Gå til innhold
Hundesonen.no

"Angriper"


BClykke

Recommended Posts

Vår hund på 6 måneder har i løpet av den siste tiden fått en adferd vi er usikre på hvordan vi skal håndtere.

Hunden har til nå vært relativt rolig inne. Når han som liten valp hadde raptuser ble vi anbefalt i binde han inne slik at han fikk roet seg. Dette har bært frukter frem til nå.

Det hunden har startet med nå, er å "angripe" føttene mine når jeg sitter i sofaen eller går i huset. Ofte kommer han og biter i bukseben eller føtter. Igonerers det tar han hendene mine.

Det vi gjorde feil ved anledninger ved bindetreningen, var at det i enkelte tilfeller ble en "jakt" på han for å få fatt i han. Når vi ledet han bort til plassen sin holdt vi i halsbåndet med våre hender. Har også tenkt at han kan forbinde hendene mine med noe negativt i en slik "setting".

Når han "anfriper" meg nå, synes det som han venter på en "jaktreaksjon" fra meg.

Frem til for ca 2 uker siden var jeg hjemme med hunden. Den adferden som jeg har beskrevet som "angrep" på meg har startet etter jeg kom tilbake i jobb igjen.

Han er 6 måneder nå, og tanken min er at han "tester grenser" igjen. Det er heldigvis kun meg i huset han "angriper". Jeg har lest at hunder ikke kan bli sjalu, men kan dette også ha noe med at jeg for to uker siden startet å jobbe igjen?

Spørsmålet vi sliter med å finne svar på, er hvordan vi skal håndtere denne situasjonen. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken aktiviteter gir dere han ellers? Hvor mye trening og stimulering får han i hverdagen og utendørs? En bc krever mye, og kan lett ty til jakt etc for å aktivisere seg selv. Hvor ofte binder dere han? og må dere engentlig det? Selvfølgelig kan hunder teste litt, og ta leken over streken på hva vi syns er ok. Og mange valper biter i både føtter og armer. Da må vi gå inn å korrigere uønked adferd eller avlede med andre ting. Så det kan også være at han bare er valpete og vil herje, og ikke vet grensene. Ofte er det en person som blir leken til hunden, og ofte er det de som lar seg bli en leke, hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken aktiviteter gir dere han ellers? Hvor mye trening og stimulering får han i hverdagen og utendørs? En bc krever mye, og kan lett ty til jakt etc for å aktivisere seg selv. Hvor ofte binder dere han? og må dere engentlig det? Selvfølgelig kan hunder teste litt, og ta leken over streken på hva vi syns er ok. Og mange valper biter i både føtter og armer. Da må vi gå inn å korrigere uønked adferd eller avlede med andre ting. Så det kan også være at han bare er valpete og vil herje, og ikke vet grensene. Ofte er det en person som blir leken til hunden, og ofte er det de som lar seg bli en leke, hvis du skjønner.

I hverdagen får han tre gåturer om dagen, tilsammen ca. 2 -2,5 timer. Utover det så har vi to dager i uken med hundetrening (da blir det mindre gåtur) og de andre dagene driver vi med søk i hagen eller et friområde i nærheten i forbindelse med gåtur. Inne har vi ca 15-30 minutter med trikstrening, og ev godbitsøk. Når han er alene har han kong og leker i hundegården.

Vi binder han ikke nå, men gjorde det før. Om vi måtte, ja godt spørsmål, men som fersk eier syntes dette råde å være bra. Dette er en stund siden, så å skulle si hvor hyppig og lenge blir vanskelig. Man glemmer fort når ting bedrer seg.

Jeg er vel den som har vært mest tolerant ift biting ved klapping o.l., men vi har ikke gitt anledning til "bitelek" med noen av oss.

Det jeg har gjort til nå, når dette har startet igjen, er å gå til et rom han ikke ser meg. Når jeg kommer tilbake er det på igjen. Og på igjen.

Dette er i tillegg verst når jeg er alene med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ta frem en fille eller leke som du gir han. Ha litt drakamp med han slik at han får fokuset vekk fra deg? Ta en leke og kaste den bortiver på gulvet. Avlede med godbiter og får han til å sitte og dekke. Avlede handlingen.

Hvis det ikke funker, ville jeg ha tatt tak i han og sagt NEI strengt, gjerne tatt han på plassen sin med en gang. Man må være kosekvent og mene det man sier. Har ihvertfal gjort det på mine nå de har blitt ville og biter og ikke responderer på noe annet. Da har jeg tilslutt bare tatt tak i nakken/kinnene og sagt NEI, kutt ut! Noen ganger gir de seg ikke selv om og blir gjerne villere, da må jeg holde fast helt til de roer seg ned, selv om det blir fresing og sparking.(at hunden gjør det altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ta frem en fille eller leke som du gir han. Ha litt drakamp med han slik at han får fokuset vekk fra deg? Ta en leke og kaste den bortiver på gulvet. Avlede med godbiter og får han til å sitte og dekke. Avlede handlingen.

