Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrehagen i Tvedestrand


Argyr

Recommended Posts

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Takk igjen folkens. :ahappy:

Ååååååå det var trist! Vi som lever våre hemmelige geite-eier drømmer gjennom deg, synes det der var skrekkelig leit! Krysser fingre for at det går bedre med Geiss og at lille Fauna får ristet av seg ubehag med melkespreng etc fort som fy (men det skjærer en litt i hjertet å høre at hun hadde slikket den lille helt ren - ser det for meg - geite-mammaen som står og forsøker å slikke liv i sin lille døde killing :aww: )

Vedr den døde killingen - jeg tror jeg hadde lagt den ut i skogen hvis mulig. Da vil "noen" ihvertfall ha glede av den der den går inn i naturens kretsløp, og det ville ikke ha vært så bortkastet på en måte.. (feks det blir vel snart født revevalper og reve-mammaer har godt av litt mat i da)

Men her krysses det ihvertfall fingre i alle bauger og kanter!

edit: du må da ikke ha dårlig samvtittighet! Shit happens - livet er fullt av shit - ting kan være så inderlig leit helt uten at det er noens skyld!

Ja, jeg synes også det var trist, særlig når jeg fant ut at den antakelig var død da den kom, flinke Faunamor hadde tatt vare på den likevel hun.

Jeg tror jeg tar den med ut i skogen etterpå, det er akkurat det at den kommer til nytte som gjør den tanken ok.

Jeg skulle egentlig vært i bursdagsselskap i dag, men jeg vil ikke reise fra Geiss, det er jo tydelig at de kan føde når som helst uten noe særlig forvarsel. Geiss får stadig større jur og blir stadig mykere og mer innsunken over rumpa, så nå tar jeg ingen sjanser. Jeg TROR det bare er en inni der også, litt synd om det bare kommer en, får ingen lekekamerater den da. Den er ihvertfall livlig, nå kan jeg bare legge hånda på magen så kjenner jeg at den beveger seg. Enda et tegn på at det ikke er lenge igjen, tidligere har jeg måttet dytte litt for å kjenne noe.

I dag skal jeg få klippet Geiss tenkte jeg. Fauna er fortsatt ikke ferdig med den hersens morkaka (den kommer ut som en lang strimmel), og man skal ikke dra i den på grunn av fare for blødninger, så hun må vente litt med å bli vasket. Hun ser ikke ut til å bry seg om det som foregår bak der da.

Edit: Det var forresten et bukkekje, så kanskje teorien om at "sinte" geiter har gutter i magen stemmer. Eller ikke, det var jo 50/50 sjans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent! Geiss har begynt å få utflod! :)

Hun har "sluppet ned" magen igjen og blitt hulere over ryggen og pattene har begynt å vokse det siste døgnet.

Jeg TROR ikke det kommer noe på et par dager fordi juret fortsatt er ganske lite og jeg kan fortsatt kjenne ligamentene ganske tydelig - men det kan være alt fra noen timer til ei uke igjen om alt er som det skal.

Det er fortsatt liv i magen, selv om den/de (jeg håper på to) skremte meg litt i stad, tror den sov inni der så jeg måtte "banke på" for å få svar. :D

Så nå begynner jeg med totimerssjekker igjen til jeg ser noe mer definitivt. Vil IKKE gå glipp av det!

Edit: Elin var her med lyttedingsen, men den virker tydeligvis ikke uten gel, så alt vi hørte var sus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Elin sa, her skjer det ikkeno! Geiss er en liten luring og krysser beina. Utfloden var bare et ledd i planen om å drive meg til vanvidd, for det har vært rent og pent bak der siden. :blink: Dette er veldig typisk geit, de er totalt uforutsigbare. Jeg skulle ønske jeg visste datoen hun unnfanget på, det ville i det minste gitt meg et tidagers vindu å bli gal på (de skal føde mellom 145. og 155. dag). Jeg kan fortsatt kjenne ligamentene godt, så det spørs om ikke hun kommer til å vente i siste liten med å avsløre noe..

Skal prøve å huske bilder i morgen (i dag?), hun ser "litt" annerledes ut nå. Ordentlige jur og brei som en låvedør. Hun har fått fødselsklipp og står og momser mat sammen med Fauna. Fauna er littegrann bøllete med henne, men ikke noe voldsomt - og når jeg slapp henne ut så ville hun ikke det, hun ville være der med Geiss, så da tror jeg det er best. Jeg kommer til å la de være sammen til jeg ser at hun er igang (eller til jeg ikke tør mer :wub:).

