Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat


MonicaT

Recommended Posts

Dere som henter maten på "fabrikken" i trøgstad, går det an å hente på helgedager også? Kun vært der i ukedagene før..

Siden det står på sidene deres at de har åpent mandag - fredag 07:00 - 15:30 så må man vel anta at også de har helgefri... Forøvrig produserer de ikke fôr i perioden 14. desember til 20. januar, så i den perioden er det ikke mulig å få kjøpt ferskt fôr. Frossent har de dog på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Litt OT men...

Da blir det nr 25 og kanskje den nyeste variant med ris på eldste hunden ( som fort blir tjukk ).

Hvis hunden har en tendens til å legge på seg så ville jeg ikke gitt den med ris iallefall. Raske karbohydrater som ris fører til blodsukkerøkning og økt produksjon av insulin. Insulin er det hormonet som stimulerer fettlagring best. Det jeg heller ville fokusert på er å fôre minst mulig karbohydrater for å få en god fettforbrenning, ikke tenk så mye på kalorier og energitetthet selv om det sikkert er vanskelig. Det er ikke så viktig hvor mange kalorier de spiser, men heller samspillet mellom hovednæringsstoffene er viktigere enn mengden. En kost basert på fett og proteiner stimulerer til god forbrenning og vil frigjøre fett fra cellene. Ergo er de rene animalske produktene fra Vom og Hundemat sannsynligvis et bedre alternativ for din eldste hund. (I tillegg til å passe på hvor mye karbohydrater hunden får i seg utenom hovedkosten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er for mange veldig effektivt å kutte ut karbohydratene. Sammen med sunn, fornuftig og balansert trim, noe jeg har inntrykk av at du er flink til. Og så slipper man å redusere så mye på mengden mat, det er jo ikke så hyggelig å ha en utsultet hund hele tiden.

Jeg kan jo selvsagt ikke garantere at det hjelper, men helt klart verdt et forsøk. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å reise ut dit i morgen og kjøpe pølser - orker ikke gå løs på 20kg frossen blokk ( gjort en gang og det holder ). Kjøper derfor 1kg pølser. Fikk svar hva en kartong koster - noen som vet hvor mye en kartong inneholder ? Jeg tipper på 20kg, men er ikke sikker ( koster 500kr - derfor jeg tipper 20kg ). Noen som vet ? Har spurt de, men spør her mens jeg venter på svar.

By the way, hva koster 20kg fersk når man henter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper derfor 1kg pølser. Fikk svar hva en kartong koster - noen som vet hvor mye en kartong inneholder ? Jeg tipper på 20kg, men er ikke sikker ( koster 500kr - derfor jeg tipper 20kg ).*klipp*

By the way, hva koster 20kg fersk når man henter ?

Synes jeg kan huske at kartongene er 20 kilo ja.

Hvor mye de koster ferskt spørs litt på hvor mye du kjøper. Jeg kjøper alltid mer enn to hundre kilo om gangen, og betaler da 150 kr for 20 kilo i blokk og 300 for en kartong pølser. Jeg kjøper aldri pølser, men har gjort det til andre, så det er mulig jeg husker feil.

Hva gir dere som ekstra fiber?

Blaze blir veldig hard i magen og jeg må fortsette med over halvporsjon med tørrför, jeg hadde håpet å kutte tørrföret helt ut.

Jeg gir ikke fiber. I min erfaring så bedrer den harde avføringen seg over tid. Mine har aldri hatt noen problem med å gjøre fra seg iallefall.

Men du kan sjekke ut Fiberhusk, du finner det i glutenfritt/allergi-hylla på matbutikker med bra utvalg. (Obs: Mye billigere på Svinesund...) Ganske liten pose, men du trenger veldig veldig lite uansett. Prøv med en kvart teskje og se om det funker. Evt knuste linfrø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke fiber. I min erfaring så bedrer den harde avføringen seg over tid. Mine har aldri hatt noen problem med å gjøre fra seg iallefall.

Men du kan sjekke ut Fiberhusk, du finner det i glutenfritt/allergi-hylla på matbutikker med bra utvalg. (Obs: Mye billigere på Svinesund...) Ganske liten pose, men du trenger veldig veldig lite uansett. Prøv med en kvart teskje og se om det funker. Evt knuste linfrø.

Hun har så hard avføring at hun hyler så jeg har ikke tenkt å utforske det noe mer liksom. (Hun har hatt samme problemet når jeg gav henne det for noen år siden også)

Takk for tipse, skal se om jeg finner det når jeg skal til Sverige en tur snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gir dere som ekstra fiber?

Blaze blir veldig hard i magen og jeg må fortsette med over halvporsjon med tørrför, jeg hadde håpet å kutte tørrföret helt ut.

Jeg gir grønnsaker i tillegg. Både på grunn av fordøyelsen og fordi jeg synes det er hyggelig at de bruker litt mer enn et halv sekund på maten :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gir dere som ekstra fiber?

Blaze blir veldig hard i magen og jeg må fortsette med over halvporsjon med tørrför, jeg hadde håpet å kutte tørrföret helt ut.

som sagt, knuste linfrø eller kruskakli :icon_confused: hjelper masse ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke fiber. I min erfaring så bedrer den harde avføringen seg over tid. Mine har aldri hatt noen problem med å gjøre fra seg iallefall.

