Gå til innhold
Hundesonen.no

Billige og greie potesokker


Recommended Posts

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Ace brukte cordurasokker på joggeturer på asfalt i hele fjor vinter. De tålte mye, synes jeg, selv om de fikk noen hull histen og pisten etterhvert. Fleece innbiller jeg meg at blir slitt mye fortere på asfaltunderlag.

Nå har jeg corduraene på (bruker bare fleecen inne eller på tørr asfalt jeg da, eller evt. under corduraen for å dekke potesår osv. :banana: ). Har er tynt lag med den potesalven fra den grønne, runde boksen vet du (den som lukter tjære liksom) under, og det funker flott for oss. Vi går en god del på salte fortauer, men har ikke merket noe som helst ubehag siden han fikk den mixen på. Uten sokkene halter han på alle beina, så helt tydelig at det funker for han.. :lol:

Takk for svar begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid er det før de kommer? Bestilte for 6 dager siden. Regner ikke med at de kommer så raskt siden det er fra utlandet, men greit å få dem før sommeren da :)

Ang. valp, kommer vel litt ann på hvor kaldt det er, men er det -10 synes ikke jeg potesokker er nødvendig iallefall. Du kan jo se det ann, om valpen viser tegn på å fryse på potene. Ellers vokser den jo så raskt at jeg synes kanskje det er litt bortkastede penger, da lønner det seg vel heller å kjøpe noen pittesmå babysokker kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger en å bruke potesokker på små valper også (8 uker)? Eller er ikke det nødvendig da det ikke blir så lange turer uansett? :)

Potesokker brukes dersom hunden/valpen plages av veisaltet.

Begge mine hunder gjør det nå, det flyter med veisalt. Dersom du ikke bruker sokker er det viktig at du sjekker potene hver gang dere har vært ute, skyll gjerne i lunket vann for da fester ikke saltet seg. Også lurt å holde pelsen mellom potene kortklippet så slipper valpen at snø og is samler seg mellom potene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter de ganske hardt, men er redd for å stramme for mye ....

Hender jeg setter på sokkene hjemme så er det i bilen vi kjører 10-20 min før det er tur. Mye lettere å sette sokkene på hjemme enn ute hvor de er hyper ivrig. Men godt mulig man kan stramme de litt mer før man slipper de løs/ut av bilen.

Har tidligere opplevd på vinter trening/jakt å miste flere sokker i løs snøen. Men jeg prøver på nytt :)

Jeg sliter ikke med at sokkene faller av, har bare opplevd at ene baksokken ville av da Tulla satt fast foten i en tre-bro, men da var jeg strengt tatt mer redd for foten enn for sokken. :P Jeg fester nesten så stramt jeg klarer. De kan da løpe løs i snøen, jeg sjekker selvsagt med jevne mellomrom om sokkene fremdeles er på, men det er de altså.

Jeg setter også sokkene på hjemme. Et lite tips bare; kjøp elektriker-teip (fås kjøpt på bla Rema1000, mange ruller i mange farger), surr et par ganger rundt selve festet (borrelåsen), og surr et par ganger rundt rett over selve poten - da skal de sitte temmelig bra! Enkelt å få av igjen.

Her er Aynï klar til å ut på tur:

Nikon10003.jpg

Siden dressen hennes er alt for stor, får jeg festet til potesokkene inni, og så teiper jeg over der igjen; sitter som støpt! :lol:

***

Nå er ikke jeg den som pleier å ta så veldig mange pauser, og hvis jeg stopper, er det ikke så lenge om gangen. Men hvorfor må man ta av sokkene når man stopper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk potesokkene fra dogbooties.com i dag. Bestilte 4 i sånn fleksibel cordura og 4 i heftig cordura. 7 dager fra USA til Vestfold er ikke ille. De ser bra ut, bortsett fra at de rosa er veeeldig rosa..

Hvilken størrelse bestilte du til Ace?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk potesokkene fra dogbooties.com i dag. Bestilte 4 i sånn fleksibel cordura og 4 i heftig cordura. 7 dager fra USA til Vestfold er ikke ille. De ser bra ut, bortsett fra at de rosa er veeeldig rosa..

Da ser du i alle fall om de skulle falle av, og de må jo være enkle å finne igjen i snøen? :D (Ikke så galt at det ikke er godt for noe! :icon_confused: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom potesokkene :lol: Synes det ser bra ut, skal legge inn bilde. De av fleece virker veldig bra, også de tynne, men de av gummi var veldig firkantede synes jeg. Også var det jo rosa festebånd :wub:

Hvor høyt opp skal en potesokk nå egentlig?

Hvor høyt opp de skal nå varierer fra sokketype til sokketype, så det er ikke noe mål på det. Men det vanligste er at de når til midt på mellomhånden ca. Jeg fester de helst over ulvekloa så de ikke blir gnagende under om de er såpass høye, hvis ikke blir de festet litt under...

