Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på Husky


Marianne&Java

Recommended Posts

En bekjent av meg har Siberian Husky som hun vurderer å sette valper på. Og hun sier at huskyen er mer "naturlig" enn andre raser så valping blir litt annerledes. De tenker å ta en uke ferie da valpene blir født og så la de være aleine med tispa de resterende 7 ukene(8-9 timer om dagen). Hun mener også at disse valpene skal ha det kaldt...

Jeg er imot hele greia og syns dette høres helt på jordet ut... Tar jeg feil, eller er det virkelig annerledes med Husky enn andre raser? Dette er forøvrig husky fra løpslinjer, ikke utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

En bekjent av meg har Siberian Husky som hun vurderer å sette valper på. Og hun sier at huskyen er mer "naturlig" enn andre raser så valping blir litt annerledes. De tenker å ta en uke ferie da valpene blir født og så la de være aleine med tispa de resterende 7 ukene(8-9 timer om dagen). Hun mener også at disse valpene skal ha det kaldt...

Jeg er imot hele greia og syns dette høres helt på jordet ut... Tar jeg feil, eller er det virkelig annerledes med Husky enn andre raser? Dette er forøvrig husky fra løpslinjer, ikke utstilling.

Høres ut som en kjempeplan om valpene overlever og tør å nærme seg folk etterpå.. :whistle:

Altså for å være litt seriøs, så fryser alle valper om de har det kaldt de første 3 ukene, de skal ha det lunt og uten trekk. Jeg tror heller ikke det er noen krise å være på jobb de første tre ukene, om tispa tar seg av valpene skikkelig og det ikke er fare for at hun ligger dem ihjel. Det er fra valpene er 4 uker de begynner å kreve en del av oppdretteren syns jeg. Da trenger de masse inntrykk og stimulanse.

Jeg vet om en oppdretter (av en annen rase) som også ville ha det så naturlig som mulig; tispa hans tok livet av alle valpene sine hun, dagen etter fødsel.

Jeg tror disse menneskene burde kontakte noen erfarne oppdrettere av rasen og forhøre seg litt hva disse vanligvis gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...