Gå til innhold
Hundesonen.no

Tromsø nok en gang!


Hundepsyk

Recommended Posts

6. januar henter jeg hjem min lille valp, og i den forbindelse hadde det vært fint om noen ville treffes, slik at jeg får sosialisert henne. Store og små hunder vil vi møte! Jeg kjenner nesten ingen med tisper, så blir ekstra glad om det er noen snille tisper som er interessert i å oppdra valpen litt :cool: Men møter mer enn gjerne snille hanner også!

Tilstandsrapport:

Jeg bor alene på Lunheim uten tilgang til bil, og de som kjenner til cominor vil forstå at å ta bussen i denne byen må valpen vennes til... sakte.. hehe. Så ekstra poeng til den som kommer seg til fastlandet, men vi kan sikkert ta bussen til øya og møtes der.

Dette skal seff ikke foregå den 6. januar, vi trenger et par dager på å kikke litt rundt hjemme, men kanskje den helga? 9. eller 10. januar? Valpen er 10 uker når jeg henter den, så jeg føler at sosialiseringsvinduet lukker seg fort! ;)

Små valper er jo ikke så god på lange turer, så om det blir behov for en langtur etterpå er det mye fint turterreng her på fastlandet :o

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ikke hjelpe deg direkte med sosialiseringen, men på hundevis.no, under "arrangementer" kan du finne info om hundetreff som arrangeres jevnlig. Dette er et veldig godt tilbud til alle som ønsker å sosialisere sine firbente på en trygg måte. Deltakelse krever at du har bil, men du kan kanskje få noen til å kjøre deg de første gangene?

Jeg har selv hund uten å disponere bil, og det har aldri vært noe problem å ta med hundene på buss her i byen. Det er som med all annen sosialisering; man begynner smått og pent. Er valpen ukomfortabel med å ta buss, kan du starte med å ta buss bare ett eller to stopp de første gangene. Hvis du venter for lenge med denne tilvenningen, kan du oppleve at det blir litt vanskeligere. De fleste valper er i dag vant til litt bilkjøring fra oppdretter, og da burde det ikke være noe problem med busskjøring. Valpen kan jo sitte på fanget ditt. Mine hunder har stort sett benyttet bussturer til soving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ikke hjelpe deg direkte med sosialiseringen, men på hundevis.no, under "arrangementer" kan du finne info om hundetreff som arrangeres jevnlig. Dette er et veldig godt tilbud til alle som ønsker å sosialisere sine firbente på en trygg måte. Deltakelse krever at du har bil, men du kan kanskje få noen til å kjøre deg de første gangene?

Jeg har selv hund uten å disponere bil, og det har aldri vært noe problem å ta med hundene på buss her i byen. Det er som med all annen sosialisering; man begynner smått og pent. Er valpen ukomfortabel med å ta buss, kan du starte med å ta buss bare ett eller to stopp de første gangene. Hvis du venter for lenge med denne tilvenningen, kan du oppleve at det blir litt vanskeligere. De fleste valper er i dag vant til litt bilkjøring fra oppdretter, og da burde det ikke være noe problem med busskjøring. Valpen kan jo sitte på fanget ditt. Mine hunder har stort sett benyttet bussturer til soving...

Har kikket på hundevis sine sider og ble litt motløs da jeg så det var nødvendig med bil. Familien min har mer eller mindre meldt seg ut og støtter IKKE mitt hundehold under noen omstendigheter, så der kan jeg glemme å få skyss, og har ikke noen nære venner med bil :o Ikke vet jeg hvor slottet ligger heller, så det virka litt fånyttes, mildt sagt :cool:

Ja, jeg håper jo at det skal gå rimelig greit med buss, men vet du om Cominor opererer med priser på hund? Jeg har opplevd at passasjerer med hund i bånd må betale for hunden, mens de som har (små) hunder i bur/transportkasse får ha den med gratis fordi det går under bagasje ;)

Litt merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slottet ligger rett ved Stakkevollan, et stort brunt bygg. Dette bygget er hvor brøytebiler og alle andre offentlige biler (søppelbiler... oransje biler ;) ) pleier å stå. Mye trailere også. Jeg misliker egentlig beliggenheten, er så mye industri og med en hund som spiser og slikker i seg alt som går an å finne er det ikke bare bare å slippe hunden løs midt i industriparken... Pleier å gå mot steinbruddetved søppelsorteringa og slikt også, men... Vet ikke, jeg synes ikke det er det helt store - derfor vi står over det.

Forøvrig tar Marita ganske strengt på dette med bil, for å opprettholde kontroll og ro i noe som ellers er relativt kaotisk :o Når man har pauser skal hundene som har pause være i bilene, punktum.