Edit: du får tak i potesokker til alt fra akkurat over "håndleddet" til langt opp til knærne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg heller ikke problemer med at potesokker faller av. Jeg har et par i fleece som jeg sydde selv (vanskelig å få tak i små nok).

Disse har hun på seg innenfor og utenfor løypene, men de er kanskje i minstelaget, men ikke ubehagelige for henne. Og jeg strammer de skikkelig godt, uten å kutte sirkulasjonen da, men skal jo litt til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt opp de skal nå varierer fra sokketype til sokketype, så det er ikke noe mål på det. Men det vanligste er at de når til midt på mellomhånden ca. Jeg fester de helst over ulvekloa så de ikke blir gnagende under om de er såpass høye, hvis ikke blir de festet litt under...

Edit: du får tak i potesokker til alt fra akkurat over "håndleddet" til langt opp til knærne :wub:

Aha ok, disse var ganske korte nemlig, går iallefall ikke over ulvekloen, men sånn midt imellom den og poten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha ok, disse var ganske korte nemlig, går iallefall ikke over ulvekloen, men sånn midt imellom den og poten.

Er jo greit det, er de høye så glir de ofte ned til under ulvekloen og blir "slapsete" forran poten. Så at de er kortere gjør ofte at de sitter bedre på. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal teste de sokkene som er nevnt et par ganger her? Jeg har problemer med å få sokkene til å sitte på mine hunder, de har jo så enorme poter i forhold til selve beinet... Størrelsen må være stor nok til å få over poten, men da blir de fort svære der de skal festes :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betalte dere i frakt da dere bestilte sokkene fra dogbooties.com?

Jeg husker ikke helt nøyaktig, tror det var 11 dollar. (kan sjekke mailen, kanskje var det 14)

Er jo greit det, er de høye så glir de ofte ned til under ulvekloen og blir "slapsete" forran poten. Så at de er kortere gjør ofte at de sitter bedre på. :wub:

Ja for det virket faktisk som de satt ganske bra, de av fleece formet seg liksom rundt foten, og var trange nok slik at poten ikke glir rundt inni der, slik de gjør på breeders-sokkene jeg har. De går over ulvekloen, og glir konstant ned. Irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal teste de sokkene som er nevnt et par ganger her? Jeg har problemer med å få sokkene til å sitte på mine hunder, de har jo så enorme poter i forhold til selve beinet... Størrelsen må være stor nok til å få over poten, men da blir de fort svære der de skal festes :lol:

Kjenner til det problemet ja! Derfor har jeg kjøpt sokker jeg må streve litt med å få på poten, for selve sokken er jo litt utvidbar uansett, har jeg tenkt i alle fall.. Men hvis jeg ikke strammer godt nok rundt beinet (og fester skikkelig med el-teip), snurrer de rundt. :D Det tyder jo på at de ikke er for små i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det problemet ja! Derfor har jeg kjøpt sokker jeg må streve litt med å få på poten, for selve sokken er jo litt utvidbar uansett, har jeg tenkt i alle fall.. Men hvis jeg ikke strammer godt nok rundt beinet (og fester skikkelig med el-teip), snurrer de rundt. :D Det tyder jo på at de ikke er for små i alle fall.

Vi har en litt vanskelig rase sånn sett ja ;) Når mine bruker sokker ender det med at hele sokken sklir ned slik at festet blir liggende rett over poten, det blir en lang "tøffel" det... Jeg har vurdert potesko og lave sokker, mulig det kan hjelpe? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en litt vanskelig rase sånn sett ja :D Når mine bruker sokker ender det med at hele sokken sklir ned slik at festet blir liggende rett over poten, det blir en lang "tøffel" det... Jeg har vurdert potesko og lave sokker, mulig det kan hjelpe? :lol:

Kan godt hende det hjelper med kortere sokker ja! Når jeg tenker meg om, så sitter de nye, kortere sokkene bedre enn de gamle, lengre. De nye er av fleece, og de jeg har på bakfotene har jeg vrengt (de virker mindre da, og bakpotene er mindre enn frampotene). De går opp til ulvekloen omtrent; dvs hvis jeg vrenger de på framfotene går de rett på/rett under kloen, hvis de ikke er vrengt går de akkurat passe over. Så teiper jeg over selve borrelåsfestet (og prøver å få teipen til å slutte frampå foten), og så teiper jeg mellom ulvekloen og poten; innbiller meg at de sitter bedre på da (har ikke snurret i alle fall). Hvis jeg fester for slakt, snurrer du rundt og sklir ned. Har overhodet ikke noe lignende problem med Aynï, så det er sikkert rasen sin skyld..! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...