Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for tegning

Recommended Posts

Siden jeg tegner mer og mer for tiden føler jeg for å ha et sted å samle alt sammen. Kanskje vi kan dele tips om tegning også?

Jeg tegner på et tegnebrett så alt blir gjort digitalt. Prøver å bli bedre til å tegne mennesker, men foreløpig blir det bare øving på proposjoner, øyne, ører osv.

headnears.jpg

Kan tegne sånne øyne på ca 4-5 min nå.

randomeye.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første gang jeg har tegnet Afghaner. Så på et bilde mens jeg tegnet, var fristende å legge arket oppå, men det hadde blitt juks. Jeg skal bli flink til å tegne.

IMG_0169.jpg

IW: så fint øye du tegnet! Stilig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mathea: Takk :wub: Og du har rett, man lærer mer av å se etter og tegne på frihånd, enn å legge over hele tiden. Legger man over trenger man ikke å tenke over strekene i det hele tatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

IW, hvordan får du til skyggeleggingen slik som på det ansiktet? Hvilke brusher bruker du? Bare de standard? har en million inne på dataen, har lastet ned mange gjennom årene, men ikke alle som egner seg til å tegne med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kun brukt de standard Photoshop-brushene. For skygge bruker jeg forskjellige varianter av de som har sånn "myk kant" rundt, og så prøver jeg meg frem på arket først hvordan det ser ut (du ser litt av klusset mitt over hodet der). Jeg har ikke lastet ned noen ekstra børster enda, siden jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg ville brukt dem/føler ikke at jeg har noen spesiell teknikk enda.

Jeg har begynt med de lyseste skyggene og deretter fargelagt mer over i de mørke, men jeg vet at folk også gjør det i omvendt rekkefølge. Vet ikke hva som er best enda :cool: På det hodet der har jeg vel brukt 3 forskjellige farger for skyggene, men det ser kanskje mer ut fordi pennen er trykkfølsom og du kan få mer enn en farge ut av en farge, om det gir mening :o

Jeg tegner de tynne strekene med den brushen som heter "Chalk 11", og gjør den om til ca size 3. Kommer litt an på hva jeg tegner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, ja men da har jo jeg det som trengs jeg og hehe har ikke helt sett hvordan den er trykkfølsom enda jeg, men har ikke lest bruksanvisningen og testet så mye da. Alle de brushene jeg har lastet ned bruker jeg til banner, bilder osv osv (signaturen min fks, den klædden er en brush) synes det er gøy. Photoshop generelt er gøy, gleder meg veldig til å lære meg å bruke pennen, og få til skyggelegging og sånn, slik som det du tegnet. :cool:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er Wacom så må du først installere cd-en slik at Photoshop gjenkjenner den og gir den muligheten til å være trykkfølsom. Og så må du

airbrush.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen av dere tegnere som ville tatt imot en liten utfordring? :cool:

Ser etter noen til å tegne en hest, synes liksom tegning er litt "vakrere" enn bilder. Har prøvd selv, men ligner aldri ordentlig på henne.

Noen som vil? :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare data tegning som gjelder?

Jeg tegner lite på data. Syns det er litt vanskelig. Har prøvd litt i illustrator da jeg gikk på grafisk på skolen. Men har ikke tegnet noe de siste årene. Har laget noen logoer da, men ikke noe avanserte greier.

Denne laget jeg i illustrator som fersking :o Ble ikke sååå bra da. hehe

tjeld2.jpg

Har malet dette, og lagt på et filter på pcen etterpå. Fikk et litt gammel skjær over seg som jeg syns ble litt fint :cool:

liggendedrage2.jpg

Selv om dette ikke er tegnet på data, slenger jeg det med. Som sagt så er det mange år siden jeg tegnet

hesteregning.jpg

Og her et i akvarell

bilde2-1.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha! :cool: ja noen ganger får jeg litt lyst igjen kjenner jeg..

Stå på videre. Man må bare tegne og tegne for å lære mer. Tegn alt du ser rundt deg. Skissere opp alt mulig. Gikk 3 år tegning form og farge på vgs. og det var mye tegning av fruktfat, flasker, stoler og masse annet "tull". Men man får litt formene inn i fingrene etterhvert. Det vanskeligste jeg vet er mennesker. Klarer ikke å tegne mennesker i det hele tatt. :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så flinke dere er. Jeg brukte å tegne mye når jeg var yngre, men jeg ble liksom aldri flinkere så jeg ga litt opp. Er det lettere å tegne på tegnebrett eller blir det mye av det samme?? Kanskje jeg skal ta tegningen opp selv, poenget er jo å ha det gøy, så om resultatet blir så som så får vel bare være :cool:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil si at tegnebrett er mye av det samme, bare at alle verktøyene er samlet i ett. Det er ikke noe mer "juks" enn å tegne på vanlig papir hvertfall :cool: Men personlig syns jeg det er mye mer praktisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er Wacom så må du først installere cd-en slik at Photoshop gjenkjenner den og gir den muligheten til å være trykkfølsom. Og så må du

airbrush.jpg

Det har jeg gjort, instalert cden. Men hare ikke trykket på knappen i photoshop eller noe da, begynte bare å skrible. Så da skal jeg prøve det :cool:

(Så må du... gjettet jeg på at var å trykke på knappen, men var kanskje noe annet? :o )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg elsker å tegne, og har brukt mye tid på å lære meg nye ting.

