Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke raser passer?


Rocket

Recommended Posts

Hvilke raser synst dere kan passe til min mor?

Hunden får:

Tur: 1 til 2 timer – 1 gang om dagen.

Trening: Hverdagslydighet.

Aktivisering: Godbitsøk ute og inne, div godbitsøk leker(slike som man kan kjøpe).

Hundesporter: Ingen.

Hjemme alene tid: 6 til 8 timer + kjøretid fra og til jobb.

Selskap: 1 hund og 2 katter.

Ønskelig av hund:

Størrelse: Middels – Stor, Eneste tenkelige miniatyr: Dachs.

Pelstype: helst korthåret.

Pels stell: Minst mulig.

Gemytt:

- Litt reservert overfor fremmede.

- Trenger ikke å være leken.

- Kan godt være matglad.

- Lite jakt instinkt.

- Vokt/vakt er helt greit.

- ikke så alt for mye bjeffing.

Raser som ikke går er: Dobermann, Rottweiler og andre "skumle kamphund"raser. (Hun har fordommer mot disse og er tildels redd dem.) Gjelder også schäferhunder hun ikke kjenner.

Hunder hun liker:

Boxer

Dachs

Beagle

Labrador

Kunne eventuelt noen av disse passe henne? Beagle har vi jo da og vet at passer oss/henne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Nå har jo alle hunder egen personlighet, også innenfor rasen. Men siden du vet at du og hun trives med Beagel er kanskje ikke det så dumt ?

Labradorer er flotte, men de krever jo ganske mye mosjon. Fine punkter du har satt opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke raser synst dere kan passe til min mor?

Hunden får:

Tur: 1 til 2 timer – 1 gang om dagen.

Trening: Hverdagslydighet.

Aktivisering: Godbitsøk ute og inne, div godbitsøk leker(slike som man kan kjøpe).

Hundesporter: Ingen.

Hjemme alene tid: 6 til 8 timer + kjøretid fra og til jobb.

Selskap: 1 hund og 2 katter.

Ønskelig av hund:

Størrelse: Middels – Stor, Eneste tenkelige miniatyr: Dachs.

Pelstype: helst korthåret.

Pels stell: Minst mulig.

Gemytt:

- Litt reservert overfor fremmede.

- Trenger ikke å være leken.

- Kan godt være matglad.

- Lite jakt instinkt.

- Vokt/vakt er helt greit.

- ikke så alt for mye bjeffing.

Raser som ikke går er: Dobermann, Rottweiler og andre "skumle kamphund"raser. (Hun har fordommer mot disse og er tildels redd dem.) Gjelder også schäferhunder hun ikke kjenner.

Hunder hun liker:

Boxer

Dachs

Beagle

Labrador

Kunne eventuelt noen av disse passe henne? Beagle har vi jo da og vet at passer oss/henne. :)

Boxeren er ikke så ofte reservert overfor fremmede. Som regel elsker de folk over alt på denne jord. Boxeren er veldig leken og og må få lov til å være det. Endel/mange boxere kan slite med å være alene hjemme.

Labradoren er ikke korthåret i mine øyne. Sånn sammenlignet med boxer ihvertfall. De er også veldig glad i folk. Frem til de er blitt godt voksne i hodet kan de være en håndfull. De er lekne og krever å få brukt seg.

Dachs og beagle kjenner jeg ikke så godt til.

Hva med mynde? Wippet f.eks. Lettstellt pels. Rolig innendørs, ikke altfor interessert i fremmede. De har en del jaktinstinkt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes labrador hørets ut som passer jeg ;-)

Jeg har enda til gode å møte en labrador som er reservert ovenfor fremmede, det finnes sikkert.. men er ikke normalen.

Dette er et litt sprøtt forslag men Canaanhund, det er en litt sjelden rase, men som tilpasser seg situasjoner veldig godt. Og har moren din en hage den kan få være i (enten bundet eller med gjerde) så vil den absolutt få det den trenger.

Den eneste utfordringen med denne hunden er masse god sosialisering som ung. Men det er etter min mening noe man burde gjøre med alle hunder.

Rasen har ihvertfall null pelstell, røyter lite (bortsett fra røytesesong, som kan kortes ned til et par dager ved å børste over). En labrador f.eks. vil røyte stort sett hele året og hårene som faller av setter seg fast i alt. Så selvom Canaanhunden ikke er kooorthåret, så har den ikke lang pels og man vil slippe noe form for dekken selvom det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Collie? Selv om de har mye pels så er den rimelig selvrensende og lett stelt. Er vel egentlig i overgangen fra valp til voksen pels den krever litt mer.