Hvis det ikke funker, ville jeg ha tatt tak i han og sagt NEI strengt, gjerne tatt han på plassen sin med en gang. Man må være kosekvent og mene det man sier. Har ihvertfal gjort det på mine nå de har blitt ville og biter og ikke responderer på noe annet. Da har jeg tilslutt bare tatt tak i nakken/kinnene og sagt NEI, kutt ut! Noen ganger gir de seg ikke selv om og blir gjerne villere, da må jeg holde fast helt til de roer seg ned, selv om det blir fresing og sparking.(at hunden gjør det altså)

Takk for råd. Å avlede med kommando funker innimellom, men ikke noe jeg til nå har kunne beslage meg på som en "redning". Når det gjelder å få tak i han, tror jeg ikke det funker- da er "jakten" igang igjen. Han er lynkjapt borte fra meg når han "angsriper" meg når jeg er i sofane. Trekker seg fort tilbake og legger seg under bordet og venter å på "angripe" igjen.

Jeg har ikke forsøkt å avlede med fille eller leke. Årsaken til det er jeg har antatt at dette bare vil eskalere situasjonen (og at han da ev tror at dette er måten å be om å bli lekt med). Men om det funker så er ingenting bedre enn det. Slik som det er i dag er jeg villig til å forsøke mye for å få ordnet denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Har selv en valp på snart fem mnd og hun småbiter mye hun også.. Når jeg skal klappe henne så vrir hun hodet og prøver å bite fingrene. Det med føttene kjenner jeg meg også igjen i. Den andre hunden min gjorde det samme når den var valp, men dette ga seg når tennene sluttet å klø:hmm: Det var/er en tålmodighets prøvelse, men det jeg gjør er å si nei og gi en leike eller et bein som hun har lov å tygge på. Skryter selvsagt mye når hun heller ta leiken/beinet å tygger på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har du prøvd å ta frem en fille eller leke som du gir han. Ha litt drakamp med han slik at han får fokuset vekk fra deg? Ta en leke og kaste den bortiver på gulvet. Avlede med godbiter og får han til å sitte og dekke. Avlede handlingen.

Hvis det ikke funker, ville jeg ha tatt tak i han og sagt NEI strengt, gjerne tatt han på plassen sin med en gang. Man må være kosekvent og mene det man sier. Har ihvertfal gjort det på mine nå de har blitt ville og biter og ikke responderer på noe annet. Da har jeg tilslutt bare tatt tak i nakken/kinnene og sagt NEI, kutt ut! Noen ganger gir de seg ikke selv om og blir gjerne villere, da må jeg holde fast helt til de roer seg ned, selv om det blir fresing og sparking.(at hunden gjør det altså)

Bare en liten kommentar til det første du skrev. Dersom jeg hadde gitt min hund en leke og hatt drakamp med hver gang den bet på meg (eller hver tredje for den saks skyld) da han var 6 mnd, så er det ikke tvil om at han hadde forstått at dette var smart og begynt å bite oftere for å få igang leken. Sånn oppførsel må føre til noe kjedelig, ikke noe dødskult. I tillegg vil en drakamp gire hunden veldig opp, og det er det motsatte av hva vi ønsker med en 6 mnd gammel BC som ikke kan grensene for lek (innendørs). Sånn som du beskriver det blir det belønning, ikke avledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha på han et bånd når han har disse periodene? Ikke for å binde han, men for å slippe denne jakten vis du vil ha tak i han. Når han begynner med dette så tar du han rolig, men bestemt bort til plassen sin(eller annen plass) og får han til og legge seg. Så går du og setter deg igjen. Er nok en fordel å gi minst mulig oppmerksomhet da det nok bare vil lære han at å bite i deg er positivt. Altså, ikke se på han eller kjefte eller snakke, bare ta halsbånd eller bånd og få han med deg dit du vil han skal være:) Ligger han ved din side er det jo enkelt og bruke godbiter som positiv forsterkning, men sørg for at han må ligge stille litt før han får den(tyggeben o.l. kan være fint å ha tilgjengelig vis han liker dette, fint tidsfordriv). Begynn med 3-4 sek og øk etterhvert. Regn med mange repetisjoner i starten, men ikke gi opp, det blir bedre:) Evt så kan bur være en løsning. Bruker det mye selv og ser at hunder som er vant til det trives best i buret. Hvis døren står åpen velger de ofte selv å legge seg i buret. Ene hunden min hadde vanskelig for å slå seg til ro inne, brukte bur bare på natta, men begynte da å bruke det på dagen og det var en stor forandring. I buret var han helt avslappet. Han lærte også fort å være rolig uten buret.

Du spør om det er lek eller alvor, jeg tror nok at det er lek. Og som nevnt tidligere kanskje mangel på psykisk stimulering. Uansett så er det mange hunder som må lære seg å være rolig inne og at det trenger ikke være full fart hele tiden. Det har de godt av å lære uansett energinivå. Uansett rase skal de kunne tåle å ha en dag eller to med lite trening innimellom. Jeg har konsekvent lært mine hunder til at det er ikke tur vær eneste dag. Har to malamuter som jo er en rase som liker og bruke seg både fysisk og psykis, men de tåler helt fint 3 dager uten nevneverdig tur eller annen stimulering. De er inne, ikke i hundegård e.l.

