Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny kjapp laptop


Lola Pagola

Recommended Posts

Jeg har nå en Acer aspire 3000, helt ok data, men nå går den kjempetreigt, har bare 6o GB hardisk, og overopphetes når jeg ser film, spiller musikk osv.

Å spille spill på den (sims fks) har vært umulig helt fra starten, har vel noe med skjermkortet å gjøre, fordi det hakker bare og går drittreigt. Så jeg er litt lei nå, har hatt den i tre år, og har lyst på noe bedre.

Det jeg er ute etter er:

En pc som faktisk tåler å bli spilt på. Ikke at jeg er den mest ivrige pcspiller, men jeg synes sims er artig da, og vil gjerne ha muligheten til å spille dette bla. uten at det hakker, og at det går i bra tempo.

Jeg redigerer mye bilder, og multitasker mye, liker å surfe på nett mens jeg driver i photoshop osv. Kunne ønske meg en pc som ikke fryser av dette.

Også vil jeg ha en pc jeg kan se film på uten at den overhopphetes og eksploderer :blink:

Pluss at jeg ønsker jeg meg en pc som ikke bråker noe infernalsk, men dette er kanskje vanskelig å vite på forhånd.

Altså, en kjapp sterk laptop er det jeg ønsker meg, med stor skjerm og mye minne (har en ekstern hardisk i tillegg, men jeg vil ha minst 200 gb i internt minne)

Må også legge til at jeg bruker data mye.

Prisen bør ikke overstige 7000 kr.

Tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Mac.... :blink: Brukervennligheten overgår alt av Windows sitt, du trenger ikke lese en eneste manual - det går av seg selv. The sims får du til mac, og mac har et utmerket program som virker som photoshop med enkel brukervennlighet; Aperture 2.

I tillegg er den stille når du viser film, kjøper du en med 4GB RAM har du ingen problemer med mutlitasking - og ikke minst er det to ting en mac elsker i livet: å redigere bilder mens man surfer på nett (evt også hører på musikk, prater på msn og ser youtubevideoer uten at vifta engang sier psuuuhhh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha det høres jo supert ut da :blink: Men det er vel ikke til å legge under en stol at alt blir litt dyrere, pluss at det er vanskeligere å få tak i piratvarer? (ps cs3'en min er ikke akkurat kjøpt og betalt liksom)

Brukervennlighet er ikke så farlig for meg, jeg er litt nerd og finner ut av det meste når det kommer til pc selv, så det er ikke et kriterie for meg.

Edit: leste en test på minside.no og ble jo litt fristet da... MEN, jeg tror jeg holder meg til vanlig pc også denne gangen jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha det høres jo supert ut da :hmm: Men det er vel ikke til å legge under en stol at alt blir litt dyrere, pluss at det er vanskeligere å få tak i piratvarer? (ps cs3'en min er ikke akkurat kjøpt og betalt liksom)

Brukervennlighet er ikke så farlig for meg, jeg er litt nerd og finner ut av det meste når det kommer til pc selv, så det er ikke et kriterie for meg.

Edit: leste en test på minside.no og ble jo litt fristet da... MEN, jeg tror jeg holder meg til vanlig pc også denne gangen jeg :)

Jeg har ikke betalt for noen av programmene mine jeg :blink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Heiser denne igjen, nå ooorker jeg ikke mer av den gamle drittdataen, den har vært trofast og alt det der, men når den bruker 30 minutter på å åpne et bilde i photoshop er det nok.

Kravene er de samme som i det første innlegget (og jeg skal ikke ha mac :ahappy: ), bortsett fra at jeg vil ha minimum 500 gb hardisk.

Photoshop, film, litt spilling og multitasking. Sånn kort oppsumert.

Hvor begynner jeg, hva skal jeg se etter? Er jo mange her som bruker photoshop mye, hvilken pc har dere, er dere fornøyd? Jeg redigerer mye bilder, og vil gjerne ha en data som ting kan gjøres kjapt på. De fleste dataer er sikkert bra på dette nå, men siden jeg har min første laptop enda, og har hatt den siden 2005, så er jeg ikke vant med ting som går fort :lol:

Er dell bra? Hvilke merker bør jeg se på? Hjeeelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=612381&sku=609953&sku=598005

Her har du en sammenligning av 3 pcer med forskjellige skjermstørrelser. Prosessor, skjermkort ol er nesten helt likt.

