Gå til innhold
Hundesonen.no

0.premiering, når gis det ut?


Benedicte

Recommended Posts

Dette er nok bare tastefeil - jeg ser det står slik på noen hunder hos oss også, men jeg vet med sikkerhet at de hundene har fått sine premieringer og at det ikke var noe som helst som skjedde i ringen.

Om man går nøye gjennom DogWeb så er det mange småfeil der, og jeg har rapportert inn en del av dem som gjelder min rase iallefall. Da har det stort sett blitt rettet rimelig kjapt.

Aha, ja men det var jo bra! Jeg kan liksom ikke forestille meg at det skulle ha skjedd noe i ringen heller, utifra det jeg har hørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar
Guest Dratini

Jada, men jeg har bare figurert for greie hunder til nå. Hunder flest er jo det, heldigvis :)

Ja, hunder flest er greie i slike situasjoner. Men som sakt, jeg har opplevd forskjellige raser som har blitt stoppet. Forferdelig for hundene og eierne å ha det sånn, og jeg tror faktisk at eierne til de hundene tok det til etterretning og avlivet hundene (fryktaggressiv, veldig lite mot og masse forsvar og skjärpe o.l.).

Dette er nok bare tastefeil - jeg ser det står slik på noen hunder hos oss også, men jeg vet med sikkerhet at de hundene har fått sine premieringer og at det ikke var noe som helst som skjedde i ringen.

Om man går nøye gjennom DogWeb så er det mange småfeil der, og jeg har rapportert inn en del av dem som gjelder min rase iallefall. Da har det stort sett blitt rettet rimelig kjapt.

Ja, jeg har også tolket det til at "0" i disse tilfellene er 1. premie.

Har rapportert inn masse feil til NKK, men ingen av de er rettet opp :ahappy: Får vel ta meg enda en runde med det tenker jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den situasjonen tror jeg virkelig jeg ville klaget på et eller annet vis. Jeg ville ikke funnet meg i at en dommer står og kliper hunden min i låret så den hyler!:ahappy: Det er jo helt sprøtt.. Det er ikke slike opplevelser man vil utsette hunden sin for liksom!

Det er veldig vanskelig å vite hvordan man skal reagere i en slik situasjon, relativt ny i ringen var jeg også, så det hele endte med at jeg bare måtte komme meg ut, ta med meg hunden og bare gå rundt slik at hun ikke skulle bli redd utstillinger etterpå! Heldigvis tok jeg mer skade av det en hunden gjorde, og det tok noen utstillinger før vi meldte på igjen.

Nå er episoden igrunnen glemt, og de fleste vet hvorfor jeg har den 0.premieringen, og de fleste vet også at hunden min ikke har eller viser aggresjon, så den er egentlig grei!

Jeg angrer litt på at jeg ikke sendte inn klage, men tenker ikke så mye over det, da en av de andre som fikk 0.premie sendte inn klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer litt på at jeg ikke sendte inn klage, men tenker ikke så mye over det, da en av de andre som fikk 0.premie sendte inn klage.

Men om du og alle de andre også hadde sendt inn en klage, så hadde det sikkert fått ballen til å rulle. En klage bryr de neppe seg om, ser jeg lett for meg.. Mens om de får 3-4, så må de jo skjønne at det er en grunn til at folk klager.

Jeg tror bare det er slik man kan luke vekk "stygge" dommere. Vi betaler jo for å dra på utstillinger å få hunden bedømt, og da syns jeg ikke man skal nøye seg med dommere som kliper hunder eller kommer snikende bakfra for å daske dem over bakparten for å se hvordan reaksjon hunden gir :whistle:

Dette ga ihvertfall meg en liten påminnelse, så jeg syns det var bra du delte historien din med oss på forumet :) Kommer jeg i en slik situasjon håper jeg at jeg klarer å reagere siden jeg har fått tenkt litt på det i forhånd (slik som nå *ler*) for da vil jeg virkelig gjøre alt jeg kan for at dommeren skal få tilsnakk i det minste..