Hvis du er ute etter lite jakt instinkt så er vel egentlig Dachs og Beagle dårlige valg. Kjenner spesielt endel med Dachs som aldri kan slippe hundene sine uten at de jager.

Jeg ville nok ikke sett etter drivende/jagende hunder om du helst vil ha lite jakt instinkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Collie? Selv om de har mye pels så er den rimelig selvrensende og lett stelt. Er vel egentlig i overgangen fra valp til voksen pels den krever litt mer.

Hvis du er ute etter lite jakt instinkt så er vel egentlig Dachs og Beagle dårlige valg. Kjenner spesielt endel med Dachs som aldri kan slippe hundene sine uten at de jager.

Jeg ville nok ikke sett etter drivende/jagende hunder om du helst vil ha lite jakt instinkter.

Lurte selv på å foreslå den.. evt. korthåret, men de krever jo muligens litte grann mer hjernetrim og mosjon.

Men spørsmålet er vel egentlig hvorfor hun vil ha korthåret. For en lengre pels ala Collie, og Husky typer er mye lettere å ha med å gjøre og krever mindre pelsstell, og lite røyting. Korthårshunder legger igjen hår absolutt overalt, og jeg har hørt om folk som mistet hunden sin opptil 5-6 år tidligere, og fortsatt finner hår etter den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer mot kamphunder, rottweiler osv ser jeg ja..

Da forstår jeg ikke hvordan Boxer kan komme på lista over aktuelle hunder.

Kanskje pga den lekene, barnslige og hele tiden glade oppførselen til Boxeren ? At rasen elsker mennesker og er ikke redd for å vise det har også kanskje noe med at hun ikke syns de ser like skumle ut som andre store hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren er overdrevent leken og overdrevent sosial fram til den er 15 år. Du vil gro minst 5 grå hår på det første året. Den må lære seg å fokusere på deg, den kommer i hus kronisk ufokusert. Jeg kunne ikke ha hunden løs blandt folk før den var over året - var ikke sjangs på innkallingen. Som jeg pleier å si, labradoren har "jaktinnstinkt" - hvis den ser folk så løper den :ahappy: Heldigvis kan jo dette avtrenes, men krever mye "kjedelig konsekvent repetisjonsarbeid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun skal ha dachs, ville jeg foreslått langhårsdachs. Selv om de er lengre i pelsen, krever de lite pelsstell etter min erfaring. De er også "greiere" å ha med å gjøre enn korthårsdachsen, dette muligens siden de krysset korthårsdachser med diverse spanieltyper for å få til en lengre pels. De har arvet litt av spaniellynnet, men en dachs er og vil egentlig alltid være en dachs etter min mening :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regner jeg vel egentlig ikke med at moren din har noe til overs for mynder utseendemessig, men må være enig i at det kunne passe henne på andre måter. Klarer man å håndtere jaktinstinktet til en beagle, burde man veldig fint klare å håndtere jaktinstinktet til en whippet - en hund som primært jager med synet er atskillig enklere enn en søkende hund. Siden hun tydeligvis vil ha en større hund, ville jeg kanskje sett på galgo espanol, som er en altfor lite kjent rase i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje pga den lekene, barnslige og hele tiden glade oppførselen til Boxeren ? At rasen elsker mennesker og er ikke redd for å vise det har også kanskje noe med at hun ikke syns de ser like skumle ut som andre store hunder.

Det er jo typiske trekk for alle de såkalte "Kamphundrasene" at de digger mennesker og er lekne og fantastiske med mennesker.. Mot andre hunder er det gjerne en ganske annen tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett mer på golden retriever og labrador. Min erfaring er at labradoren er mer leken, og mer overalt på en gang. Golden har lengre pels, men den krever likevel ikke mye pelsstell, bare i røyteperioden. Begge rasene røyter mye, men spesielt i røytesesongen. Jeg tror at begge rasene passer godt.

