Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer og hofteproblemer


Tinka&Daniel

Recommended Posts

Hofteproblemer er medfødt i de fleste tilfeller, så det er lite man kan gjøre hvis hunden har det fra før. Det viktige er å få hunden undersøkt når alderen er der (etter 1 års alderen), og før den tid, bør man være foriktig med hard mosjon og lange fjellturer, sykling og mye hopping. Hvis hunden har påvist hoftefeil ved undersøkelse, kommer det an på graden av det, og man må tilpasse aktiviteten deretter. Det er sikkert noen her med hunder som har hoftefeil, som kan fortelle hvordan opplegg de har på hunden sin, og om de bruker medisiner osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofteproblemer er medfødt i de fleste tilfeller, så det er lite man kan gjøre hvis hunden har det fra før. Det viktige er å få hunden undersøkt når alderen er der (etter 1 års alderen), og før den tid, bør man være foriktig med hard mosjon og lange fjellturer, sykling og mye hopping. Hvis hunden har påvist hoftefeil ved undersøkelse, kommer det an på graden av det, og man må tilpasse aktiviteten deretter. Det er sikkert noen her med hunder som har hoftefeil, som kan fortelle hvordan opplegg de har på hunden sin, og om de bruker medisiner osv

Takk:

Tispa mi er 11månder,jeg prøver å være i aktivitet med henne 2-3 timer daglig (leke aktivitet) i håp om at hun skal bygge noe muskler for å unngå det problemet!Men noe mener at det hjelper ikke :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:

Tispa mi er 11månder,jeg prøver å være i aktivitet med henne 2-3 timer daglig (leke aktivitet) i håp om at hun skal bygge noe muskler for å unngå det problemet!Men noe mener at det hjelper ikke :cool:

Jeg tror ikke det hjelper særlig med kun lek. Hun må ut å gå turer i forskjellig terreng, både i bånd og løs. Løs bygger de store muskler og i bånd bygger de små musklene. Lek er jo kjempefint det å, men har ikke store effekten. Som Djervekvinnen sier, så mener de fleste at hofteproblemer dessverre er medfødt. Så det jeg vil anbefale deg er å komme deg i skogen med henne, gå i ulendt terreng og ha henne både løs og i bånd. Beste treningen hun kan få, og litt lek attåt da selvfølgelig. Har hun HD så tror jeg ikke det spiller noen rolle hva du gjør nå, du kan ikke forebygge, men du kan hjelpe henne OM hun har det.

Jeg har hatt to hd hunder, den ene måtte jeg ta en del hensyn til og han sto på rimadyl den siste tiden, men han slet med andre ting i tillegg. Hos den andre, så tok jeg ingen hensyn, han fungerte kjempefint og brukte aldri medisiner. Han var fin fin til siste slutt, og det var helt andre årsaker til at han fikk slippe. Så det er store forskjeller på hd hunder, noen plages ikke i det hele tatt, mens andre plages mye.

Tror det viktigste du gjør for å unngå de verste problemene er å unngå overvekt og sørge for at hun holdes i normalt god form, som å gå i ulendt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det hjelper særlig med kun lek. Hun må ut å gå turer i forskjellig terreng, både i bånd og løs. Løs bygger de store muskler og i bånd bygger de små musklene. Lek er jo kjempefint det å, men har ikke store effekten. Som Djervekvinnen sier, så mener de fleste at hofteproblemer dessverre er medfødt. Så det jeg vil anbefale deg er å komme deg i skogen med henne, gå i ulendt terreng og ha henne både løs og i bånd. Beste treningen hun kan få, og litt lek attåt da selvfølgelig. Har hun HD så tror jeg ikke det spiller noen rolle hva du gjør nå, du kan ikke forebygge, men du kan hjelpe henne OM hun har det.

Jeg har hatt to hd hunder, den ene måtte jeg ta en del hensyn til og han sto på rimadyl den siste tiden, men han slet med andre ting i tillegg. Hos den andre, så tok jeg ingen hensyn, han fungerte kjempefint og brukte aldri medisiner. Han var fin fin til siste slutt, og det var helt andre årsaker til at han fikk slippe. Så det er store forskjeller på hd hunder, noen plages ikke i det hele tatt, mens andre plages mye.

Tror det viktigste du gjør for å unngå de verste problemene er å unngå overvekt og sørge for at hun holdes i normalt god form, som å gå i ulendt terreng.