Her er et jeg laget i Photoshop for en liten stund siden.. Jeg synes det er helt OK, men det er MYE, alt omtrent, som kunne vært bedre.. Jeg er perfeksjonist... :yes: Og da er det ikke bare bare.. :ahappy::)

dragefinal.jpg

Litt stort da..

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

IW: Det er brush ja.. :ahappy: Utrolig mye nyttig man finne på nett.. :yes: Har drøssevis med forskjellige brushes, så de brukes titt og ofte. Gjerne når jeg designer ting, leker meg eller slikt.

MatheaN: Takk =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe snasent Julie! Du er så heldig som kan tegne mennesker. Jeg får ikke til uansett hvor mye jeg prøver føler jeg..

Hunder derimot! De bruker å gå seg til etterhvert. :rolleyes2: Tegningen under er min første ferdige tegning med tegnebrettet.

aussie-brun-m-pels.jpg

Idag har jeg jobbet med en Saluki sketch som har begynt å fått litt farge nå inatt, men jeg er ikke fornøyd så godt mulig jeg begynner på nytt på fargeleggingen imorgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Uff ja, 15 år er lang tid sammen med en firbent venn Og så skilsmisse på toppen i tillegg da! 

Godt du har Eine midt oppi alt det vanskelige
    • Dårlig kjemi, kanskje hunden ikke har helt de egenskapene de ønsket så de vil ha plass til en annen hund, kanskje hverdagen er litt travel ja, hva som helst. Det finnes mange årsaker og ikke alle må bli kvitt hunden(kanskje ikke i det hele tatt, eller ihvertfall ikke med en gang). Selvsagt er verdien i hunden relevant, man kjøper jo hund fordi man vil ha hund. En ettåring eller en toåring har i de fleste tilfeller alt man vil ha og man taper ingenting på å kjøpe en hund som ikke er valp. Så hvorfor skal da prisen være viktig? Jeg har og gitt vekk to hunder, men jeg har og kjøpt en voksen hund til 15000 og jeg tenkte å kjøpe en tispe i vår som kosta 25000 pluss reise til og fra Tyskland. Hvorfor ikke? Med unntak av problemhunder så er det jo tryggere å kjøpe en ung/voksen hund kontra en valp... Positivt å bli omplassert, tja, de fleste ville sikkert ikke det om de kunne svart selv, men det gjør neppe noe skade på hunden nei om det er det du tenker på. Hvor er motsetningen? Oppdrettere vil vell og gå gode hjem til valpene sine, likevel koster de penger. Og bare fordi man tar betaling for omplasseringshunden sin så betyr ikke det at man er mindre opptatt av hvor hunden havner.. Det er vell ikke absurd å snakke om verditap? En hund har en verdi for de fleste av oss. En emosjonell verdi selvfølgelig, men også bruksverdi. Og man har kanskje lagt ned en del penger i hunden som er relevant og kjekt også for de neste eierne. Det kommer med en verdi det også. Kanskje skal man kjøpe ny hund selv og å få er det kanskje litt relevant hva man får igjen for hunden man selger og. Er det brukshund eller noe sånt så er man jo nærmere en pltenskelm start, man slipper å vente på at valpen blir voksen. Og ellers har jo hunden alt det en valp har. Den vil gjøre samme nytta,  så verdien burde ikke være noe mindre heller. Men det er jo uansett ikke noe problem, om folk er enig med deg så blir jo ikke hundene solgt da, da må de evt ned på pris, og blir de solgt så er det vell marked for det.
    • Ja, det er det virkelig! Han er uvurderlig! Logringen hans, de glade snøftene han lager, den varme hundekroppen, en grunn til å komme seg ut...
    • Takk for klemmene Det er rart å miste et dyr jeg har hatt i over femten år. Et familiemedlem. Der er så stille uten ham, mer tomt. Nå er det jo bare Eine og jeg igjen også, siden jeg går igjennom en skilsmisse. 
    • Du har fått mange gode grunner for hvorfor mange her ikke ser det som unaturlig å ta en del penger for en omplasseringshund. Du har selvsagt lov til å være uenig i det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor. En rimelig mottaker av en slik hund klarer å se verdien av den jobben som er nedlagt, og synes det er verdt noen kroner om ikke annet. 10 000,- kroner vil ikke være i nærheten av å dekke kostnadene den som omplasserer har hatt i forbindelse med hunden, så det er ikke snakk om å få igjen pengene sine. Og i min bok er det ikke det som er poenget heller. Det er, foruten det som alt er nevnt, også snakk om å få tak i nye eiere som bryr seg nok til å gidde å bruke litt penger. Gratis dyr er sjelden en god idé - det er slike som havner i grøfta når eiere skal på ferie. Nei, det er ikke en sofa. Og derfor bør ikke en hund gis gratis bort heller. Det kan selvsagt finnes unntak dersom man kan omplassere til noen som man kjenner godt, men selv da mener jeg det er rimelig at ny eier ser verdien i både hund og det som er lagt ned av arbeid til å kunne betale noe penger. Målet for alle er uansett å finne et best mulig hjem - å gi den bort gratis er ikke noen sikrere vei til å oppnå det.
  • Nylig opprettede emner