Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrehagen i Tvedestrand


Argyr

Recommended Posts

Etter litt om og men med hvilke geiter som skulle bo her har vi endt opp med disse tre.

Børjan - voksen geitebukk av rasen afrikansk dverggeit. Han er ikke kastrert, og det kan man lukte. :thumbs: Trivelig fyr, men "litt" bøllete til tider. Han har ramponert en god del /dører, takrenner, hønsegård etc) og har for vane å kakke på kjøkkenvinduet med hornene for at vi skal komme ut og finne på noe gøy.

Fauna - født i 09, så hun er vel en ungvoksen. Helt hvit og myyyk pels - hun er antakelig blanding av afrikansk dverggeit og kasjmirgeit. Veldig snill og god, veldig glad i kos og bare bøllete av og til - vi er ikke alltid helt enige om hvor hun skal og ikke skal oppholde seg.

Geiss - født i 09, litt yngre enn Fauna og fortsatt litt babyaktig av seg. Hun kan være blanding, men er nok mest dverggeit i henne også. Hun er bare liten og søt og finner ikke på noe bøll (annet enn at hun gjerne prøver å snike seg inn i huset).

Nå er vinterpelsen på vei for fullt, og de ser helt annerledes ut nå enn de gjorde i sommer. Fauna ser skikkelig drektig ut - og det er hun nok også, men utseendet er ingen indikator her. De blir så gode og runde av mat og pels at det er umulig å se det på dem. Foreløpig har jeg heller ikke kjent noe liv inni der, men det gjør man gjerne ikke før det nærmer seg slutten. De går drektige i fem måneder og viser det gjerne ikke før de siste par ukene, så dette blir spennende. Rent tidsmessig har jeg beregnet tidligste nedkomst i desember (utifra når Børjan begynte å vise interesse), så det kan i praksis bli når som helst.

Det kan tenkes at Geiss er drektig også, men henne har Børjan nettopp begynt å fatte interesse for, så det blir ihvertfall ikke noen killinger derfra før til våren. Enda godt, får man si - de trenger jo ikke å sette i gang før de er voksne, synes jeg.

Bilder tatt i går:

Fra venstre: Fauna, Børjan og Geiss (foran)

IMG_6269.jpg

IMG_6270.jpg

IMG_6277.jpg

IMG_6278.jpg

IMG_6281.jpg

IMG_6284.jpg

IMG_6312.jpg

IMG_6313.jpg

IMG_6318.jpg

IMG_6321.jpg

IMG_6327.jpg

IMG_6329.jpg

Til sammenlikning fra i sommer:

g22.jpg

g19.jpg

g23.jpg

g27.jpg

g1.jpg

g15.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Herlig! Skikkelig "babylook" på den hvite (Fauna) :aww: Også så sjarmerende med hjerte i halsbåndet da :aww: hehe :lol:

Herlige bilder! :blink:

*host* Det har de alle sammen. :thumbs:

Etter et par runder med rømming fant jeg ut at det var like greit å gi dem hver sin med navn og nummer på så vi slipper en gjentakelse av å såvidt rekke frem før Viking kom og hentet en stk. veldig sosial geitebukk. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de på halsbånd ?? :wub:

Morro med geiter da :icon_confused:

Jepp, det har de.

Fine dyr! Blir de passet på av ovtcharkaen?

Veldig snart blir de det - foreløpig er ikke charkisen 100% "klarert" fra sin korsbåndskade, så han har ikke fått være så mye sammen med dem enda, annet enn i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine :icon_confused: Jeg har også lyst på geiter en gang :D Stikker de mye av, eller går det an å holde de på et område? :P

Nå har ikke jeg hatt geiter så lenge, men føler jeg lærer fort her. :wub:

Det går fint an å holde dem inne - jeg hadde aldri noe problem før frøken Gauda kom og lærte alle sammen at det var artig å stikke av. Hun stakk bare for gøy, det vil si - hun stakk ikke, hun bare brøt seg ut til andre siden og stod der til hun gikk lei og kom inn igjen.

Børjan rømte da han ble forlatt her alene (mens jeg bare hadde han) og da dro han et lite stykke og fant seg en "nabo" å kose med. Kvelden kom og de prøvde å tjore ham, men da han slet seg fordi han ville ha mer kos måtte de ringe Viking. Heldigvis rakk jeg frem før de kom så jeg slapp å betale ham ut. Derfor har de nå halsbånd med telefonnummer på seg - dog tror jeg ikke det er noen tvil om hvor de hører til hvis det er geiter på avveie igjen her, halve bygda ble jo oppringt med spørsmål om hvor han hørte til, og den andre halvparten ble spurt om de hadde sett en geit. En av dem hadde ikke sett noen geit, men derimot blitt oppringt, så han visste hvor geita var. :P

Nå er ikke Gauda her lenger (hun var så slem med Fauna og litt for aggressiv mot hundene) men de har jo lært.. Så de tar seg stadig en tur oppi lia ved å rett og slett bøye ned gjerdet. Det er bare viltnetting som er spent opp og er veldig bøyelig. Hadde det vært strammere (flere stolper f.eks.) så hadde de nok ikke giddet å jobbe med saken tror jeg.

Gjerdet ble jo satt opp for hundene og ingen av dem er utbrytere, er det stengt så er det stengt - dermed gjorde det ingenting at gjerdet var løst her og der. Er jo ikke noe voldsomt problem nå heller, for geitene drar jo ikke avgårde noe sted og kommer alltid når jeg roper om mat, men det er litt upraktisk om de bøyer ned gjerdet og det kommer en hund som tror at det er fritt frem å dra på tur... Og når Argyr blir helt bra igjen skal han jo være ute med dem alene, litt dumt om han føler behov for å bli med dem over på andre siden da gitt.