Laptop 1:

17"

ATI Mobility Radeon HD 5470 Om du går ganske langt ned ser du game benchmarks, hvor de viser hva slag ytelse i frames per second du får i diverse spill. b.l sims.

Laptop 2:

14"

ATI Mobility Radeon HD 5730 (denne har 1gb mer minneram enn de andre også) samme testen som nevnt over, og du ser at her går spillene bedre.

Laptop 3:

15"

NVIDIA GeForce GT 335M Samme testen som nevnt over, du ser ytelsen på skjermkortet er litt bedre.

Eneste som skiller skjermkortene er nesten bare grafikkkortet, og størrelsen. Så jeg spør, hvilken størrelse ønsker du? Mye lettere og anbefale/lete utifra det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 eller 17 tommer ønsker du? Er stor forskjell på de. 17 er stor og ergo blir nesten stor å dra med seg. 15 synes jeg er passe men blir fort lite om man sitter bare på den. 13 derimot er ikke lett å jobbe på :ahappy:

Ah ja det glemte jeg å si noe om, jeg tror jeg heller mot 17 faktisk, kommer ikke til å dra den mye med meg rundt, jeg har nemlig en liten 10" til det bruket. Siden det er mye bilderedigering det går i, er det en fordel med stor skjerm. Så ja, 17" + først og fremst :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sammenligning av 3 17" som er helt ok til alt du beskriver.

link til komplett

Hvor faktisk det er de samme skjermkortene som jeg linket til i forrige test. Alle disse 3 er gode og vil nok tåle masse. Jeg falt veldig for den røde til samsung jeg da :ahappy:

Men om du ser på testene får du vite masse om skjermkortene og ytelsene. Men jeg ville ikke valgt et eldre kort når du kan få et bedre kort i en av de andre. Jeg personlig liker ATI best også. Men det er bare smak :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, titter på den nå :ahappy:

Kan lite om dette merker jeg, hardisk skjønner jeg fint lite, så vanskelig å vite hva jeg skal gå etter. Så derfor veldig takknemlig for hjelp :lol:

Men dette med ram, 4 er veldig bra ikke sant, trenger man mer? På samsung sin ser det ikke ut til at man kan oppgradere, men på de andre to kan man ha maks 8. Hvor mye har det å si?

(har bedt en mod om å endre overskriften forresten :lol: )

Hvilke merker er de beste, og hevder seg? Jeg er bare vant med Acer, den jeg skrev om i førsteinnlegget, og en liten aspire one jeg sitter på nå, men jeg er overhodet ikke bundet til merket (telefon må være nokia :lol:), men jeg ser liksom aldri folk med samsung pc'er, er aldri de man ser reklamer for osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Min rangering utifra min IT jobb blir asus og samsung som sterke laptoper, hp og dell for service etc. Jeg kjenner markedet fra andre siden, siden jeg fikser laptopene :ahappy:

Men med 4 GB ram så vil det si nok til det aller aller meste, photoshop,spill ol. Jeg har det i min stasjonære gigant pc som jeg kan fint sitte i photoshop, spille tunge blizzard spill, surfe, msn og se på film samtidig. Mer enn 4GB trenger man skjeldent med mindre du driver med skikkelig resurssterke ting. Acer kan du få billig av meg forøvirg, de brant opp på jobb :lol:

Jeg bruker samsung tv, skjermer, og har vært borti mobiler. Aldri sett laptopene. Men av tester og hva jeg leste om den jeg linket så synes jeg at den virket solid.

Samsung pc tror jeg faktisk er noe nytt forsåvidt. Jeg har Samsung vaskemaskin :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Anette (igjen?)

Fixer også PCer, HP og Dell er to gjengangere her også, og noen Compaq...

Asus er det eneste jeg kjøper selv, mye for pengene var vertfall det før, nå synes jeg ikke de ser ut til å slikke seg så veldig fra resten ytelsesmessig vs. pris?

Jeg har faktisk en Samsung mini PC (NC-10), solid PC som brukes i alle miljøer og temperaturer, også inne i fjøs...

Solid, rask, bra batteri og godt tastatur faktisk (siden det er minipc)

Men nå er vi litt offtack her... 7000 for en 17" er stramt budsjett..