Takk for svarene alle sammen.

skal gjøre så godt jeg kan og håper hun får et godt liv uten mye smerte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei Tinka.

Min hund hadde AD-C, noe jeg ikke fikk vite før rødgen av hofter og albuer. Selg om jeg aldri lot ham løpe i nedoverbakker før han var 8 mnd. Kun bortover eller oppover. Han fikk heller aldri gå ned trapper før han ble så tung at jeg ikke klarte å løte ham lenger. Samme med: ut av bilen. Vi gikk aldri gatelangs. Alltid i skogen med mykt underlag. (Kjørte bil til skogen) Oppdretteren min synes desverre det er helt ok å avle på ad-c som min schæfergutt hadde. Han ble ikke mer enn 22 mnd. Om de sluttet med det, det også å avle på hunder med eksem så ville de spart hunder og eiere for mye smerte. Og heller fått sterke individer.

Håper det kan hjelpe deg. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofteproblemer er medfødt i de fleste tilfeller, så det er lite man kan gjøre hvis hunden har det fra før. Det viktige er å få hunden undersøkt når alderen er der (etter 1 års alderen), og før den tid, bør man være foriktig med hard mosjon og lange fjellturer, sykling og mye hopping. Hvis hunden har påvist hoftefeil ved undersøkelse, kommer det an på graden av det, og man må tilpasse aktiviteten deretter. Det er sikkert noen her med hunder som har hoftefeil, som kan fortelle hvordan opplegg de har på hunden sin, og om de bruker medisiner osv

Hvis det er snakk om HD, så er ikke det "medfødt" (i den forstand at man ikke kan røntge en 8 uker gammel valp og se om den har HD, visse øyesykdommer kan være medfødt og oppdages på små valper). HD er derimot arvelig - men man arver ikke "sykdommen HD", man arver potensialet for å utvikle den. Her er vel fagfolket uenig om i hvor stor grad dette er arvelig; noen påstår at så lite som 10% av HD skyldes arv, andre mener det er ganske mye mer. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, er det noen ting man kan gjøre og ikke gjøre for å få litt bedre sjanser for en HD-fri hund. Dette er vel allerede nevnt tror jeg. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tinka.

Min hund hadde AD-C, noe jeg ikke fikk vite før rødgen av hofter og albuer. Selg om jeg aldri lot ham løpe i nedoverbakker før han var 8 mnd. Kun bortover eller oppover. Han fikk heller aldri gå ned trapper før han ble så tung at jeg ikke klarte å løte ham lenger. Samme med: ut av bilen. Vi gikk aldri gatelangs. Alltid i skogen med mykt underlag. (Kjørte bil til skogen) Oppdretteren min synes desverre det er helt ok å avle på ad-c som min schæfergutt hadde. Han ble ikke mer enn 22 mnd. Om de sluttet med det, det også å avle på hunder med eksem så ville de spart hunder og eiere for mye smerte. Og heller fått sterke individer.

Håper det kan hjelpe deg. :wub:

Hei og takk.

Jeg skal nå snart ta med henne til års kontroll,da får jeg nok se om de kan finne ut av det eller ikke,pr idag har hun ingen problemer,da hun er bare 1år,jeg vil prøve å unngå evt problemer i fremtiden.

Mvh:daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så kan hundene leve helt fint med grad C.Har selv en stor og tung hund med grad C på alle fire bein,pr.idag har han ikke hatt noen problemer.

Tar ingen forholdsregler,han får løpe,hoppe og herje akkurat som han har lyst til.Han trekker sykkel og bærer kløv også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så kan hundene leve helt fint med grad C.Har selv en stor og tung hund med grad C på alle fire bein,pr.idag har han ikke hatt noen problemer.

Akkurat det er veldig invidiuelt. Jeg hadde en hund som knapt klarte å gå innimellom, og hadde ganske så fine bilder (de ble aldri sendt inn). Andre årsaker spilte nok inn også, men han måtte avlives pga sterke smerter da han var 1,5.

Jeg kjenner også en annen tispe som ble røntget da hun var under to. Grad E med mye forkalkninger. Hun blir snart ni, løper rundt som ei tøysejente og har ikke haltet en dag.

Man må se på hunden, ikke grad eller bilder. Grad er viktigere når man tenker avl tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er veldig invidiuelt. Jeg hadde en hund som knapt klarte å gå innimellom, og hadde ganske så fine bilder (de ble aldri sendt inn). Andre årsaker spilte nok inn også, men han måtte avlives pga sterke smerter da han var 1,5.