Jeg blir forresten veldig overrasket om det bare er en inni der. Hadde hun vært korthåret så kunne man sett killingene på god avstand, de buler skikkelig ut. Det har skjedd i løpet av de siste dagene, så enten har de vokst i lynfart eller så driver ting og flytter på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det kommet noen nye verdensborgere tilverden i dag? Geiter kan være virkelig lunefullenår det kommer til kjeinga:-) Her i fjøset har jeg vært borti geitersom ikke hadde jur i det hele tatt, og ett par timer etterpå var det kommet to småte verden:-) Mens andre har hatt digre jur i opp til flere uker før dem i det hele tatt har hatt noe ut av seg:-) Du må nok regne med at dem kommer til å bruke en del uker på å renske seg etter kjeinga, og at du kan finne blod påjuret ei god stund etter kjeinga:-) Dere melker vel ho som ha mista kjeet sitt? Visst dere ikke gjør det kan hun få jurbetennelse, og det er ikke noe vakkert syn. Det er utrolig vanskelig å behandle jurbetennelse på geit. Så det er veldig viktig å forebygge det:-) Er utrolig herlige de små kjea:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun krysser fortsatt beina gitt. Ja, det var det jeg mente med typisk geit - det er jo helt umulig å forutsi!

Jeg vet at geiter også har renselse, Fauna er jo godt i gang med den og ser udelikat ut (hun er jo hvit, så det synes godt). Jeg melker henne litt for å minke trykket, men ikke nok til å opprettholde produksjonen. Jeg hadde jo ikke tenkt å bruke melka og trodde at det uansett ville være andre som ville ha bruk for den (kjeet).

Jeg har gitt noe av melka hennes til Geiss (den drektige), litt ekstra kalsium er sikkert fint for henne nå. Hun synes ihvertfall det, og suger det opp på null komma niks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juret til Fauna er allerede krympet så mye nå at melking ikke er noe poeng lenger. Sikkert godt for henne, det.

Børjan har nå flyttet til et sted der han ikke får ødelagt bygninger.

Geiss krysser fortsatt bena på ren trass, jeg prøvde å ta bilder i dag, men selv med døra på vidt gap synes ikke kameraet mitt at det ble lyst nok. Det fant jeg selvfølgelig ikke ut før jeg kikket gjennom bildene. :icon_redface:

Dette var det beste jeg fikk til av tjukkebolla:

IMG_6769.jpg

Skamklipt bakpart ;)

IMG_6781.jpg

Jur! Med masse pels på, riktignok. Tør ikke klippe mer uten hjelp. Hun er blitt veldig rett over ryggen, har sluppet ned magen.

IMG_6775.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei stakkar lille! Hun sprekker jo snart jo? :P

Gleder meg til å se hva som kommer. :icon_redface:

Ja, det kan se ut som hun tviholder på dem og venter på Elin. :)

Jeg gleder meg også, forte seg da Geiss! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_redface:

Gleder meg til bilder i forbindelse med begge droppene jeg.

Hvis det blir fødselsbilder så håper jeg at det kun blir fra geiten :P

Nei, dette er spennende. Krysser fingrene for at alt går bra, for ingenting er så søtt som små geitekillinger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir fødselsbilder så håper jeg at det kun blir fra geiten :P

Nei, dette er spennende. Krysser fingrene for at alt går bra, for ingenting er så søtt som små geitekillinger ;)

Jeg kan garantere at det ikke blir noen fødselsbilder herfra! :) Men etterpå blir det bilder :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du sette igang her Elin, ellers slår Geiss deg. :hmm:

I går kveld satte hun igang igjen med utflod igjen, og i dag er ligamentene hennes blitt til mos, jeg kan ikke kjenne dem i det hele tatt. Juret er stort og "spent" og hun puster raskere - i dag kommer det killinger! Det er mulig at hun kan holde seg i et døgn til etter at ligamentene er "borte", men det er veldig lite sannsynlig.

Dagen i dag tilbringes med andre ord på en stol i låven. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du sette igang her Elin, ellers slår Geiss deg. :hmm:

I går kveld satte hun igang igjen med utflod igjen, og i dag er ligamentene hennes blitt til mos, jeg kan ikke kjenne dem i det hele tatt. Juret er stort og "spent" og hun puster raskere - i dag kommer det killinger! Det er mulig at hun kan holde seg i et døgn til etter at ligamentene er "borte", men det er veldig lite sannsynlig.

Dagen i dag tilbringes med andre ord på en stol i låven. :hmm:

*presse,presse* Nope, skjer ingenting her, heia Geiss! :hmm: :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...