som gikk forbi.

Jeg er helt enig i at aggressivitet bør slås ned på, men jeg var av den oppfatning av at man ga KIP til aggressive hunder, mens 0. premie kun ble gitt til hunder med eksteriøre feil. Jeg mener bestemt at jeg har hørt om hunder som har fått KIP fordi de har knurret i ringen, selv om jeg nå selvfølgelig ser at 0. premie vil være det riktige å gi (noe jeg forøvrig er enig i - da vil man faktisk ha mulighet til å bli stengt ut om man har en aggressiv hund, og da blir det jo konsekvenser for hundeeieren på lengre sikt enn at man bare kastet bort en påmeldingsavgift på å bli kastet ut av ringen).

De tilfellene jeg har hørt om hvor hunden har fått KIP på grunn av knurring, har det dog vært knurring mot dommeren også ikke nødvendigvis "bare" mot andre hunder, og det kan jo kanskje også være forklaringen til at det har blitt gitt KIP og ikke 0. premie? En hund som knurrer mot dommeren slik at vedkommende f.eks. ikke får sjekket tennene til hunden, kan jo heller ikke premieres...

Finnes 4 premie? jeg har kun sett 1-2-3 og 0 bli utdelt. De 2 som fikk 0.premie av de finske lapphundene på Drammen i sommer så fikk begge det for eksteriøre feil. Den ene pga. kraftig underbitt og den andre var en hund som ville fått en 2.premie, men hadde ekstremt løse ben og overgående haser eller noe sånt. I hvertfall ikke sunne bevegelser på hunden på den utstillingen :ahappy:

Nei, beklager - du har rett. Kun 1-2-3, 0 og KIP. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke 0.premie skulle gis ut til f.eks ekstremt underbitt? Mtp at det kaster ut hunden fra utstilling etter 3 x 0.pr etter forskjellige dommere, så trodde jeg det var mer alvorlige ting som aggressjon eller mye nervøsitet.

Var det ikke kun 0.premie x 3 pga gemytt som førte til utestengelse? Eller står det et annet sted? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke 0.premie skulle gis ut til f.eks ekstremt underbitt? Mtp at det kaster ut hunden fra utstilling etter 3 x 0.pr etter forskjellige dommere, så trodde jeg det var mer alvorlige ting som aggressjon eller mye nervøsitet.

Det er jo dommeren som bestemmer hvor alvorlig feil h*n syns hunden har. Tinka - med sitt lekre overbitt - var tydeligvis ikke god nok til en tredjepremie ("Hund av akseptabel type, hvis eksteriørfeil ikke er av en slik karakter at den kan sies å være en utypisk representant for sin rase."), så vi ble kastet ut med 0. på grunn av overbitt.

Man får kun utstillingsforbud om de tre 0. premiene blir gitt på grunn av gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*klippe masse fornuftig*

Jeg opplevde på ei utstilling at en champion som var plassert i championklassen med CK ble utvist i BHK fordi han utagerte mot en hund som gikk forbi.

Det samme skjedde ved en utstilling jeg var på, hund nr 2 i championklassen startet bråk under BHK og ble kastet ut av ringen.

Finnes 4 premie? jeg har kun sett 1-2-3 og 0 bli utdelt. De 2 som fikk 0.premie av de finske lapphundene på Drammen i sommer så fikk begge det for eksteriøre feil. Den ene pga. kraftig underbitt og den andre var en hund som ville fått en 2.premie, men hadde ekstremt løse ben og overgående haser eller noe sånt. I hvertfall ikke sunne bevegelser på hunden på den utstillingen :)

4. premie finnes ikke lengre. Reglene ligger her (pdf).

1-2-3-0-KIP er det som finnes :ahappy:

Edit, tillegg:

Var det ikke kun 0.premie x 3 pga gemytt som førte til utestengelse? Eller står det et annet sted? :P

Reglene står i det første innlegget mitt her, det er quotet fra utstillingsreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk en av de beste grunnene til å gi 0. Det er viktig å luke ut agressive hunder, det er totalt uønsket i alle raser og bør slås hardt ned på. Det har vel heller ikke bare vært småknuffing mellom hunder dersom en hund får 0 pga agresjon hunder mellom. Utagering og bråk ER uønsket selv om mange dommere dessverre ser litt gjennom fingrene med det. Jeg opplevde på ei utstilling at en champion som var plassert i championklassen med CK ble utvist i BHK fordi han utagerte mot en hund som gikk forbi.

Synes det er mange dommere som tilater for mye jeg :ahappy: mulig det er jeg som er streng på dette, men syntes ikke hundene skal utagere eller liknende i ringen... på noen raser er det liksom rasetypisk og da tillater de mye mer, synes det bli feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det står at etter 3x 0. premie grunnet gemytt blir man utestengt. Hvordan er det hvis hunden mangler en tann og derfor mottar 0. premie? Er det da bare å stille og stille og håpe på at dommeren ikke ser den manglende tannen? Eller vil man få forbud her også?

Det er jo litt dumt om en hund som mangler en tann (med mindre det er helt ubetydelig) kan faktisk bli champion og bli en god avlskandidat.. for så å føre dette tann"problemet" videre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da - 3 stk 9.premier pga gemyttet gir utstforbud. Andre årsaker til 0.premie gjør ikke det.

KIP skal gies til hunder som ikke kan premiere der og da (halthet er et godt eksempel) - men som kanskje er okey neste utstilling.

0.premie er nærmest en diskvalifisering.