Om det er et viktig ønske at hunden skal være reservert er nok golden bedre enn labrador, men min erfaring er at dette kommer ann på linjene. Ingen av rasene skal være reserverte, men jeg har vært borti flere reserverte goldener. Min egen vil jeg påstå er meget reservert, og hun er en god vakthund som sier ifra når ukjente nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale collien. Dere bør i alle fall ta en titt på den. Jeg har en super collie som er med på det som skjer, ikke overdrevent sosial, og uten jaktinstinkt. Det er bare å spørre meg om dere lurer på noe, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si: Tusen takk for mangen svar! :)

Gemyttpunktete jeg har skrevet opp er ikke totalt nødvendige på noen måte, men ting hun ønsker mer/mindre av i hunden vi allerede har. Tenkte de var greie å slenge med :D

Synes labrador hørets ut som passer jeg ;-)

De gjør det :) Koselige hunder. Mulig litt i samme gaten sosialtmessig som hunden vi allerede har(altså oversosial :P ).

Nå har jo alle hunder egen personlighet, også innenfor rasen. Men siden du vet at du og hun trives med Beagel er kanskje ikke det så dumt ?

Labradorer er flotte, men de krever jo ganske mye mosjon. Fine punkter du har satt opp :ahappy:

Vi skal nok ikke ha en beagle til, rett å slett fordi vi føler det er en rase som bør få utfolde seg under jakt/aktiv sportrening etc. Isåfall en hund avlet etter rene showlinjer, og det tror jeg ikke er så vanlig i norge enda :P

Ja det er det jeg også tenker, at kanskje de blir litt for aktive igjen for henne. Hun er jo turglad når hun først er ute og går gjerne på litt lengre turer når hun har selskap i bekjente/venner.

Takk :D

Boxeren er ikke så ofte reservert overfor fremmede. Som regel elsker de folk over alt på denne jord. Boxeren er veldig leken og og må få lov til å være det. Endel/mange boxere kan slite med å være alene hjemme.

Labradoren er ikke korthåret i mine øyne. Sånn sammenlignet med boxer ihvertfall. De er også veldig glad i folk. Frem til de er blitt godt voksne i hodet kan de være en håndfull. De er lekne og krever å få brukt seg.

Dachs og beagle kjenner jeg ikke så godt til.

Hva med mynde? Wippet f.eks. Lettstellt pels. Rolig innendørs, ikke altfor interessert i fremmede. De har en del jaktinstinkt da.

Hun vet at boxeren ikke er av den helt reserverte typen akkurat :) Med leken tror jeg hun mente å slippe å delta i leken med hunden aktivt hele tiden, jeg vil tro hun slipper det vist den eventuelt nye hunden leker med beaglen.

Hun er ikke så veldig glad i de korthårede myndene, men har sansen for utssende til Afghaneren. Hun liker det grasiøse og elegante preget over dem, "kvinnehund" som hun kaller dem :P

Jeg har enda til gode å møte en labrador som er reservert ovenfor fremmede, det finnes sikkert.. men er ikke normalen.

Dette er et litt sprøtt forslag men Canaanhund, det er en litt sjelden rase, men som tilpasser seg situasjoner veldig godt. Og har moren din en hage den kan få være i (enten bundet eller med gjerde) så vil den absolutt få det den trenger.

Den eneste utfordringen med denne hunden er masse god sosialisering som ung. Men det er etter min mening noe man burde gjøre med alle hunder.

Rasen har ihvertfall null pelstell, røyter lite (bortsett fra røytesesong, som kan kortes ned til et par dager ved å børste over). En labrador f.eks. vil røyte stort sett hele året og hårene som faller av setter seg fast i alt. Så selvom Canaanhunden ikke er kooorthåret, så har den ikke lang pels og man vil slippe noe form for dekken selvom det er kaldt.

Caananhund skal jeg kikke på. Vi har relativt stor hage både bak huset og foran, den bak skal gjerdest inne til sommeren så vil bli god plass til hunden der. :P

Hva med Collie? Selv om de har mye pels så er den rimelig selvrensende og lett stelt. Er vel egentlig i overgangen fra valp til voksen pels den krever litt mer.

Hvis du er ute etter lite jakt instinkt så er vel egentlig Dachs og Beagle dårlige valg. Kjenner spesielt endel med Dachs som aldri kan slippe hundene sine uten at de jager.

Jeg ville nok ikke sett etter drivende/jagende hunder om du helst vil ha lite jakt instinkter.

Collie skal jeg be henne kikke på :P Grunnen til at hun vil ha korthåret hun er at hun husker Setteren hun er oppvokst med og han røytet mye og det var lange hvite hår overalt. Derfor hun vil unngå langhårede hunder.