Men nå babler jeg - ja, det går an. De bør jo ha litt plass, så typen inngjerding kommer jo an på hvor mye penger man vil bruke, men for å holde helt bør det være stivt og ikke mulig å klatre opp på eller hoppe over. Bukker kan prøve å stange seg ut, så har man det må det også tåle en trøkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hatt geiter så lenge, men føler jeg lærer fort her. :wub:

Det går fint an å holde dem inne - jeg hadde aldri noe problem før frøken Gauda kom og lærte alle sammen at det var artig å stikke av. Hun stakk bare for gøy, det vil si - hun stakk ikke, hun bare brøt seg ut til andre siden og stod der til hun gikk lei og kom inn igjen.

Børjan rømte da han ble forlatt her alene (mens jeg bare hadde han) og da dro han et lite stykke og fant seg en "nabo" å kose med. Kvelden kom og de prøvde å tjore ham, men da han slet seg fordi han ville ha mer kos måtte de ringe Viking. Heldigvis rakk jeg frem før de kom så jeg slapp å betale ham ut.

Nå er ikke Gauda her lenger (hun var så slem med Fauna og litt for aggressiv mot hundene) men de har jo lært.. Så de tar seg stadig en tur oppi lia ved å rett og slett bøye ned gjerdet. Det er bare viltnetting som er spent opp og er veldig bøyelig. Hadde det vært strammere (flere stolper f.eks.) så hadde de nok ikke giddet å jobbe med saken tror jeg.

Gjerdet ble jo satt opp for hundene og ingen av dem er utbrytere, er det stengt så er det stengt - dermed gjorde det ingenting at gjerdet var løst her og der. Er jo ikke noe voldsomt problem nå heller, for geitene drar jo ikke avgårde noe sted og kommer alltid når jeg roper om mat, men det er litt upraktisk om de bøyer ned gjerdet og det kommer en hund som tror at det er fritt frem å dra på tur... Og når Argyr blir helt bra igjen skal han jo være ute med dem alene, litt dumt om han føler behov for å bli med dem over på andre siden da gitt.

Men nå babler jeg - ja, det går an. De bør jo ha litt plass, så typen inngjerding kommer jo an på hvor mye penger man vil bruke, men for å holde helt bør det være stivt og ikke mulig å klatre opp på eller hoppe over. Bukker kan prøve å stange seg ut, så har man det må det også tåle en trøkk.

Okei, da fikk jeg vel egentlig svar på det jeg trengte, takk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine :D Jeg har også lyst på geiter en gang :P Stikker de mye av, eller går det an å holde de på et område? :P

Strøm oppe og nede på gjerdet hvis du bruker sauenetting. Det er nemlig fullt mulig å både klatre over og presse seg under gjerdet hvis det ikke er strøm :icon_confused:

*hilsen en som ga opp å være geite eier* :wub:

Edit: og gjerde med masker som ikke kan flyttes på, det går nemlig ann å presse seg gjennom gjerdet også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en innhegning med geiter her nede - som jeg og kahlo plutselig oppdaget en mørk kveld - fikk hetta siden k var løs. Men det gikk fint - der har de løst inngjerdingen med å ha viltgjærde som er stødig og strømmtråd på innsiden med strøm i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesøte geiter, da!

Er de skikkelig "tamme" - sånn at de kan klappes og sånn? Eller løper de bare rundt og spiser alt de kommer over, liksom?

Åh - er misunnelig, skulle gjerne hatt gård, geiter og høner, ja!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesøte geiter, da!

Er de skikkelig "tamme" - sånn at de kan klappes og sånn? Eller løper de bare rundt og spiser alt de kommer over, liksom?

Åh - er misunnelig, skulle gjerne hatt gård, geiter og høner, ja!

Susanne

Klart de er tamme, det er ikke noe gøy med dyr man ikke får klappe på vel? :icon_confused: Børjan rømte jo fordi han var ensom og ville ha kos.. Fauna er vanskelig å ta bilde av til tider fordi hun alltid kommer luskende når jeg setter meg ned. Geiss tror jeg kan sovne stående når man klør henne mellom horna, det er sååå godt. :wub:

Har jo helt glemt disse fra i sommer:

video av Børjan og Fauna

Enda en

video av geiter og høns som kommer løpende når de blir ropt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de er tamme, det er ikke noe gøy med dyr man ikke får klappe på vel? :D Børjan rømte jo fordi han var ensom og ville ha kos.. Fauna er vanskelig å ta bilde av til tider fordi hun alltid kommer luskende når jeg setter meg ned. Geiss tror jeg kan sovne stående når man klør henne mellom horna, det er sååå godt. :wub:

Har jo helt glemt disse fra i sommer:

video av Børjan og Fauna

Enda en

video av geiter og høns som kommer løpende når de blir ropt på

De er så søte så :icon_confused:

Måtte le av den siste der. Ser at hønsene har begynt å bli store der, men at kyllinglydene fortsatt hang igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stilig!

Takk for at du deler med deg idyllen. Kjempekult å se de komme på rekke og rad der, da...

Susanne

Ja, de er et artig skue de hønsene når de tror jeg har noe mat til dem. Særlig de store brahmaene med fjær på beina som kommer humpende så fort de klarer. :icon_confused:

De er så søte så :wub:

Måtte le av den siste der. Ser at hønsene har begynt å bli store der, men at kyllinglydene fortsatt hang igjen :P

Ja, det tok sin tid før de sluttet å pipe. Nå er de fine og nesten-voksne alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...