Men du kan sjekke ut Fiberhusk, du finner det i glutenfritt/allergi-hylla på matbutikker med bra utvalg. (Obs: Mye billigere på Svinesund...) Ganske liten pose, men du trenger veldig veldig lite uansett. Prøv med en kvart teskje og se om det funker. Evt knuste linfrø.

Fikk tak på noe som het Fibreks i Sverige som ikke var dyrt og inneholder 78% kost fiber. Så får jeg se om det har noen effekt :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det funker for deg, Jeanette :getlost: (eller... Blaze da :wub: )

Jeg hadde en hund som ble steinhard i magen av kruskakli for øvrig. Det er vel det eneste jeg kan huske som har gitt forstoppelse i løpet av min 5-6 år gamle råfôringskarriere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har man jo V&H med ris.. da slipper du å gi noe ekstra.. Men det blir nok bedre etterhvert uansett, og da er det jo like greit å gi litt grønnsaker/fiber og så heller kutte det ned etterhvert.

Tinka hadde det sånn i starten, men det har blitt mye bedre. (PS. Ga også kruskakli en periode, men ikke nå lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål til;

Jeg kjøpte 20kg frossent i går. Hakket opp dette i går kveld ( godt naboene vet at jeg er gal, siden jeg stod ute kl 22 og delt opp en kjøtt blokk med øks .... :getlost: )

Trenger man å tilsette noe som helst i starten ? Jeg kan vel bare se om de blir for harde i magen eller hva ? De fikk det til kvelds i går og frokost i dag. Har foret med det før, men aldri 100%

Ei vennine av meg mente at de fort få tannstein av VH. Jeg mener å ha lest her inne før at det ikke stemmer, men jeg husker ikke argumentene. Anyone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tilsatt noe, nr 25 er et fullfôr og inneholder alt de trenger. Er det nr 33 du bruker kan du tilsette litt fiskeolje f.eks. Evt gi dem fet fisk en dag i uka.

Angående tannstein så virker det som det er innmari individuelt. Noen får tannstein uanpokkersett hva de spiser. Jeg tror det handler om enzymer og spyttkvalitet. De fleste jeg kjenner får ikke problemer med tenna etter skifte til v&h, jeg tror personlig det er mye av disse enzymene i det rå kjøttet (men jeg har ingenting å backe opp dette med altså!) og da trenger man ikke tyggemotstand. Et måltid eller to i uka bestående av rått kjøtt pluss bein burde uansett fikse evt belegg. Rå høne er jo både billig og lett tilgjengelig i så henseende. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål til;

Jeg kjøpte 20kg frossent i går. Hakket opp dette i går kveld ( godt naboene vet at jeg er gal, siden jeg stod ute kl 22 og delt opp en kjøtt blokk med øks .... :getlost: )

Trenger man å tilsette noe som helst i starten ? Jeg kan vel bare se om de blir for harde i magen eller hva ? De fikk det til kvelds i går og frokost i dag. Har foret med det før, men aldri 100%

Ei vennine av meg mente at de fort få tannstein av VH. Jeg mener å ha lest her inne før at det ikke stemmer, men jeg husker ikke argumentene. Anyone ?

Det er veldig inviduelt, jeg velger gi litt tørrför pga det er det jeg vil dra med meg om jeg skal reise steder der jeg ikke vet hvordan lagrings mulighetene er. Den yngste får ca 1dlx2 for dagen med tørt, men hun har ikke hatt noen problemer med å bare spise V&H. Blaze har derimot problemer som jeg alt har nevnt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å forsøke det jeg skrev en annen plass om å kutte karbohydratene for vektregulering, så er tørrfôr en dårlig fiberkilde om hun blir hard i magen. Da bør du heller bruke fiberkilder med lavt karboinnhold, slik som Fiberhusk (0 karbohydrater) som jeg tipset Jeanette om lengre opp. Linfrø har også veldig lite karbohydrat, forvell dem og gi dem hele.

Bare sånn siden jeg vet du sliter med vekta på eldstedamen. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :getlost:

Jeg har endelig fått gamlemor ned i vekt og hun skal helst holde seg der. Så det blir spennende å se med VH uttover. Håper jeg ikke trenger å tilsette noe. Vil nok merke det i dag/helga om de blir for harde i magen. Eldste hunden min er veldig hardfør i magen, så hun vil jeg tro takler en overgang fra VH til tørrfor greit. Kan være litt verre med lillegutt som er mer sensitiv i matveien. I likhet med Jeanette vil hundene mine også få tørrfor i perioder hvor dette er lettest, som bla jakt, treningsturer etc

Håper da at de vil takle dette fint. Evt vil de få litt tørrfor sammen med VH dagene før avvreise.

Veldig spent på hvordan det blir å fore 100% med VH. Om jeg føler at det er mye styr, at det er vanskelig å holde vekta på Toya og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk direkte over fra tørrfôr til v&h, det var ikke noe problem i det hele tatt. Før har jeg brukt ProPlan, i tillegg til litt diverse fôrprøver, og rått kjøtt nå og da, så de var og er vant til å få litt forskjellig. De får fortsatt litt tørrfôr iblant(1-3 ganger i uken, stortsett, når jeg husker på det, det står i kottet), mest for å bruke opp fôrprøvene jeg har, for tidsfordriv(kaster det utover stuegulvet), og for sikkerhets skyld for tannstein. De får også rå margbein å bruke tennene på. :banana: Dette fungerer veldig fint for mine hunder, håper det gjør det for dine også. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...