Fordommer mot kamphunder, rottweiler osv ser jeg ja..

Da forstår jeg ikke hvordan Boxer kan komme på lista over aktuelle hunder.

Fordi hun er blitt skremt av nyhetsoppslag og individer hun har hørt om fra venner etc. Jeg har jobbet en del med dette og hun har blitt litt bedre. Ivertfall i forhold til schäfere. Hun har møtt noen skikkelig rolige individer, men er fremdeles skeptisk til Rottweilere og dobermanner.

Boxere er hun ikke redd/skeptisk til fordi hun har kjent og møtt individer av rasen oppigjennom livet som ikke har gitt henne dårlige opplevelser. Boxerens livlige temperamang har nok også gitt henne et godt inntrykk.

Legg merke til at jeg skrev kamphunder i hermetegn. Jeg ser ikke på dem som dette, skulle gjerne hatt både Amstaff, Amerikansk Bulldog og rottweiler hadde den vært lovlig(amstaffen) og passet meg. (Noe de ikke gjør pr.dd) Synst det er flotte hunder!

Lurte selv på å foreslå den.. evt. korthåret, men de krever jo muligens litte grann mer hjernetrim og mosjon.

Men spørsmålet er vel egentlig hvorfor hun vil ha korthåret. For en lengre pels ala Collie, og Husky typer er mye lettere å ha med å gjøre og krever mindre pelsstell, og lite røyting. Korthårshunder legger igjen hår absolutt overalt, og jeg har hørt om folk som mistet hunden sin opptil 5-6 år tidligere, og fortsatt finner hår etter den!

se svaret ang pels til JeanetteH.

Labradoren er overdrevent leken og overdrevent sosial fram til den er 15 år. Du vil gro minst 5 grå hår på det første året. Den må lære seg å fokusere på deg, den kommer i hus kronisk ufokusert. Jeg kunne ikke ha hunden løs blandt folk før den var over året - var ikke sjangs på innkallingen. Som jeg pleier å si, labradoren har "jaktinnstinkt" - hvis den ser folk så løper den :) Heldigvis kan jo dette avtrenes, men krever mye "kjedelig konsekvent repetisjonsarbeid".

Hehe beskrivelsen din passer perfekt til naboens labbe. :P

Hvis hun skal ha dachs, ville jeg foreslått langhårsdachs. Selv om de er lengre i pelsen, krever de lite pelsstell etter min erfaring. De er også "greiere" å ha med å gjøre enn korthårsdachsen, dette muligens siden de krysset korthårsdachser med diverse spanieltyper for å få til en lengre pels. De har arvet litt av spaniellynnet, men en dachs er og vil egentlig alltid være en dachs etter min mening :P

Oki, skal foreslå det. :)

Nå regner jeg vel egentlig ikke med at moren din har noe til overs for mynder utseendemessig, men må være enig i at det kunne passe henne på andre måter. Klarer man å håndtere jaktinstinktet til en beagle, burde man veldig fint klare å håndtere jaktinstinktet til en whippet - en hund som primært jager med synet er atskillig enklere enn en søkende hund. Siden hun tydeligvis vil ha en større hund, ville jeg kanskje sett på galgo espanol, som er en altfor lite kjent rase i mine øyne.

Hun liker afghanere utseende messig. Tror en mynde kan passe henne, men hun liker ikke så godt det spinkle utrykket de korthårede myndene gir henne. Hun liker hunder "klumpete" og kraftige. Noe å ta i som hun sier. :P

Jeg ville sett mer på golden retriever og labrador. Min erfaring er at labradoren er mer leken, og mer overalt på en gang. Golden har lengre pels, men den krever likevel ikke mye pelsstell, bare i røyteperioden. Begge rasene røyter mye, men spesielt i røytesesongen. Jeg tror at begge rasene passer godt.

Om det er et viktig ønske at hunden skal være reservert er nok golden bedre enn labrador, men min erfaring er at dette kommer ann på linjene. Ingen av rasene skal være reserverte, men jeg har vært borti flere reserverte goldener. Min egen vil jeg påstå er meget reservert, og hun er en god vakthund som sier ifra når ukjente nærmer seg.

Hun liker golden også, en tante eller noe hadde en førerhund av typen golden. Hun likte denne, men regnet ikke denne som helt rasetypisk i atferden da den alltid var på jobb når hun traff den.