Jeg kjenner også en annen tispe som ble røntget da hun var under to. Grad E med mye forkalkninger. Hun blir snart ni, løper rundt som ei tøysejente og har ikke haltet en dag.

Man må se på hunden, ikke grad eller bilder. Grad er viktigere når man tenker avl tror jeg.

Jepp, min BC hadde ved ett års alder en D og en C hofte, og var stokk halt, i perioder kunne han hverken reise seg eller legge seg, gå på do eller annet ...

Til TS: Riktig som Margrete sier, ut i skogen og gi henne fysisk mosjon. Sterke muskler forebygger ikke leddplager teknisk sett, men kan bidra til at en hund som har en leddsykdom har mindre plager- den får "mer støtte" fra musklaturen. Det er veldig, veldig viktig for en så stor hund som schäfer (og alle andre hunder selvsagt) å gi hunden fysisk mosjon hver dag. Leking holder nok ikke for akkurat det, men bidrar jo selvsagt til å bygge et fint forhold mellom dere to:) For å forebygge plager i forbindelse med leddsykdommer er også riktig fòring viktig, og å holde hunden slank. I tillegg bør man være forsiktig med mye tung fysisk trening (løpe ved siden av sykkel på asfalt o.l.), spesielt uten riktig opptrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før den er voksen lot jeg aldri hunden min løpe nedover. Ikke trapper eller ut av bilen til jeg ikke klarte å løfte den lenger. For ikke å få belastning på albuene. Ikke gå for langt før han er utvokst. Jeg tror schæferen er en sårbar type. Det finnes sterke typer. den gamle. Det er ikke utstillingshunder men friske sunne hunder. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før den er voksen lot jeg aldri hunden min løpe nedover. Ikke trapper eller ut av bilen til jeg ikke klarte å løfte den lenger. For ikke å få belastning på albuene. Ikke gå for langt før han er utvokst. Jeg tror schæferen er en sårbar type. Det finnes sterke typer. den gamle. Det er ikke utstillingshunder men friske sunne hunder. :icon_redface:

Jeg lurer litt på hvilke porselenshunder vi har i dag? Hvis de ikke tåler å løpe nedover? Hva har skjedd fra ulven ble til en schäferhund?

Jeg kan vanskelig se for meg at ulvemor bar valpene opp og ned skrenter, ikke lot dem løpe for langt og for hardt før de var utvokst, ikke lot dem løpe nedover, ikke lot dem hoppe ned fra ting osv.

Tåler hundene igjen ting lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er veldig invidiuelt. Jeg hadde en hund som knapt klarte å gå innimellom, og hadde ganske så fine bilder (de ble aldri sendt inn). Andre årsaker spilte nok inn også, men han måtte avlives pga sterke smerter da han var 1,5.

Jeg kjenner også en annen tispe som ble røntget da hun var under to. Grad E med mye forkalkninger. Hun blir snart ni, løper rundt som ei tøysejente og har ikke haltet en dag.

Man må se på hunden, ikke grad eller bilder. Grad er viktigere når man tenker avl tror jeg.

Riktig :icon_redface:

Før den er voksen lot jeg aldri hunden min løpe nedover. Ikke trapper eller ut av bilen til jeg ikke klarte å løfte den lenger. For ikke å få belastning på albuene. Ikke gå for langt før han er utvokst. Jeg tror schæferen er en sårbar type. Det finnes sterke typer. den gamle. Det er ikke utstillingshunder men friske sunne hunder. :innocent:

Tre som jeg har/har hatt,to av dem fra utstillings linjer har fått være hund fra dag en i huset.

Passet litt på dem nedover trapper men ellers har det vært fritt.

Ute har ingen av hundene som har vokst opp her,tilsammen ti stk.hatt noen som helst restriksjoner.Syv av dem lever i dag,de tre andre ble alle mellom tolv og tretten år,jeg har stor tro på turer i skog og mark med naturlig muskeltrening.

Selvfølgelig tilpasset alderen.Dvs.ikke milelangt med valp eller litt sliten gammel hund,du ser fort på hunden om den vil slappe av litt eller er klar for mer.