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609878 500Gb HDD, mer får du med eksterne harddisker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert strekke meg litt i pris, hvis det virkelig er verdt det. Men er på en måte ikke sikker på hvor mye jeg trenger. Jeg føler jo selv at jeg trenger en ganske sterk pc, men kan jo hende alle pc'er nå til dags holder til mitt bruk. Men jeg vil altså ha noe ordentlig, som tilfredstiller alle kravene, er jo en liten datanerd, og den blir mye brukt. Synes 7000 er mye jeg da, men er kanskje ikke så mye i denne sammenhengen. Men sånn i bunn og grunn hadde det jo vært supert med noe til rundt den prisen eller mindre da, selvsagt.

Jeg har en ekstern harddisk på 1TB, så det er ikke så viktig med noe mer enn 500 i pc'en. Men greit å ha litt å gå på der og, 500gb internt vil holde i lange baner.

Har trodd at HP og dell var det beste jeg, men når dere sier det så vet jeg om flere som har måttet sendt inn sin hp...

Godt å ha noen IT-soniser som kan hjelpe :ahappy:

En ting er iallefall sikkert, jeg er så lei av å måtte regne med å bruke 5 timer på å redigere 40 bilder... hadde det enda vært jeg som var treig på det, men når man sitter en evighet og venter på simple ting som å få frem en brush, da går det på (mental)helsa løs :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. begge de 2 er helt kurante, jeg hadde nok gått for samsungen pga smak på skjermkort ol.

Dell er helt ok solide, men dyrere for privatpersoner, OG tar veldig lang tid å få som privatperson om du personliggjør de. HP sine maskiner er det mye ræl med, jeg nevner bare at jeg får inn 1-2 per dag med feil :ahappy: HP sine "privat" person pcer synes jeg er rææææl, buisniess serien synes jeg er mye mer solid og holder bedre.

Men ja, nåååååå skal jeg zippe igjen jeg :lol: for jeg kan holde på noen timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller mot Samsungen nå tror jeg, jeg har vanskelig for å gjøre meg opp en mening selv på dette.

Pc'ene på sammenligningen:

Samsung ATI Mobility Radeon HD 5470

Acer ATI Mobility Radeon HD 5650 HyperMemory inntil 4091 MB

Det at det er høyere nummer på Acer sin, betyr ikke nødvendigvis at det er bedre altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I see. Fy søren, synes dette er så vanskelig :S Men jeg VIL ha ny nå, tenkte jeg skulle vente til etter nyttår, og det har jeg gjort nå. Jeg har fått fast jobb nå, så da må jeg benytte sjansen :wub: Kan godt spytte i en tusenlapp til, om den gir noe relevant.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610150 ASUS N73JF 17.3" Full HD LED8.995,-

Har jeg sett litt på, men jeg ser ikke noen store forskjeller fra

ASUS N73Jn 17.3" HD+ LED 7.295,- egentlig, bortsett fra skjermoppløsningen da, den er vel vesentlig bedre? Men, det står jo HD på begge, men den dyreste er full HD? Men sånn ellers så ser de veldig like ut synes jeg, så for nesten 2000 kr ekstra, er det verdt det eller? Noe midt i mellom som ville gitt like mye for pengene?

Som sagt, dette synes jeg var dritvanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laptisen jeg kjøpte like før WDS 2008, altså er den 2,5år nå..

ASUS G1Sn 15.4"WSXGA+,Go9500M GS, T9300, 3 GB,320GB,DVD±RW,11n WLAN,BT,VHP 10.995,00... (+3års garanti, greit å bli påmint nå :wub: )

Det finnes Lappiser til rundt 5-6000kr i dag, som leveres med dårligere Prosessor(CPU),

og de fleste leveres med lavere skjermoppløsning.

Mer penger brukt = lappis som lever lengre, av litt høyere kvalitet. (som med alt her i verden)

Det er vesentlige store forskjeller på de to du nevner nå

ASUS N73JF = Core i5 2års garanti, med x1080 oppløsning med annen skjerming av gjenskinn

ASUS N73Jn = Core i3 2års garanti, med x900 oppløsning

Skjermen er viktig, både oppløsning og overflate...

Prosessoren er vesentlig kjappere...

Men om det er verd 1600kr må du bestemme selv...

Jeg får fnatt av pcer med lav oppløsning, må scrolle så veldig... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var tre kompiser som brukte 21k hver på Asus-bærbare for noen år siden. Skjermhengslene røk på to av dem og samtlige har store problemer med overoppheting. Jeg skrudde opp min og byttet kjølepasta, noe som hjalp, men da røk garantien. Ideelt sett ville jeg anbefalt en barebook som er skrudd sammen av en norsk nettbutikk, for eksempel en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...