Greit nok at dommerne kan være franske for alt vi vet og kommer fra andre land med andre skikker, men man skal faktisk ikke bare "komme her og komme her" fordiom! Jeg raver ikke rundt når jeg er i andre land og oppfører meg snålt.. Jeg prøver å tilpasse meg, ikke sant :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten en utstilling hvor en hund har oppnådd dette:

0 VETK 2VTKK CK 4BHK (utstillingens nr er: NKK987 dato: 28/11-1987, rasen: Hovawart).

Så vidt jeg vet, er det resultat av konverteringsproblem fra et system til et annet. Jeg har sett flere nuller på våre gamle hunder, men de har ikke fått det. Står det mer resultat enn 0 på gamle resultat, har ikke hunden fått null, er min gylne regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en 0. er en disk. - så med en rase som har bittfeil som en diskvalifiserende feil i standarden, skal den såklart også ha 0.premie om den har dette.

På f.eks. min rase, som ikke har diskv.feil i beskrivelsen, vil en 0. stort sett kun gies for temperamentet eller de få som har stilt ut og vært korthåret... (Dog tror jeg faktisk en av de korthårede fikk gult, men, men..)

Men en haug 0. premer for pels, bitt, farge eller hvasomhelst resulterer ikke i utst.forbud. Kun testikkelfeil eller temperament resulterer i et slikt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at 0 premier har blitt gitt for bittfeil, og om bittet er skjevt eller at tennene ikke står rett i munnen på hunden.

Bittfeil og tannmangel er i mange raser ansett som diskvalifiserende feil.

I rasestandarden står det en oversikt over hva som er diskvalifiserende feil i rasen, og har hunden en av disse feilene, skal den i utgangspunktet premieres med en null. Det kan være haleknekk, blå øyne, bittfeil, tannmangel, pelsfarge, tegninger, størrelse (for stor eller for liten), også videre.

En hund av en så dårlig type eller med så store anatomiske feil at den avviker fra standarden skal også kunne få null. For eksempel en hund totalt uten vinkler, en hund uten rasepreg, også videre.

Testikkelmangel er alltid null.

Hund med for rasen avvikende gemytt - enten for redd/usikker eller for mye/aggressiv, skal også premieres med null.

KIP skal deles ut for faktorer en regner med at går over, som ikke er permanente feil, men dagsform. For eksempel halting, usikkerhet tolket som manglende ringtrening/sosialisering (dommer må selv trekke grensen mellom usikkerhet og redsel - KIP eller null), en hund som bare hopper og spretter så dommer ikke kan vurdere travet, og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min rase, altså chihuahua er det blitt mer og mer vanlig med ett par nuller iløpet av rasebedømningen, dette har vært utenlandske dommere som har gått på bittfeil, da spesielt skeive tenner :wub: Det har vært alt fra juniorer til champions som er blitt nullet på bittet dette utstillingsåret :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tøft" gjort - men kan man tro at det har å gjøre med siste år debatter om hundenes sunnhet? I rasebeskrivelsen for chi. står det "har fysiske defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres".

Og f.eks. et skjevt bitt, hjørnetann/tenner som går opp i gommen, etc vil jo kunne kalles noe som påvirker sunnheten, antar jeg. Endel land (Sverige og England, i alle fall) har jo aktivt gått ut og pålagt dommerne sine å være mye mer påpasselig med dette nå i kjølevannet av dokumentaren "Hunderaser på ville veier".

Men så kan det såklart diskuteres hvor usunn en hund er selv om tennene ikke står som perler på en snor, da..

Min rase ble startet med flere hunder som hadde overbitt - og det er på ingen måte uvanlig at vi fremdeles sliter med dette. På de snart 30 årene jeg har holdt på med rasen tror jeg det er hundrevis man har sett med dårlige underkjever, overbitt leeeenge, etc. Men kun EN man har hørt om med underbitt - noensinne... (Til tross for at vi også tolererer tangbitt)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...