Alle disse hundene - to er schafere :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke at man skal behandle hunder som porselen. Dersom hundene ikke tåler å gå i trapper eller nedoverbakker, så burde de kanskje ikke få leve heller. Selvsagt skal man forebygge, men det fins da grenser. Hunder skal få lov til å være hund uten at man skal bli hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle de gode tipsene:)

Jeg har min første hund Schæfertispe på et år,hun er aktiv og elsker det meste når hun er ute på tur,jeg tenker det naturlige selv når det gjelder henne,går lange turer(2-4 timer i helgen)og kaster ball på snøhauger som er opptil 15 meter høye og hun hopper med full fart opp og ned Ca 1time daglig+ca,2 timers rolig gå tur med litt lek på vei.Men hun viser tidlig at hun ønsker mer enn dette,hun er veldig flink til å si ifra om ting,men har aldri vist noe annet enn at hun vil mer og mer aktivitet.

Jeg mener det er det beste for en hun/dyr å leve litt naturlig.ser at hun trives godt og holder seg fint iforhold til vekt og trivsel.har som mål å holde henne på 30+/- noe jeg tror vil gi henne et godt lang liv.

Tinka&Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused:

Jeg ser heller ikke at man skal behandle hunder som porselen. Dersom hundene ikke tåler å gå i trapper eller nedoverbakker, så burde de kanskje ikke få leve heller. Selvsagt skal man forebygge, men det fins da grenser. Hunder skal få lov til å være hund uten at man skal bli hysterisk.

Hei på deg. Jeg vet det høres sykt ut. Det er trist at det har blitt slik. Festene til schæferen i følge vetrinæren er ekstra myke. Jeg fikk beholde gutten min til han ble 23 mnd.

Helt forferdelig at han måtte forlate meg. Vi var alltid sammen. Så snill, rolig og sosial med mennesker og hunder. Etter 8 mnd fikk han løpe så mye han ville. Jeg fikk AD-C prøven bekreftet 18 mnd. Han fikk store smerter om han løp nedover fra 20 mnd alderen. Han hylte og det var forferdelig. Da lot jeg han løpe oppover og bortover. Det hjalp. AD - HD er utbrett hverfall hos schæferen. Neste schæfer jeg skal ha blir den gamle typen - brukshund og ikke den nye "jåletypen" show - utstillings schæferen som de avler idag som er¨lav bak. Jeg hadde nok ikke hatt ham så lenge om han fikk løpe som han ville nedover. Han lærte raskt det. Men vi herjet som bare det alikevel. Hyl ble det. Og de hylene er vanskelige å glemme :whistle:

Jeg leste mye om schæferen og det var noen av tipsene som var beskrevet.

jeg får vel så fillene fyker nå. Få stå sin prøve da

Har du først hatt schæfer en gang blir du nok frelst. Men vis hvem som er sjefen så får du en trygg fin hund som ikke overtar ledelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused:

Hei på deg. Jeg vet det høres sykt ut. Det er trist at det har blitt slik. Festene til schæferen i følge vetrinæren er ekstra myke. Jeg fikk beholde gutten min til han ble 23 mnd.

Helt forferdelig at han måtte forlate meg. Vi var alltid sammen. Så snill, rolig og sosial med mennesker og hunder. Etter 8 mnd fikk han løpe så mye han ville. Jeg fikk AD-C prøven bekreftet 18 mnd. Han fikk store smerter om han løp nedover fra 20 mnd alderen. Han hylte og det var forferdelig. Da lot jeg han løpe oppover og bortover. Det hjalp. AD - HD er utbrett hverfall hos schæferen. Neste schæfer jeg skal ha blir den gamle typen - brukshund og ikke den nye "jåletypen" show - utstillings schæferen som de avler idag som er¨lav bak. Jeg hadde nok ikke hatt ham så lenge om han fikk løpe som han ville nedover. Han lærte raskt det. Men vi herjet som bare det alikevel. Hyl ble det. Og de hylene er vanskelige å glemme :whistle:

Jeg leste mye om schæferen og det var noen av tipsene som var beskrevet.

jeg får vel så fillene fyker nå. Få stå sin prøve da

Har du først hatt schæfer en gang blir du nok frelst. Men vis hvem som er sjefen så får du en trygg fin hund som ikke overtar ledelsen.

Tro ikke du får så fillene fyker.... Men jeg har hatt sch siden tidlig 80 tallet, og har aldri hørt om desse rådene dine før nå.......

Og ikkje har eg behandla mine hunder som porselen heller med tanke på å få springe og utfolde seg i oppveksten. Har hatt en "gyllen regel", og det er ang trapper. Det får dei ikke gå før fylte 4 mnd.

Men var det AA eller HD som var grad C? (eller begge deler?)

Moderklubben har jo godtatt avl på HD grad C...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...