Men ja, litt forvirring hos både dommere og ringsekretærer rundt omkring, men så lenge kritikkene i alle fall tydelig forklarer hvorfor premieringen er gitt så er det jo greit nok i alle fall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke cert likevel, men ck. Denne hunden har fått 3x0 premie (med ck alle gangene), men ble masse stilt etter det, og ble jo champion.

Hunden manglet tenner, noe som er vanlig på dalmatiner, kan det være grunnen? Ser at et kullsøsken ble stilt på en av disse utstillingene og, og også fikk 0. Sannsynlig at den og manglet en tann eller to, så må jo være derfor?

Edit... leste resten av tråden nå :ahappy: da var det sikkert pga. tenner. Dette er jo en mye brukt hanne og, så jeg tviler på at det er gemyttet, også etter det jeg har hørt om ham..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret innlegget, da jeg fant ut av det første spørsmålet.

Men! En hund har en 0.premie, og vi var selvsagt nysgjerrige på hvorfor da min bror var interessert i valp fra denne hunden. Begrunnelsen til oppdretter (som ikke eier hannhunden) var "litt småkrangling og knuffing mellom flere hannhunder i ringen". Jeg har ikke vært mye borti 0.premiering, men har sett mange hunder som utagerer voldsomt i ringen og allikevel aldri har fått 0.premie?

Gis 0.premiering ut så lett? Ingen andre hunder av samme rase fikk 0.pr

Ang dette så vet jeg ikke, men en mopsetispe fikk dette på stord i november. Dommer sa hun egentlig fortjente KIP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Okei, daså :ahappy:Men hvordan sjekker NKK opp i dette? Står det på kritikken? For på dogweb vil det jo ikke stå om det er på grunn av eksteriørfeil eller gemytt.

Svaret på dette sto også i mitt første innlegg her. Men enda en gang:

0.premie: tildeles hunder som har diskvalifiserende anatomiske, typologiske feil eller utypisk gemytt (herunder aggressive hunder og hunder som biter). Årsaken til premieringen skal anføres

på kritikkskjemaet. Hunder som 3 ganger får 0. premie på grunn av gemytt gis utstillingsforbud.

Lola Pagola:

Om 0. premie gies pga feil bitt så er ikke det diskvalifiserende selv om hunden har 3*0. premie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke cert likevel, men ck. Denne hunden har fått 3x0 premie (med ck alle gangene), men ble masse stilt etter det, og ble jo champion.

Hunden manglet tenner, noe som er vanlig på dalmatiner, kan det være grunnen? Ser at et kullsøsken ble stilt på en av disse utstillingene og, og også fikk 0. Sannsynlig at den og manglet en tann eller to, så må jo være derfor?

Edit... leste resten av tråden nå :ahappy: da var det sikkert pga. tenner. Dette er jo en mye brukt hanne og, så jeg tviler på at det er gemyttet, også etter det jeg har hørt om ham..

Men.... Hunden har vel ikke fått CK på de samme utstillingene som den har fått 0. premie?

Svaret på dette sto også i mitt første innlegg her. Men enda en gang:

Lola Pagola:

Om 0. premie gies pga feil bitt så er ikke det diskvalifiserende selv om hunden har 3*0. premie.

Men hvor registrerer NKK hva som er årsaken til 0. premien? Eller med andre ord: Hvis jeg stiller Tinka to ganger til og får 0. premie på grunn av overbitt begge gangene, hvordan vet da NKK om hunden min skal få utstillingsforbud eller ikke? Årsaken står på kritikkene, ja, men de må jo ha et mer fornuftig system enn å rote fram en flere år gammel kritikk for å se hva årsaken til 0. premien var da. Årsaken til premieringen står jo ikke på Dogweb, så med mindre NKK har en lukket oversikt blir det jo litt av et herk for å finne ut om en hund med tre 0. premier skal få forbud eller ikke. icon_confused.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Men hvor registrerer NKK hva som er årsaken til 0. premien? Eller med andre ord: Hvis jeg stiller Tinka to ganger til og får 0. premie på grunn av overbitt begge gangene, hvordan vet da NKK om hunden min skal få utstillingsforbud eller ikke? Årsaken står på kritikkene, ja, men de må jo ha et mer fornuftig system enn å rote fram en flere år gammel kritikk for å se hva årsaken til 0. premien var da. Årsaken til premieringen står jo ikke på Dogweb, så med mindre NKK har en lukket oversikt blir det jo litt av et herk for å finne ut om en hund med tre 0. premier skal få forbud eller ikke. icon_confused.gif

Jeg er ikke sikker, men det jeg har uthevet vil jeg anta er den løsningen de har. De har jo mange hunder som har aktivitetsforbud også, og de må jo ha oversikten en eller annen plass (slik at disse ikke kan melde på utstillinger, bruksprøver o.l.). *Da tenker jeg på hunder som har utagert under bruksprøver, lp-konkurranser, jaktprøver o.l. Det utveksles reg.nr innen den nordiske kennelunionen om hunder som har aktivitetsforbud.

I Sverige så har de noe som heter "Rapporteringskod A" sammen med 0. premie. Da er hunden direkte utestengt for alle aktiviteter...

Edit: la til *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.... Hunden har vel ikke fått CK på de samme utstillingene som den har fått 0. premie?

husker ikke hvem det var som skrev det, men en tidligere i tråde sa noe sånt som at hunden som fikk 0, var registrert på dog web med de premiene (CK 1. kval) osv fem til den blei kastet ut av ringen. Da kanskje når den gikk i BHK...

Edit: dratini var det vist, på side 1 :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...