Vi kan gjerne stille opp med stor-hund-sosialisering. Blir jo ikke noe løsslipp, men litt snusing kontrollert i bånd går vel an :cool: Får se på nyåret hvor og når man kan møtes, hadde jo vært koselig å møttes i sentrum, for eksempel, men man må jo se an valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper jo at det skal gå rimelig greit med buss, men vet du om Cominor opererer med priser på hund? Jeg har opplevd at passasjerer med hund i bånd må betale for hunden, mens de som har (små) hunder i bur/transportkasse får ha den med gratis fordi det går under bagasje :cool:

Litt merkelig?

Er ikke helt greit å forstå dette med Cominors reglement rundt det å ta med seg hund på buss... Strengt tatt skal man løse barnebillett for hunden, men er den liten, velger de færreste bussjåfører å avkreve billett. En av sjåførene jeg har snakket med tok bare betalt dersom hunden var i fysisk kontakt med bussen, så den gikk gratis dersom den ble båret inn og satt på fanget under hele turen.

Jeg reiser nå med en liten hund som enten sitter på fanget eller ligger i bur, og han har jeg aldri betalt noe for. For større hunder tror jeg det er vanligere at sjåførene krever betaling. Jeg har selv landet på en løsning der jeg alltid har med meg penger i tilfelle bussjåføren mener hunden skal løse barnebillett, men lar det være opp til sjåføren å kreve betaling. I løpet av de siste tre årene som jeg jevnlig har reist med hund på buss, har jeg betalt for hunden én gang.

Synd at det er vanskelig for deg å få noen til å kjøre deg til Slottet. Kanskje dukker det opp en løsning? Hvis ikke, får du bare fortsette som nå og kontakte folk gjennom forum og forsøke å arrangere møter med trygge hunder på den måten. Og så kan du jo melde deg på valpekurs f.eks. Da kommer du i kontakt med andre valpeeiere som sikkert vil hjelpe deg med valpesosialisering. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slottet ligger rett ved Stakkevollan, et stort brunt bygg. Dette bygget er hvor brøytebiler og alle andre offentlige biler (søppelbiler... oransje biler :o ) pleier å stå. Mye trailere også. Jeg misliker egentlig beliggenheten, er så mye industri og med en hund som spiser og slikker i seg alt som går an å finne er det ikke bare bare å slippe hunden løs midt i industriparken... Pleier å gå mot steinbruddetved søppelsorteringa og slikt også, men... Vet ikke, jeg synes ikke det er det helt store - derfor vi står over det.

Forøvrig tar Marita ganske strengt på dette med bil, for å opprettholde kontroll og ro i noe som ellers er relativt kaotisk ;) Når man har pauser skal hundene som har pause være i bilene, punktum.

Vi kan gjerne stille opp med stor-hund-sosialisering. Blir jo ikke noe løsslipp, men litt snusing kontrollert i bånd går vel an ;) Får se på nyåret hvor og når man kan møtes, hadde jo vært koselig å møttes i sentrum, for eksempel, men man må jo se an valpen.

De oransje bilers hemmelige gravplass? :P

Får se om jeg finner fram, det er ett menneske jeg kan spørre om kjøring, men usikker på om han heller vet hvor slottet er...

Ja til møte i sentrum! By-trening og store bissevovver på samme dag. Tenker valpen takler det helt fint *krysse fingre* Håper bare hunden din har vett til å si ifra om valpen plutselig henger etter øra hennes eller noe :P

Hvorfor får jeg ikke opp avataren din?

Er ikke helt greit å forstå dette med Cominors reglement rundt det å ta med seg hund på buss... Strengt tatt skal man løse barnebillett for hunden, men er den liten, velger de færreste bussjåfører å avkreve billett. En av sjåførene jeg har snakket med tok bare betalt dersom hunden var i fysisk kontakt med bussen, så den gikk gratis dersom den ble båret inn og satt på fanget under hele turen.

Jeg reiser nå med en liten hund som enten sitter på fanget eller ligger i bur, og han har jeg aldri betalt noe for. For større hunder tror jeg det er vanligere at sjåførene krever betaling. Jeg har selv landet på en løsning der jeg alltid har med meg penger i tilfelle bussjåføren mener hunden skal løse barnebillett, men lar det være opp til sjåføren å kreve betaling. I løpet av de siste tre årene som jeg jevnlig har reist med hund på buss, har jeg betalt for hunden én gang.

Synd at det er vanskelig for deg å få noen til å kjøre deg til Slottet. Kanskje dukker det opp en løsning? Hvis ikke, får du bare fortsette som nå og kontakte folk gjennom forum og forsøke å arrangere møter med trygge hunder på den måten. Og så kan du jo melde deg på valpekurs f.eks. Da kommer du i kontakt med andre valpeeiere som sikkert vil hjelpe deg med valpesosialisering. Lykke til!