Skal gi videre all info og forslag dere har kommet med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie skal jeg be henne kikke på :ahappy: Grunnen til at hun vil ha korthåret hun er at hun husker Setteren hun er oppvokst med og han røytet mye og det var lange hvite hår overalt. Derfor hun vil unngå langhårede hunder.

Setterpelsen er veldig forskjellig fra feks Collie. Jeg har hatt Sch, Belger, AK, springer, Labbis og Toller i hus. Den jeg brukte mest tid på ved husarbeid var Labbisen og springeren. Hårene til de la seg i tepper på gulvet. Pelsen til de andre samler seg i dotter. Labbis pelsen fikk vi ikke bort fra klær og tøysofa pga den pelsen stakk seg inn litt overalt.

Collien vil jeg anta er som med Belgeren egentlig. Når de røyter så røyter de (det gjør alle raser). Men ellers er det bare naturlig håravfall. Med mindre du skaffer deg rase som ikke slipper pelsen naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårete hunder røyter, de også. Hva med en portugisisk vannhund? Da slipper hun røyting.

Røyting gjør ingenting, så lenge det ikke er voldsomt mye året rundt. Var slik med den vi har nå før vi fant et for han fungerte på. Det er vell mest det at hun ser for seg at det er verre med laghårshund enn korthårshund når dte kommer til røyting.

Setterpelsen er veldig forskjellig fra feks Collie. Jeg har hatt Sch, Belger, AK, springer, Labbis og Toller i hus. Den jeg brukte mest tid på ved husarbeid var Labbisen og springeren. Hårene til de la seg i tepper på gulvet. Pelsen til de andre samler seg i dotter. Labbis pelsen fikk vi ikke bort fra klær og tøysofa pga den pelsen stakk seg inn litt overalt.

Collien vil jeg anta er som med Belgeren egentlig. Når de røyter så røyter de (det gjør alle raser). Men ellers er det bare naturlig håravfall. Med mindre du skaffer deg rase som ikke slipper pelsen naturlig.

Kan tenke meg labbis pelsen er ganske lik Beagle pelsen mtp hvordan den setter seg fast i sofa etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collien kan røyte litt, men det er utrolig lett å få vekk. Cockeren min røyter mye mer, til tross for at collien har ekstremt mye mer pels. Og, når collien min er med i bilen til kjæresten min så etterlater den seg omtrent ikke noe pels, mens hundene til kompisen til kjæresten min etterlater seg pels som det omtrent ikke er mulig å få vekk fra setene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min collie er utrolig snill mot alt og alle. Han har blitt angrepet av andre hunder uten å gjøre noe som helst tilbake, den ene gangen hvor han faktisk kunne gjøre noe så bare snudde han hodet vekk mens hunden hang rundt halsen hans. Han er veldig glad i de han kjenner. Han kan godt hilse på fremmede, men som regel bare snuser han og går videre. Han er altså sosial mot de han kjenner, mens han egentlig ikke bryr seg om andre.

Doffen er nå over 11 år gammel og fortsatt i fin form. Han er leken, men ikke så veldig glad i å leke med andre hunder enn den andre hunden vår. Her hjemme kan han fint "by opp til lek" med Santo, men han leker også fint alene. Da kaster han alle leker og bein rundt omkring her, eller slenger en "kasteleke" opp i fanget vårt.

Han er leken, men er også veldig rolig. Han kan egentlig gå løs hvor som helst fordi han passer seg for biler, og gjør ingen andre noe som helst.

Doffen vokter gjerne litt dersom det er noen utenfor (i hagen), men ikke mer enn litt bjeffing. Katten vi hadde før gjorde han ingenting mot, men hvis fremmede katter kom inn i hagen så jagde han de vekk. Han ELSKER andre dyr. Ingen smådyr kommer unna han uten en ordentlig vask. Marsvinet jeg hadde før sov oppå han, og Doffen ble liggende helt rolig til marsvinet gikk vekk.

Min collie ble nok litt dårlig sosialisert med tanke på kollektivtrafikk, glatte gulv osv. så han har derfor aldri kjørt buss og kan være ganske vanskelig å få med seg inn på fremmede steder. Det problemet med glatte gulv er noe, så vidt jeg vet, en del collier har problemer med. Det er nok ikke noe stort problem så lenge man er klar over det fra man får valpen, fordi da kan man jo vende den til det.