Ble mye her nå, men håper jeg fikk med alt jeg tenkte og at det kan være til hjelp. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha på han et bånd når han har disse periodene? Ikke for å binde han, men for å slippe denne jakten vis du vil ha tak i han. Når han begynner med dette så tar du han rolig, men bestemt bort til plassen sin(eller annen plass) og får han til og legge seg. Så går du og setter deg igjen. Er nok en fordel å gi minst mulig oppmerksomhet da det nok bare vil lære han at å bite i deg er positivt. Altså, ikke se på han eller kjefte eller snakke, bare ta halsbånd eller bånd og få han med deg dit du vil han skal være:) Ligger han ved din side er det jo enkelt og bruke godbiter som positiv forsterkning, men sørg for at han må ligge stille litt før han får den(tyggeben o.l. kan være fint å ha tilgjengelig vis han liker dette, fint tidsfordriv). Begynn med 3-4 sek og øk etterhvert. Regn med mange repetisjoner i starten, men ikke gi opp, det blir bedre:) Evt så kan bur være en løsning. Bruker det mye selv og ser at hunder som er vant til det trives best i buret. Hvis døren står åpen velger de ofte selv å legge seg i buret. Ene hunden min hadde vanskelig for å slå seg til ro inne, brukte bur bare på natta, men begynte da å bruke det på dagen og det var en stor forandring. I buret var han helt avslappet. Han lærte også fort å være rolig uten buret.

Du spør om det er lek eller alvor, jeg tror nok at det er lek. Og som nevnt tidligere kanskje mangel på psykisk stimulering. Uansett så er det mange hunder som må lære seg å være rolig inne og at det trenger ikke være full fart hele tiden. Det har de godt av å lære uansett energinivå. Uansett rase skal de kunne tåle å ha en dag eller to med lite trening innimellom. Jeg har konsekvent lært mine hunder til at det er ikke tur vær eneste dag. Har to malamuter som jo er en rase som liker og bruke seg både fysisk og psykis, men de tåler helt fint 3 dager uten nevneverdig tur eller annen stimulering. De er inne, ikke i hundegård e.l.

Ble mye her nå, men håper jeg fikk med alt jeg tenkte og at det kan være til hjelp. Lykke til:)

Hei, ja bånd har vi forsøkt, både "slips" og ordinært kobel. Problemet er at han legger seg ned å biter de av...

Det ahr gått noen dager siden jeg skrev, og dette har roet seg. Ignorering er en ting, og vi har reusert arealet i huset, slik at rundene hans ikke blir så store. (brukt barnegrider i døråpninger) ellers så har vi distrahert med å "miste" enten nøkler eller en leke i gulvet, for så å få han til å sitte. At vi er i mål er langt fra sikkert, men ting har bedret seg den siste tiden.

Ellers må jeg takke for mange gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du overstimulerer valpen din, slik at han ikke klarer å roe seg ned hjemme. Kutt ut alt som girer ham opp en periode. Fjern leker som er til å "drepe" og alt som kan trigge jakt og gjeting. For en seks måneders gammel valp spiller det egentlig ikke så stor rolle om det er lek eller alvor. Han trenger å lære ro. Tren spor, fot, dekk, og andre "rolige" øvelser. Begrens frilek med andre hunder til noen minutter en gang i blant. Du har en annen tråd som egentlig omhandler det samme. Jeg tror rett og slett det koker i hodet hans og din jobb nå blir å ikke stimulere stresset. Du skal være hans klippe, ikke lekekamerat. Ros konsekvent når han legger seg, setter seg, snur ryggen til deg, framviser den atferden du vil ha. Forlat ham for en liten stund (noen sekunder), stille men konsekvent hver gang han hopper, biter, bjeffer på dusteting. Vis med dine handlinger at du driter i slik oppførsel, men vær raus med annerkjennelsen når han oppfører seg slik du ønsker. Husk å være avmålt i rosen også, slik at ikke du i din begeistring girer ham opp istedenfor å forsterke ro. Når du ser at han kan roe seg på instruks, at han slapper av når det er det han bør gjøre, kan du gradvis introdusere trening som innebærer fart og intensitet, forsterkere som trigger jakt og kamp, leker som bidrar til at han øker stress og dermed motivasjon. Det gode stresset vil vi jo ha, men hunden må takle det for at det skal være fruktbart og ikke destruktivt. En kursholder fortalte oss at en hund bruker to dager på å lande etter å ha vært stressa. En hund som da ikke får to dagers hvile mellom intense treningsøkter, eller hva det nå er som trigger stresset, vil igrunnen aldri slappe helt av. Nå var vel dette satt litt på spissen, men absolutt noe å tenke på. For å slippe unna syrlige "hvem døde og gjorde deg til gud" kommentarer, så vil jeg presisere at dette min personlige mening, tuftet på erfaring og en smule teoretisk kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...