Valpekurs er allerede planlagt :P

Tenker jeg skal ta en prat med trafikktriangelen og alltid ha kontanter tilgjengelig når vi skal ta bussen :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått det svart på hvitt fra en sjåfør at cominors regel går som følger: hunder over cocker spanielstørrelse - barnebillett, hunder mindre enn cocker spaniels - gratis.

Så har du jo de individuelle meningene, en gang krevde sjåføren at jeg gav hunden en klem fra han som betaling :cool: Ser ofte hunder sitte i setene uten at sjåførene klager, så det er ikke noen stor synd. Ofte er de sjåførene fra andre kulturer enn den vestlige litt strengere på slikt men igjen er det mer vanlig at de driter i å si noe som helst. Uansett lurt å ha med seg 12kr (13? Stiger jo hvert år...) just in case, man vet aldri hvilken dag en buss-sjåfør har hatt på jobben :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan:)

Ang. bil på Hundetreff: De som ikke har bil selv kan bare ta med et lite bur og sette det inn i min bil eller noen andre sin bil om valpen trenger pause. Med valpene er det sjelden det er noe problem dette med bil, da man kan komme, leke litt og dra igjen etter en halv time feks.

Jeg pleier også å formidle kontakt med noen som bor i nærheten så de uten bil kan haike med noen...så send meg en mail med info om hvor du bor, så ordner det seg sikkert. På valpekurs pleier folk å låne min bil om de trenger:)

Det er mer på unghund/voksen-gruppen jeg er veldig streng på dette med bil, da det er kan være hunder som overhodet ikke skal havne i lag, og det fort blir kaos med 20-30 hunder i ulike grupper som fordele seg på området, og det er viktig at de ikke plutselig møter på hverandre :o

Området er ikke helt idellt sånn estetisk nei, men det er en av de få plassene i hele kommunen det ikke er folk, sau eller rein :cool:

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når det kommer til å møte andre hunder for å få litt sosialisering så er ikke det noe problem. Du skriver at du bor ved lunheim, i akkurat lunheim/tomasjord området er det mange hunder! Har selv en liten tibbe på 3 måneder. Vi går ikke lange turer med han, men titt og ofte møter han på andre hunder og hundeeiere ute. Både store og små. Er utrolig koselig å se hvor mange som rusler tur med hundene sine, og setter pris på en prat og lar bikkjene snuse litt. Vell og merke ser man ann hvilken hund man lar valpen møte, og om den andre eieren vil la de hilse. De fleste setter stor pris på å la de snuse :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til å møte andre hunder for å få litt sosialisering så er ikke det noe problem. Du skriver at du bor ved lunheim, i akkurat lunheim/tomasjord området er det mange hunder! Har selv en liten tibbe på 3 måneder. Vi går ikke lange turer med han, men titt og ofte møter han på andre hunder og hundeeiere ute. Både store og små. Er utrolig koselig å se hvor mange som rusler tur med hundene sine, og setter pris på en prat og lar bikkjene snuse litt. Vell og merke ser man ann hvilken hund man lar valpen møte, og om den andre eieren vil la de hilse. De fleste setter stor pris på å la de snuse :whistle:

Vi har vært ute, men møter ingen hunder her på Lunheim:( Tenk, jeg har hatt henne en uke og INGEN hunder har hun møtt enda her i Tromsø! Jaja, været får ta mye av skylden, hun liker rett og slett ikke å være ute i vått vær, men vi øver på dette hver dag og hun blir flinkere, hun går en liten tur nedover langs gata med meg, men bare fordi hun må og fordi jeg har godbiter med, ikke fordi hun vil. Når vi snur løper hun som en pil hjem igjen.

Siden det viser det seg at Frøya er en pysehund og ikke liker å gå på is og snø, blir det veldig korte turer for å venne henne på dette. Hvis vi skal finne andre hunder å møte må vi gå lenger, og da må jeg mest sannsynlig bære henne, for hun er utrygg på føret ute nå og liker verken trafikk eller ukjente steder, men jeg vil ikke ha en bærehund, så inntil videre øver vi på å gå selv på isen, så få vi ta 50 meter av gangen :hmm:

Skal prøve å få kommet meg på hundetreffet på søndagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

idag när jag skulle åka buss (Cominor) med valpis för första gången så stanna bussen och sen när han såg att jag hade hund med mig så åkte han vidare.. Seriöst? Han kunde åtminstome stanna och säga att jag inte fick ha hunden med mig! Nej han bara åkte vidare. Vi bara stog där och fick gå tillbaka hem.. Så förbannad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...