Spør hvis det er noe mer du lurer på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slenge ut cavalier king charles spanielen og kooikerhunden sia de er de eneste hundene jeg har vært borti over lengre tid og kjenner meg nokså klok på. :ahappy:

- Cavalieren er liten og glad, hengiven, sosial, ikke alltid særlig leken (har ikke møtt mer enn et par lekne cavalierer), glad i mat...

- Kooikeren er litt større, veldig hengiven mot dem den kjenner, reservert overfor fremmede, passe leken...

Eneste problemet med disse to er at de begge er långhåra og fellen krever generelt litt mer oppmerksomhet enn beagelen skulle jeg tru. Fellstell var ikke noe vi brydde oss så mye om da vi kjøpte disse hundeslaga, så jeg vet ikke så mye om det, men jeg syns ikke det er mye arbeid, men du kan jo prøve og se om du finner ut noe mer om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min collie er utrolig snill mot alt og alle. Han har blitt angrepet av andre hunder uten å gjøre noe som helst tilbake, den ene gangen hvor han faktisk kunne gjøre noe så bare snudde han hodet vekk mens hunden hang rundt halsen hans. Han er veldig glad i de han kjenner. Han kan godt hilse på fremmede, men som regel bare snuser han og går videre. Han er altså sosial mot de han kjenner, mens han egentlig ikke bryr seg om andre.

Doffen er nå over 11 år gammel og fortsatt i fin form. Han er leken, men ikke så veldig glad i å leke med andre hunder enn den andre hunden vår. Her hjemme kan han fint "by opp til lek" med Santo, men han leker også fint alene. Da kaster han alle leker og bein rundt omkring her, eller slenger en "kasteleke" opp i fanget vårt.

Han er leken, men er også veldig rolig. Han kan egentlig gå løs hvor som helst fordi han passer seg for biler, og gjør ingen andre noe som helst.

Doffen vokter gjerne litt dersom det er noen utenfor (i hagen), men ikke mer enn litt bjeffing. Katten vi hadde før gjorde han ingenting mot, men hvis fremmede katter kom inn i hagen så jagde han de vekk. Han ELSKER andre dyr. Ingen smådyr kommer unna han uten en ordentlig vask. Marsvinet jeg hadde før sov oppå han, og Doffen ble liggende helt rolig til marsvinet gikk vekk.

Min collie ble nok litt dårlig sosialisert med tanke på kollektivtrafikk, glatte gulv osv. så han har derfor aldri kjørt buss og kan være ganske vanskelig å få med seg inn på fremmede steder. Det problemet med glatte gulv er noe, så vidt jeg vet, en del collier har problemer med. Det er nok ikke noe stort problem så lenge man er klar over det fra man får valpen, fordi da kan man jo vende den til det.

Spør hvis det er noe mer du lurer på :)

Takk for info om collie :P

Kan slenge ut cavalier king charles spanielen og kooikerhunden sia de er de eneste hundene jeg har vært borti over lengre tid og kjenner meg nokså klok på. :ahappy:

- Cavalieren er liten og glad, hengiven, sosial, ikke alltid særlig leken (har ikke møtt mer enn et par lekne cavalierer), glad i mat...

- Kooikeren er litt større, veldig hengiven mot dem den kjenner, reservert overfor fremmede, passe leken...

Eneste problemet med disse to er at de begge er långhåra og fellen krever generelt litt mer oppmerksomhet enn beagelen skulle jeg tru. Fellstell var ikke noe vi brydde oss så mye om da vi kjøpte disse hundeslaga, så jeg vet ikke så mye om det, men jeg syns ikke det er mye arbeid, men du kan jo prøve og se om du finner ut noe mer om det :)

Cavalier virker som kjekke hunder det må jeg si. Er jo blitt avskrekket av disse sykdomshistoriene man hører om dem, vi får se. Skal ivertfall viderebringe forslaget :)

Koiker tror jeg ikke det blir, disse tror jeg er for krevende for min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om en skal ha cavalier, burde en se på stamtavla før en bestemmer seg og eventuelle hjertefeil bakover i slekta. Begge cavalierene våre har hatt hjerteproblemer. Den ene hadde det før det var vanlig med hjertefeil hos cavalierer, så det ble ikke sjekka. Den andre visste vi hadde det, men besteforeldrene mine hadde dessverre ikke råd til noe dyrere og dessuten ville de opprinnelige eierne kvitte seg med henne. Men som sagt hjerteproblemene skulle ikke være så altfor vanskelige å unngå om man er oppmerksom på forfedre. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...