Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat


MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Jeg vurderer å fore med VH igjen, men er usikker på om jeg skal ta nr 25 ( med laks ) eller nr 33.

Har tidligere brukt 25 da jeg trodde det var best, sunnest og sånt siden den inneholder fisk. Så nevnte noen at det ikke var så lurt siden det kunne være salmonella i fisken ...?

Så hva anbefaler dere ?

Jeg lukter ikke noe forskjell, så det spiller ingen rolle for meg. Jeg vil gi det som er best for hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Hei.

Jeg vurderer å fore med VH igjen, men er usikker på om jeg skal ta nr 25 ( med laks ) eller nr 33.

Har tidligere brukt 25 da jeg trodde det var best, sunnest og sånt siden den inneholder fisk. Så nevnte noen at det ikke var så lurt siden det kunne være salmonella i fisken ...?

Så hva anbefaler dere ?

Jeg lukter ikke noe forskjell, så det spiller ingen rolle for meg. Jeg vil gi det som er best for hundene.

Det er vel ikke vanlig med salmonella i fisk? Det er vel mer vanlig i kjøttprodukter? Det skal i hvertfall store mengde smitte i fiskefôr før fisken blir "smittet". Og er det ikke norske råvarer v&h bruker? i såfall er det liten fare for salmonella...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være salmonella?? Det kan det være i maten du spiser å det.. akkurat som e-coli.. Men dette er også mat som er godkjent for mennesker først så du kan trygt fore på nr 25 :yes:

Du velger hvem du vil. Men husk skal du kun renfore på nr. 33 skal du ha 5ml daglig tillegg av omega 3-olje :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å bruke nr 33 og gir heller tillegg av omega 3. Grunnen er at jeg ikke tror det er spesielt sundt å spise så mye oppdrettslaks som er overmedisinert i lengden... Mulig jeg tar feil, har ingen god begrunnelse annet en at mitt eget hode sier det ikke er så bra :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å bruke nr 33 og gir heller tillegg av omega 3. Grunnen er at jeg ikke tror det er spesielt sundt å spise så mye oppdrettslaks som er overmedisinert i lengden... Mulig jeg tar feil, har ingen god begrunnelse annet en at mitt eget hode sier det ikke er så bra :yawn:

hehe - ja for kyllingindustrien har jo ett plettfritt rykte.. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det kyllingindustrien gjør? det er ikke lov til å tilsette veksthormoner i fôret, ei heller antibiotika...

Det er heller ikke lov på laks, til annet en behandling (som på andre dyr) Så må og de holdes tilbake for slakt en hvis periode etter medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke lov på laks, til annet en behandling (som på andre dyr) Så må og de holdes tilbake for slakt en hvis periode etter medisinering.

dyr må jo behandles om de er syke, noe annet er jo galt, så da forstår jeg ikke hva du siktet til over :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden gitt 33, fordi jeg syns 25 luktet for mye. Men så kom jeg på at dette var i de tider jeg tinte det i mikroen :yes:

Så nå blir det nok 25 heretter... (det vil si, etter de 60 kg med 33 er brukt opp). For da slipper jeg tilskudd med olje. Det blir jo dyrt nok i lengden med det også liksom, så kan man gi alt i et for prisen av 33, så gjør jeg heller det :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv velger jeg nr.33 av 3 årsaker.



  • Lukt, jeg har inntrykket av at 33 holder lengre i kjøleskapet.
  • Søl, syns det er mindre væske i 33. Ikke fullt så mye blodsøl når det tiner.
  • Og jeg förer med litt tørrför med innhold av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fôrer med 25, synes ikke den lukter så ille :yawn: tar opp på kvelden før til dagen etter, lar det ligge i en litten plastbolle, med tanken på det blodet som kommer fram under tining :)Funker fint. Pleier uansett ikke å ha vom liggenes i kjøeskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fôrer med 25, synes ikke den lukter så ille :yawn: tar opp på kvelden før til dagen etter, lar det ligge i en litten plastbolle, med tanken på det blodet som kommer fram under tining :)Funker fint. Pleier uansett ikke å ha vom liggenes i kjøeskapet...

Noen av oss har litt mer sensetiv nese enn andre :yes:

Men jeg må ta opp for 2-3 dager av gangen, ellers hadde dem aldri fått mat *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :yawn:

Det er mer protein i sprint, noe jeg vil tro er gunstig for hunder i høy aktivitet (tenkte på det siden jeg tror MonicaT jakter?) :)

Edit: MonicaT var det ja... :yes:

Da er sprint smart i jakttid, men utenom dette vil de fleste hunder (og Monica har iallefall en normal hund:P) ikke trenge ekstramat.

Selv fôret jeg for det meste med nr 25 når vi fôret med v&h (sluttet for øyeblikket da jeg ikke har fått tak i det), dette var av to grunner: bikkja likte det klart best og jeg synes det luktet minst. he he, rar nese på meg tydeligvis. Nr 33 luktet vel i grunn ikke så mye med både jeg og bikkja syntes det så kjedelig ut :) Og så har jeg jo en slik "alltid tynn" hund, så da var 25 bra da den inneholder mest fett (iallefall gjorde den da jeg sjekket en gang for lenge sideN)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Da blir det nr 25 og kanskje den nyeste variant med ris på eldste hunden ( som fort blir tjukk ). Vesle gutt har jeg litt motsatt problem med - han kunne gjerne lagt på seg litt. Sprint blir som Shilamon sier, evt kun brukt under jakta. De trenger ikke det i hverdagen selv om de får godt med mosjon. Bedre å spare på det til jakta, for da trenger de alt ekstra krutt de kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv velger jeg nr.33 av 3 årsaker.



  • Søl, syns det er mindre væske i 33. Ikke fullt så mye blodsøl når det tiner.

Enig, det renner mer av 25 enn 33. Ikke at det er noen krise for min del, men ja, det er mer søl og "blod".

Norma går på 33 om dagen, men det er ikke noe bevisst valg. De var utsolgt for 25 sist jeg kjøpte, så da ble det sånn i denne omgang :yawn:

Edit: hun får tilskudd av Omega 3 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper 60-100 kg i slengen, og bestiller alle sortene deres (jeg har en valp/unghund som får valpefòret. I tillegg så bruker jeg sprint de periodene vi trener veldig mye). Jeg synes at det er greit at de får litt forskjellige smaker på maten. Som andre sier, så er det jo bare å tilsette olje om man fòrer på nr 33.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 25 på basenjien som er straks et år, og valpefôret på etnahunden på 4,5 mnd. :yawn: Valpefôret er det mye mer blod av enn 25'en, så jeg synes jo 25 er ganske renslig, jeg da, siden jeg aldri har brukt noe annet. Jeg bruker jo 25 pga laksen, fordi jeg vet det er godt for pelsen. Merker ikke noe lukt fra fôret whatsoever(men det kan jo ha noe å gjøre med min ikketilstedeværende luktesans..) :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi 500g nr 25 fast hver dag.

I tillegg 500g av enten Valp eller Sprint (Avhengig av hva vi har) hver dag..

Utover dette hender det rett som det er at det blir litt til av den ene eller andre typen..

Og ja, jeg har nok en hund med relativt heftig forbrenning, en som i tillegg har et aktivitetsnivå de fleste hunder nok misunner han.

17kg stopper vekta på nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...